Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Bizarre vragen en eisen bij speelafspraak


Fidodido schreef op 16-01-2022 om 23:54:

Ik ben vast de enige die een beetje kriegel wordt van een opmerking als ‘bedankt voor de gastvrijheid’ uit de mond van een kind. Ik vind dat zo raar klinken.
Ik snap dat het heel beleefd is maar ik heb altijd t gevoel dat kinderen die echt graag bij ons komen, dat niet hoeven te zeggen. Juist omdat als ze het fijn hebben, ze zich vrij voelen bij ons en je dat ook ziet.
Beetje hetzelfde als plichtmatig zeggen bedankt voor de gezelligheid. Als het echt gezellig was hoef je dat niet te zeggen imo. Ik zeg dat echt nooit als ik bij vrienden weg ga en als ik het wel zeg vond ik t eigenlijk niet zo leuk 🙈 en spreek ik vaak niet weer af. Het is dan meer een afsluiting. Maar hier ben ik vast heel raar in

Nee hoor ik heb mijn kinderen dat ook nooit geleerd en als ik ergens ben zeg ik ook nooit " bedankt voor de koffie" zo stom

Bijtje82 schreef op 16-01-2022 om 00:34:

Zoon heeft één echt goed vriendinnetje, kunnen vaak heel leuk met elkaar. Maar soms zijn ze elkaar een poos zat. Ik kan ook goed met haar ouders en kunnen over en weer goed afspraken maken. Meisje is hier kind aan huis.

Maar heel soms neemt hij eens een ander klasgenootje mee. Die staan dan ineens aan de deur, prima kom binnen wees welkom. Als mijn zoon zelf open doet nemen die kinderen zelf niet eens de moeite om even gedag te zeggen. Dat vind ik ronduit asociaal.
Dan kom je vervolgens langs de kamer waar ze zitten en dan heeft dat joch z'n jas nog aan. 🤷‍♀️

Of dan het andere kind. Meisje is nogal brutaal (ouders ook trouwens) en heeft nogal een temperament.
Was hier 2 jaar terug op zijn kinderfeestje bij. Continu driftig, boos om niks. Janken schelden tieren.
Ja ik heb adhd roept ze dan.

Nu ben ik nogal bot aangelegd en zei dus tegen haar: Het kan me niet schelen wat je hebt, maar adhd is geen vrijbrief om je hier zo te misdragen dat doe je thuis maar. Ze keek me aan 😮 en heb er verder geen last meer van gehad.

Een keer kwam ze hier op een vooraf aangekondigd na schooltijd speeldate.
Ben wel bot, maar ook de rotste niet.
Dus ik ging wat drinken en iets te snoepen brengen. Dat lust ik niet, heb je niet wat anders!
Zulke grappen moet je bij mij niet uithalen...
Ik zeg haar dat we niks anders hebben, neem haar lekkers weer mee en vertrek.
Ze moest een bepaalde tijd thuis zijn en dan hou ik altijd even de tijd in de gaten. Vaak stuur ik mijn zoon dan ook even met ze mee omdat ik dat netjes vind. Ook al is het 100m verderop.

Dus ik weer naar waar ze zaten. Waar is ze? Vraag ik. Ze is weggegaan net.
Niks gezegd, geen gedag... Gewoon ineens verdwenen.
Dus ik die moeder geappt.. Wilde haar naar huis sturen, maar ze blijkt een half uur geleden ineens te zijn vertrokken. Heb geen idee waar ze is.
Oh ze is thuis...

Ja ze was ineens weg en aangezien ze bij mij in huis is ben ik verantwoordelijk voor haar indien er wat gebeurt.
Zou het toch wel fijn vinden als ze volgende keer even laat weten als ze vertrekt.

OK.. zei ze.

En toen wist ik het. Dat kind weet gewoon niet beter. Je dochter mankeert niks, ze heeft gewoon kut ouders. (slechte gedachte, maar op zo'n moment....! @ grrr!)

Daarna zoon bij me geroepen en gezegd dat ik liever niet meer heb dat ze bij ons komt spelen.

Hoe oud zijn ze?  En waar waren ze?

Ik vind dat niet gek hoor, afhankelijk van hoe oud ze zijn.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

17-01-2022 om 08:22

Bijtje82 schreef op 16-01-2022 om 23:40:

[..]

