Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Budget kinderfeestje

Hoeveel geven jullie uit aan een kinderfeestje? Ik merk dat bij mijn zoontje dure activiteiten worden gedaan van zo'n 20 euro per kind. Wij vieren feestjes meestal thuis omdat we maar 1 auto hebben en zijn daardoor een stuk goedkoper uit. Vraag me of het elders ook zo gebruikelijk om.zoveel geld uit te geven.


Leene schreef op 19-12-2022 om 15:55:

[..]

Bij de mijn kinderen op de basis school waren er ook een aantal kinderen met een voedselallergie waarvan sommigen een zeer ernstige voedselallergie ( een meisje bij mijn dochter uit de klas werd al benauwd al ze pindakaas rook of maar een spoortje van noten ergens inzat had ook altijd een epi pen bij zich).

Haar moeder zorgde dat er een trommeltje stond waar zij wat uit mocht kiezen als er een traktatie was die ze niet mocht. Vond ik een heel goede vondst wat zij had zoveel allergieën dat het niet te doen was voor andere ouders. Zij kwam ook op het feestje thuis maar ik vroeg altijd aan moeder wat wel of wat niet kon. Het kind zelf was ook heel consequent en wist het zelf ook wel. Ze is een keer bij een oom en tante de mist ingegaan en moest gelijk naar het ziekenhuis, dus ja dan wil een kind zelf ook wel opletten.

In deze groep viel er op 2 soorten traktaties na dan niet meer uit te delen, vandaar iets dat iedereen mocht, niet teveel en een speeltje erbij

MamaE schreef op 19-12-2022 om 15:49:

[..]

Als kinderen een zakje snoep of een koek niet genoeg vinden omdat er geen speeltje bij zit, dan vind ik dat verwend ja. Alleen al het hebben van die verwachting, dat je van iedereen een cadeautje krijgt. En dan ook commentaar geven op de gever dat het te weinig is, of niet goed genoeg, of geen 'echte' traktatie. Dat is gewoon manipulatie en in mijn ogen geen gedrag dat beloond hoeft te worden doordat iedereen zich er aan gaat conformeren. Ik snap dat ouders dat doen omdat ze het vervelend vinden als hun eigen kind commentaar krijgt op de traktatie, maar tegelijkertijd is dat precies de bedoeling.

Tuurlijk is het niet leuk om iets te krijgen wat je niet mag of niet lust, maar bij een kind met een heftige allergie of dat veel dingen niet mag, zou ik dan eerder als ouder een trommeltje op school neerzetten voor dat soort gevallen in plaats van allerlei materiële prullaria te verwachten. Want laten we eerlijk zijn; veel kinderen kijken nauwelijks om naar die speeltjes, zeker niet als het er 20+ per jaar zijn.

Maar lees dan even je eigen stelligheid terug op bepaalde traktaties, waarom zo negatief op iets waarvan je de achtergrond niet eens weet. 

We hebben het wel over kinderen hier en die zijn vaak erg direct, net als sommige volwassenen, alleen die zouden beter kunnen weten. 

Krijg je geen commentaar van de kinderen, dan wel van de ouders, zo kan het dus nooit goed, ik kan zo moedeloos worden van die pikorde van "hoe het hoort" in andermans ogen; en dan bekritiseren we de kinderen🤷‍♀️

Hier hebben we dit jaar ons eerste kinderfeestje georganiseerd. (Met drie kinderen gaan er nog heel wat volgen) Gewoon lekker thuis (was voor kleuter al spannend genoeg) met pannenkoeken, spelletjes en een vast thema. Het voorbereiden vind ik leuk, dus daar besteed ik graag wat tijd aan. Als ‘goodiebag’ kregen ze de stoffen tas mee die ze tijdens het feestje mochten versieren. Ik denk dat ik max. €10,- per kind kwijt was. 
Kleuter is inmiddels bij drie andere feestjes geweest, waarvan twee keer monkeytown. 
Met traktaties zoek ik ook altijd wel naar leuke ideeën, maar het moet me niet teveel werk kosten. Op het kdv heb ik een keer bananenbroodcupcakes getrakteerd met een snoepbanaantje erop. Ik had ze heel leuk op een dienblad gezet met een apenknuffel en wat versiering. Toen kreeg ik een chagrijnige sneer van de leidster dat ik zeker te veel tijd had. Wat op zich wel klopte, want ik zat midden in mijn verlof

