Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Esc

Esc

20-06-2011 om 09:47

Buurkinderen lusten niks

Wij hebben maar één gezin met kinderen in de buurt en mijn dochter speelt dus heel veel met ze. Over en weer wordt er ook bijelkaar gegeten. Nu komen de buurkindjes bijna nooit meer voor lunch, omdat ze bijna niks lusten. Mijn kind is toevallig gek op bruin brood met hartig, zij eten alleen witbrood met hagelslag. Natuurlijk helemaal niks mis mee voor zo af en toe, maar ik vind het toch heel moeilijk of ik hier aan toe moet geven of niet. Moeder laat het aan mij over, zegt tegen haar kinderen dat ze moeten eten wat ik ze geef, maar als het anders is dan thuis, gaan ze zitten huilen aan tafel. Nogmaals, ik vind het geen probleem om te smeren wat ze willen, maar ben wel een beetje bang dat ze bij elk mini-dingetje een punt gaan maken (ander merk bijv. of dat ze een snoepje eisen, krijgen ze thuis ook). Ik ben ook wel een beetje bang dat ze heir neit meer willen komen spelen 'smiddags omdat ik veel minder scheutig ben met snoep, dat krijgt die van mij gewoon niet elke dag. Ik weet dat ik andermans kinderen niet hoef op te voeden, maar ik zou het heel gezellig vinden als ze vaker zouden komen. Nu roepen ze als ze mij zien dat 'ze liever bij mama eten'. Wat zouden jullie doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lekker laten gaan

Ik heb ook zo'n buurjongen die niks lust maar wel eeuwig bij ons over de vloer komt. Vorig jaar nog schoof ie regelmatig bij ons aan tafel met de nodige 'problemen'. Tegenwoordig eet mijn dochter wel af en toe daar maar hij niet hier. Voor niemand een probleem, tis immers algemeen bekend dat de buurjongen niks lust.

Zomerbries

Zomerbries

20-06-2011 om 11:14

Hmmm

Mijn oudste dochter heeft een vriendinnetje die ook alleen maar witbrood eet. Als ik weet dat zij komt dan haal ik witte bolletjes of een half wit. Dat vind ik geen probleem. Ik vind het ook niet erg dat ze weinig lust. Als kind was ik een moeilijker eter wat warm eten betreft maar dat is helemaal goedgekomen. Daarom maakt het me ook helemaal niet uit als ik andere dingen voor mijn gasten moet kopen.

Zomerbries

Voor een vriendinnetje wat een keer mee eet vind het niet erg om wat aan te passen. Maar de buurjongen die 7 dagen per week over de vloer komt, daar ondertussen niet meer voor dus

Zomerbries

Zomerbries

20-06-2011 om 16:41

Ja maar

je buurjongen eet toch niet structureel 7 adgen per week bij jullie?

Zoals Esc het beschrijft, er wordt over en weer bij elkaar gegeten dan zal ik wel het nodige in huis halen zoals witbrood (of bolletjes die eten we zelf ook wel). Ik heb daar zelf niet zoveel moeite mee maar iedereen moet dat natuurlijk voor zich zelf uitmaken.

Nee

Buurjongen eet/at niet elke dag bij ons. En nooit lunch trouwens, maar altijd diner en dat bedachten de kinderen dan vlak voor etenstijd. En dan was het dus altijd gepiep met wat we aten.

He?

Maar Picasso, dat is toch een simpel Nee Pietje we eten vandaag iets wat jij niet lust, vanavond kun je dus niet bij ons eten. De kinderen en al helemaal het buurjongetje zijn toch niet de baas over wat er bij jullie op tafel komt en wie er om die tafel heen zitten?

Avalon

Ik denk dat je verhalen door elkaar haalt. Ik kook niet anders vanwege de buurjongen hoor, hij eet al heel lang niet meer mee (omdat ie dus moest eten wat er hier op tafel kwam).