Daar heb je een punt hoor en ik heb hem daar ook zeker op aangesproken. Uitgelegd dat ik verantwoordelijk ben voor haar als haar ouders verwachten dat ze bij ons is. Als ik niet weet waar ze is en er gebeurt iets, dan vergeef ik mezelf nooit.

De kinderen zelf verwijt ik niets. Kinderen zijn een reflectie van hun ouders.

Dat jochie die z'n jas aan hield zei ook niet veel, maar daar ken ik de thuissituatie ook van. Die krijgt 2 euro mee zodat hij iets in de supermarkt kan kopen na schooltijd. Omdat er niemand thuis is om hem op te vangen.

Dat is in deze tijd toch niet zo vreemd meer? Meeste ouders werken met zn twee lijkt mij

MamaE schreef op 16-01-2022 om 22:55:

Het gaat inderdaad om even iets van contact maken ipv net doen alsof de moeder er niet is. Na het spelen zeg je toch even bedankt tegen vriendje en ouders, je loopt toch niet zomaar weg uit het huis van een ander? En zeker als een kind een jaar of tien is.

Mijn interactie vroeger was met het kind, mijn vriendjes of vriendinnetjes, dus daar zei ik vanalles tegen en reageerde op de ouders, ipv dat ikzelf als eerste contact maakte. 

Ik heb trouwens nog nooit iets heel vreemds meegemaakt, al helemaal geen gekke eisen van ouders. Eerder, dat als een kind maar een beetje brutaal kan zijn, dat ouders zich achteraf van te voren al verontschuldigen. 

Bijtje82

Bijtje82

17-01-2022 om 09:04

Pief schreef op 17-01-2022 om 07:54:

[..]

Waarom is het erg dat een kind zijn jas nog aan heeft? Blijkbaar konden ze niet wachten om te spelen.

En denk nog eens na over dat stukje van adhd. Je bent nogal bot schrijf je. Vind je het normaal om zo bot te zijn tegen een kind? Lijkt net of je er trots op bent. Verdiep je eens een beetje in kinderen met adhd en bedenk hoe je op een positieve manier een kind kan corrigeren. Wat jij doet is schadelijk.

En echt? Omdat een kind en keer een fout maakt mag het niet meer komen spelen? Wil je dat voorbeeld geven aan jouw kind? Een fout en je ligt eruit?

Ik ben idd bot. Maar een kind dat zo'n toon tegen me aanslaat op die leeftijd kan zeker een reactie terug verwachten.

Als zij tegen mij zegt in mijn eigen huis dat ze brutaal mag doen omdat ze adhd heeft, dan hoef ik dat niet te pikken.

Ze is oud genoeg om op dat moment gecorrigeerd te worden. Heb haar heus niet uit staan schelden of een grote mond gegeven. Gewoon op een rustige toon gezegd dat adhd geen vrijbrief is om je zin te krijgen. Als ze normaal doet is ze welkom, maar ik heb haar liever niet in huis. Zoon mag best met haar buitenshuis spelen. 

En nee. Als je ergens komt spelen dan trek je je jas en schoenen uit. Het zijn geen kleuters van 5 meer. Zijn 10/11 jarigen. Die weten best hoe het hoort.

Ben zelf echt de perfecte ouder niet, verre van. Maar zoals iedereen zijn er regels in huis en die gelden voor iedereen.

Het blijft jammer dat je op een forum altijd wat moeite hebt om het juist over te brengen. Dan komt bot nog bitter over.

Maar ik ben geen tiran hoor 🙈 de meeste kinderen komen hier gewoon graag omdat ik een soort van inloophuis ben en er veel mag. Maar ik ben wel duidelijk. Zolang je je gedraagt kun je binnenvallen wanneer je wilt. 

Ik heb wel eens gehad dat 2 broertjes van 8 en 10(die net in onze woonplaats waren komen wonen) spontaan rond 18.00 kwamen aanzetten.

Ja oma zei dat we naar huis moesten maar papa en mama zijn helemaal niet thuis, dus we dachten, dan gaan we maar naar jullie!

Eigenlijk wel een compliment

Pa en moe niet te bereiken. Uurtje later wel contact. Ja sorry, miscommunicatie.

Bijtje82

Bijtje82

17-01-2022 om 09:07

BlueFawn schreef op 17-01-2022 om 08:22:

[..]

