Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
+ Brunette +

+ Brunette +

22-02-2011 om 19:22

Broertje moet altijd mee, is dat normaal?

Situatieschets: mijn dochter (enig kind) is bevriend met twee buurkinderen, het meisje wat ouder dan zij, het jongetje wat jonger. Momenteel zijn ze 5, 7 en 8.

Nu is het zo dat die twee áltijd samen komen. Ik heb weleens tegen de moeder gezegd dat ik twee extra kinderen over de vloer erg druk en overzichtelijk vind en of het niet alleen het meisje kan komen. Moeder vindt dat sneu voor het jongetje, dat dan alleen thuis moet blijven. Ik vind dat overdreven, zelf ben ik er eentje van drie en ik kan me niet herinneren dat mijn ouders me meestuurden met mijn broertje of zusje omdat het anders zielig voor mij zou zijn (ik was de minst sociaal vaardige van het stel).

Bijkomende ergernis is dat de buurvrouw haar kinderen tegenwoordig op straat, buiten mijn gebouw, opwacht zodat ze niet allemaal trappen op en af hoeft. Zo heb ik dus de stress om ze de deur uit te werken terwijl ik eigenlijk vind dat het haar taak is om haar kinderen aan te sporen naar huis te gaan. Ze woont notabene aan de overkant!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
+ Brunette +

+ Brunette +

22-02-2011 om 19:45

P.s.

druk en 'overzichtelijk' moet natuurlijk 'onoverzichtelijk' zijn.

Als het gaat om oppassen (we passen op elkaars kinderen als iemand 's avonds uit wil ofzo) vind ik het niet erg om ze allebei over de vloer te hebben maar soms gaat het om een gewoon speelafspraakje en dan denk ik dus: waarom altijd allebei? Zelfs mijn dochter vindt het vervelend, die twee zijn nogal troepmakerig en ruimen slordig op (gooien alles maar in een willekeurige bak of kast zodat je niets terugvindt).

Zou andersom moeten zijn

Oudste dochter speelde vaak met de buurjongen. Scheelt twee jaar. Mijn jongste is weer twee jaar jonger dan de buurjongen. Maar oudste en buurjongen speelden altijd samen, ik hielde de jongste altijd bij me. Vond ik niet meer dan logisch. Buurvrouw vond het af en toe ook gezellig als de kleinste mee kwam maar ik zorgde zelf dat het geen gewoonte werd. Vond ik niet leuk voor de oudste, als d'r zusje alsmaar meekwam.

Ik zou denk ik toch nog eens bij de buurvrouw herhalen dat je het en te druk vind en je dochter het ook niet geweldig vind.

Anne

Anne

22-02-2011 om 21:39

Maakt niet uit of het normaal is....

Brunettte, ik vind het niet normaal, maar het maakt natuurlijk niet uit of het "normaal" is of niet. Het gaat er om of jij het goed vindt en of je dochter het leuk vindt. Nu jullie het allebei niet fijn/leuk vinden, lijkt met dat je inderdaad nog maar eens duidelijk moet zijn, dat je het niet wilt hebben. Of in elk geval niet elke keer. (Als ze omhoog zit en oppas nodig heeft is wat anders). Zoonlief moet ook leren zelf met kindjes (leeftijdgenootjes) te spelen, niet alleen met vriendinnetjes van grote zus...
Dus: duidelijk zijn en zeggen dat je het toch niet wilt (redenen zijn overigens overtuigend voor mij, maar het gaat niet om mij).
En als ze volhardend is en ze steeds met zijn tweeen naar boven laat gaan, zeg dan ook duidelijk dat je de volgende keer zoonlief weer gewoon weg stuurt (zou ik niet de eerste keer meteen zeggen, maar pas een tweede of derde keer)..... Wel lief zijn voor het jochie als je hem wegstuurt, kan er ook niets aan doen...

Sterkte ermee.

Lekker makkelijk

Ik vind het altijd maar makkelijk gedacht van zo`n moeder. Hup alletwee foetsie, dan heb ik lekker de handen vrij. Ze moet idd zelf haar jongste gewoon thuis houden.
Wat ik deed in zo`n geval? De hele bubs naar buiten sturen om daar te spelen. Of ik stuurde de kleinste met een lieve glimlach terug naar huis:"Pietje en Marietje gaan even samen spelen en nu moet jij naar mama, dààààg!".
Toen mijn zoon wat ouder werd zei hij zelf: "ik vind het niet zo leuk met je kleine broertje erbij, kan hij niet naar huis?" En dan gingen ze eerst samen kleine broertje thuisbrengen.
Als ze gewoon leuk met zijn drieën spelen vind ik het prima. Maar als mijn zoon zelf aangeeft het niet leuk te vinden maak ik er met beleid een eind aan.

