Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Blauwe lippen zwemmen

Mijn dochter is 8 jaar en heeft telkens bij zwemmen erg last van blauwe lippen (zodanig dat meester haar telkens na halve les uit het zwembad haalt). Ze vindt zwemmen al de grootste kwelling die er is maar door al dat gebibber en blauwe lippen wordt het nog erger (met echt paniekerige huilbuien op voorhand).
Heeft iemand een tip om die blauwe lippen te verminderen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

13-07-2011 om 10:53

Zo snel mogelijk

afdrogen en niet in de spiegel laten kijken Dat is het enige wat werkt.

Tirza

koentje

koentje

13-07-2011 om 10:54

Misschien

een zwemsuite? Dat ze warmer blijft?

Sasvangent

Sasvangent

13-07-2011 om 11:43 Topicstarter

Echt niet

zo'n zwemsuite, dat krijg ik niet verkocht... .
Het helpt natuurlijk niet dat de halve klas na een paar minuten al komt checken of ze al blauwe lippen heeft en daar dan heel gewichtig over doet en mee naar meester stapt (goed bedoeld maar toch).
Zou het kunnen te maken hebben met niet actief genoeg zijn tijdens de zwemles?

Niks aan te doen denk ik

"Zou het kunnen te maken hebben met niet actief genoeg zijn tijdens de zwemles?"

Lijkt me sterk, of in elk geval: bij zeer actieve kinderen komt het net zo goed voor. Mijn zoon had iedere zwemles diep-auberginekleurige lippen, en dat hield uren aan. Ziet er sneu uit, en hij had sowieso een enorme hekel aan zwemles, maar er was verder weinig aan te doen. Zo min mogelijk aandacht aan besteden lijkt me nog het beste; dat al die andere kinderen er zo'n heisa van maken helpt dan niet mee natuurlijk. Waarom haalt de badmeester haar eruit? Aleen vanwege die lippen? Ik denk dat badmeester er goed aan doet er zelf wat minder aandacht aan te schenken en de overige kinderen op dit punt ook terug te fluiten.

Rosase

Rosase

13-07-2011 om 14:25

Watervaste lippenstif?

Ik zou in ieder geval eens aan de badmeester vragen waarom hij daar zo'n heisa van maakt. En op basis van die informatie bepalen wat je vervolgstappen zijn.

Sasvangent

Sasvangent

13-07-2011 om 15:21 Topicstarter

niks aan te doen dus. Tja, waarom de meester haar eruit haalt? Buiten de blauwe lippen staat ze gewoon erg te bibberen en erg beteuterd te kijken met veel geklaag. Zij is er alvast blij mee dat ze er vroeger uit mag en soms preseert ze het een hele les niet mee doen. Ik vind dat niet ok omdat zwemles nu eenmaal moet en belangrijk is. Ik krijg haar er echter niet van overtuigd.
De andere kinderen willen haar wat bemoederen (ze is de kleinste van de klas) en de hele heisa lijkt mij al bijna een hoogtepunt van de zwemles. Ik word er zelfs door andere moeders op aangesproken (tja, wat vertellen die kinderen thuis hé?).

Niet eruit

mijn nogal dunne dochter wordt koud op het moment dat ze uit dat zwembad moet en dan zat ze dus ook totaal blauw uitgeslagen vreselijk te bibberen op die kant.

Oh ik ben zo blij dat we er vanaf zijn.

Hier trouwens

vergeet ik helemaal de tip, ging mijn kind er wel eens eerder uit en dan lekker lang warm douchen, warme pyjama, dikke sokken en laarzen, winterjas erover heen lekker naar huis.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

14-07-2011 om 17:06

Ook blauw

Met de badmeester afspreken dat het gedoe om de blauwe lippen vanaf nu afgelopen is en ze gewoon de hele les mee doet. Ook duidelijk tegen je dochter zeggen en de hele groep kinderen verbieden om er nog aandacht aan te besteden. Als ze niet mee zwemt duurt het ook nog eens langer voor ze haar diploma haalt en ze van die lessen af is, dus even doorzetten en klaar ermee.
Die blauwe lippen zien er misschien dramatisch uit maar het zegt niet zo veel. Ik heb zelf ook heel erg snel blauwe lippen maar dan heb ik het helemaal niet zo heel erg koud. Soms zijn mijn handen en vingers ook helemaal blauw en krijg ik bezorgde blikken, maar er is niks aan de hand.

