Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
mammie

mammie

05-03-2009 om 15:55

Boze dochter

En ja hoor, het is weer zo ver. Dochter van 11 is weer buitenproportioneel kwaad, omdat we iets eten wat zij minder lekker vindt. Er wordt geschreeuwd, chagrijnig gedaan, iedereen die in haar buurt komt moet het ontgelden, gesmeten met van alles. Vriendinnetje van andere dochter staat met grote ogen te kijken, zoon raakt overstuur van haar.
Er hoeft maar weinig te gebeuren of ze doet zo. Meestal over het eten, maar ja, wij, de rest, willen ook wel eens iets eten wat wij lekker vinden, zoals spaghetti, vandaag en niet altijd een van de 4 dingen die zij lust.
Ze bepaalt zo enorm de stemming hier en niets lijkt te helpen: nu zit ze op haar kamer (door mij gestuurd) en nog weet ze iedereen te bereiken door te stampen en te schreeuwen. Ik heb ook al heel vaak met haar erover gepraat als ze weer rustig is, ze wil het zelf ook niet, zegt ze, maar het gebeurt zo maar. Het gaat niet alleen over eten (wel vaak), maar ook over kleding, opruimen etc.
Ze legt niet de oorzaak tussen haar gedrag en de sfeer in huis: ze klaagt steen en been dat het niet gezellig is hier in huis en als zoon zegt dat dat door haar komt, dan ontploft ze opnieuw. Ik kom er niet achter waarom ze zo doet. Ik kan er in ieder geval niet lang meer tegen.
Ik moest even mijn verhaal kwijt, maar als iemand nog tips heeft, dan hoor ik die graag of is ze steeds meer op weg een verschrikkelike puber te worden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Prakje

Prakje

05-03-2009 om 18:10

O jee... herkenning

ben net een boek aan het lezen, erg verhelderend "het explosieve kind"

Aanrader (nee, ik heb geen aandelen... alleen een explosieve kleuter)

En wat erna?

wat doe je na de woedeaanvallen? als ze is afgekoeld? alleen praten erover?
ik weet niet hoor, maar ik zou er zeker een 'passende' straf op gegeven, want ik vindt dat enigzins té ver gaan en dat moet ze weten.
iets in de geest van huisarrest? zodat ze 'rust' heeft? en minder explosief wordt? (3 dagen niet weg en geen speelafspraakjes) zoiets?
groeten albana

Pippin

Pippin

06-03-2009 om 09:54

Net als prakje

Dat boek heeft hier ook ontzettend goed geholpen. Je hebt al van alles geprobeerd zeg je. Dáár gaat het boek over. Over kinderen die ontploffen om de meest onbenullige dingen (in onze ogen) en het hele gezin hierdoor overheersen, en over ouders die alles al geprobeerd hebben. Echt een aanrader.
Pippin (en ik heb ook geen aandelen, maar wel een explosief kind)

Wij/zij

Tip: als je dochter zegt dat het ongezellig is, neem haar serieus en luister naar haar verhaal over die ongezelligheid. Zonder haar de schuld te geven van de sfeer. Hoe kunnen jullie het met z'n allen weer gezellig maken? Wat kan elk gezinslid doen of laten om daar een bijdrage aan te leveren?

Het lijkt een beetje op jullie tegen je dochter. Je praat in termen van wij en zij. Ik weet niet of je dat ook doet als ze erbij is. Je zou haar kunnen vragen of ze het gevoel heeft dat ze een beetje alleen staat in jullie gezin, misschien wordt ze daar wel zo bozig om.

Vraag hoe je haar kan helpen om te gaan met die boosheid. Achter boosheid schuilt vaak iets anders, verdriet om iets, en dat komt er uit in boosheid over kleine dingen. Zo is het hier althans.

Auteur?

Iemand die meer details kan geven over dat boek ? Ook een explosieve zoon hier.

Pippin

Pippin

06-03-2009 om 21:42

Auteur

Het boek heet: Het explosieve kind. De schrijver is Ross W. Greene.
Pippin

Monique D*

Monique D*

08-03-2009 om 02:27

Zal het zeker lezen..

.. hier een pré-puber (dochter van 12) en een puber (zoon van 14).
En mijn pré-puberende dochter kan net zo'n schreeuwlelijk zijn als de dochter van mammie. Om haar spullen die broer of ik hebben kwijtgemaakt (die ze echt zèlf heeft kwijtgeraakt), ze wordt (met de nodige schreeuwpartijen) boos op mij omdat ik vergeten was om Labello (voor ruwe lippen) te kopen, op haar broer die volgens haar te lang achter de computer zit en zij MOET er nu achter, op mij omdat zij nu haar huiswerk of strafwerk moet maken, op haar broer die haar juist pest om dat schreeuwen uit te lokken, ze schreeuwt als ze naar bed moet en die film toch echt niet meer mag kijken, ze is hondsbrutaal tegen de meester op school, want die HAAT zij.. en in haar pauze toen zij beslist NIET terug naar de school wil gaan omdat zij het strafwerk op school NIET wil maken, want zij heeft zo'n HEKEL aan de meester... en op mama die eigenlijk geen tijd had om naar dat gejengel te luisteren omdat zij mij op haar werk belde terwijl ik zelf daar op dat moment druk bezig was. Later heb ik haar wel teruggebeld hoor.. en heb haar flink moeten overreden om toch naar school te gaan, anders zou er ZEKER wat voor haar zwaaien. Tja, moeder zijn gaat niet over rozen..
Mijn zoon is biologisch gezien al een puber, maar niet zo'n schreeuwlelijk als zij. Maar die dwarse buien van haar vindt hij wel leuk en lokt ze vaak ook uit.. waardoor ik weer doof word van haar geschreeuw. Worden ze nou niet moe van elkaar en wordt ze niet moe van zichzelf? Ik word er zelf wel moe van. In een ander draadje heb ik verteld dat ik maar uit wanhoop de electra heb uitgezet omdat ze een enorme lawaai aan het maken waren terwijl ik, overmand door vermoeidheid door mijn werk, een dutje wilde doen. Toen verviel het schreeuwen in zeuren.. wat later ophield omdat dat geen oplossing was voor het aanzetten van de electriciteit.
De eerstvolgende keer dat ik naar de bieb ga zal ik dat boek eens lezen.. en mijn dochter zal daar weer een boek zoeken uit de reeks: "hoe overleef ik.."

patricia salamon

patricia salamon

11-03-2009 om 14:30

Dacht dat ik de enige was!

Nou zo te zien ben ik niet de enige met `Zo` een dochter..

Ze is 11 jaar en kan om niks boos doen chagerijnig zijn en altijd negatief!! En vooral ruzie zoeken met mij, wordt er onder tussen wel erugggggg gek van en ben ook bezig met een psycholoog want ik vind het echt niet normaal meer hoe ze kan doen bijna elke dag! Mischien dat er wat meer achter zit hoop dat hun me meer kunnen helpen want ik kom er niet meer uit..Of zou het mischien een hele erge puberteit zijn????

Ben iedergeval wel een beetje blij dat ik niet de enige ben met zo een boos kind..

Groetjes patries

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.