Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Rin

Rin

08-09-2011 om 21:17

Buikje zit dwars...

Mijn dochter van 6,5 is vrij stevig gebouwd, maar ze is niet echt dik of heeft overgewicht. Ze heeft vooral last van een buikje. Een soort peuterbuikje, maar het gaat maar niet weg.
Ik merk dat het haar echt dwars begint te zitten. Zodra ze kleren aan heeft, gaat ze naar de spiegel en kijkt hoe 'dik' ze er wel niet uitziet. Ik vind het echt sneu voor haar, maar weet niet zo goed wat ik er aan moet doen.
Ze heeft wel een behoorlijk holle rug, dus het zou kunnen dat daar iets aan te doen is bijv door fysio (houding veranderen). Is het een idee om naar de huisarts te gaan? Maar ik wil er ook niet teveel aandacht aan geven eigenlijk.
Er is ook best wat kleding (jurkjes vooral) wat haar niet past of echt niet leuk staat en ook broekjes blijven vaak niet goed zitten.
Iemand tips?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Holle rug

ik zou daar eens mee beginnen indd. Ik vind dat mijn oudste ook een holle rug trekt, dus ik hou dat even in de gaten. Die van mij is broodmager overigens, een holle rug is volgens mij ook slecht voor de verdeling van gewicht op bekken en knieen volgens mij.

ja goed idee, ik ga dat eens bij de huisarts navragen een keer, of een keertje bellen met de schoolarts.

judiths mama

judiths mama

09-09-2011 om 10:36

Vraagje

ik herken in je beschrijving wel mijn dochter. Ook stevig gebouwd, vooral de bovenbenen en haar buik. Bij haar moeten we echt opletten met haar gewicht. Ik had het zelf niet door, dat ze te zwaar was, omdat ze als ze kleding aanheeft, er niet 'dik' uitziet. Maar als ze in haar bikini staat, zie ik wel degelijk dat ze aan de stevige kant is. Bij haar zijn we dus erg alert op de beweging en hoeveel ze binnenkrijgt (en vooral wát). Heb je al eens gekeken wat haar BMI is?

Krijgt je dochter veel beweging, zit ze op een sport o.i.d.?

Maar als eerste misschien eens langs de huisarts, je kan toch alleen over haar holle rug praten, als je niet de nadruk wil leggen op haar buikje? Doe ik zelf ook niet namelijk. Mijn dochter krijgt van mij niet te horen dat ze dik is, wel hebben we het regelmatig over gezond eten.

Succes, groetjes, Saskia

Shan

Shan

09-09-2011 om 21:03

Judiths mama

Ik zou toch even oppassen met het loslaten van een BMI op zo'n jong kind. Volgens dat meetinstrument zit mijn zoon van bijna 6 op het randje van obesitas. Okay, hij is niet dun, is idd wat aan de mollige kant, mag dus wat vanaf), maar om hem extreem overgewicht toe te dichten gaat echt erg ver! Met zijn kleren aan zie je niet eens dat hij wat molliger is. Wel heeft hij erg brede schouders en is heel gespierd.
Kijk dus uit met zo'n zgn kinder BMI!

Vic

Vic

09-09-2011 om 22:54

Shan

Zulke uitspraken worden vaak gebruikt als excuus. 'Ik ben gewoon wat stevig gebouwd'. Natuurlijk zullen er best gespierde kinderen zijn die niet te dik zijn hoewel de bmi wat anders zegt, maar in het algemeen geeft het een aardige indicatie. In ieder geval aanleiding om op te letten met wat er gegeten wordt en extra te bewegen.

