Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Buitengesloten of niet?

dag moeders, ik heb een vraag mijn zoontje van 4. woont naast beste vriendje (alweer 3 jaar) van 5 en zitten ook bij elkaar in een gemengde klas groep 1/2. Nu gaat hij samen naar zwemles de komende 2 jaar met een meisje ook uit de straat van ook 5 jaar. Mijn hart breekt want hij valt natuurlijk buiten de boot en er is helaas ook geen ander kindje van 4 hier in de straat.
Dus ik vrees onwijs dat hij nu wordt buitengesloten ik vind het zo erg. Dat meisje speelt ook alleen maar met het buurjongetje en niet met mijn zoontje. vraag me niet waarom. Nouja iig. Ik vind het echt niet leuk wat zal ik hieraan doen. Ik kan ook niet veel doen. Het liefst wijs ik het buurjongtje de deur omdat ik me toch wel gekrenkt voel. Heeft iemand nog een goede tip?
Oja mijn zoon is echt idolaat van het buurjongetje maar heeft natuurlijk (nog) helemaal niets door.
en hetzelfde geld eigenlijk voor mijn andere zoon. Die valt zegmaar ook buiten de boot wbt. leeftijd/klasgenootjes in de straat. Ik word er zo moe van. Want het lijt net of iedereen met elkaar speelt behalve met mijn kinderen. (op het buurjongetje na dan).
En dan denk ik word ik nou paranoia maar het is toch echt zo.
Nouja ik word er iig verdrietig van en wil me hier snel uit werken. Het probleem is ook dat het niet echt een jonge buurt is maar wel een mooie buurt.
grtjs,
Marieke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Of niet

Hallo Marieke,
Het lijkt mij er op dat je 'het meisje' een indringster vindt en een (mogelijke) vriendschap tussen buurjongen en jouw zoon in de weg staat. Vriendschappen tussen kinderen (en vooral op die leeftijd) wisselen nog enorm en bovendien kun je toch meerdere vriendjes hebben?! Samen naar zwemles gaan is geen bezegeling van de relatie hoor! Eerder een afspraak tussen beide moeders!
Tav je andere zoon: je zegt niet hoe oud hij is, maar op een gegeven moment gaan ze er toch op uit om bij hun vrienden langs te gaan en zijn ze niet meer afhankelijk van buurtkinderen.
Als ze op school of elders wel leuke contacten hebben, dan zou ik me er verder niet al te druk over maken.

Tango

Tango

28-04-2009 om 21:27

Je zegt

Dat je zoon van 4 zelf niets door heeft. Waar zou jij je dan al druk om maken? Het jongetje van 5 komt ook nog gewoon met hem spelen, lees ik uit jouw verhaal. Alleen het meisje niet. Dat kan ook gewoon zo blijven als ze samen naar zwemles gaan. Buiten die zwemles blijft er nog erg veel tijd over hoor. Het kan inderdaad dat er voor je oudste geen kinderen van zijn leeftijd in de buurt zijn, dan is het inderdaad een idee om wat vaker een vriendje van school te vragen. Kan voor de jongste ook geen kwaad natuurlijk.
Leeftijd hoeft overigens niet altijd van belang te zijn. Bij ons in de buurt spelen ook kinderen van 5 met kinderen van 9 bijvoorbeeld. Maar dat is toevallig net wel een heel kinderrijke buurt waar iedereen met elkaar speelt (en van tijd tot tijd ook weleens ruzie maakt).

Brianna F

Brianna F

29-04-2009 om 07:56

Huh

**Het liefst wijs ik het buurjongtje de deur**
Mag ik hier even niets van snappen. Het ventje gaat samen met een leeftijdgenootje op zwemles. Waarschijnlijk afspraak tussen beide moeders, en jij wilt hem de deur wijzen.
Waarom?????
En heeft jouw zoon het alleenrecht op hem of zo?

Marieke05

Ik kan het natuurlijk op deze afstand niet helemaal inschatten, maar als ik je stukje lees komt het op mij over alsof je bij voorbaat van een mug een olifant maakt. Wat is nou het probleem als twee kinderen uit de straat samen naar zwemles gaan omdat ze toevallig dezelfde leeftijd hebben? Sorry hoor maar het probleem ontgaat me hier echt. Kinderen kunnen toch gewoon met elkaar spelen al is er wat leeftijdsverschil? En als ze ouder worden zoeken ze hun vriendjes/vriendinnetjes ook wel op als ze wat verder weg wonen. Promoot het gezellig spelen over en weer en iedereen met iedereen, dus niet exact dezelfde leeftijd of jongens en meisjes apart.

Annet

Annet

29-04-2009 om 20:07

Waarom zou je zoontje buitengesloten worden?

Er is een nieuwe ontwikkeling: twee vijfjarigen uit de buurt gaan samen naar zwemles. Eén daarvan zit bij jouw vierjarige in de klas. Ik zou niet weten waarom jouw zoontje dan buitengesloten zou worden.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat buurjongen straks (volgend schooljaar) niet meer bij jouw zoontje in de klas zit. En als je in groep 3 zit, dan zijn kleuters minder interessant. In de loop van de tijd trekt dat vanzelf bij, namelijk als jouw kind kleuter-af is. Dus in de toekomst zullen ze vast nog wel bij elkaar spelen. Hij hoeft toch niet het belangrijkste vriendje te worden?!
Concentreer je op leuke vriendjes in zijn klas en nodig die uit. Er zijn zoveel kinderen die in de buurt weinig kinderen hebben. Of toevallig geen sexegenoten. Mijn zoontje heeft alleen meisjes in de buurt van zijn leeftijd. Tja, die vindt hij niet interessant. Dan moet hij zijn vriendjes toch wat verder weg zoeken. Jammer voor mij (vaker op pad) en voor hem (we gaan niet elke dag op pad).

Hier

ook zoiets, ex-buurjongen is bijna een jaar ouder dan onze dochter. Ze speelden wel samen, maar de buurjongen speelde ook veel met het overbuurmeisje die qua leeftijd tussen hen is zat. Heel soms speelden ze met z'n 3en. Onze dochter speelde nauwelijks met het overbuurmeisje. Buurjongen en overbuurmeisje gingen naar dezelfde school en ouders hadden samen een oppasregeling.
Ik heb ook wel eens even gedacht dat dit jammer was, onze dochter had daar ook wel mooi bijgepast. Maar ik heb me er nooit zorgen over gemaakt en er is ook eigenlijk geen probleem. Dochter (nu 6, bijna 7) speelt met zusje van 2, en kinderen in de buurt van 9, 8, 5, 4 en 3 jaar. Er blijken hier meer kinderen te wonen dan ik dacht, vooral in de lente en zomer komen die allemaal buiten. En de buurjongen is inmiddels verhuisd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.