Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Brutaal en weerwoorden

Hallo,
ik ben het zoooo zat. drie kids, oudste is bijna 9 en zooo brutaal. heeft een grote mond, bemoeit zich met onze zaken, geeft constant weerwoorden als ik iets zeg.

is dat normaal? wat doe ik eraan?
Ik heb hem al een paar keer gezegd dat ik dat niet wil, ik praat, ik zeg, ik straf in de vorm van even naar zijn kamer,maar hij gaat maar door.

wat kan ik het beste doen? negeren? boos worden?
wie helpt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

02-03-2009 om 10:32

How2talk2kids

Ik ben toevallig weer in het boek How2talk2kids begonnen en las daarin een handige 'oplossing'.
Ga met je kind zitten en beschrijf je probleem.
Wat is het probleem en wat vind jij daar vervelend aan?
Dan maak je een lijst samen met zoon met oplossingen. ALLES mag. Hij roept dingen en jij ook. Je moet alles opschrijven en mag niet vantevoren oordelen (hij niet en jij ook niet). Als de lijst klaar is loop je elke oplossing af. Welke blijft erop en welke oplossing is niet handig of werkbaar of wil je gewoon niet (je mag nu dus elkaars oplossingen afstrepen).
Vervolgens blijven er een paar over en die kun je dan uit gaan werken.

Je komt zo echt tot een samenwerking en meer draagvlak.
Succes ermee!

annemir

annemir

02-03-2009 om 12:03 Topicstarter

Oplossing

hoi,
maar wat voor oplossing zou van zijn kant moeten komen dan? niet meer brutaal zijn. maar hij weet dat ik dat van hem wil en hij doet het niet

angel3

angel3

02-03-2009 om 13:27

Misschien

Dat weet ik niet precies maar ik kan me voorstellen dat er een reden boven water komt. Misschien zegt hij wel: oke ik zal erop letten als jij het zus of zo aan mij vraagt (maw zijn brutaal zijn is een reactie op jouw manier van communiceren met hem die je dan boven tafel krijgt) (dit klinkt als voor wat hoort wat of alsof hij de regels uitmaakt maar begrijp je een beetje wat ik bedoel? stel dat jij hem op een andere manier benaderd bij bepaalde dingen die hij moet doen, dan kan het helpen als hij dat aan mag geven)

Of: het is een gewoonte geworden en hij zegt op het lijstje: mama moet mij helpen me eraan te herinneren

Hier was het bij zoon van 5 een beetje gewoonte geworden om om te haverklap poep, piemel en pis te roepen. Alles ging ermee gepaard een poepboterham een pisspeeltuin, ik werd er gek van!
Het bleek echt gewoonte geworden te zijn en telkens werd ik kwaad en hij dan dus ook weer op mij. Of ik riep de hele dag: hou daar nou es mee op.
Op een gegeven moment stelde ik voor dat ik hem zou helpen herinneren en we verzonnen samen een codewoord.
Als ik doorhad dat het er weer aan zat te komen riep ik: pompoen. Voor hem voldoende om eraan herinnerd te worden. Geen boze mama, geen slechte sfeer en hij voelde zich niet en publiek te kakken gezet.

Snap je een beetje waar ik heen wil?
Het zou kunnen zijn dat zoiets de sleutel is. Ik zie gewoon niet zoveel heil in straffen e.d.