Geen extra spieren, wel de 'bouw'

Het zit 'm niet in de spieren, het enige waar ik me altijd aan ergerde en wat ontbreekt in die bmi is de 'bouw' van een kind.
Die spieren is een fabeltje. Hier hebben we 2 'soorten' bouw. Oudste is 'breed' gebouwd en jongste is 'spijker'.
Als het om spiermassa gaat denk ik dat jongste wint. Sterker nog buurmeisje dat enorm gespierd is, wat je ook overduidelijk ziet (bodybulders-figuur, wasbordje, spierballen in armen keigroot)en dezelfde bouw als jongste heeft, heeft zelfs een flinke tijd op randje van ondergewicht gezweefd.Ook volgens het consultatiebeureau en hun eigen huisarts, dus die was écht te mager.
Jongste heeft wat minder (zichtbare) spiermassa, maar ze is wel voor haar gewicht sterker/gespierder dan de middelmoot. Onze beide dames sporten veel, zijn sterk door de sport (wedstrijdsport altijd gedaan, beiden) en geen van tweeën heeft ooit volgens de doorgaande lijn van het consultatiebureau onder of overgwicht gehad. Oudste zat altijd ergens aan de lijn van 'groot en zwaar' maar had een doorgaande lijn, jongste net andersom, maar ook een doorgaande lijn.
Toch zou oudste zeker toen ze klein was vast en zeker te zwaar zijn bevonden doot de BMI-meter. Maar dat kind is gewoon erg breed. In de schouders, in de heupen. Niet een beetje, écht breed ook lange armen en benen .....Als ik truien of broeken van oudste bij jongste aandoe, kan jongste er qua breedte wel 2 keer in. Als je daarintegen gaat proberen 'vetrolletjes' te vinden bij oudste in die jonge jaren, dan moest je goed zoeken en d'r minstens laten voor-overbuigen. Want die waren er gewoon niet.
Ik zie dezelfde bouw nu ook bij neefje. Die is ook zo breed en niks vet erop. Zelfs 'mager' je ziet zijn botten erdoor. Maar hij is 1 van de grootsten van de klas en ook de 'sterkste' en dus ook de breedste....
Er waren toch ook namen voor? 3 verschillende soort herinner ik me...endomorf ofzo??
groeten albana

Shan

Shan

10-09-2011 om 09:43

Vic

Ten eerste zeg ik toch dat hij wat aan de mollige kant is en er idd wat van af kan? Maar volgens de BMI is hij bijna obees en geloof me, dat is echt echt lang niet zo. Dat is dus wat ik bedoel.
Het is niet alleen spieren ook dus en voornamelijk de bouw. Mijn zonen hebben hele brede schouders. ALs ik kijk naar mijn oudste, slank, spillerige benen, brede schouders, volgens de kinder BMI zou hij net te zwaar zijn als hij een kilo zwaarder zou zijn, terwijl hij gewoon nu dun is.
Ik zou dus oppassen met zo'n BMI op kinderen loslaten.

shan

shan

10-09-2011 om 10:05

P, even beter lezen, ik heb het over 2 zonen in laatste berichtje.
De oudste: hoe kan het dat mijn oudste zoon bij een kilo meer iets te zwaar zou zijn terwijl hij slank is met spillepoten.
Dat is mijn ene zoon.
Mijn jongere zoon: die is idd te mollig, daar mag wat vanaf, volgens de BMI is hij echter zo ongeveer obees, en dat is dus zwaar overdreven.
Beiden hebben dus brede schouders. Ik denk dat dat meer uit maakt dan je denkt. Ik zelf heb ook brede schouders en mensen denken altijd dat ik lichter ben dan dat ik werkelijk ben.

Shan

Shan

10-09-2011 om 10:18

Grappig

Met oudste ga ik regelmatig naar een kinderarts waar hij dan elke keer gewogen en gemeten wordt. Niet de laatste keer, maar de keer ervoor, was hij dus hetzelfde gewicht als nu, alleen anderhalve cm korter. Volgens de BMI zou hij dan net iets te zwaar zijn geweest. Volgens de kinderarts, die de BMI niet hanteert was hij prachtig slank. Ik bedoel maar

Tanja

Tanja

10-09-2011 om 10:33

Ik heb

altijd gehoord dat zoiets als zwaardere botten niet bestaat.
En er zitten nogal wat kilo's tussen een gewoon gewicht, overgewicht en obsitas.
Vaak zien mensen gewoon niet dat hun kind toch echt overgewicht heeft.
Waarschijnlijk dat ook bijna niemand hier aangeeft hoe zwaar en groot hun kind is.
Mijn zoon is 1.49 en is 33 kilo, volgens BMI normaal, maar richting lichtgewicht.