+ Brunette +

+ Brunette +

23-02-2011 om 00:46

Ja, lekker makkelijk

Hoeft ze niet met zoontje in discussie te gaan omdat die mee wil. En inderdaad, lekker rustig thuis, even helemaal zonder kinderen. Maar dit gedoe speelt al minstens een jaar dus ik zie erg op tegen een gesprek. Denk dat ik me een beetje achter mijn dochter ga verschuilen als ik zie dat die zich steeds meer terugtrekt voel ik me veiliger om het thema aan te snijden. Ook ik ben dus lekker makkelijk

Fiorucci

Fiorucci

23-02-2011 om 07:06

Hou er dan wel rekening mee

Als je er voor kiest broertje niet mee te laten komen, is de kans aanwezig dat grote zus ook niet meer mag. Hier twee zusjes, marokkaans, die al van jongsafaan leren te zorgen voor jongere kinderen in het gezin. De jongste krijg je er gratis bij, en anders mag ze niet komen. Je ziet ook rustig dreumessen buiten onder de hoede van de oudere kinderen. Niet omdat het makkelijk zou zijn, maar omdat zij vinden dat je jong moet beginnen met zorgen voor kleintjes en huishouden.

+ Brunette +

+ Brunette +

23-02-2011 om 10:37

Fiorucci (twee voor de prijs van één)

Mijn dochter heeft zojuist laten weten dat als ze moet kiezen, ze liever met het jongetje speelt dan met het meisje. Dus het verhaal dat het zou kunnen gaan om een "zorgplicht" gaat inmiddels niet meer op. Nieuw probleem: zus zal wel enorm balen dat ze niet meer zo in de gratie is. Waarschijnlijk gaat dit contact gewoon doodbloeden. Jammer vanwege de oppasmogelijkheden, we zijn/waren echt elkaars nummer één als de kinderen moeten worden uitbesteed maar ik kreeg toch al steeds meer het gevoel dat het voor mij een groter offer was dan voor die moeder.

Ilva

Ilva

23-02-2011 om 12:41

Oppassen

Wij hebben een buurjongetje die alleen is, ik heb er 3. Buurvrouw ziet me aankomen. Haha. De oudste twee gaan soms wel daar samen spelen maar meestal gaat 1 van de 2 bij de buurjongen spelen. Oppassen gebeurd ook over en weer (niet 's-avonds hoor maar bij gesprekken op school o.i.d.) en ik vind ik dan vaak niet eerlijk voor de buurvrouw omdat ik er drie heb en zij maar 1. Daarbij komt nog dat onze oudste nu wel oud genoeg zijn om een uurtje alleen thuis te zijn. Op die van haar pas ik dus maar zelden.

Maar ik zou mijn kind alleen laten spelen met het kindje dat hij wil en of ze naar buiten te sturen of de andere naar huis sturen.

+ Brunette +

+ Brunette +

23-02-2011 om 21:23

Heb het gezegd.

Gesterkt door jullie reacties durfde ik het vanmiddag te zeggen, kinderen kwamen hier spelen en toen het tijd was om naar huis te gaan zei ze gewoontegetrouw dat ik de kinderen maar naar boven moest sturen. Het kwam er door de zenuwen wat feller uit dan ik bedoelde maar ik heb het gezegd: "Nee, kom jij ze maar halen." "Waarom?" En toen hield ik een kort betoog dat de herrie, rommel en kosten voor drankjes en hapjes me niets konden schelen maar dat ik me er niet lekker bij voel ook nog de politieagent te moeten zijn die haar kinderen de deur uit moet werken. Ze is ze dus zelf komen halen, we hebben het er verder niet meer over gehad maar ik kreeg (toevallig?) wel een bordje zelfgemaakte koekjes van haar.

Zelf gemaakte koekjes?

Een vrouw die haar kinderen bij haar buurvrouw stalt om zelfgemaakte koekjes te maken zou verboden moeten worden

+ Brunette +

+ Brunette +

24-02-2011 om 10:34

Pelle

De kinderen zijn nog te jong om zelf de straat over te steken. Als het tijd is om naar huis te gaan en ik bel dat ze ze moet komen halen, zegt overbuurvrouw: "Stuur ze maar naar buiten, dan wacht ik ze bij de ingang [van mijn appartementengebouw] wel op." Misschien begrijp je mijn ophef beter als ik uitleg hoe het in de praktijk gaat.

