Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Boos op mezelf [ochtendritueel]

Om zeven uur gaat bij ons de wekker. Dan hebben we anderhalf uur de tijd om op school te komen. Als iedereen achter elkaar doet wat er moet gebeuren, is dat ruim voldoende. Er zijn ochtenden waarop het vanzelf gaat, waarop de kinderen (6 en 8) er plezier in hebben om op tijd klaar te zijn, maar dat zijn uitzonderingen. Meestal wordt er in bed gelegen, getreuzeld, gespeeld en uiteindelijk zijn we toch weer te laat. Wassen, aankleden, bed opmaken, ontbijt klaar maken, het gebeurt allemaal wel, maar nooit allemaal uit zichzelf. Als we niks zouden zeggen, zouden ze de helft vergeten te doen. Ze doen ondertussen ook lieve dingen, die niet nodig zijn. Ze maken bijvoorbeeld ons bed op. Maar als oudste tenslotte nog vijf minuten de tijd heeft om sokken, schoenen, jas en wanten aan te trekken en de fiets en haar tas te pakken, maar in plaats daarvan de hamster gaat voeren (iets wat ook tot haar taken hoort, maar wat ze 's avonds moet doen) ontplof ik (weer eens). Oudste snapt er niks van: ze is immers lief voor haar gevoel, ze doet iets wat nodig is, ze heeft de fiets en tas al klaar gezet en zelfs de tandenborstel voor haar broertje klaargelegd, een extra lievigheidje. En je sokken, je schoenen, je jas en je wanten? sis ik. Ik ben dan zo ziedend dat ik de goede kanten niet meer kan zien. Als ze dan ook nog eens antwoord met: bemoei je met je eigen zaken is het voor mij helemaal klaar. Ik verban haar even uit beeld omdat ik ernstig neiging heb om iets stuk te gooien en dat moet zij natuurlijk niet zijn. Op weg naar school fietsen we verbolgen mokkend naast elkaar. Ieder denkt dat hij gelijk heeft en ik gooi er nog even een How-to-talk-to-your-kids-so-they-will-listen-sessietje tegenaan, maar dat is natuurlijk veel te laat. Ik zeg dat ik niet zo boos had moeten worden, zij zegt dat ik haar een complimentje had moeten geven over de lieve dingen die ze deed, ik zeg dat ze daarin gelijk heeft en dat ik dat op andere momenten echt wel had gedaan. We maken het goed en ze gaat ook vrolijk naar binnen op school. Maar ik fiets met een kater in huis.
Hoe zorg ik dat het niet zo escaleert en dat ik niet zo ontvlambaar reageer? Ik merk aan de manier waarop de kinderen ruzies oplossen (kijvend) dat het structureel is. Zijn er huishoudens waar kinderen van 6 en 8 wél alles uit zichzelf doen zonder dat ze een aansporing nodig hebben? Of verwachten we misschien te veel van hen? Of moeten we ze dan maar zonder ontbijt of gepoetste tanden laten vertrekken? (zal hen een zorg zijn).
Azorca


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja

ik herken het wel een beetje. Mijn oudste kinderen zijn 6 en 4 en meestal gaat het gewoon goed 's ochtends. Ik roep ze uit bed (ook meestal 7 uur), dan moeten ze gelijk hun bed opmaken. Ik pak ondertussen de kleren voor die dag en dan gaan we allemaal naar beneden.
Dan is het eerst wassen en kleren aan, dat doen ze zelf en ik smeer dan de boterhammen, schenk drinken in en pak de tassen in. Na het ontbijten is het tandenpoetsen en schoenen aan, dan kunnen ze meestal nog even tv kijken en om 10 over 8 gaan we naar school.
Maar dat is dus als het goed gaat. Op de dagen dat het niet gaat moet ik om 8 uur waarschuwen dat ze door moeten eten, hebben ze hun schoenen nog lang niet aan en zijn de jassen zoek als we eigenlijk al buiten hadden moeten staan. Maar dat gebeurt me hooguit 1 keer in de week. En nee, ik kan daar ook niet tegen, ben dan ook wel eens kortaf enzo. Ze weten hoe en wat, ze kunnen het ook prima wel op tijd allemaal gedaan hebben maar soms hebben ze zo'n dag.
Ik weet niet wat je eraan kunt doen. Misschien iets eerder opstaan, wat vaker aansporen. En je dochter bijvoorbeeld 's avonds eraan herinneren dat de hamster gevoerd moet worden. Ontbijten jullie allemaal samen aan tafel? Dat is iets wat ik afgeleerd heb, dat werkt bij ons niet en ik heb bovendien helemaal nog geen trek om die tijd. Maar goed, dat zijn maar suggesties. Niet boos worden is natuurlijk het beste maar dat is moeilijk, heb ik zelf ook.
Misschien gewoon accepteren dat het niet altijd gaat zoals je het graag zou willen en wat harder fietsen als je iets verlaat bent?