Esc

Esc

22-06-2011 om 07:49

In elk geval bedankt

Bedankt wat betreft het witbrood + hagelslag verhaal We hebben hier zitten smikkelen met z'n vieren. Ze aten trouwens maar één boterham, maar daar maak ik me niet meer druk om (ook niet dat ze dan uit school hun honger stillen met snoep, 4 en 6 jaar oud). Warm eten lossen wij trouwens op dezelfde manier op, alleen eten ze dan ook nooit meer mee omdat ze bijna niets lusten. Nu koken wij in het weekend wel vaak eh, niet-kind-aantrekkelijk, en als ik weet dat ze komen, zorg ik inderdaad dat ik frietjes ofzo heb. Ik vind het soms wel moeilijk dat puberkleuters kort door de bocht gezegd altijd wat te zeuren hebben (laatst had ik poffertjes en toen vonden ze ook 'die van mama lekkerder', ik kan daar slecht tegen). En dan tegen elkaar op gaan zitten bieden: 'Ik vind het nog veel meer gatsie!', aargh!

Picasso

Nee hoor ik reageerde op jouw "en dat bedachten de kinderen dan vlak voor etenstijd. En dan was het dus altijd gepiep met wat we aten".
Had wel door dat het inmiddels voorbij was, dus mijn reactie was eigenlijk ook in de verleden tijd. Was gewoon verbaasd dat het gebeurd was en vooral dat het meerdere keren gebeurde.

Vervelend

Ik vind kinderen helemaal niet zo snel vervelend, maar dit stel hoef ik geloof ik niet aan mijn keukentafel! Kijk als ze in de buurt wonen stuur je ze tegen etenstijd naar huis en zeg je dat ze over een halfuurtje terug mogen komen. Als het meer een setting is van oppassen op de kinderen en het eten dus min of meer inbegrepen is, moet je misschien eens met de ouders gaan praten dat het allemaal niet zo goed loopt.

Gatsie?

Gatsie?
Die van mama zijn lekkerder?

Nou, dan eet je toch niet, als het niet lekker genoeg is?

Zelfde verhaal bij wit brood en hagelslag hoor. Hebben we niet in huis, komt niet op tafel, dus pech gehad.

Hoe

Het ligt eraan hoe het gezegd wordt (giechelend of boos of wat dan ook). Ik heb hier ook wel eens tussen m'n kinderen gedoe om eten en ook wel eens een kind over de vloer gehad dat anders gewend was. Het hielp door vooraf te vertellen hoe het bij ons ging, op een hele ontspannen manier. Dus: hoe gaat het bij jullie (oh, wat leuk) nou bij ons gaat het zo en dus als je komt eten gaat het op deze manier. En dan wil ik wel met 1 of 2 dingen rekening houden voor een keer (en naar m'n kinderen verkoop ik dat we een keer gek doen). En er is dan overleg wat dat dan is. En daar zeg ik dan ook bij dat we nu iets afgesproken hebben (dat is geen opgelegde afspraak maar met wederkerigheid en stem hebben in) en dat als het toch niet lukt, vriendje ook thuis kan eten (en dat breng ik als een optie). En zo krijgen wij althans de loyaliteit mee, begrip, afspraak etc.. en duidelijkheid. Met zacht de leiding van ons. Als ze ouder worden mag je ook wat meer verwachten.. en ook als ze vaker bij je eten (maar niet in 1x keer: met zachte maar beslissende hand). Het helpt heel erg goed om op vriendelijke, open manier te beginnen om de verwachtingen over en weer duidelijk te krijgen en bij te stellen.

angelina ballerina

angelina ballerina

24-06-2011 om 22:05

Bij ons

willen ook regelmatig buurkinderen eten. Ik vertel altijd duidelijk wat we eten voordat ze beslissen of ze daadwerkelijk komen eten. Indien ze het niet lekker vinden dan komen ze dus ook niet en ga ik niet iets anders maken. Jammer, dan maar niet.
1 keer in de zoveel tijd, bijv. in vakanties of op vrijdag of zaterdag maken we poffertjes, pannenkoeken of frietjes en dan nodigen we de buurkinderen onder het mom van gezellig samen iets lekkers eten. Dit gebeurd alleen als het mij uitkomt, we spreken het van te voren af en maken er een beetje een feestje van. En anders doen we gewoon, gewoon.
Overigens hadden we een paar jaar geleden een buurmeisje die het altijd zo gezellig vond bij ons maar ons eten ook nooit lekker vond. Zij haalde dan thuis een bord eten die ze vervolgens bij ons opat. Beetje raar eigenlijk maar haar zus at dan ook bij ons en het was wel sneu voor haar als zij dan niet kon komen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.