Oww al die 'meelevende kinderen'

daar krijg ik altijd zo de kriebels van, die interessanterigheid, net zoals wanneer ze in de pauze met een heel groepje een 'gewonde' naar binnen gaan brengen als er iemand gevallen is of zo. Kom op zeg, niet zoveel drama, daar wordt het niks beter van.

Helder, die info vanuit de vraagbaak.

Sterkte met zwemmen. Ik snap je dochter best, had er vroeger ook een bloedhekel aan. Maar ja.

Annet

Annet

14-07-2011 om 21:45

Tip van yvon combineren met lippenstift

Inderdaad met de zwemmeester praten over een andere aanpak.
Kind inspreken over doorzetten, etc.
Lippenstift (waterproof op) zodat de blauwe lippen niet opvallen. Dat scheelt richting meester en andere kinderen.

Geertje

Geertje

14-07-2011 om 23:06

Tip van de badmeester

Mijn zoontje van 6 komt ook altijd bibberend en met blauwe lippen uit het water. Bibber bibber het arme joch. De badmeester kwam naar mij toe en zei dat ik het arme kind wat meer vet te eten moet geven . Klopt mijn zoontje is inderdaad een kleine eter. Maar sinds ik gezegd heb dat hij beter drijft en het minder koud heeft als hij meer vet eet. Vooral erbij vermeld dat het van zijn badmeester komt Doet hij wel heel erg zijn best om meer te eten.

Hanne.

Hanne.

15-07-2011 om 08:49

Nog een tip

Als ik nog een tip mag geven.

Zorg juist dat je kind zo veel mogelijk IN het water blijft. Dus niet tussen de baantjes door er uit en dan wachten op de kant. Dat is namelijk het moment dat ze het koud krijgen.

In het water zijn ze vrij goed geisoleerd. Uit het water gaat het water dat op ze zit verdampen, voeg daar nog een beetje tocht aan toe en je hebt ongeveer garantie op koud krijgen.

Iedere badmeester zou dit eigenlijk moeten weten, maar ik zie nog zo vaak dat kinderen een halve les uit het water zijn. Daar krijg je het pas koud van!

Yvon Meijer

Yvon Meijer

15-07-2011 om 09:32

Op de kant

Maar je kunt toch niet tegen de badmeester zegen hoe hij zijn lessen moet geven? En zeggen dat hij ze niet zo veel op de kant moet laten staan? Vroeger had ik zwemles buiten en in het begin van het jaar stonden we ook met zijn allen op de kant zowat te bevriezen, niet leuk maar je overleeft het wel hoor.(sprak oma) In het binnenbad kan een kind wel even op de kant staan toch.

Sasvangent

Sasvangent

15-07-2011 om 10:56 Topicstarter

Toch nog goede tips

Mbt. in/uit het water zijn: het zal waarschijnlijk inderdaad zo zijn dat ze vaak uit het water is, helaas is dit hoe de lessen zijn opgebouwd en daar valt niet veel aan te veranderen.

Mbt. vet eten: tja, of het er veel mee te maken heeft weet ik niet maar dochter is een mager kind dat nogal gedoe kan verkopen over eten. Haar 'dikker' maken zal niet lukken (ligt niet in haar genen) en bovendien wil ze ballerina worden (waar 'dik' zijn niet aan te raden is). Deze gedachte van dik worden zit overigens geheel in haar eigen hoofd hoor.

Mbt. diploma's: de kinderen moeten schoolzwemmen maar daar krijg je geen diploma's. Helaas voor haar gaat het schoolzwemmen door tot het einde van het middelbaar (1 keer per 2 weken). En dat allemaal zonder zicht op enig diploma of enig plezier in het water.
Helaas kan de techniek van warme drankje en lekker dekentje dus ook niet toegepast worden.