Tango

Tango

04-11-2008 om 09:43

Herkenbaar

Ik vind het een heel herkenbaar verhaal. Bij ons ook 2 kinderen (7 en 4 jaar) die je ook alles moet zeggen wat ze moeten doen. Vaak gaat het dan nog met tegenzin. Bij ons hielp wel een schema op te hangen met welke taken ze moesten doen voor ze naar school gingen. Het hing bij ons op de koelkast met een magneet erop die ze dan konden verschuiven als ze de taak hadden uitgevoerd. Moet ik nodig weer eens gaan doen, want ik merk dat bij ons de negatieve spiraal er vaak ook weer inzit.
Ik vind het van jouw dochter dan nog best knap dat ze ook wel veel lieve dingen doet. Die van mij gaan zodra ik even boven ben om mijn tanden te poetsen alleen maar spelen of ruzie maken.

Overal het zelfde....

Ook hier veel herkenning. "Schiet eens op.""Pak je jas". "Leg je donald duck eens weg.""Ik moet hier alles alleen doen.""Als het aan jou zou liggen komen we iedere dag te laat.""Hoe moet dat straks op het VO?""Gèèn t.v!!! Dan schiet het helemaal niet op.""Je zoekt het zelf maar uit."
Pffff, hier gaat het vanaf zijn ong. 7e wat beter. Toen kon hij klok kijken en zei ik:"Als je 10 over 8 niet klaarstaat kan je in je pyama naar school."
Zoon is toen èèn keer te laat gekomen ( express....)en dat vond hij heel vervelend. Maar aansporingen in de vroege ochtend blijven wrs nog jaren bestaan....
Toch merk ik ook dat de aansporingen soms helemaal niet helpen en als ik niks zeg (uit eigenwijsigheid) is hij toch op tijd klaar....misschien mopperen we erg veel en wat overbodig???
Vooral als ik zelf iets niet kan vinden ( b.v. zijn zwemboek voor schoolzwemmen) dan heb ik een kort lontje..."Waar is je zwembroek, zit daar niet zo te lummelen, doe ook eens wat!!!!!".Verder ben ik best een lieve moeder.....

koentje

koentje

04-11-2008 om 10:10

Azorca

ik heb een zoon met ADHD en die is ook vaak afgeleid en wil dan andere dingen doen. Inderdaad soms ook goeie dingen zoals bij jouw, maar niet het juiste moment. Voor een deel los ik dit op met een aftekenlijst.
Ik heb een hele lijst voor hem gemaakt waarop alle kleine en grote dingen staan, in de juiste volgorde, wat hij moet doen. Deze zit geplakt op een white bord zodat hij deze dagelijks af kan tekenen en wat je dan zo weer uitveegt.
In de lijst zit een driedeling en voor alle drie de onderdelen kan hij een kwartier computertijd verdienen. Je kan ook invoeren dat de drie onderdelen op een bepaalde tijd af moeten zijn, zo houden ze zelf de tijd meer in de gaten als het goed is.Als bonus kan hij een kwartier extra verdienen als ik hem weinig heb hoeven sturen.
Dit geeft mij enige rust waardoor ik me minder kwaad loop te maken. Voor hem is het een stimulans. Ik zeg alleen nog 'EERST de dingen op je lijst' als hij iets anders doet. Of ik zeg (met mijn valse lachje) 'oh, jij wil zeker niet op de compiuter vanmiddag...'

Niet dat het hier nu perfect loopt... maar het is een hele verbetering!