Succes ermee

Verschil annemir/angel

Bij Angel waren het echt bepaalde woorden van een kleuter die niet "netjes"waren. Dat vond ik niet zo moeilijk. Dat is de plas en poep fase. Die woorden hebben bij menig kleuter aantrekkingskracht.
Brutaliteit van een 9 jarige is lastiger. Dat herken ik. Je kind zegt vaak geen "lelijke" woorden maar gedraagt zich als een puber met overal een weerwoord op. Wat ik wel fijn vind met mijn 10 jarige zoon is, dat we daar samen goed over kunnen praten.
Ik moet duidelijk aangeven wanneer hij over de grens gaat en waarom. Soms is het zijn gebiedende toon die ik niet accepteer en soms hetgeen wat er uit zijn mond komt. Dus niet zeggen: "Je bent brutaal, ga maar naar je kamer." Ik zeg: "Als je nog eens zeurpiet tegen me zegt kan je naar je kamer verdwijnen."
Het is maar een voorbeeld natuurlijk. Maar "brutaal"zijn is een nogal ruim begrip. Vandaag hadden we onderweg van school naar huis samen nog even een kort gesprek. Zoon vroeg iets aan me waar ik geen zin in had om tussen de andere moeders antwoord op te geven. Hij bleef doorzeuren. Ik heb hem uitgelegd dat sommige dingen wel gevraagd mogen worden maar dat dat soort vragen niet leuk zijn in het openbaar. Ik gaf een duidelijk voorbeeld: "Vind jij het leuk als ik morgen, als je bij je vriendjes staat vraag hoe het met je verliefdheid gaat?"
Ik vind brutaal zijn en weerwoord hebben echt bij het begin van de pubertijd horen, ik denk dat er de komende jaren nog veel meer komt...Uiteindelijk zijn het op hun 20e vast hele leuke bescheiden kerels geworden Annemir. Maar voorlopig blijven we sturen en corrigeren en soms accepteren.

Christientje

Christientje

02-03-2009 om 23:17

Je hebt de oplossing al!

Hoi, herkenning herkenning... Mijn oudste is 12 en dit jaar is ze brugsmurf. Wat een wereld er dan voor je opengaat... Heerlijk (niet dus !) Ik heb echter het idee dat het normaal is, dit gedrag. Oke, wij vinden het niet normaal, maar die pubers (en aankomende pubers) duidelijk wel. Ze praten allemaal zo met elkaar ! Ik heb voor mijn oudste alle begrip, ze moet zich immers staande houden in de klas, maar... thuis wil ik dat niet ! Haar broertje is 5 en een kleine papegaai, dus ik wil dat er normaal gesproken wordt in huis. Net als jij stuur ik haar meestal naar boven wanneer het me te erg wordt. Volgens mij is dit de beste oplossing. Mocht er een betere voorbij komen hier, hou ik me ook aanbevolen !
Christientje

annemir

annemir

03-03-2009 om 11:26 Topicstarter

Bedankt

hoi meiden,
bedankt voor jullie reakties. ik weet dat het "normaal" is en erbij hoort, tenminste dat lees ik overal.
maar de vraag is dan ook hoe hier het beste mee om te gaan.
wil40 dat is sowieso wel een goede. niet meteen straffen,maar zeggen: als je het nog eens zegt dan ga je naar je kamer.
soms lees ik wel eens dat je ze moet laten gaan,g ewoon niet op reageren en negeren,maar dat vind ik erg lastig.

we praten er ook over als er op dat moment geen strijd is. hij begrijpt me dan en zegt dat hij het niet expres doet. maar in de situatie zelf is hij enorm brutaal. Hij heeft veel strijd met zijn broertje van 7. als ik dan vraag of ze op willen houden,dan houdt broertje zijn mond of gaat nukken en oudste gaat dan op schreeuwerige toon aan mij uitleggen wat kleinste fout deed. als ik dan bijv. aangeef dat dat idd niet leuk is,maar dat hij ook niet aardig doet, komt er weer een brutaal antwoord overheen. dat ben ik zo zat.
ruzie samen? prima. tot ik zeg dat het op moet houden dan is het klaar en wil ik niet dat hij nog gaat lopen weerwoorden.
of als hij iets doet, papa corrigeert hem, nou je moet hem dan horen. hij kan dan echt heel onaardig zijn tegen zijn vader en ik hou mijn hart dan vast. bijv: je hoeft niet zo te blaffen hoor pa of: niet zo agressief doen, je kan ook normaal praten.
op dat moment was pa het al zat en was hij misschien iets hard in zijn bewoordingen,maar toch...

zucht, we gaan nog een zware tijd tegemoet ben ik bang.

wen en co

wen en co

09-03-2009 om 21:44

Herken het

ik herken het probleem.Ik ben sinds kort met een beloningsyteem begonnen en moet zeggen dat dit redelijk werkt.
verder blijf ik maar duidelijk maken dat ik er verdrietig van word als ze dat doet.ik merk dat dit meer impact heeft dan boos worden,negeren en straffen.Duidelijk blijven waar je grenzen zijn

