Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
prinses01

prinses01

19-10-2009 om 16:39

Boekje over zakgeld

Wie weet er een boekje waarin op een leuke manier wordt uitgelegd wat zakgeld is, waar het voor dient en wat je ermee kunt doen. Leeftijden onze kinderen 5½ en 7½

En wat krijgen jullie kinderen op deze leeftijd? Wat mogen ze met hun zakgeld doen? Wij willen ze zelf voor iets groots laten sparen (althans voor een deel ervan, afhankelijk hoe groot de wens is!)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

19-10-2009 om 17:47

Hoezo?

een boekje? kun je toch eenvoudig zelf uitleggen?
Onze zoon krijgt 1 euro per week (bijna 7). Dochter wordt bijna 4 en ik wil haar dan 40 cent geven, want het is nu onhandig dat zoon soms iets koopt van zakgeld en dat dochter dan niks krijgt.

Wat mij betreft is zakgeld leergeld. Hij mag ermee doen wat hij wil, alleen is hier een 'probleempje' ontstaan dat er geld wordt weggegeven. In die zin snapt hij dus toch niet goed de waarde van geld. Hij had 1 euromunt geruild voor een 20 en 10 cent munt (lijkt meer ja .
Was met zusje maar toch.
Ik heb uitgelegd dat hij ook geen speelgoed weggeeft. Nee dat was niet de bedoeling en zou hij nooit willen!
Heb je mama weleens geld weg zien geven zomaar aan iemand? 'nee eigenlijk niet'
'maar het is een kadootje'
Ik heb gezegd:'je kunt wel iets kopen voor iemand en dat dan geven'
Het voelt niet goed als hij geld weggeeft.
Maar verder mag ie het zelf weten. Hij heeft 2 keer iets van prut gekocht voor 2 euro. Daarna heeft ie best een tijd gespaard en iets van lego van 17 euro gekocht. Daar was ie enorm blij en trots mee. Echt zelf gespraard. Maar voor dat gevoel waren ook die 2 miskopen nodig. Ik bemoei me er zo min mogelijk mee. Alleen mag hij er geen snoep van kopen.

groet

Nibud

http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/kinderen-en-geld/zakgeld-en-belgeld.html

Onderaan deze site staat een uitgave: Financiële opvoeding? Dat doe je zo!
Dit boekje hebben wij thuis en ik ben er erg tevreden mee.

liefs,
timsmama

angel3

angel3

20-10-2009 om 18:21

Leren

hoi,
leren doe je over het algemeen beter als je eerst wat fouten hebt (mogen) maken. De zin van sparen zal ze sneller snappen als ze eerst wat miskopen heeft gedaan. Zoals ik al vertelde heeft mijn zoon van 6 de eerste keren van zijn zakgeld prut gekocht. Hij was erg teleurgesteld na de koop dat het rotzxooi bleek te zijn. We hebben het erover gehad en ik heb hem de suggestie gedaan dat hij ook zou kunnen sparen. Dat heeft hij gedaan en iets moois gekocht van lego. Ik had hem ook kunnen 'dwingen' te sparen of verbieden iets te kopen. Maar dan heb je geen leereffect toch?
Missch wekt het anders bij jouw kind ivm ppd nos maar dat weet ik niet. Ik zou zeggen. Zakgeld= leergeld. Doe ermee wat je wil, ga ermee op je snoet, dan leer je met geld omgaan. Ik kreeg al vrij jong kleedgeld. Mijn ouders zeiden hier helemaal niks over. Een keer had ik binnen no time mijn poen verbrast. Ik kon niet eens een kadootje kopen voor een verjaardag.... dat overkwam me mooi geen 2e keer. Had ik dat geleerd als mijn ouders erboven op hadden gezeten?

Ik heb ook mijn zoon na eeuwig gezeur om snoep een eigen pot gegeven. Een potje voor een week met 7 snoepjes. 1 week ging het goed. De 2e week at ie alles in 1 dag op en moest toen een week wachten. Hij heeft toen zijn lege pot na een week ingeleverd met de opmerking. Ik krijg liever 1 snoepje van jou elke dag, dit werkt niet.

Inge M

Inge M

21-10-2009 om 00:30

Prinses

Er is niets mis met sparen voor iets groots. Maar voor een 5 en 7 jarige is iets groots al iets waar ze vier weken voor sparen. De periode moet op deze leeftijd wel te overzien zijn. Het moet passen bij de leeftijd
De kunst is dat kinderen leren hun aankopen uit te stellen. Voor deze leeftijd is het uitstellen met 4-6 weken al heeeeeel lang en supergoed. Naarmate ze ouder worden, zal deze periode steeds langer worden.
Zakgeld geven om te sparen heeft geen zin. Daar leren ze niets van.
Mijn advies: geef ze 50 en 70 cent per week. Probeer dit minimaal 6 maanden uit zonder voorwaarden (of alleen geen snoep) en kijk wat er gebeurt.
Daarna kun je altijd nog met sparen op de lange termijn beginnen. Daar is nog tijd genoeg voor.
Ik kreeg als jong kind 10 cent op zondag waarna ik direct naar de snackbar rende om snoep te kopen. Maar dat is helemaal goed gekomen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.