Pippin

Pippin

04-11-2008 om 10:30

Wat doen ze veel

Onze kinderen (12, 9, 7 en 2) doen dat allemaal niet hoor 's morgens. Wij zijn hier allemaal avondmensen en lopen 's morgens op halve kracht. Dus neem ik het over. Ik heb geen zin in al die discussies. Ik maak het ontbijt, ik maak de tassen klaar (muv die van de oudste die op VO zit), ik neem de kleren mee naar beneden, ik trek de bedden wel (of niet) dicht (opmaken is een te groot woord), ik haal de fietsen uit de schuur (dat vereist hier een heleboel geduld en kracht, het is een soort origami met fietsen).
De kinderen eten hun ontbijt, kleden zich aan en ja, daar hebben ze soms ook nog aansporing bij nodig. En ze gaan regelmatig zonder gepoetste tanden of zonder tas weg en soms zelfs zonder ontbijt. En ik ben zo'n moeder die voor de tweede keer naar school fietst met een vergeten gymtas.
Ik vind dat je een medaille verdient en je kinderen ook! Wat een zelfstandige kinderen.
Pippin

Bij mij

doen ze ook niks 'smorgens
ik maak ze wakker met ontbijtje op bed en zet hun tv aan .maak brood voor hun en voor papa maak papa wakker roep dat ze eruit moeten.één pakt eerst de tas in en de ander gaat eerst in de badkamer.dan doen ze het omgekeerd ze proppen hun brood inde tas kus en weg zijn ze.dit gebeurd tussen 6.30 en 7.10 ik vind het niet nodig dat ze voor school nog van alles doen hoor !

picobello

picobello

04-11-2008 om 12:31

Voorbereiding

is het halve werk. Ik sta 15 min eerder op dan mijn kids
. Eerst een kop thee anders gebeurt er niets. De ontbijt tafel staat al klaar, hoeft alleen brood klaar gemaakt te worden, tassen zijn ook al ingepakt ( op broodtyrommel na) en kleren liggen al klaar, zelfs voor de evt sporten die ze die dag doen na school.
Tv gaat niet aan, dat leidt te veel af, maar ... we eten op ons gemak en zijn bijna altijd op tijd klaar.
Kost soms wel wat moeite om de kids te overtuigen 's avonds al zo veel te doen, maar als ze een keer te laat komen ( levert een gele kaart op op school) dan snappen ze het wel weer.

Azorca

Azorca

04-11-2008 om 12:54 Topicstarter

Verschillen

Grappig, die verschillen in aanpak. Ik zal de posting van Branca maar niet aan mijn kinderen (en hun vader) laten lezen. Dan was het hek van de dam. Wij gaan ervan uit dat iedereen een beetje verantwoordelijk is voor het huishouden, de volwassenen wat meer dan de kinderen uiteraard. Maar het is natuurlijk voor de kinderen ook heerlijk om 's morgens zo lekker verwend te worden. Bij jou leren ze die verantwoordelijkheid vast op een andere manier.
Ach ja, de lijstjes, de kookwekker, het beloningssysteem. Het is hier allemaal toegepast. En met succes hoor, voor de tijd die het duurde. Maar ik zou zo graag willen dat het zonder die hulpmiddelen lukte. Misschien is dat een utopie. Ik denk dat ik het lijstje maar weer eens ga ophangen. Dat ligt hier nog kant-en-klaar. Oudste dochter heeft pas zelf een whiteboard gefabriekt, dan plakken we hem daar op. Dat is wel een goed idee. De avond van te voren alles klaarmaken is bij ons nog geen optie (of ik moet het zelf doen). Dan zijn ze moe en kost het nog meer inspanning. Als ze wat ouder zijn is dat vast en zeker een idee!
En inderdaad wat minder aansporen en misschien die gymtas gewoon níet nabrengen. Zal ik wel duidelijk moeten aankondigen, want ze zijn nu veel nadragen gewend. En verder mezelf voorhouden dat ik over onbenullige dingen niet zo kwaad moet worden. Moeilijk hoor, in het heetst van het zoeken naar een zwembroek.
Azorca

Azorca

ja dat klopt ik heb soms dagen dat ik door mijn ziekte weinig kan en dan springen mijn kids op alle gebieden bij ze zijn 12 en 14. Ze kunnen als het moet het hele huishouden runnen koken,strijken,wassen enz. (mijn schoondochters zijn me vast dankbaar later)

juno

juno

04-11-2008 om 13:10

Hierzo

Wij komen 7.30 uit bed. Kind gaat tv kijken en ik geef haar ontbijt en haar kleren. Ze kleed zich zelf aan. Ik maak haar eten voor school en doe haar haren. Als het tijd is doet ze haar schoenen en jas aan en loopt naar de schoolbus. Elke ochtend gaat het zo, ik vind het wel relaxt.

