Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
bezorgde buurvrouw

bezorgde buurvrouw

22-10-2009 om 09:01

Buurkindjes (6 en 5) alleen op fiets naar school

Ik bracht zojuist mijn kinderen naar school en zag mijn 2 buurkindjes van 6 en 5 voorbij scheuren op hun fietsjes. In de veronderstelling dat hun moeder er achter aan zou komen, keek ik om, want ik vind de kinderen nog erg klein om alleen te laten fietsen en ze waren ondertussen allang de hoek om gevlogen richting een toch vrij drukke weg met een behoorlijk druk punt om over te steken. Ik was zeer verbaasd toen ik zag dat buurvrouw in de auto erachteraan ging, maar vervolgens was ik nog meer verbaasd toen bleek dat buurvrouw totaal een andere kant op ging (richting werk). Dit kan ik echt totaal niet begrijpen. Het is een vrij drukke weg en het is ook nog eens erg druk bij school....Begrijpen jullie hier iets van, of ben ik nou zo'n overbezorgd type?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mirreke

mirreke

22-10-2009 om 09:10

Tja, vraag het de buurvrouw

Ik zou zeggen, praat eens met je buurvrouw als je ermee zit. Lijkt me de aangewezen persoon ervoor.

Guinevere

Guinevere

22-10-2009 om 09:57

Ook zo'n buurvrouw

Ik had ook zo'n soort buurvrouw. Ze vervoerde haar kinderen zonder gordel in de auto, liet jonge kinderen alleen op straat spelen zonder toezicht en liet haar kinderen vanaf 6 op de fiets naar de andere kant van het dorp rijden. In mijn ogen totaal onverantwoord. Toch heb ik er nooit iets over gezegd, zelfs niet over die autogordels. Deze buren stonden op een totaal andere manier in het leven dan wij volgens mij. En ik ben niet degene die kan beoordelen of die kinderen al verkeersveilig waren.
Het enige dat jij als "bezorgde buurvrouw" zou kunnen doen is het eens vragen. "Goh, ik zag dat jouw kinderen al alleen naar school gingen met de fiets. Vind je dat niet griezelig, met dat drukke kruispunt?"

bezorgde buurvrouw

bezorgde buurvrouw

22-10-2009 om 10:19

Gemakzucht?

Ik vraag me weleens af of het dat niet is. De kinderen spelen altijd aleen buiten (of bij ons) en de ouders zitten voor de buis, of een krantje of boekje te lezen. Ik heb daarnaast ook het idee dat ze zich niet zo druk maken om de veiligheid van hun kinderen. De kinderen speelden al op hele jonge leeftijd alleen in de wijk, zitten zonder gordel in de auto (en met hun neus tegen de voorruit geplakt) en zaten al heel snel zonder fietsstoeltje achter op de fiets.
Maar wie ben ik om daar iets van te zeggen? Ik vind het totaal onverantwoord, maar kennelijk denken zij daar anders over.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-10-2009 om 10:40

En waarschijnlijk...

...zien jouw buren jouw als een overbezorgd type. Ik denk persoonlijk dat het geen zin heeft om er iets van te zeggen. Draai het eens om: stel dat jouw buren jou erop aanspreken dat je je kinderen veel te beschermd opvoedt en ze veel meer vrij moet laten. Jullie staan heel anders in het leven en hebben waarschijnlijk een heel andere opvatting van wat 'normaal' en 'verantwoord' is. Zolang je niet de indruk hebt dat er sprake is van verwaarlozing of mishandeling zou ik het er maar bij laten.

bezorgde buurvrouw

bezorgde buurvrouw

22-10-2009 om 10:49

Ben ook niet van plan

om er iets over te zeggen. Het zijn hun kinderen en dus hun verantwoordelijkheid.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-10-2009 om 11:42