Plastic speeltjes heb ik ook wel gedaan op de basisschool van mijn oudste kinderen. Daar moest je gezond trakteren en mijn kinderen wilden niks met fruit (want niet speciaal genoeg) en kaas/worst ook niet (want niet lekker en kinderen met allergieën in de klas) dus dan  bleef er weinig over. Een speeltje vonden ze wel heel leuk om te trakteren.
Later werd de school iets soepeler en was popcorn opeens gezond dus ging iedereen daarop trakteren.
Huidige school van mijn kinderen heeft geen regels. De meeste kinderen trakteren of chips of een paar snoepjes in een zakje. Af en toe iets anders zoals bijvoorbeeld cupcakes of ijsjes. Speeltjes wordt hier zeer zelden op getrakteerd.
Iets hartigs (kaas/worst) wordt hier zeer zelden op getrakteerd dus dat valt op (vandaar dat klasgenootje van mijn kind dat niet leuk vond om trakteren.)

Max88 schreef op 19-12-2022 om 16:29:

[..]

Maar lees dan even je eigen stelligheid terug op bepaalde traktaties, waarom zo negatief op iets waarvan je de achtergrond niet eens weet.

We hebben het wel over kinderen hier en die zijn vaak erg direct, net als sommige volwassenen, alleen die zouden beter kunnen weten.

Krijg je geen commentaar van de kinderen, dan wel van de ouders, zo kan het dus nooit goed, ik kan zo moedeloos worden van die pikorde van "hoe het hoort" in andermans ogen; en dan bekritiseren we de kinderen🤷‍♀️

Ik lees dat in de klas van iemands kind meerdere kinderen negatief reageren op 'alleen een koek' of 'alleen een zakje snoep' omdat ze dat blijkbaar niet genoeg vinden. Ik vind dat verwend gedrag van die kinderen. Ongeacht de achtergrond. 

MamaE schreef op 19-12-2022 om 17:41:

[..]

Ik lees dat in de klas van iemands kind meerdere kinderen negatief reageren op 'alleen een koek' of 'alleen een zakje snoep' omdat ze dat blijkbaar niet genoeg vinden. Ik vind dat verwend gedrag van die kinderen. Ongeacht de achtergrond.

Natuurlijk is dat verwend gedrag maar als je eigen kind al op veel fronten gepest wordt dan wil niet dat hij ook bij zijn traktatie nog weer vele negatieve reacties krijgt toch?

En die klaparmbandjes vond ik nog een leuke ook, ik zie er best veel kinderen uit de klas nog mee rondlopen dus het is een hit geweest.

Decembermamma schreef op 19-12-2022 om 17:55:

[..]

Natuurlijk is dat verwend gedrag maar als je eigen kind al op veel fronten gepest wordt dan wil niet dat hij ook bij zijn traktatie nog weer vele negatieve reacties krijgt toch?

En die klaparmbandjes vond ik nog een leuke ook, ik zie er best veel kinderen uit de klas nog mee rondlopen dus het is een hit geweest.

In de situatie van jouw kind snap ik het wel hoor. Dat het een soort bescherming is om te voorkomen dat hij nog meer gepest wordt.

Het ging me er vooral om dat als het je verwachtingspatroon is dat je van iedereen die jarig is een cadeautje krijgt, dat je dan nog teleurgesteld gaat raken in het leven en dat het erg verwend overkomt op andere mensen. In het algemeen genomen vind ik dit soort trends/gebruiken onnodig en niet milieuvriendelijk. 

Als je drie kinderen hebt die 25 keer per jaar met een of andere plastic prul thuiskomen, zoals iemand al schreef, snap ik best dat ouders zich er aan storen en dat het veel afval of rommel oplevert.

MamaE schreef op 19-12-2022 om 17:41:

[..]

Ik lees dat in de klas van iemands kind meerdere kinderen negatief reageren op 'alleen een koek' of 'alleen een zakje snoep' omdat ze dat blijkbaar niet genoeg vinden. Ik vind dat verwend gedrag van die kinderen. Ongeacht de achtergrond.

Ik reageer op het speelgoed/onzin/meuk/verwend. Ik vind dat erg hard en wat hoog van de toren overkomen. Jij hebt dus precies zo'n oordeel over (bepaalde) traktaties als die kinderen zelf.

Ik weet niet of het persé verwend is als kinderen vragen waar het speeltje is, en dat een koek niet 'genoeg' is. Als ze dat zo gewend zijn (blijkbaar), hoe kun je ze dat kwalijk nemen? Het wordt een ander verhaal als ze er om door blijven zeuren natuurlijk

Als je elk jaar een (groot) kerstpakket krijgt, en opeens niet meer (of kleiner). Mag je er dan ook geen opmerking over maken/naar vragen of ben je dan ook verwend?