Het is een fase die denk ik iedereen wel herkent.ze gaan grenzen uit testen.En dat is niet altijd even fijnmaar hoort wel bij deze leeftijd en ontwikkeling

annemir

annemir

10-03-2009 om 10:51 Topicstarter

Verdrietig

Hoi,
leuk dat je reageert! vanmorgen weer bal hier. ik doe ook wel eens verdrietig en het helpt,alleen wil ik het niet te zwaar maken en dat wordt het soms dan wel.
dan voelt hij zich schuldig en dat is ook niet helemaal wat ik wil.

vanmorgen ging hij flink tekeer en ik weet niet wat ik daaraan moet doen. Ik heb hem gezegd dat ik het heel erg vindt dat hij zo tegen mij praat en dat ik dan ook maar wat minder aardig tegen hem zal doen.

zucht..

Vera*

Vera*

10-03-2009 om 12:08

Zeep

Als de kinderen hier lelijke woorden of rare taal uitkramen kunnen ze hun mond met zeep wassen zodat de lelijke woorden verdwijnen.

Guinevere

Guinevere

10-03-2009 om 13:38

Geen zeep, geld

Lelijke woorden kosten hier na 1 waarschuwing 5 cent per stuk, aan mij uit te betalen. Ik word er niet rijk van want zoonlief leert het zó af met deze methode. Werkt ook bij het laten van boeren trouwens!

annemir

annemir

10-03-2009 om 21:29 Topicstarter

Woorden

hoi,
ja schelden kost hier ook geld. maar het gaat niet schelden,meer de toon die hij aanslaat.
Hij is momenteel weer een paar dagen in "de lastige fase". ook voor zichzelf. hij heeft het idee dat iedereen tegen hem is...

bobbit

bobbit

11-03-2009 om 15:35

Zeep?

Vera heb je zelf wel eens je mond uitgespoeld met zeep? Wat een smerige straf.Geef dan billekoek, want dat vind ik persoonlijk net zo erg. Beide zullen overigens niet helpen, kan alleen uitlopen op een machtstrijd, want bij het schoonspoelen van je mond met zeep ga jij als ouder wel over de grens van je kind heen.

Mijn oma heeft dit bij mijn broertje een keer gedaan. Ze stopte zeep in zijn mond. Waarop hij verschrikt uitriep.g..v..d...wat is dat vies. mijn ouders gingen er anders mee om, ik weet niet meer hoe,maar wel dat hij op een gegeven moment weer gewoon deed, )

Vera*

Vera*

11-03-2009 om 16:40

Bobbit

Het is geloof ik maar twee keer gebeurd en toen is door zoon zélf de vloeibare zeep in zijn mond gespoten. Maar inderdaad, het smaakt heel erg vies maar je mag het dan ook gelijk weer uitspugen.

annemir

annemir

11-03-2009 om 22:13 Topicstarter

Sinilind

Hoi,
sinilind dat denk ik niet. wat wel meespeelt is het goede voorbeeld geven wat er wel eens bij inschiet qua woordgebruik;-(
maar het gaat niet om de schuttingtaal,maar om de houding. echt pubergedrag volgens mij,maar hij is bijna 9.

we hebben eigenlijk al jaren "problemen" met hem,maar er is bij testen niets tastbaars uitgekomen, alleen een hechtingsprobleem. volgens de deskundigen omdat hij de eerste 8 weken alleen maar gehuild heeft.

hij is sowieso heel ouwelijk en volwassen voor zijn leeftijd, bemoeit zich met zaken waar hij zich niet mee zou moeten bemoeien.maar eerlijk is eerlijk, hij weet waar hij het over heeft.
hij loopt denk ik wat dat betreft voor met zijn pubertijd.

de vraag blijft een beetje wat eraan te doen. vandaag bij mijn zus geweest met twee pubers en die zegt toch: zoveel mogelijk negeren en niet boos worden. het gaat dan niet om scheldwoorden,maar om brutaal gedrag.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.