Guinevere

Guinevere

04-11-2008 om 13:12

Tjee....

Jeetje, ik heb helemaal geen herkenning in dit draadje!
's Morgens loopt het hier als een geoliede machine, we zijn altijd te vroeg op school (in 3 jaar tijd nog nooit te laat geweest). Eén keer de gymspullen vergeten, dat is het enige.
Hier gaat het zo: Ik kleed me aan om 7.25. Zoon van 6 wakker maken om 7.30 als dat nog nodig is. Die racet dan snel naar de wc en kleedt zich spontaan aan (moeten we 's avonds wel de schone kleren neerleggen, anders trekt hij zo zijn modderspullen van de dag ervoor weer aan).
Tegen de tijd dat hij beneden komt staat zijn ontbijt al klaar. Hoe sneller hij klaar is met aankleden en eten, hoe meer tv-tijd hij over heeft.
Meestal zit hij dan om 7.50 voor de buis en vraag ik om 8.15 of hij zijn schoenen wil aandoen. Dan zijn we om 8.30 als de les begint al lang en breed op school (met de fiets). Terwijl zoon tv kijkt, kleed ik trouwens de kleine broer aan en smeer de overblijfbroodjes.
Als we vroeger opstaan, dan komen we dus altijd tijd te kort in dit schema. Kennelijk is de druk dan té veel van de ketel.
Overigens doen we het op onze werkdagen allemaal nog sneller, dan vervalt het tv-kijken want we moeten dan om 7.30 de deur uit zijn met zijn allen.

Azorca

Azorca

04-11-2008 om 13:17 Topicstarter

Wauw juno

En gebeurt het dan nooit dat je kind te lang tv kijkt en haar schoenen en jas nog niet aan heeft als de bus komt? Of dat ze dan haar ontbijt nog niet op heeft?
Overigens denk ik dat het met één kind wel makkelijker is. Die heeft niemand die hem afleidt en met hem kan spelen. En als die klaar is, kun je weg. Lijkt me ook heerlijk. Hier is er vaak wel eentje op tijd klaar, maar dan ben je er helaas nog niet.
Enfin, had ik maar geen kinderen moeten krijgen. Ik hoop alleen dat mijn kinderen dit gestress en gekift niet opslaan in hun geheugen, maar later alleen denken aan de zondagmiddagen in het bos en de geweldige verjaarspartijtjes... Moet ik ze eerst nog vriendelijk ruzie leren maken. Ga ik zelf eens op oefenen.
Azorca

Katrien

Katrien

04-11-2008 om 13:20

Hier ook rustig

Ik sta op om 7u30 zodat ik klaar ben als het eerste opvangkindje aankomt (rond 8u).

Dochter staat op om 7u45, komt dan eerst ontbijten en gaat zich daarna wassen, aankleden, tanden poetsen.

Ik maak haar lunch klaar voor school. Als ze terug beneden is, pakt ze haar boekentas in. Dan nog even naar het toilet, schoenen aan, jas aan en vertrekken.

Terwijl zij die laatste dingen doet, doe ik de jassen van de opvangkindjes aan.

Om 8u30 zitten we in de auto, klaar om naar school te gaan. Geen stress, geen gehaast.

Gedurende een tijdje stond ze vroeger op en keek dan wat tv. Dat bleek niet goed te werken, want dan was ze veel te veel afgeleid. Dus nu geen tv meer 's morgens, tenzij ze vroeger wakker is. En dan moet de tv weer uit om 7u45 (uur waarop ze normaalgezien opstaat).