Dat is in deze tijd toch niet zo vreemd meer? Meeste ouders werken met zn twee lijkt mij

Zou jij je gr6 basisschool kind alleen thuis laten komen en afschepen met een paar euro? Zou niet eens in me opkomen. 

Ja misschien voor een half uurtje, maar niet van 12 tot 1800. 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

17-01-2022 om 09:15

Bijtje82 schreef op 17-01-2022 om 09:07:

[..]

Zou jij je gr6 basisschool kind alleen thuis laten komen en afschepen met een paar euro? Zou niet eens in me opkomen.

Ja misschien voor een half uurtje, maar niet van 12 tot 1800.

Dan zijn ze al een jaar of 9 en als hij zichzelf gewoon binnen kan laten vind ik het wel kunnen. Ik ga ervan uit dat de ouders wel in kunnen schatten wat het kind aan kan.

BlueFawn schreef op 17-01-2022 om 08:22:

[..]

Dat is in deze tijd toch niet zo vreemd meer? Meeste ouders werken met zn twee lijkt mij

Als je met zijn twee werkt dan regel je iets van opvang. Oma, de buurvrouw, de bso, moeder van een vriendje.

Een groep 6 kind laat je niet tussen 12 en 18 uur op straat zwerven en zijn eigen opvang verzorgen. 

Mijn dochter had ook zo'n kind in de klas.  Die moest elke dag zelf een speeldate regelen anders was ze alleen thuis, als ze de sleutel had meegenomen naar school.  Als ze dat vergeten was dan zwierf ze dus op straat tot moeder thuis was. 

En kind in groep 6 zelf naar school laten gaan als je als ouder net iets vroeger weg moest dan je kind dat kan. Maar wel als je kind die verantwoordelijkheid aan kan.  Genoemd meisje vergat haar jas aan te doen waar de sleutel in de jaszak zat, of vergat haar tas mee te nemen.

Toen ik door kreeg hoe het daar thuis ging was dat meisje niet altijd meer welkom hier.  Heb ik met dochter afgesproken dat ze gerust een keer met x mocht spelen maar niet iedere dag, omdat dat anders zo zielig was voor x. Dochter had ook andere vriendinnen waarvan ik het contact veel waardevoller vond. Ik moedigde dochter dus actief aan ook met die andere meisjes te spelen. 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

17-01-2022 om 09:30

Bakblik schreef op 17-01-2022 om 09:20:

[..]

Als je met zijn twee werkt dan regel je iets van opvang. Oma, de buurvrouw, de bso, moeder van een vriendje.

Een groep 6 kind laat je niet tussen 12 en 18 uur op straat zwerven en zijn eigen opvang verzorgen.

Mijn dochter had ook zo'n kind in de klas. Die moest elke dag zelf een speeldate regelen anders was ze alleen thuis, als ze de sleutel had meegenomen naar school. Als ze dat vergeten was dan zwierf ze dus op straat tot moeder thuis was.

En kind in groep 6 zelf naar school laten gaan als je als ouder net iets vroeger weg moest dan je kind dat kan. Maar wel als je kind die verantwoordelijkheid aan kan. Genoemd meisje vergat haar jas aan te doen waar de sleutel in de jaszak zat, of vergat haar tas mee te nemen.

Toen ik door kreeg hoe het daar thuis ging was dat meisje niet altijd meer welkom hier. Heb ik met dochter afgesproken dat ze gerust een keer met x mocht spelen maar niet iedere dag, omdat dat anders zo zielig was voor x. Dochter had ook andere vriendinnen waarvan ik het contact veel waardevoller vond. Ik moedigde dochter dus actief aan ook met die andere meisjes te spelen.

Maar als je dan toch van die thuissituatie weet is het toch nog veel sneuer om te zeggen dat het kind niet zo vaak mag komen? Weet je ook waarom het kind geen opvang heeft? 

Bijtje82

Bijtje82

17-01-2022 om 09:36

Ik zou denk ik juist willen dat ze dan bij mij komen spelen ipv op straat hangen. Wat ik dan weer niet wil is dat mijn kind met hem mee gaat om in de supermarkt rond te hangen om chips en cola te kopen. 

