Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Annelies van Staveren

Annelies van Staveren

08-12-2008 om 17:44

Bril voor dochter?

Mijn dochter is bijna 10 en is vorige week bij de huisarts geweest ivm haar ogen. Die heeft de standaard test gedaan op 5 meter afstand met rondjes waar een gat uit is.

Ze adviseerde me naar de dichtsbijzijnde hele dure opticien te gaan om het nog eens na te laten meten en voor een bril.

Nu heb ik weinig zin in juist die opticien waarbij je zo 400 euro kwijt bent voor een bril. De huisarts zei dat ze heel vaak heeft gezien dat opticiens als Pearl wel goed meten maar niet goed brillen kunnen maken. Kinderen komen dan terug met nog steeds problemen, de bril wordt dan nagemeten en blijkt niet die sterkte te hebben die het kind moet hebben.

Is dat ook jullie ervaring?

Mijn dochter sport veel dus ik wil graag een flexibele bril. Wat kost zoiets eigenlijk? En moet je dan nog steeds een bril voor erbij?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MaximeM

MaximeM

08-12-2008 om 17:48

Misschien valt het mee?

Ik zou toch gewoon eens langs die 'dure' opticien gaan en kijken wat ze aanbieden. Wellicht voor kinderen wel een ander prijsje, of een betere service als er eens wat stuk is? Je krijgt misschien ook wel wat vergoed door de verzekering.
Kortom, gewoon eens vergelijken wat je bij pearl krijgt en wat je bij de eventuele dure krijgt, misschien valt het hartstikke mee.

maxime

Annet

Annet

08-12-2008 om 20:06

Waar heb je die prijzen vandaan?

Mijn dochter (11 jaar) heeft ook een bril bij een dure opticien. De 400 euro hebben we nog nooit gehaald. Wel de 200 euro, die grotendeels vergoed werden door de verzekering. Duurder kan maar dan zijn er echt wel bijzonderheden aan de bril.
Glazen worden gemaakt in opdracht van de opticien. De opticien geeft dus de sterkte aan en de fabriek maakt de glazen dan. De opticien zet de glazen in de bril.
Kinderbrillen zijn geschikt om mee te sporten. Als er iets mee is of gewoon bijstellen nodig is, kun je altijd kostenloos terecht. Wij hebben al een keer een nieuwe bril gehad omdat de lak er zo snel afging. Toen hetzelfde bij de nieuwe bril (zelfde model/merk( gebeurde, kregen we kostenloos een andere bril.

Een bril erbij is bij ons niet nodig. Voor het bijstellen kan ze altijd dezelfde dag terecht en erop wachten. Een bril gaat ook niet zomaar kapot. Als ze nieuwe glazen nodig heeft, dan worden die besteld en ter plekke erin gezet. Toen ze nog een lagere sterkte had, deden we ook wel een halve dag zonder bil. Maar nu kan ze niet meer zonder bril en regelt de opticien het anders.
Als ze naar een volgende maat bril gaat, dan kan ik me voorstellen dat we de oude bril bewaren als reserve. Ik zou er zeker geen extra bril voor kopen.

T&T

T&T

08-12-2008 om 20:25

Oogarts!

Ik vind dat je een vreemde huisarts hebt. Naar mijn idee horen kinderen gewoon eerst doorgestuurd te worden naar een oogarts/ orthoptist voor een uitgebreid onderzoek en een goede meting. Ik zou dat niet aan iedere opticien toevertrouwen.
Maar goed, mijn zoontje heeft wel al sinds zijn derde een bril, misschien dat het bij oudere kinderen anders gaat. Maar ik zou toch de voorkeur geven aan een oogarts. En met dat recept kun je ook echt bij een goedkopere opticien terecht, die hoeft alleen maar het briefje te lezen en niet meer zelf te meten.
groetjes Tess

mijk

mijk

08-12-2008 om 20:29

Dure opticien

dochters bril kost 100 euro inclusief glazen zoon heeft er een van 100 en een van 150 euro. Zoek er een in de buurt met een goede service want je zult er nog best eens aan moeten sleutelen. Maar 400 euro haal je echt niet voor een kinderbril. Je kunt ook overwegen een verwijzing voor de oogarts te vragen. Die te laten meten en met dat recept naar de goedkopere zaak te gaan. Jongere kinderen worden sowies bij de oogarts gecontroleerd. Zou dat zelf bij 10 jaar ook liever hebben..