Ken de situatie niet

Een druk kruispunt vind ik ook gevaarlijk voor zulke kleine kinderen, dus dat je je daar zorgen over maakt vind ik wel begrijpelijk. Belachelijk ook dat ze er in een auto achteraan rijdt. Als er iets gebeurt kan ze niet gelijk ingrijpen. Voor de rest kan ik niet inschatten hoe ernstig het is. Ik liet mijn kinderen ook alleen buiten spelen met 5/6 jaar. Dat kunnen kinderen hier zeer veilig zolang ze rond het huis blijven spelen en dan hebben ze echt ruimte zat. Voor een stad zitten we wat dat betreft in een luxe positie. Dus hoe gevaarlijk het is voor je buurkinderen om buiten te spelen zonder toezicht kan ik nu niet neutraal inschatten. Wat jij gevaarlijk vind kan ik wel veilig vinden. Een fietsstoeltje kan veel ellende voorkomen, maar als een kind voetsteuntjes heeft en er zit een jasbeschermer tussen het wiel en de voetjes hoeft het niet gelijk levensgevaarlijk te zijn. Ik denk dat 'we' wel een beetje uit moeten kijken dat we niet overdrijven in het veilig maken voor kinderen. Het hangt ook heel erg van het kind af wat het aankan. Het ene kind stopt met 8 jaar nog zijn tenen tussen de spaken, een ander kind snapt misschien met 5 jaar wel dat de benen echt wijd moeten.

liedewij

liedewij

22-10-2009 om 12:56

Ik ben denk ik zo'n moeder waarvan de buurvrouw zegt dat ik mij er makkelijk vanaf maak. Niet omdat ik mijn kinderen verwaarloos of maar hun gang laat gaan. Wel omdat ik probeer bewust af te wegen wat het risico is in een situatie en of mijn kind dat aankan. Jouw specifieke voorbeeld kan ik niets over zeggen omdat ik niet weet hoe de verkeerssituatie is. Van de zomer was ik in een speeltuin. Er was een hoge glijbaan. Geheel omgeven door gaas. Ik liet mijn dochter van 2 jaar ervan af gaan. kind was niet bang en vond het geweldig. Ik kreeg van verschillende moeders commentaar "want het was zo hoog". Verderop sond een lagere, stijle glijbaan. Met een trapje met grote gaten tussen de spijlen. In mijn ogen honderd keer gevaarlijker dan de hoge glijbaan. Dochter mocht er niet op. In de ogen van een aantal ouders was de 1ste glijbaan onverantwoord. Gewoon, omdat ze niet verder keken dan hun neus lang was."Hoog"is gevaar.
Ik vind inderdaad veel ouders tegenwoordig bij voorbaat al bezorgd. Terwijl kinderen met begeleiding/steun van de ouder best veel zelf kunnen. Nogmaals; ik praat in het algemeen. Mijn zoon van 9 mag verder fietsen/alleen naar de stad e.d. waar kinderen uit zijn klas dit absoluut niet mogen. Ik spreek met hem door welke weg hij fietst(fietspaden, gevaarlijke wegen mijdend) De buurvrouw vindt het vast onverantwoord om hem zo ver alleen te laten fietsen maar ik weet dat hij het kan. Verschil van inzicht. En geen gemakzucht!

Liedewij

Kaaskopje

Kaaskopje

22-10-2009 om 13:52

Deugdelijk fietszitje

Ik ben er al een tijdje uit, maar is het dan ook verboden om een rugleuninkje en twee steuntjes te gebruiken?

tonny

tonny

22-10-2009 om 14:37

Vast wel ja

vroeger zaten kindertjes nog gewoon op hun gemak, zo'n rugleuninkje en twee voetsteuntjes voldeed bij kinderen vanaf een jaar of zes. Maar tegenwoordig is iedereen beter beveiligd.
Hoe het met verboden zit, daar ga ik me wel weer in verdiepen tegen de tijd dat ik kindertjes op mijn fiets krijg.

Ik heb wel de kriebels van al die riempjes die vast kunnen (!) maar er los bij hangen. Daar wordt het juist dubbel gevaarlijk van, knip die dingen er dan af!

tonny

Chantelle

Chantelle

22-10-2009 om 14:53

Oeps....

Mijn kinderen (7 en 5) fietsen wel eens alleen naar school en spelen al sinds hun vierde zonder toezicht buiten. Onveilig?

