Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Sinilind

Sinilind

04-10-2008 om 12:04

Boekenvraag (weer ;-)

Sinizoon is een beginnende lezer met heel erg veel zin om zelf te lezen, ik verwacht dat hij net z'n boekenwurm als zijn ouders en zus wordt. Nu hebben we een beetje alle boeken van de bieb op zijn niveau en hoger gelezen (uit de serie MaanRoosVis) maar het probleem is dat zoon ze saai vindt. Ik ben het met hem eens, om nou te lezen dat "beer duw kar. Boem. Au. Beer valt uit kar" klinkt echt als terug naar peuterboekjes.
Maar ok, wat kan ik dus lenen wat een beetje makkelijk is en toch ook origineel kwa opzet of tekeningen?
Alvast bedankt
Sini

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kikker en pad

hoi
vos en haas zijn idd eenvoudige verhalen om te lezen maar wel veel dan die maan-roos-vis boekjes.

Mijn dochters vonden/vinden de boeken van Kikker en Pad erg leuk, schrijver is Arnold Lobel. Eenvoudige verhalen, maar ook groot geschreven en met tekeningen. Ik vind ze zelf ook erg grappig om te lezen.

Wij hebben een dik boek met ongeveer 20 verhalen er in, maar je hebt ze (in de bieb) ook los.

Gruffalo

*bella*

*bella*

04-10-2008 om 15:43

Vos en haas

is iid erg leuk, was hier een groot succes, zoon heeft het boek 3 keer gelezen. (3 boeken in èèn, maar er zijn er meer geloof ik, leuke humor)
En verder de stripboeken die opkomen, ook vanaf avi 1 te krijgen.
Paul van Loon heeft ook wel vanalles, altijd leuk hier.
Verder hebben we ons weinig bezig gehouden met avi-nivo´s, plezier van lezen staat gewoon voorop dus als kind het maar leuk vindt. (maar zoon las makkelijk dus dan kan dat ook)

En lees eens

... het artikel in het OO magazine
http://www.ouders.nl/mdiv2008-actie_van_loon.htm

Onderaan staan een paar heel bruikbare links.
En dit is ook een handig artikel
http://www.ouders.nl/mboe2008-sep.htm

Vos en Haas is inderdaad een goeie tip, erg leuk geschreven (Sylvia Vanden Heede heet de schrijfster, de tekeningen zijn van The Tjong Khing).

Vraag in de bieb maar eens, er is echt veel leuk leesmateriaal voor beginnende lezers. Er is ook een serie samenleesboekjes, op de linkerpagina staat een eenvoudig stukje tekst wat een kind kan lezen, op de rechterpagina een stuk tekst wat de volwassene kan voorlezen. Ik weet even niet uit mijn hoofd hoe die serie heet, maar dat weten ze in de bieb wel. De serie loopt op in moeilijkheidsgraad.

Verder eens met Bella, leesplezier staat voorop, dus laat hem vooral kiezen wat hij leuk vindt. Ook als dat een niveau hoger is dan hij op school leest.

Onze kinderen

Onze kinderen blijken Vos en Haas niet erg leuk te vinden. Het dikke boek blijft zo goed als nieuw in de kast staan. Paul van Loon vinden ze wèl leuk.

boeke

boeke

09-10-2008 om 14:26

Hier wordt het een probleem

zoon van 7 heeft AVI niveau 8 en gaat voor niveau 9 op school (normaal moet hij nu ongeveer AVI 2-3 halen en eind juni AVI 5). dus de AVI boekjes die voor hem qua niveau geschikt zijn (8 en hoger) zijn qua inhoud helemaal niet op hem afgemeten. Laatst zat hij met Harry Potter van grote zus in z'n handen, maar daar stonden te weinig tekeningen in.
Nu is hij erg aan het lezen in Geronimo Stilton (Fantasia). Erg leuke boekjes en er staan veel mooie tekeningen in. Ook grote zus (10) vind ze nog erg leuk. Het zijn wel erg dure boeken. Dus hier is momenteel alles van de Geronimo Stilton - serie (Fantasia I - III en reis door de tijd I-II en losse titels) favoriet.

Corel

Corel

09-10-2008 om 15:52

Boeke

Je zou in de bieb eens moeten kijken naar boeken uit de bolleboos-serie: hoge AVI maar inhoud speciaal voor jongere lezers. Hier was het altijd een succes!

maan.

maan.

09-10-2008 om 17:46

Boeke

Leuke B-boeken voor snelle avi-uit-lezers onder andere van Jacques Vriens, ook erg leuk de plaza-patatta serie van Nanda Roep. En inderdaad de hierboven genoemde Geronimo Stilton.

Carmen

Carmen

09-10-2008 om 23:30

Boeke

Mijn dochter vond Harry Potter er ook niet zo interessant uitzien. Ik heb toen het eerste hoofdstuk voorgelezen omdat ik het idee had dat ze het wel leuk zou vinden. Klopte, daarna heeft ze de boeken niet meer losgelaten!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.