Nick90
10-09-2025 om 15:34
Broer (11) op zusje van 2 laten passen?
Ouders met kinderen met een groot leeftijdsverschil? Laten jullie je oudere kind op hun jongere broer of zus passen?

noas_1993
11-09-2025 om 17:08
Wat als de 2jarige doorheeft dat papa weg is, hoe gaat ze reageren?
Kan de 11 jarige die paniek wegnemen?
Neem nou het voorbeeld van brand; kind weet misschien wel ze naar buiten moeten, maar echte paniek kan rare dingen met je doen.
Onverantwoord.
En ik vind het ook best wel dom om zo te denken!

MamaE
11-09-2025 om 17:13
Je kunt een kind toch vertellen dat papa even weg is? En ze is dan met haar broer die ze goed kent, niet met een willekeurige oppas.
Ja, echte paniek kan gekke dingen doen, ook met oudere pubers of volwassenen.
En ja, er kan iemand hard vallen of zich verslikken, dat kan ook met een oppas van 16 of 18, op de opvang of met de buurvrouw erbij. En ook als je vijf minuten weg bent, of een kwartier. Ik denk dat de peuter zich vertrouwder voelt bij haar broer dan bij de buurvrouw.

Nick90
11-09-2025 om 17:29
noas_1993 schreef op 11-09-2025 om 17:08:
Wat als de 2jarige doorheeft dat papa weg is, hoe gaat ze reageren?
Kan de 11 jarige die paniek wegnemen?
Neem nou het voorbeeld van brand; kind weet misschien wel ze naar buiten moeten, maar echte paniek kan rare dingen met je doen.
Onverantwoord.
En ik vind het ook best wel dom om zo te denken!
De tweejarige beschouwt haar grote broer van 11 als een soort God en alles wat hij doet is fantastisch . Zoon heeft geen zin om mee te gaan naar de audicien en heeft zelf voorgesteld om even op z'n zusje te passen, meestentijds is hij verantwoordelijk en begrijpt ook dat acties gevolgen hebben, zn zusje vind ie heel belangrijk en hij zorgt altijd goed voor haar, zijn idee was om te gaan gamen en haar te laten kijken, ze vind sommige games heel leuk tot ik terug ben en daarna even te gaan maccen.

Nick90
11-09-2025 om 17:34
MamaE schreef op 11-09-2025 om 17:13:
Je kunt een kind toch vertellen dat papa even weg is? En ze is dan met haar broer die ze goed kent, niet met een willekeurige oppas.
Ja, echte paniek kan gekke dingen doen, ook met oudere pubers of volwassenen.
En ja, er kan iemand hard vallen of zich verslikken, dat kan ook met een oppas van 16 of 18, op de opvang of met de buurvrouw erbij. En ook als je vijf minuten weg bent, of een kwartier. Ik denk dat de peuter zich vertrouwder voelt bij haar broer dan bij de buurvrouw.
Dat papa of mama even niet beschikbaar is vind ze geen probleem, broer die er niet is op tijden dat ze hem verwacht vind ze wel problematisch, dan gaat ze heel hard huilen. En ook als ze de hond niet ziet gaat ze huilen bij z'n bench/bed en zoeken.

Courage
11-09-2025 om 18:06
Kort en goed: je stelt hier de vraag i.p.v. te overleggen met je vrouw. En na het stellen van de vraag, ben je ons als lezers alleen maar aan het overtuigen van hoe verantwoordelijk het is en hoe verantwoordelijk je zoontje is.
Wat wil je met je topic dan eigenlijk?

troelahoep
11-09-2025 om 18:34
Heb niet alles gelezen, maar als je het niet zeker weet, zou ik de kinderen meenemen naar de audicien. Misschien is er reden om te twijfelen aan het verantwoordelijkheidsgevoel van je zoon, of overschat hij zichzelf en is hij te enthousiast. Of misschien weet je zeker dat je vriendin het nooit goed zou vinden. Allemaal redenen om je kinderen niet alleen thuis te laten terwijl jij best ver weg bent.
Objectief gezien denk ik dat er genoeg 11-jarigen zijn die best een uurtje of 2 op hun kleine zusje van 2 jaar kunnen passen. Zeker als je kunt zorgen dat er in geval van stress een buur of familielid beschikbaar is! Een 11-jarige die het hoofd koel kan houden kan zélfs 112 bellen mocht het nodig zijn (zo'n kind heb ik) en sommige volwassen lukt dat in geval van stress niet eens.
Aan jou de keus.