Hij heeft ooit in de buurt een vriendje gemaakt die 2/3 jaar ouder was dan hij. En toen kwam hij steeds met nieuwe Pokémon kaarten thuis. Op een gegeven moment kwamen we erachter dat hij onder druk werd gezet door dat joch om geld uit zijn spaarpot te halen. Dan gingen ze de stad in om kaarten te kopen en werd hij zo gemanipuleerd dat hij uiteindelijk het grootste deel aan hem afstond. 
Contact opgenomen met zijn vader en onderling kunnen oplossen.
Ze mochten nog wel spelen, maar we probeerden het wel een beetje af te houden. 
Gelukkig is het contact nu verwaterd. Want dat was echt het type kind waar je je eigen kind niet graag bij hebt. Is ook bekend bij de wijkagent. 
Moet wel zeggen dat dit ventje wél altijd heel netjes was bij ons thuis. Kwam altijd even hallo en dag zeggen en sprak ons aan met u. 

Zo zie je eigenlijk maar weer dat sociaal gedrag niets zegt over het gedrag buiten de deur. Zijn ouders zijn wel heel betrokken, maar misschien iets te. 

BlueFawn schreef op 17-01-2022 om 09:30:

[..]

Maar als je dan toch van die thuissituatie weet is het toch nog veel sneuer om te zeggen dat het kind niet zo vaak mag komen? Weet je ook waarom het kind geen opvang heeft?

Het is inmiddels al jaren geleden,  kinderen zijn inmiddels bijna 20.

Er wordt wel gezegd "it takes a village to raise a child" en op zich had ik er geen moeite mee om eens een moeder/ vader uit de brand te helpen als ze een gat in hun opvangafspraken hadden. Als je iets aan mij vraagt dan doe ik veel voor je maar er zonder het te vragen van uitgaan dat Bakblik je kind wel opvangt, omdat het kind van Bakblik het snel zielig vindt dat x alleen is dat kent een grens. 

Als je het hele topic hebt gelezen heb je gezien dat er in nood heel veel kan bij mij.  Kind dat blijft eten en slapen, omdat ouders op de seh zaten dat regel ik.

Als ik het gevoel heb dat er misbruik wordt gemaakt van mijn hulpvaardige dan geef ik grenzen aan.  Iedere middag x bij mij over de vloer, omdat de moeder van x geen opvang regelt dat deed ik dus niet. 

Edit: kind was verder en keurig meisje, beleefd, deed geen rare dingen dus niet hinderlijk om op bezoek te hebben. 

Hier gaan kinderen nooit direct naar boven. Uit school wordt er eerst iets gedronken en gegeten. En het gaat me echt niet om een uit het hoofd geleerd zinnetje. Iets in de trant van was leuk of tot ziens is ook prima. Maar je spullen pakken en zonder iets te zeggen de deur uit gaan is gewoon vreemd. Je jas aanhouden ook, het geeft de boodschap af dat je alweer klaar bent om weg te gaan. Ik vind dat echt geen gekke verwachtingen hoor, zeker niet met 10/11 jaar. 

Dochter had eigenlijk maar één kind in de klas dat ik echt een etter vindt (en dochter ook dus die kwam hier nooit). Maar die moeder is net zo vreselijk. Altijd en eeuwig overal commentaar op hebben maar zelf nooit een poot uitsteken. Ze zijn onlangs verhuisd dus heb er geen last meer van.

niet_rechts schreef op 16-01-2022 om 23:17:

De pubers die met mijn pubers meekomen, lopen even de kamer in. Als ik ze nog nooit gezien heb, geven ze een hand (elleboog) en stellen ze zich voor. Mijn pubers geven aan dat zelf ook te doen als ze bij anderen zijn, "want dat zijn gewoon beleefdheidsvormen, mama". Ik heb ze op de basisschool wel geleerd te bedanken aan het eind van hun speelafspraak en ik merk nu dat ze op puberleeftijd doen wat de rest ook doet en dat is in ons geval best beleefd. Bij weggaan wordt er ook altijd netjes bedankt voor de gastvrijheid, waardoor ik me soms zelfs bezwaard voel, want ik heb niet eens iets aangeboden. (Aannemende dat de kinderen dat zelf al doen...)

Hier zeggen de pubervrienden ook altijd gedag en bedankt voor het logeren/eten etc. voordat ze de deur uitgaan. Vind ik ook normaal.

En bij wat meer verlegen pubers , die niet zelf hierin het voortouw durven te nemen, helpt mijn dochter. Mam, X gaat weg. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.