(Kleine aanvulling: ze hoeven nergens over te steken, zeer rustig verkeer, ze mogen niet langs een watertje, moeten bij elkaar blijven, goede instructie gehad, ze weten wat ze moeten doen bij pech onderweg, etc. De straat waarin ze spelen is rustig en overzichtelijk)

Het ene kind is veel verantwoordelijker dan het andere kind. Ik kan afspraken met mijn kinderen maken en daar houden ze zich ook aan. Zou dat niet het geval zijn, dan gaat het feest niet door.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-10-2009 om 14:55

Ik had ook 'goed spul'

Ik had vroeger ook veilige stoeltjes, maar toen ze eenmaal uit het bobike stoeltje waren gegroeid heb ik ook niet meer van alles aangeschaft. Dus ook los op de bagagedrager en voeten in de fietstassen. Dat moest van mij beslist. Ik heb bij een vriendin gezien wat er fout kan gaan met voetjes tussen de spaken, brrr.

amk

amk

22-10-2009 om 15:53

Wet zegt

dat kinderen onder de 8 jaren vervoerd moeten worden met deugdelijke ondersteuning voor voeten, rug en voeten.

http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/verkeer-voertuigen-en-wegen/verkeersveiligheid/autogordels-en-vervoer-van-kinderen/moet-mijn-kind-achterop-een-fiets-snorfiets-of-bromfiets-in-een-fietsstoeltje.html

En dat bereik je het makkelijkst met een fietsstoeltje.

Die zadeltjes op een stang mogen dus niet. Maar met je voeten in de fietstas is discutabel als je wel een rugleuning hebt. (zo'n dingetje dat om hoog gezet wordt of de luxe versie van bobike)

Eens met liedewij

Ben het helemaal met lidewij eens, zelf kom ik uit de stad en toen mijn kinderen de basischool leeftijd hadden ging ik in een dorp wonen. De 'drukke' weg zoals hij hier heet was voor mij een rustige straat en ook mijn kinderen gingen al jong zelf naar school en was geen gemakzucht, Want ik heb er drie, dus de oudste twee gingen zelfstandig, maar ging ik toch nog met de jongste mee, vaak 10 min later.
Ik ben wel altijd bewust met mijn kinderen op de fiets of lopend naar school gegaan, op die manier leren ze zich te begeven in het verkeer weten waar ze absoluut moeten stoppen en goed moeten uitkijken. Als kinderen altijd met de auto naar school gebracht worden, wat je toch echt veel ziet, dan leren ze dat niet en juist dat is belangrijk de situatie te leren herkennen en overzien.
Ook buitenspelen enz. ben ik makkelijker in dan de meeste andere, ik zie niet overal leeuwen en beren en geef mijn kinderen hun eigen verantwoordelijkheid.Met de nodige afspraken waar ze wel en niet mochten komen. Natuurlijk wel afhankelijk van het kind, maar bij mij is het altijd goed gegaan. Toen ze nog kleiner waren hadden ze voor buitenspelen klompjes aan, dan kon ik horen waar ze waren.
Volgens mijn kinderen ben ik ook de enige moeder die geen lunchpakketten/ontbijt maakt (hier vanaf ong groep 5)
die ze niet helpt herinneren aan gymspullen en huiswerk.
Dit is niet omdat ik te lui ben om boterhammen te smeren maar ze kunnen het prima zelf.
Ben zelf ook zelfstandig opgevoed en vond dat prima.
Nelly

Yta Chalne

Yta Chalne

22-10-2009 om 16:57

Amk

Stichting consument en veiligheid (waar jouw link naar verwijst) vindt de zadeltjes op de stang een prima alternatief voor kinderen van 3-7 jaar. Als de politie je aanhoudt en je hiervoor bekeurt dan ben ik er vrij zeker van dat je gaat winnen als je protest aantekent.

amk

amk

22-10-2009 om 20:45

Wet

de wet is vrij duidelijk, die stichting consument en veiligheid interpreteert de wet verkeerd, hebben ze mij ook aangegeven.
De postbus 51 website geeft het goed aan.

bekeuring krijg je op grond van de wet, en die wordt je geacht te kennen. Dus aanvechten levert niet zo veel op. Hier wordt de bekeuring van 90 euro toch regelmatig uitgedeeld.