Herfstappeltaart
11-09-2025 om 19:00
duizel schreef op 11-09-2025 om 18:43:
wat zou je vrouw vinden? Waarom bespreek je dit niet met haar?
Hij wil haar niet ongerust maken.....dat betekent dus dat de door Nick bedachte oplossing ook volgens hemzelf iets is om je ongerust over te maken. Niet doen dus.

Tijgeroog
11-09-2025 om 19:22
Of hij is bang dat z'n vrouw ongerust raakt omdat z'n gehoorapparaten op dit moment niet werken en de communicatie met de kinderen daarom moeilijker is en ze het altijd al spannend vindt om de kinderen een aantal dagen niet te zien.

zwaankip
11-09-2025 om 19:34
Ik zal wel ouderwets zijn, maar ik begrijp niet dat je als ouder zelfs maar overweegt om je 11-jarig kind op een 2-jarige te laten oppassen.

nlies
11-09-2025 om 19:49
zwaankip schreef op 11-09-2025 om 19:34:
Ik zal wel ouderwets zijn, maar ik begrijp niet dat je als ouder zelfs maar overweegt om je 11-jarig kind op een 2-jarige te laten oppassen.
Volgens mij was het vroeger behoorlijk normaal dat de oudste kinderen voor de jongsten zorgden, of in ieder geval meehielpen met de zorg. Dus zo ouderwets ben je niet

Aviendha
11-09-2025 om 20:25
nlies schreef op 11-09-2025 om 19:49:
[..]
Volgens mij was het vroeger behoorlijk normaal dat de oudste kinderen voor de jongsten zorgden, of in ieder geval meehielpen met de zorg. Dus zo ouderwets ben je niet
Haha my thoughts exactly

zwaankip
11-09-2025 om 20:41
nlies schreef op 11-09-2025 om 19:49:
[..]
Vroeger was het ook normaal dat kinderen slaag kregen.
Ik vind het gewoon niet normaal dat kinderen de verantwoordelijkheid moeten dragen voor hun jongere broer/ zus. Dat is hun taak niet!

TineWinkel
11-09-2025 om 21:11
Courage schreef op 11-09-2025 om 18:06:
Kort en goed: je stelt hier de vraag i.p.v. te overleggen met je vrouw. En na het stellen van de vraag, ben je ons als lezers alleen maar aan het overtuigen van hoe verantwoordelijk het is en hoe verantwoordelijk je zoontje is.
Wat wil je met je topic dan eigenlijk?
Ik dacht ook even: waarom luistert hij niet het advies om t niet te doen... Maar TO VRAAGT niet om advies. Hij vraagt alleen of wij oudere kinderen op n kleintje laten passen.
Nou, das duidelijk: sommige mensen wel, andere mensen niet. En TO hoort bij 1 van die groepen

Mischa83
11-09-2025 om 21:28
11 jarige op peuter laten passen zou ik nooit doen, veels te grote verantwoordelijkheid. Als er iets gebeurt vergeef je jezelf nooit.
Eens met advies om kinderen mee te nemen, of alleen jongste met boekje/tablet oid. Of idd buur of familielid vragen.
Maar ergens begrijp ik het wel dat Nick niet meteen moeder hierbij betrekt. Die zit in het buitenland dus kan hier nu niets mee. Maar zou zich misschien wel zorgen gaan maken. Dus eigenlijk probeert hij het nu op te lossen zonder moeder onnodig te belasten? Ik vind dat wel lief, sommige moeders vinden loslaten lastig en dan kan het helpend zijn als vader dit soort dingen zelf oplost.