Katrien

Azorca

Azorca

04-11-2008 om 13:25 Topicstarter

Meisjes versus jongens

Overigens heb ik de indruk dat jongens makkelijker zijn dan meisjes in dezen. Guineveres verhaal bevestigt dat nog eens, maar ook mijn eigen ervaringen met zoonlief. (Hij is degene die wél vaak op tijd klaar staat). Buurvrouw met drie jongens: geen problemen 's morgens. Waar meisjes zijn: herkenbaarheid troef.
Ik had me gewoon moeten beperken tot 1 jongen, .
Azorca

Maylise

Maylise

04-11-2008 om 13:44

Niet te veel doen 's ochtends

Ik ben 's ochtends vroeg nog niet op volle sterkte. Mijn zoontje helaas wel. Mijn doel is om de ochtenden zo relaxed mogelijk te laten verlopen. Ik ben dan niet echt bezig met het nastreven van doelen als zelfstandigheid.

Zoontje staat meestal uit zichzelf op en gaat dan of TV kijken of spelen. Om 7:30 stuur ik hem naar zijn kamer om te wassen en aan te kleden (of maak hem wakker als hij nog slaapt). Kleren liggen dan al klaar dus die hoeft hij alleen maar aan te trekken. Ik maak dochter van 12 dan ook wakker. Beneden zet ik de ontbijtspullen voor zoon en dochter alvast klaar. Als ze aangekleed zijn komen ze beneden en eten ze. Onderwijl maak ik hun tassen en lunchpakketten klaar.
Als zoon klaar is met eten stuur ik hem naar boven (desnoods loop ik even mee) voor tandenpoetsen en haren kammen) Beneden heb ik zijn jas en tas al klaar gezet dus.
Rond 8.20/8:30 lopen ze met z'n tweeën naar school.
In feite hoeft hij 's ochtends dus niet veel te doen behalve zichzelf aankleden. Overigens als hij heel erg treuzelt met eten zeg ik op een gegeven moment toch dat hij moet stoppen met eten want dat hij nu weg moet. Dus dan gaat hij inderdaad maar met een half ontbijt op naar school. Dat is dan pech gehad.
Persoonlijk doe ik 's ochtends zelf liever wat meer dan constant moeten aansporen of ruzie maken. Ik hou sowieso al niet van ruzie maken en schreeuwen en 's ochtends al helemaal niet. Dus dan doe ik liever zelf wat meer.

Maylise

Azorca

Azorca

04-11-2008 om 13:45 Topicstarter

Katrien

Katriens verhaal ontkracht die theorie dan weer, maar zij heeft er maar eentje. Dus óf één kind óf alleen jongens dan? Hoe dan ook, ik heb er drie, waarvan twee meiden, dus we kunnen niet meer terug.
Ik werd eerst wel vrolijk van de berichten, maar nu ik hoor dat het ook rustig kan... dan doen we toch iets fout. Eh, is er iemand met drie kinderen, waar het ook zo vlekkeloos verloopt. Daar wil ik graag tips van. Wij zijn vóór samen ontbijten en tegen 's morgens tv kijken, dus die opties vallen af.
Misschien moet ik ze inderdaad langer laten slapen, hebben ze te veel tijd. Interessant gezichtspunt. Het is alleen al heerlijk om hier eens een beetje erover te dubben en de mening van anderen te horen. Daardoor weegt het minder.
Azorca

Guinevere

Guinevere

04-11-2008 om 14:04

T.v. (beetje ot)

Azorca, ik was eerst ook fervent tegenstander van tv 's morgens. Totdat ik ontdekte dat het een geweldig pressiemiddel is om zoon op tijd uit bed, in de kleren en klaar met eten te krijgen! Sinds die tijd: ZOEEEFFFFFF.............! En hij mag alléén maar naar Nederland 3 kijken 's morgens.
Euh.......tandenpoetsen 's morgens, ja dat zou eigenlijk wel moeten ja. Hmmm.

Hillary

Hillary

04-11-2008 om 14:13

Tv stok achter de deur

Hier mag de tv aan als ze helemaal klaar zijn, aangekleed, gegeten, tanden gepoetst en schoenen aan. Dat werkt ideaal inderdaad.