Tirza G.

Tirza G.

22-10-2009 om 21:07

Tja

En weet je: de kinderen leven nog steeds en blijkbaar gezond genoeg om zelfstandig te kunnen fietsen. Dus het zal wel loslopen.

Tirza

Yta Chalne

Yta Chalne

22-10-2009 om 21:36

Amk

Het ligt beslist aan mij maar ik kan nergens de wettekst letterlijk vinden anders dan regels over zitjes achterop. Heb jij 'm bij de hand? Overigens, ik heb gewoon een veilig (Duits) stoeltje achterop, wat nog extra is vastgelast aan mijn fiets. Ik zie alleen heel veel zadeltjes op de stang, en behalve gezellig oogt het ook verre van onveilig. Kinderen hebben een ouder als ruggensteun, voetsteuntjes en alle mogelijkheden zich aan het stuur vast te houden. Dus vanwaar die boete?

amk

amk

22-10-2009 om 22:12

Yta

in de derde link in de postbus 51 site:
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)

paragraaf 29, artikel 61:

Artikel 61Fietsers en bromfietsers mogen slechts kinderen beneden acht jaren vervoeren indien zij zijn gezeten op een doelmatige en veilige zitplaats met voldoende steun voor rug, handen en voeten.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/geldigheidsdatum_22-10-2009#HoofdstukII_29

Die zadeltjes zijn metname onveilig omdat de voeten tussen de voorspaken kunnen komen of omdat de voetsteunen helemaal ontbreken. En de algemene regel is dat je niemand in gevaar mag brengen. Dit volgt uit de algemene wegenverkeerswet artikel 6:
Het is een ieder die aan het verkeer deelneemt verboden zich zodanig te gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval plaatsvindt waardoor een ander wordt gedood of waardoor een ander zwaar lichamelijk letsel wordt toegebracht of zodanig lichamelijk letsel dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden ontstaat.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/HoofdstukII/1/Artikel6/geldigheidsdatum_22-10-2009

Kaaskopje

Kaaskopje

23-10-2009 om 00:39

Tirza

Dat dacht ik ook, maar ik was bang dat dat te nonchalant over zou komen

Ligt aan het kind

er hoeft hier echt geen sprake te zijn van gemakzucht hoor,misschien zijn het wel heel zelfstandige kinderen.
mijn oudste dochter kon met 5 jaar ook alleen naar school,ook over die drukke weg,zij keek gewoon heel goed uit,ik kon haar vertrouwen.(net als onze jongste dochter )
mijn zoon en middelste dochter daarentegen heb ik tot hun 11e moeten begeleiden op de fiets,die zagen geen gevaar,gingen van links naar rechts ,keken niet uit,zaten in hun eigen wereldje op de fiets.

Hoezo ligt aan het kind?

Ik snap niet zo goed wat zelfstandigheid van een kind te maken heeft met en in de auto vervoeren zonder veiligheidsriemen en het op de fiets oversteken van een druk kruispunt op de leeftijd van 5!
Heeft wat mij betreft niks met zelfstandigheid te maken. Ik denk dat geen enkel kind van 5 zoiets kan overzien, al helemaal niet op de fiets.

Het voorbeeld van Liedwij met de glijbaan vind ik echt van een hele andere orde.

Andere weggebruikers

Je kunt je kind voor de volle 100% vertrouwen, maar de andere weggebruikers dan? Daar zie ik namelijk zelf altijd het grootste gevaar in: fietsers die je rechts inhalen; automobilisten die de bocht omscheuren.......
Dat zijn voor mij de redenen geweest om mijn (zeer verantwoordelijke kinderen) pas op hun 11e alleen naar school te laten fietsen. En dan nog vind ik het doodeng!

Gr. Poezie.

Precies poezie

Een 5-jarige kan dan nog zo zelfstandig zijn, maar ik weet zeker dat een 5-jarige echt niet adequaat kan reageren op onverwachte verkeerssituaties.