mijk

mijk

08-12-2008 om 20:29

Tegelijk getypt!

tess

Lien83

Hoi, mijn dochter heeft al 8 jaar lang een bril, vanaf haar derde en mijn ervaring is de volgende:
Een bril kost voor haar bij de "echte" opticien, dus een speciaalzaak, ongeveer 350 euro. Montuur is meestal al 150 euro, dan komen de glazen erbij. Dat deze zo duur zijn, komt door de sterkte van haar glazen. Ze heeft een behoorlijk sterke bril. Wij hebben er voor gekozen om de glazen heel mooi te laten slijpen, zodat het er goed uit ziet.
Van onze verzekering, Menzis extra verzorgd 3 (is gratis voor kinderen als één van de ouders dit pakket ook heeft) krijgt zij 200 euro vergoed per twee jaar. Het is nog niet voorgekomen dat zij eerder een nieuwe bril nodig had. Het is echt topkwaliteit en de service is ook goed. Eerste jaar: 100 % garantie. Na anderhalf jaar 50 %.
Ik weet niet hoe oud jouw dochter is, maar ik zou zeker naar de oogarts of ortoptist gaan voor een test door een deskundige.

Oja

Sorry, lien83 is de naam van iemand anders. Eh, ik zag dat je dochter bijna 10 is, had ik de eerste keer niet gezien. En oja, contactlenzen zijn ook nog een optie, heb ik begrepen. Zelf geen ervaring mee.

Zus

Zus

09-12-2008 om 14:55

Annelies

Tot 10 jaar, heb ik begrepen van de oogarts.

10 jaar

Inderdaad de grens is ongeveer tien jaar. Vooral als je dochter al redelijk ontwikkeld is ( een beetje een prepuber) is tien jaar prima aan te houden. Dus die huisarts is helemaal niet zo raar. Maar op dit forum wisten ze blijkbaar niet dat je vanaf 10 jaar rustig naar de opticien gaan als de huisarts verder geen bijzonderheden vindt, afgezien van een wat slechter zicht.

Oogarts

Ik had altijd begrepen dat het beter was om eerst naar een oogarts te gaan als je nog niet eerder een bril gehad hebt. Voor een uitgebreid onderzoek, om andere dingen uit te sluiten.
Niet alleen als je 10 bent, maar ook als je al volwassen bent.

Is dat dat veranderd de laatste jaren?

Annet

Annet

10-12-2008 om 21:43

Niet helemaal goed lara

Volgens mij mag een optometrist die bij een opticien in dienst is, ook oogdruppels (pupil verwijdend) geven.
Bovendien MOET je helemaal niets. Een huisarts kan bij een kind best het advies geven naar een opticien te gaan. En een opticien kan best adviseren dat kind niet naar de oogarts hoeft. Uiteindelijk is het de ouder die beslist, zonder dat daar vaste regels voor zijn.

Mamasan

Mamasan

11-12-2008 om 19:11

Toevallig gevraagd

Ik was vanmorgen bij de orthoptiste en heb gevraagd hoe lang mijn dochter (bijna 10) nog naar haar moet. Haar antwoord was dat zij kinderen met een flinke +-afwijking meestal tot een jaar of 15 laat komen. Bijziende kinderen kunnen eerder naar de opticien, vanaf een jaar of 10.
Mijn jongste (bijna 4) is vanmorgen voor het eerst geweest. Eerst bij de orthoptiste en daarna (eenmalig) bij de oogarts. Haar afwijking was +4,5, dus ze moet helaas ook een bril. Ik vind het echt heel jammer ;-(

Annet

Annet

11-12-2008 om 22:39

Dus toch verschil in + en -

Dit is gelijk aan mijn vermoeden. Het maakt wat uit of het kind in de plus of in de min zit. De vraag is dan nog waar de leeftijdsgrens zit.
Bij mijn kind (min-afwijking) maken de druppels geen verschil voor de meting, oogarts en opticien meten ongeveer hetzelfde alleen opticien werkt veel preciezer en zorgvuldiger.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.