Etenstijd nadert, ik zeg de kinderen dat ze moeten opruimen, dat doen ze en in de tussentijd bel ik buuf. De kinderen proberen tijd te rekken, ik zit ze achter de broek dat ze hun schoenen/jas/vest moeten aandoen, probeer me te herinneren of ze iets bij zich hadden dat mee terug moet (meestal speelgoed), en dat alles dus in de wetenschap dat er iemand buiten op ze staat te wachten. Bovendien krijg ik de rol van spelbreker opgedrongen. Als het van tevoren is afgesproken vind ik het niet erg om degene te zijn die een kind tot vertrek moet manen maar bij buuf is het volgens mij een combinatie van gemakzucht en dat ze niet doorhad hoe vervelend ik haar manier van afhalen vind.

Het gebaar van de koekjes heb ik beantwoord met een kilootje aardappelen, mijn vriend had van iemand een mud gekregen en die dingen moeten toch op. Zo hebben we elkaar zonder woorden laten weten dat we niet boos op elkaar zijn.

koentje

koentje

24-02-2011 om 11:28

Eind goed

al goed , (slimme) brunette!

Lekker makkelijk!

Ik kan me ook niet herinneren dat mijn broer met mij meeging als ik ergens ging spelen, of andersom..haha. Dus nee beetje overdreven van de moeder. Kijk een keer is ok, maar altijd mee..dat zou ik weigeren, of stop er even mee. Zeg ook tegen de moeder dat ze de kids boven op haalt. Wat een makkelijk figuur zeg!!

Primavera

Primavera

24-02-2011 om 19:22

Ander land?

Hallo Brunette,
Je woont in een mediterrain land, toch? Weet je zeker dat het niet gewoon de cultuur is. Hier is het echt normaal dat broertjes en zusjes welkom zijn en ook op partijtjes komen ze zeer vaak mee. Het is juist zo dat de gastvrouw zich excuseert als het incidenteel op een één of andere manier niet uitkomt dat de aanhang meekomt.
Ook buiten blijven wachten als je de kinderen op komt halen is normaal, tenzij je expliciet binnen wordt gevraagd. Het is een soort respect, geen inbreuk in de privacy van de ander maken.
Nou zal de overbuurvrouw er wel aan gewend zijn dat je Nederlandse bent en dus sommige dingen anders ziet, maar voordat ze weg wordt gezet als makkelijk figuur is het misschien wel handig om er bij stil te staan dat de oorzaak misschien ergens anders ligt.
Misschien heft de buurvrouw wel haar licht op gedaan op een spaanstalig forum, waar ze het advies heeft gekregen om zich niet te ergeren aan die gekke buitenlandse gewoonten en iets lekkers te brengen om te laten zien dat ze desondanks niet beledigd is
Groeten Primavera

+ Brunette +

+ Brunette +

25-02-2011 om 00:37

Primavera

Het buiten wachten is in dit geval geen cultuurkwestie, ik ken het wel hoor, niet thuis afspreken maar ergens in een bar, maar buuf en ik kennen elkaar al te lang en te goed, we komen al tijden bij elkaar over de vloer, ook om bij te kletsen. Tot voor kort haalde ze altijd zelf haar kinderen op, waarom dan nu ineens niet meer? En ik vind er een verschil in zitten om aan te bellen en dan niet binnen te komen of een paar gangen verderop te wachten omdat je geen zin hebt om trappen te lopen (ja, zo heeft ze het tegen me gezegd).

Dat de kinderen meer een stelletje zijn dan individuen, tja, daar zou ik me meer in moeten verdiepen. Hangt van het leeftijdverschil af, hoe kleiner, hoe meer de broertjes en zusjes als een soort eenheid worden gezien. Leuk om het om te draaien en dat zij misschien wel raad heeft gezocht op een Spaanstalig forum, ik houd daar wel van, doe het zelf op OOL ook weleens, het plaatst de dingen in een heel ander licht.

Fiorucci

Fiorucci

25-02-2011 om 06:44

Brunette

Dat bedoelde ik ook een beetje met mijn reactie, gezien vanuit de achtergrond van mijn marokkaanse buurvrouw is het heel normaal, dat de oudste voor haar zusje zorgt. Ik dacht ook: lekker makkelijk, maar er zit een gedachte achter, namelijk jong geleerd is oud gedaan kwa opvoeden en zorgen voor kinderen. Dat wetende vind ik het minder erg, al trek ik wel mijn grens.

+ Brunette +

+ Brunette +

25-02-2011 om 11:26

Volgens mij heeft het niets met zorgstage te maken

Jullie hebben me even op het verkeerde been gezet (ik ben altijd bereid andermans mening te onderzoeken) maar nu schiet me te binnen dat ik haar al eens iets gezegd heb over dat broertje altijd mee moet. Ze zei toen dat het jongetje altijd ging huilen of protesteren als hij niet mee mocht, het was geen ferm "samen uit samen thuis". Ik verdenk haar ervan dat ze niet zoveel zin heeft om hem troosten en/of bezig te houden terwijl zijn zus ergens anders speelt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.