Sharon

ik lees het eerste bericht van *bezorgde buurvrouw* .Daar reageer ik op.daarin staat niets over geen autogordels dragen.
dat vind ik overigens onverantwoord,je kind zonder gordel in de auto,maar dat was de vraag niet.

Sus-anne

Nee, klopt staat ook niet in eerste bericht. Staat in later bericht.
Maar goed, ik vind een 5-jarige een druk kruispunt op de fiets laten oversteken, zonder toezicht, ook onverantwoord. Kan mij niks schelen of het kind heel zelfstandig is, oplettend enz enz. Is en blijft een kleuter.
Overigens: wat is zelfstandigheid bij een 5-jarige? Zelf boyerhammen kunnen smeren, zelf aankleden, zonder toezicht buiten kunnen spelen, de weg naar school weten?

Sharon

mijn vijfjarige kon het wel,de drukke weg was voozien van zebrapad met *oversteekmoeders*,daar stak zij altijd braaf met haar fietsje over,en het is altijd prima gegaan.
toen deze 5 jarige een puber werd was ze veel onvoorzihtiger dan op 5 jarige leeftijd,negeerde rode verkeerslichten,fietste tegen het verkeer in of links van de weg,het boeide haar gewoon niet,op die leeftijd zat ik vaker in angst dan toen ze vijf was.

Sus-anne

Ik vind oversteken met oversteekmoeders niet zonder toezicht oversteken! Heel ander verhaal!

Chantelle

Chantelle

23-10-2009 om 14:44

Poezie

Ik weet niet of je mij bedoelt. Maar wij wonen hemelbreed 500 meter van school. Daarvoor moeten ze door twee straten fietsen. Onze eigen straat (zeer overzichtelijk, auto's zijn op oprit geparkeerd, weinig huizen) en een straat langs/door een park waar (nog) geen huizen staan. Verkeer gaat vanuit onze straat de andere kant op dan waar de kinderen naar toe moeten fietsen. Er is dus geen verkeer. Ze komen gemiddeld misschien één keer per week een auto tegen onderweg naar school. Ze weten dat ze dan rechts moeten blijven rijden. Na het park moeten ze nog 20 meter over een stukje straat. Daar kan wel verkeer komen, maar als ik meefiets is de kans zeker net zo groot dat ze voor die auto heen schieten. Op die weg zijn een paar andere fietsers. Kinderen die ook naar die school moeten.

liedewij

liedewij

23-10-2009 om 15:38

Hier

Iemand reageerde hier met"je kunt je eigen kind wel vertrouwen maar het overige verkeer niet". Dat is de reden voor mij om mijn kind de vrijheid te geven als ik denk dat hij/zij het aan kan en als de verkeerssitatie het toelaat. De situatie zoals beschreven ken ik niet dus kan ik er niets over zeggen. Maar voor mij zou het belangrijk zij of/welke fietspaden er zijn, oversteekmoeders,verkeerstunnels,kruisingen e.d. Dat een 5 jarige per definitie een druk kruispunt niet kan overzien geloof ik direct. Maar vaak zijn er meer wegen die naar Rome leiden. (maar soms een stukje om zijn).

Onze kinderen konden vanaf 4 jaar alleen naar school. Geen weg over, enkel een voetpad met een verkeerstunneltje. Hemelsbreed nog geen 5oo meter. Geen probleem. Ik loop vaak mee voor de gezelligheid en om speelafspraken te horen. Maar er zijn nog moeders die hun kind van 8 hetzelfde stuk niet laten lopen(want behalve verkeer kan er van alles gebeuren...). En dat vind ik dus echt overbezorgd.

Liedewij

Ach dat is weer de andere kant. Vanaf hier naar school is het 3 minuten lopen, voornamelijk stoep, 1 klein fietspaadje. En nog zie ik dat kinderen van naar school gebracht worden.
Mijn 6-jarige mag van mij alleen naar school, alleen is het er nooit van gekomen en nu loop ik ook mee omdat zijn broer van 4 ook naar school moet. En hem, die vertrouw ik echt niet. Die bedenkt zich halverwege dat hij liever eregns in de bosjes blijft spelen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.