Hij zou dus heel wat kilo's erbij moeten zou hij aan het overgewicht komen, laat staan obesitas.
En hij is ook gespierd.

Shan

Shan

10-09-2011 om 10:53

Tanja

lees de berichtjes nou eens goed! De kinderarts vond mijn zoon mooi slank maar volgens de BMI zou hij toen net wat te zwaar zijn.
Tuurlijk heeft bouw er mee te maken (ik heb het niet over zwaardere botten).
Denk jij nou werkelijk dat je zo maar een simpele formule op kinderen kunt loslaten zonder naar het kind zelf te kijken?
Mijn andere zoon is idd te mollig, maar zeker niet obees. Ik zie heus wel of mijn kinderen te dik zijn.

Het is denk ik

Los van de kwestie met de holle rug is het denk ik gewoon moeilijk om tegen een kind wat graag eet nee te
zeggen.

Mijn jongste eet makkelijk, mijn oudste daar moet je telkens bij aandringen die zou best wat meer eetlust mogen hebben.
Mijn jongste is dun, mijn oudste is mager, over mijn oudste krijg ik ook wel eens vragen van andere ouders, of ze niet te dun is. Het is ook een crime om voor de oudste passende broeken te vinden, alles is te wijd ook de skinny's.

Tirza G.

Tirza G.

10-09-2011 om 11:19

Zware botten

Tussen het skelet van de ene volwassene en de andere volwassene zit wel íets verschil, maar dat blijft onder de kilo. Dat wat aangaat de zware botten.
Ik denk dat mensen er vaak 'bouw' mee bedoelen.

Tirza

Aanleg

Makkelijk praten hier maar ik ga geen bmi of weegschaal inzetten bij kinderen. Gezond eten, bewegen en verder accepteren dat je een figuur hebt dat erfelijk voortkomt uit je voorouders. En als er naar een buik gewezen wordt dan meldt ik dat iedereen een buik heeft, dat hoort er nou eenmaal bij. En ik leg aan dochter uit dat ze mogelijk wat royale rondingen gaat krijgen met haar type dat lijkt op de wat royaal uitgevoerde familieleden van vader en moeder. En dat we ons geen eetstoornis op de hals gaan halen.
Zelf je eetgewoonten verbeteren kan misschien helpen.

Vic

Vic

10-09-2011 om 11:56

Tja

Ik vind de bmi-meter best een ruime marge geven. Mijn oudste is niet tenger en tegen het mollige aan (1.53/44 kg). Volgens de bmi-meter zit ze rechts in het groene gebied. Ik ken twee kinderen die volgens de bmi-meter behoorlijk overgewicht hebben, en waarvan de schoolarts ook heeft gezegd dat ze te zwaar zijn. Hun ouders waren hier echt boos over, want hun kind is toch alleen maar mollig of stevig o.i.d. Ik snap dat wel, want je gaat je kind ook niet dik noemen. En misschien kijk je er ook wel met een andere bril naar. Mijn jongste was volgens de schoolarts te licht. Dan denk ik ook 'kijk even goed naar dat kind'. Ze moet haar armen omhoog houden om ribben te kunnen tellen, dus wat mij betreft is ze zeker niet te mager (ook zeker niet te dik trouwens, precies goed).

