Nick90
10-09-2025 om 15:34
Broer (11) op zusje van 2 laten passen?
Ouders met kinderen met een groot leeftijdsverschil? Laten jullie je oudere kind op hun jongere broer of zus passen?

Bakblik
12-09-2025 om 22:38
Junio schreef op 12-09-2025 om 22:21:
[..]
Maar je kan toch niet de hele tijd bovenop je kinderen zitten? Mag je kind dan ook niet alleen rondjes skeeleren/fietsen/steppen in je wijk (op de stoep)?
Die risico’s horen er toch ook een beetje bij? Ze leren er ook zoveel van, krijgen er zelfvertrouwen door, problemen oplossen etc.
Als je wil dat je kinderen groeien moet je er niet bovenop gaan zitten. Groeien op alle vlakken, zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, zelfvertrouwen krijgen doen ze alleen als ouders ze dingen zelf laten doen. Soms vragen kinderen daar zelf om en soms moet je ze een duwtje geven en ze vertellen dat ze het echt zelf kunnen.

zwaankip
12-09-2025 om 22:56
Junio schreef op 12-09-2025 om 22:21:
[..]
Maar je kan toch niet de hele tijd bovenop je kinderen zitten? Mag je kind dan ook niet alleen rondjes skeeleren/fietsen/steppen in je wijk (op de stoep)?
Die risico’s horen er toch ook een beetje bij? Ze leren er ook zoveel van, krijgen er zelfvertrouwen door, problemen oplossen etc.
Mijn kinderen zijn intussen ruim volwassen.
Toch is me dit altijd bijgebleven en heb ik mij heel schuldig gevoeld.

Herfstappeltaart
13-09-2025 om 08:15
Het gaat er ook helemaal niet om dat kinderen wat kan overkomen. Natuurlijk is dat zo, altijd en overal. Je probeert het zo goed mogelijk te begeleiden maar geen kind wordt groot zonder vallen en opstaan.
Mij ging het er voornamelijk om dat elf jaar te jong is om de verantwoordelijkheid te dragen over zo'n kleintje van twee jaar. Dat is echt heel jong en àls er iets misgaat draagt de elfjarige dat altijd met zich mee.
Ik zou dat mijn elfjarige nooit opdragen. Ook niet als hij het zelf aanbiedt want hij is te jong om de volle omvang te begrijpen.
En zoals gezegd: zo'n opmerking als 'ze leven nog hoor' klinkt heel spottend naar de nee-zeggers toe.
Vraag dan géén meningen en doe gewoon je ding.

DeOnbekende
13-09-2025 om 16:00
Nehalennia schreef op 12-09-2025 om 21:06:
[..]
Nou gelukkig maar. Vraag het dan niet zeg. Heb je wel met je vrouw overlegd of je kinderen transvetten mogen?
Mag hij het alleen vragen als hij de Viafora-dames gehoorzaamt?

Nick90
13-09-2025 om 20:32
Bakblik schreef op 12-09-2025 om 21:14:
[..]
Fijn Nick90. Hoe heeft je zoon het ervaren? Vond hij het moeilijk of ging het hem makkelijk af?
Nee het ging hem makkelijk af, hij speelde spyro reignited, zij was aan het scherm gekluisterd omdat ze spyro heel leuk vind, de hond had ik vooraf in de kennel gelegd. Verder is ons huis peuterproof, en is zoon op de hoogte van 112 e.d, hij heeft ook al sinds z'n 6e een telefoon en weet hoe hij die moet gebruiken, dus hij ging spyro spelen en zij keek toe.

Nick90
13-09-2025 om 20:37
duizel schreef op 12-09-2025 om 21:38:
[..]
Ik heb het vermoeden dat dat niet echt het probleem was maar dat nick bang was dat zijn vrouw bezorgd zou worden bij het idee dat nick een paar dagen doof thuis rondliep met de verantwoordelijkheid voor de kinderen. Maar dat is invullen. Het kan inderdaad ook over dat oppassen gaan
Ik wilde niet dat zij zich zorgen maakte of haar tripje zou afbreken omdat zij weet dat ik hier als een dove kwartel rondloop terwijl de kinderen alleen bij mij zijn. Zelf gaat ze ook gewoon de de hond uitlaten terwijl dochter bijv ligt te te slapen en ik ben er niet. Maar ik weet dat het niet kunnen horen haar wel bezorgd maakt.

Nick90
13-09-2025 om 21:06
Herfstappeltaart schreef op 13-09-2025 om 08:15:
Het gaat er ook helemaal niet om dat kinderen wat kan overkomen. Natuurlijk is dat zo, altijd en overal. Je probeert het zo goed mogelijk te begeleiden maar geen kind wordt groot zonder vallen en opstaan.
Mij ging het er voornamelijk om dat elf jaar te jong is om de verantwoordelijkheid te dragen over zo'n kleintje van twee jaar. Dat is echt heel jong en àls er iets misgaat draagt de elfjarige dat altijd met zich mee.
Ik zou dat mijn elfjarige nooit opdragen. Ook niet als hij het zelf aanbiedt want hij is te jong om de volle omvang te begrijpen.
En zoals gezegd: zo'n opmerking als 'ze leven nog hoor' klinkt heel spottend naar de nee-zeggers toe.
Vraag dan géén meningen en doe gewoon je ding.
Ik vroeg dan ook niet om meningen maar om ervaringen, maar zoals vaak hier word ik als een minderwaardige ouder gezien die per definitie het fout doet. Ik vraag naar ouders van kinderen met een leeftijdsverschil en wat hun ervaring is met de oudste op de jongste te laten passen voor hooguit 1,5 uur, ik vraag niet wat men vind van dit idee en die meningen reageer ik ook inderdaad niet op, want ik vraag namelijk niet wat je ervan vind maar naar ervaring van anderen met kinderen met een 9 jaar agegap.

noas_1993
13-09-2025 om 21:08
Nick90 schreef op 13-09-2025 om 20:37:
[..]
Ik wilde niet dat zij zich zorgen maakte of haar tripje zou afbreken omdat zij weet dat ik hier als een dove kwartel rondloop terwijl de kinderen alleen bij mij zijn. Zelf gaat ze ook gewoon de de hond uitlaten terwijl dochter bijv ligt te te slapen en ik ben er niet. Maar ik weet dat het niet kunnen horen haar wel bezorgd maakt.
Wat onverantwoordelijk..