Azorca

Azorca

04-11-2008 om 14:17 Topicstarter

Lijstje

Ik gooi ook maar eens het lijstje in de groep van wat ze zelf moeten doen en wat niet. Kijken of dat redelijk is.
Kinderen: opstaan, plassen, wassen, kleding uitzoeken (willen het liefst zelf doen), vuile kleding in de was (doen ze vaak 's avonds al), bed opmaken, licht uit doen, slaapkamerdeur dicht (ivm met incontinente kat), ontbijt maken, ontbijt eten, haren kammen, handen invetten (oudste), tanden poetsen, schoenen, jas, wanten aan, schooltas, huiswerk, gymtas pakken, fiets pakken, naar school fietsen.
Ouders: wakker maken (als ze dat nog niet zijn), gordijnen open, kleding uitzoeken (op verzoek), lichaam invetten (oudste), wratten aanstippen (jongste), lunch klaarmaken en in tassen doen, gym- en zwemspullen bij elkaar zoeken, huiswerk klaarleggen (vinden we voor de oudste onderhand eigen verantwoordelijkheid), haren vlechten (op verzoek, alleen als er tijd voor is).
Er is een schemergebied: wie haalt bijvoorbeeld een trui als die per ongeluk nog boven op de slaapkamer ligt. Over dat soort dingen ontstaan de discussies. Ik wil best zo vriendelijk zijn om een trui te halen, maar voor je het weet ren ik drie keer de trap op, omdat ze allemaal wat vergeten zijn. Ik vind ook dat ze moeten leren zelf de consequenties te aanvaarden van iets wat ze vergeten. Dus of zelf trui halen, of geen trui aan. Maar daar ben ik weer niet consequent in, want als zoonlief heel erg zijn best heeft gedaan om op tijd klaar te zijn itt tot de dames, dan ben ik eerder geneigd voor hem die trui te halen.

Azorca

TV 's morgens aan als ze klaar zijn heb ik ook weer afgeschaft. Want wat een drama als dat ding weer uit moet

Hillary

Hillary

04-11-2008 om 16:30

Ik verwen mijn kinderen

Ik verwen mijn kinderen teveel hoor denk ik, maar het geeft wel wat rust. Ze zijn 9 en 10, dus nog flink ouder, maar een aantal dingen in jouw lijstje hoeven ze niet. Ik loop het even door: Kleding uitzoeken doet jonste (meisje) wel, oudste (jongen) niet omdat ze dat zelf wil. Ontbijt maken doe ik. Terwijl zij aan het aankleden zijn zet ik ontbijt klaar. Invetten ed hoeft niet, bed opmaken doen ze niet (niemand eigenlijk in huis, soms als ik overdag onze slaapkamer op loop leg ik het bed netjes, idem bij dochter, zoon heeft hoogslaper). Licht uit wordt helaas vaak vergeten, moet ik eens op gaan letten. Deuren hoeven niet dicht, maar dochter wil dat beslist omdat er wel eens een buurkat binnen komt. Oudste doet zelf zijn haar of soms ook niet, dat maakt met zijn haartype niet zoveel verschil. Jongste kam ik meestal, maar die wilde het een stuk korter, dus dat is wel makkelijker geworden. Tassen ed wat ik mee moet zet ik klaar voor de voordeur. Wanten dragen ze nog niet. Als het tijd is om te gaan, maak ik garagedeur open pakken kids stepje en gaan naar school. Als er iets boven is blijven liggen ben ik meestal degene die dat haalt, hoewel voor zoon eerder dan dochter. Dochter is snel met dat soort dingen, zoon kan naar de trui kijken en nog niet zien liggen (typische man) en dan komen we wel in tijdnood. Maar er blijft eigenlijk nooit iets boven liggen, dus ik weet het niet echt.

Maar de helft

de helft van je lijstje doen wij allemaal al 's avonds...

kleding uitzoeken (willen het liefst zelf doen), vuile kleding in de was , schooltas, huiswerk, gymtas pakken.

wij (gedeelte hun, gedeelte ik) zetten gewoon álles klaar, tas ingepakt, kleding op volgorde op stoel, huiswerk af en erin, drinken, gymspul álles.
jas, wanten etc. hangt ook kant en klaar.
't is meer een kwestie van op de automatische piloot, aankleden wassen kammen en dan smeren en eten en grijp de tas, en jas en we gaan.
o en die deur en 't licht doe ik wel, ik ben erna toch nog even thuis.
dat invetten is ellendig, heb het met oudste járen gedaan, maar deed dat altijd zodra ik d'r wakker maakte, trok d'r pyama uit, eerst bovenkant(rechtopzittend in bed) en dan bed uit en de rest. en dan pas de rest van de riedel zelfstandig dus. werkte prima zo.
groeten albana

Leandra

Leandra

04-11-2008 om 18:55

Sta je niet veel te vroeg op?