Foo

Foo

10-09-2011 om 12:20

Dikke buik holle rug

Ik heb de rest van het draadje niet gelezen maar bij het lezen van dikke buik en holle rug, moest ik meteen aan dochter denken. Zij heeft toen ze een jaar of 9 was caesartherapie gehad ivm een holle rug. De mevrouw van die therapie legde ons uit dat door de houding die door de holle rug ontstaat de rugspieren aanzienlijk sterker zijn dan de buikspieren, terwijl bij een normale rug de buikspieren dan heel veel sterker horen te zijn. Door de slappe buikspieren heeft de buik de kans om lekker alle kanten op te gaan, zeg maar, waardoor kinderen met een holle rug vaak een dikkere buik hebben dan mensen zonder een holle rug.
Dus misschien een goed idee om via huisarts/kinderarts een verwijzing te halen voor een therapie die wat doet aan de houding.
Dochter is nu 14, haar buik is nog steeds niet strak en vlak zoals bij haar zusje die geen holle rug heeft maar hij is wel dunner dan hij vroeger was door de gecorrigeerde houding. Ze is ook nog eens door het fietsen naar school wat afgevallen de afgelopen 2 jaar en momenteel valt het eigenlijk wel mee met haar buik. Wel zou het goed voor haar zijn buikspieroefeningen te doen maar daar is ze zelf nog niet aan toe in haar hoofd.

Shan

Shan

10-09-2011 om 12:42

Vic

Dus de kinderarts die mijn zoon gezien heeft, heeft ongelijk en de BMI meter heeft gelijk??

Trouwens, ik ben degene die gezien heeft dat andere zoon te mollig aan het worden is en heb het gemeld bij vader en oma (beiden vonden het meevallen, wat ik niet terecht vond).

Shan

Shan

10-09-2011 om 12:54

Lees nou eens p!

ik heb het al eerder aan je geschreven, ik heb het over 2 zonen (sommige mensen hebben meer dan 1 zoon)
De een is slank (en was volgens de BMI ietsjes te zwaar enkele maanden geleden, toen hij volgens ka mooi slank was) en de ander is te mollig (wat ik zelf opmerk, maar volgens de BMI is hij bijna obees). Zo simpel is het!

Shan

Shan

10-09-2011 om 13:03

Ik kopieer en plak uit vorig berichtje aan jou gericht, waarin ik je al wees op het feit dat ik 2 zonen heb:

'P, even beter lezen, ik heb het over 2 zonen in laatste berichtje.

De oudste: hoe kan het dat mijn oudste zoon bij een kilo meer iets te zwaar zou zijn terwijl hij slank is met spillepoten.

Dat is mijn ene zoon.

Mijn jongere zoon: die is idd te mollig, daar mag wat vanaf, volgens de BMI is hij echter zo ongeveer obees, en dat is dus zwaar overdreven.'

Hoe duidelijk kan ik zijn

Tineke

Tineke

10-09-2011 om 13:11

Foto

Ik zou weleens de foto willen zien van een kind dat volgens de cijfertjes obees is, maar volgens de moeder slank is.
Gek misschien, maar ik kan me er gewoon geen voorstelling van maken.

shan

shan

10-09-2011 om 13:16

Heksenvet

Nogmaals: ik vind mijn zoon die volgens de BMI bijna obees is niet slank maar te mollig en heb zelf al gezegd dat er wat af kan. Mijn andere zoon is slank.
Ik heb even met de gedachten gespeeld om een foto van hem te laten zien in zijn onderbroek, maar doe het om heel veel redenen niet ik vertrouw internet niet en wil niet dat het in rare handen komt.

Annet

Annet

10-09-2011 om 13:24

Toch nog over die botten

Mijn kinderen hebben hele smalle polsen en enkels. Jongste is 9 en heeft vriendjes met polsen die twee keer zo breed zijn. Die vriendjes zijn niet dik.
Die bredere botten en daardoor ook meer vlees eromheen, moet toch wel uitmaken in het gewicht?

shan

shan

10-09-2011 om 13:25

Concreet

Cijfers: het gaat om mijn zoon van 6, hij is 116 cm en weegt ongeveer 26 kilo. Volgens BMI zit hij dus bijna bij de categorie ernstig overgewicht.
Ik vind hem idd wat te zwaar, maar niet overdreven.
Het kan ook zijn dat de weegschaal (hier thuis) niet zuiver is en hij eigenlijk 24 kilo is bijv, dan krijg je al een ander beeld. Ik heb hem net bijv voor de grap er op gezet en toen woog hij 25 kilo.

shan

shan

10-09-2011 om 13:27

Slanke zoon

Andere zoon die slank is, is 130 cm en weegt 29.5 kilo.

vlinder72

vlinder72

10-09-2011 om 13:35

Zoon ook 25 kilo

Mijn normale, maar breder gebouwde zoon is 1.30 en 25 kilo. Hij is echt een gespierd kind. Zijn jongere broer is veel smaller gebouwd en weegt 20 kilo.