Mbt. meelevende kinderen: bromvlieg heeft helemaal gelijk maar ik denk dat het gewoon aan de leeftijd van die kinderen ligt. En dochter ziet er haar voordeel mee dus die laat het zich welgevallen.

Mbt. lippenstift: dat kan ik wel eens proberen maar dan moet ze er zelf aan denken om die aan te brengen voor ze gaan zwemmen.

Het schoolzwemmen heeft als voordeel dat ik zelf geen zwemles meer moet organiseren. Ik had haar waarschijnlijk anders al lang van de les afgehaald. Ze heeft er echt een hartsgrondige hekel aan (ze slaat al in paniek op zondag voor de zwemles op maandag).

Hanne.

Hanne.

15-07-2011 om 11:01

Minder op de kant

< Maar je kunt toch niet tegen de badmeester zegen hoe hij zijn lessen moet geven?>

Nee je kan niet zeggen dat het moet, maar je kan wel vragen of hij/zij er rekening mee kan houden. Vaak worden kinderen vanuit een soort automatisme na iedere (paar) banen uit het bad gehaald om dan op de kant uitleg te geven. Maar het is ook prima mogelijk om uitleg te geven terwijl een kind in het water staat (ondiepe) danwel aan de kant hangt (diepe). Misschien niet altijd, maar soms toch wel.

Als je kind last heeft van z'n oren een daardoor last krijgt van het duiken zou je toch ook vragen of het niet iedere baan het water in hoeft te duiken maar gewoon mag springen?

Yvon Meijer

Yvon Meijer

15-07-2011 om 12:30

Koud

Nou ja, ik denk dat het grootste punt hier is dat ze er helemaal geen zin in heeft. Ik zwem zelf nogal veel, inclusief blauwe lippen , maar als ik een tijdje stil blijf staan/hangen in het water dan krijg ik het in het water toch ook echt koud.
Maar Sasvangent; als ze er zo'n hekel aan heeft, waarom doe je haar niet op zwemles zodat ze haar diploma's haalt en stop je met het schoolzwemmen. Desnoods zo'n spoedcursus.

Sasvangent

Sasvangent

15-07-2011 om 13:18 Topicstarter

@yvon

Ze heeft er inderdaad geen zin in maar die blauwe lippen is wel echt natuurlijk.

Stoppen met schoolzwemmen gaat niet: het is deel van het schoolprogramma en is verplicht, net als de gymles (staat in de leerdoelen van de overheid -België). En die diploma's haal je hier gewoon niet, dat is blijkbaar te duur voor school. Als je die wil hebben, zo is mij verteld, moet je daar zelf een afspraak voor maken in een zwembad en dan kijkt men wat je kind kan. Maar ik zou niet weten waar je zo'n diploma voor nodig hebt? Zelf heb ik er ook nooit een gehaald, en ik denk de meeste Belgen niet, behalve als je in een zwemclub zit. Maar veel kinderen zitten niet in een zwemclub omdat het al verplicht wordt gegeven op school.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

15-07-2011 om 21:50

Sas

'Ze heeft er inderdaad geen zin in maar die blauwe lippen is wel echt natuurlijk.' Ja, natuurlijk, ik heb ook niet beweerd dat die blauwe lippen niet echt zijn. Ik ben ervaringsdeskundige al van jongs af aan; ze zal het wel koud hebben maar niet noodzakelijk meer koud dan andere kinderen, alleen bij haar zie je het. Wat ik bedoel is dat het probleem is dat ze er geen zin in heeft- die blauwe lippen komen haar natuurlijk wel handig uit. Nou ja. Ik wist niet dat je in België woont, in Nederland moet je je diploma a hebben om in het diepe te mogen zwemmen. Ik ben overigens ook erg anti-schoolzwemmen; in een ander draadje wat in de rubriek ouders en school loopt over schoolzwemmen loopt, schrijft Fianna precies hoe ik er over denk. Sterkte voor je dochter, sneu dat ze dit verplicht moet doorstaan; misschien zou ik hetzelfde doen als ik haar was- zijn die blauwe lippen toch ergens goed voor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.