Het lijkt me dat je zo vroeg opstaat dat je vanzelf gaat lanterfanten en tot andere dingen komt.Waar is al die tijd voor nodig? Hier staat zoon (7) om 7.45 uur op en is om 8.10 klaar met aankleden ,ontbijten en tanden poetsen. Dan gaat hij om 8.15 de deur uit. Het is 2 minuten fietsen, maar zoon is graag vroeg. Zoon van 3 staat ook mee op en ontbijt mee. Op crechedagen gaat hij om 8.30 de deur uit. Soms heeft de jongste niet zo'n zin en wil na het ontbijt leiver spelen. Dan loopt het weleens 5 minuten uit.
Misschien minder tijd geven? Of lijkt je dat niks?

Groetjes Leandra

Leandra

Leandra

04-11-2008 om 18:57

Oh ja

De avond van te voren liggen wel de schone kleren al klaar. Fruit en drinken maken we 's morgens klaar.Douchen/badderen oen we 's avonds. Gymtas is altijd op school.

Groetjes Leandra

juno

juno

04-11-2008 om 19:13

Azorca

Het gebeurd wel eens dat ik zelf te laat uit bed kom maar dan heb ik geen zin om te haasten, dan komt ze maar wat later op school.
Ontbijt geef ik haar direct zo gauw ze uit bed is en dat is dan direct op.
Als ik zeg tv uit dan weet ze dat het tijd is om naar de bus te gaan en doet ze zelf schoenen en jas aan.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

04-11-2008 om 19:16

Teveel verwachten

Hier gaat het superrelaxt 's morgens. Ik sta om 7.45 op om te douchen en aan te kleden, zoonlief van bijna 8 wordt ook wakker, gaat zich aankleden en gaat tv kijken. Schone kleren liggen al klaar. Dan maak ik ontbijt en zijn lunchpakket. Na het ontbijt poetst hij zijn tanden en poets ik nog even na (moet je als ouder echt nog even doen), jas aan en naar school. Schooltas is al ingepakt, net als de gymtas als die nodig is. Ik denk dat het erg helpt als je zoveel mogelijk de avond vantevoren klaarlegt/doet. Verder zou een soort planner erg handig zijn waarop voor iedereen duidelijk staat beschreven wat hij/zij wanneer moet doen. Tja en verder denk ik dat je moet uitkijken dat je jonge kinderen ook weer niet teveel verantwoordelijkheid moet geven wbt ontbijt klaarmaken, wassen, voor dieren zorgen etc. Ze hebben vaak al genoeg aan het zelf doen van de basale dingen wat aankleden etc. betreft. Mijn zoontje hoeft van mij nog vrij weinig zelf te doen (op aankleden, tanden poetsen en dekbed rechttrekken na) want ik weet dat als ik hem te veel zelf laat doen het toch in de soep loopt en hij driekwart vergeet Waarop ik dan weer gestressed en boos rond zou lopen en hij zich rot voelt etc. etc. Niet teveel verwachten en datgene wat wel verwacht wordt van iedereen goed en duidelijk zichtbaar maken.

Terpi

Terpi

04-11-2008 om 19:31

Azorca

quote:
Overigens heb ik de indruk dat jongens makkelijker zijn dan meisjes in dezen. Guineveres verhaal bevestigt dat nog eens, maar ook mijn eigen ervaringen met zoonlief.

