Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
10-09-2025 om 15:34
Ouders met kinderen met een groot leeftijdsverschil? Laten jullie je oudere kind op hun jongere broer of zus passen?
12-09-2025 om 22:38
Junio schreef op 12-09-2025 om 22:21:
[..]
Maar je kan toch niet de hele tijd bovenop je kinderen zitten? Mag je kind dan ook niet alleen rondjes skeeleren/fietsen/steppen in je wijk (op de stoep)?
Die risico’s horen er toch ook een beetje bij? Ze leren er ook zoveel van, krijgen er zelfvertrouwen door, problemen oplossen etc.
Als je wil dat je kinderen groeien moet je er niet bovenop gaan zitten. Groeien op alle vlakken, zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, zelfvertrouwen krijgen doen ze alleen als ouders ze dingen zelf laten doen. Soms vragen kinderen daar zelf om en soms moet je ze een duwtje geven en ze vertellen dat ze het echt zelf kunnen.
12-09-2025 om 22:56
Junio schreef op 12-09-2025 om 22:21:
[..]
Maar je kan toch niet de hele tijd bovenop je kinderen zitten? Mag je kind dan ook niet alleen rondjes skeeleren/fietsen/steppen in je wijk (op de stoep)?
Die risico’s horen er toch ook een beetje bij? Ze leren er ook zoveel van, krijgen er zelfvertrouwen door, problemen oplossen etc.
Mijn kinderen zijn intussen ruim volwassen.
Toch is me dit altijd bijgebleven en heb ik mij heel schuldig gevoeld.