Kimdekim
13-09-2025 om 21:09
Nick90 schreef op 13-09-2025 om 21:06:
[..]
Ik vroeg dan ook niet om meningen maar om ervaringen, maar zoals vaak hier word ik als een minderwaardige ouder gezien die per definitie het fout doet. Ik vraag naar ouders van kinderen met een leeftijdsverschil en wat hun ervaring is met de oudste op de jongste te laten passen voor hooguit 1,5 uur, ik vraag niet wat men vind van dit idee en die meningen reageer ik ook inderdaad niet op, want ik vraag namelijk niet wat je ervan vind maar naar ervaring van anderen met kinderen met een 9 jaar agegap.
Nee, dat vraag je niet. Je vraagt letterlijk doen jullie dat? En het antwoord is bijna unaniem nee.

Kimdekim
13-09-2025 om 21:12
noas_1993 schreef op 13-09-2025 om 21:08:
[..]
Wat onverantwoordelijk..
Mijn broer is brandweerman een heeft zo een heel aantal jaar geleden een kind van bijna 2 uit huis moeten halen. Overleden. Moeder was de hond uitlaten en brand uitgebroken. Moeder was maar 10 minuten weg ( ik herinner me nog dat mijn broer zei dat een brand echt onder de 5 minuten al dodelijk kan zijn) Ik durfde het ook echt niet hoor. Toen mijn kinderen klein waren was ik thuis als ze in bed lagen.

Nick90
13-09-2025 om 21:17
Kimdekim schreef op 13-09-2025 om 21:12:
[..]
Mijn broer is brandweerman een heeft zo een heel aantal jaar geleden een kind van bijna 2 uit huis moeten halen. Overleden. Moeder was de hond uitlaten en brand uitgebroken. Moeder was maar 10 minuten weg ( ik herinner me nog dat mijn broer zei dat een brand echt onder de 5 minuten al dodelijk kan zijn) Ik durfde het ook echt niet hoor. Toen mijn kinderen klein waren was ik thuis als ze in bed lagen.
Bron? En wat was de uitkomst van het onderzoek?? Hoe en waar was de brand ontstaan? En in welke woonplaats?? ik neem aan dat als er een kind is overleden terwijl mama 10 minuten weg was dat dit toch wel ergens vermeld zou zijn?

Nick90
13-09-2025 om 21:28
noas_1993 schreef op 13-09-2025 om 21:08:
[..]
Wat onverantwoordelijk..
Volgens mij heb jij niet eens kinderen dus vanwaar heb jij een mening hierover?

Kimdekim
13-09-2025 om 21:36
Nick90 schreef op 13-09-2025 om 21:17:
[..]
Bron? En wat was de uitkomst van het onderzoek?? Hoe en waar was de brand ontstaan? En in welke woonplaats?? ik neem aan dat als er een kind is overleden terwijl mama 10 minuten weg was dat dit toch wel ergens vermeld zou zijn?
Het is echt al lang geleden, nog voor mijn kinderen geboren zijn en mijn zoon wordt dit jaar 20. Maar het is mij altijd bijgebleven. Als je even googled zie je dat in 2021 nog 2 kinderen ( van 4 en 2) overleden zijn bij een brand nadat moeder 5 minuutjes naar de apotheek gelopen was. Toen ze terug kwam sloegen de vlammen al uit het dak. Je kan ook even googlen na hoeveel tijd een woningbrand dodelijk is. Dat is al na 3 minuten. Dus je kan je voorstellen dat als er iets gebeurt je sowieso te laat bent.

Kimdekim
13-09-2025 om 21:36
Nick90 schreef op 13-09-2025 om 21:28:
[..]
Volgens mij heb jij niet eens kinderen dus vanwaar heb jij een mening hierover?
Mag je alleen een mening hebben als je zelf kinderen hebt?

Nick90
13-09-2025 om 21:48
Kimdekim schreef op 13-09-2025 om 21:36:
[..]
Het is echt al lang geleden, nog voor mijn kinderen geboren zijn en mijn zoon wordt dit jaar 20. Maar het is mij altijd bijgebleven. Als je even googled zie je dat in 2021 nog 2 kinderen ( van 4 en 2) overleden zijn bij een brand nadat moeder 5 minuutjes naar de apotheek gelopen was. Toen ze terug kwam sloegen de vlammen al uit het dak. Je kan ook even googlen na hoeveel tijd een woningbrand dodelijk is. Dat is al na 3 minuten. Dus je kan je voorstellen dat als er iets gebeurt je sowieso te laat bent.
Ja jij komt met dit verhaal en als eerste generatie fokker verwacht ik wel een bron. En tegenwoordig bestaan er rook en koolmonoxide melders die ook gewoon echt werken inc betere kennis. Maar kom niet met een of ander verhaal uit het jaar kruik aanzetten zonder bron.