LOL Nou weet je, ik heb twee jongens en een meisje. Het meisje heeft een tijdje zich niet los kunnen rukken van het speelgoed en de boeken op haar kamer maar dat gaat nu wel. De oudste jongen ligt al voor ik goed en wel wakker ben aangekleed bij mij op bed naar het journaal te kijken. De jongste jongen echter... die is al 5 jaar lang zonder mankeren aan het treuzelen smorgens, wat een ramp! ALTIJD... echt waar. Hij vergeet ook al evenveel jaren zijn schoenen aan te trekken, zijn tas mee naar school te nemen, zijn gymspullen in zijn tas te doen, noem maar op. Haha, geen onderscheid des geslachts dus, meer een karakterding denk ik
Succes ermee! Groet Terpi

Asa Torell

Asa Torell

04-11-2008 om 20:54

Schema met vaste tijden

Net dit weekend samen met zoon (4) een schema in elkaar gedraaid voor de schoolochtenden. Waarop vaste tijden voor wanneer hij begint te ontbijten, en wanneer onder de douche etc. Ook voor mijzelf en dat is minstens zo nuttig, want als ik te laat ga douchen ('nog even de krant uitlezen') ben ik ook te laat klaar om zoon op tijd aan te sporen bij zijn handelingen. En gaat het vervolgens met steeds meer gemopper (door mij) en verzet (door hem) gepaard...
Gister werkte het in elk geval supergoed (vandaag was hij vrij) en waren we enorm op tijd op school!
Bij zo'n schema maakt het dan ook niet meer uit of je heel vroeg opstaat of niet, als je maar vaste tijden hebt wanneer er dan wel gedoucht etc moet worden. Tussenin is dan eventueel tijd voor nog treuzelen of spelen (of in mijn geval krant lezen).
Door zo'n schema wordt het ook duidelijk wat wel en niet de essentiele dingen zijn s ochtends, en bovendien hebben we het samen bedacht dus zijn we het er ook over eens. Als je dochter bijv. echt heel graag s ochtends wel de hamster wil voeren, daar dus gewoon 5 min. extra voor op het schema zetten.
Maar ja, het is hier dus kersvers dus ben benieuwd of het de rest van de week ook zo goed gaat .

Azorca

Azorca

04-11-2008 om 22:56 Topicstarter

Blij en trots

's Avonds samen dingen klaarleggen is hier echt geen optie. Ze zijn gewoon op. Bovendien hebben ze dan al dingetjes te doen zoals hamster voeren. Dat wordt pas handig als ze een stuk ouder zijn denk ik.
Maar vanmiddag toen we uit de bso kwamen heeft de een alle kinderfietsen binnen gezet, de ander vier tassen zware boodschappen naar de keuken gesjouwd en een derde een verdwaalde jas opgehangen. Helemaal spontaan, zonder dat ik erom vroeg. Vervolgens heeft de verantwoordelijke voor de hamster het beest uit zijn kooi gevist en samen met hamster uitgezocht wat de lekkerste brokjes zijn voor in zijn bakje. Dit alles terwijl ze ook tv hadden mogen kijken. Die ging daarna wel aan, maar ze laten er dus niet alles voor uit hun handen vallen. Ik heb ze uitbundig geprezen voor hun hulpvaardigheid en zie dit wel als oogst van 'We doen het huishouden een beetje samen'-beleid. Dan ben ik weer erg trots op hen en stiekem ook een beetje op onszelf. Als zij zo uit de band springen met hun hulp dan ben ik ook de beroerdste niet hoor, dan ruim ik de rondslingerende schoenen wel even op.
En ja, bed opdekken, dat hoort hier gewoon bij het huis een beetje opgeruimd houden. Het ziet er zoveel gezelliger uit als het niet zo'n nest is, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Zo vinden we ook dat kleren niet op de grond thuishoren. Op school vouwen ze ze voor de gymles zelfs op. Daar zit die routine van kleding opruimen er wel in, dan vind ik dat thuis ook niet te veel gevraagd.
Ik ga nu een afstreeplijstje ophangen voor morgen. Bedankt voor de adviezen.
Azorca

jan

jan

05-11-2008 om 00:00

Herkenbaar.
Oplossing: "De tv gaat pas aan als je alles gedaan hebt." Sindsdien geen problemen meer.

Ik leg 's avonds de kleren klaar en maak het mezelf makkelijk door b.v. pakjes drinken mee te geven (i.p.v. bekers) en makkelijk fruit (mandarijn/appel met schil) en makkelijk beleg op brood (2 plakken salami; ze lusten geen boter) Ze moeten zelf hun tas inpakken en alvast bij de deur zetten.
Ik maak nooit een bed op. Vlak voordat ze er 's avonds weer inspringen even dekbedje opkloppen.

Groet Jan

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.