Bijtje82

Bijtje82

19-12-2022 om 22:40

Standaard regel bij ons op de basisschool. Trakteren mag, maar liefst wel gezond. En daarna kwam corona, dus werd het gezond en voorverpakt.. 
En wij mochten vroeger als jarigen altijd langs de andere klassen een koekje uitdelen aan de andere leraren, dat mogen ze nu niet meer. Sterker nog, voor de leerkracht wordt niets meer meegenomen. 

Drie jaar terug viel mijn zoons verjaardag precies tijdens een grote schoolactiviteit. Was toen ook midden in een hittegolf. Heb toen de hele school op ijsjes getrakteerd. 
En dan denk je waarschijnlijk wat duur, maar was nog geen 10 euro kwijt. 😁  Had van die vrieslollies gehaald, die waren toen iets van 60 cent per zak ofzo. 
Zoon stond een keer extra in het zonnetje, de hele school zong lang zallie leven en iedereen was blij met de verfrissing.

Mazzel dus met en een kleine school en een passende traktatie!

Bijtje82

Bijtje82

20-12-2022 om 10:06

Decembermamma schreef op 20-12-2022 om 08:39:

Mazzel dus met en een kleine school en een passende traktatie!

Nou ja weet niet wat klein is. Onze school heeft zo'n 250 leerlingen. 

Bijtje82 schreef op 20-12-2022 om 10:06:

[..]

Nou ja weet niet wat klein is. Onze school heeft zo'n 250 leerlingen.

Dat wordt op veel locaties als klein gezien . (School van zoon heeft gelijk aantal leerlingen)

HAHA!wait..what schreef op 19-12-2022 om 19:41:

Ik weet niet of het persé verwend is als kinderen vragen waar het speeltje is, en dat een koek niet 'genoeg' is. Als ze dat zo gewend zijn (blijkbaar), hoe kun je ze dat kwalijk nemen? Het wordt een ander verhaal als ze er om door blijven zeuren natuurlijk

Als je elk jaar een (groot) kerstpakket krijgt, en opeens niet meer (of kleiner). Mag je er dan ook geen opmerking over maken/naar vragen of ben je dan ook verwend?

Hier gaan de meeste kinderen eerst naar een kdv totdat ze naar school gaan. Bijna alle kdv hier in de omgeving hebben de regel dat er bij trakteren alleen non- food getrakteerd mag worden. Kinderen zijn dan inderdaad gewend dat er een cadeautje getrakteerd wordt. Niet perse verwend maar gewend.

Nu op de basisschool kiezen ook veel ouders voor een klein cadeautje als of bij een traktatie. Ik heb er geen problemen mee, mijn kinderen vinden het heel leuk en zijn er blij mee. 

Kinderen bedoelen het ook lang niet zo rot/ vervelend/ verwend als het er uit komt. Verwende typjes heb je altijd maar vaak is het gewoon een vraag.

Zelf een tijdje terug gehad met mijn jongste; we waren op een verjaardag van mijn schoonfamilie en zij vieren verjaardagen nogal sober. Niks mis mee, moeten ze zelf weten. Maar wij vieren feestjes wel een stuk feestelijker en dat is mijn jongste gewend dus na een uurtje vroeg ze zich hardop af; wanneer begint het feest nu eindelijk? Schoonzus over de zeik en mijn kind was in haar ogen onbeschoft, viel allemaal wel mee vond ik, ze merkte puur een verschil op en door haar jonge leeftijd zei ze dat onbevangen.

Hetzelfde met kinderfeestjes: iedereen mag zelf weten hoe je het invuld. Als je wat meer besteedt of naar een verdere locatie gaat vinden sommige dat blijkbaar opscheppen of een ander aftroeven. Heb ik zelf nooit zo ervaren. Omdat een ander liever thuisblijft en/ of er niet veel aan uit wil geven wil toch ook niet zeggen dat, dat meteen de norm moet zijn. Wat de een duur vindt, vindt de ander normaal.

Due-scimmie schreef op 20-12-2022 om 10:08:

[..]

Dat wordt op veel locaties als klein gezien . (School van zoon heeft gelijk aantal leerlingen)

Hier ben je dan een grote school. Middelgrote stad. School van dochter heeft 102 leerlingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.