Een vriendinnetje van mijn dochter heeft echt overgewicht. Ze weegt 9 kilo zwaarder dan mijn dochter. Toch zien die ouders het niet. Het arme kind is buiten adem als ze met ons meeloopt van school naar huis. Ze kan nergens zelf op klimmen. Ik vind het zo sneu voor haar. Maar als ik voorstel dat zij straks samen met mijn dochter op atletiek gaat (lekker 2 keer in de week 1,5 uur sporten) dan gaan zij daar nooit op in. Ook kregen ze via de schoolarts een aanbod om gratis te sporten en gratis begeleiding van een dietiste maar dat willen ze niet. Beide kinderen zijn veel te dik maar ze zien het echt niet.

Vic

Vic

10-09-2011 om 13:40

Slank noemen

29 kilo bij 1.30 m. is volgens mij prima, en volgens de bmi-meter ook
Ik denk dat het allemaal een definitiekwestie is. Een collega van mij is net 30 kg afgevallen (heel knap!). Ze weegt nu 80 kg bij 1.75 m. en iedereen noemt haar mooi slank. Nu vind ik er van alles van, en ze ziet er echt goed uit nu, met nieuw kapsel, nieuwe bril etc., maar ik vind haar niet slank. Als je in de bmi-meter helemaal tegen het randje zit, ben je niet slank. Dan heb je een gezond gewicht. Andersom worden mensen veel te snel mager genoemd, ook als ze een zgn gezond gewicht hebben. Sowieso zouden artsen woorden als slank en mollig niet in de mond moeten nemen, die zijn veel te subjectief.

shan

shan

10-09-2011 om 13:48

Vic

Ik zeg het verkeerd, slanke zoon is nu 129 cm niet 130. Enkele maanden geleden was hij 127 cm met hetzelfde gewicht en toen wijs hij volgens BMI net te zwaar en volgens kinderarts mooi slank.
Hij zit dus tegen het randje en heeft niet alleen een gezond gewicht, maar hij is ook mooi slank, geloof me. Hij heeft amper vet.
Ik roep dus weer dat bouw er echt wel toe doet.

shan

shan

10-09-2011 om 14:01

Bmi

Heb effe gegoogled (in het engels) op betrouwbaarheid van de BMI en daar zijn toch echt de meningen over verdeeld. Volgens sommigen niet betrouwbaar omdat het geen rekening houdt met individuele verschillen zoals lichaamsbouw. Sommige topsporters met veel spieren en geen vet zouden volgens de BMI te zwaar zijn en sommige zelfs obees.

Vic

Vic

10-09-2011 om 14:03

Shan

Hoe rijm je dat dan met die marges waar P het over had? Als voorbeeld. Ik mag volgens de bmi tussen de 47 en 63 kg wegen om een gezond gewicht te hebben. Nu ben ik supertenger gebouwd (mijn 12-jarige heeft bredere polsen dan ik), dus als ik 63 kg zou wegen, kun je me rollen. Ik kan mij niet voorstellen dat een forser gebouwd persoon met dezelfde lengte, er nog slank uitziet als ze 63 kg. weegt. Zou best kunnen dat jij die persoon dan nog wel slank noemt.

Shan

Shan

10-09-2011 om 14:07

Vic

Ik snap even niet wat je bedoelt. Hoe kan ik wat rijmen met de marges waar P het over had?
Overigens vind ik juist gauw mensen eerder aan de dikke kant dan aan de dunne kant. Dus kleine kans dat ik iemand slank noem die jij niet slank vindt. Maar goed, mensen vind mij vaak dun terwijl ik mezelf normaal vind.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.