Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Vic

Vic

19-10-2012 om 10:36

Cadeau gekregen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

21-10-2012 om 21:31

Dynamiek

Een en ander heeft ook met de gezinsdynamiek te maken, met de relatie tussen de zusjes en hoe de verhoudingen verder liggen. Of ik wel of niet zou compenseren zou daar ook van afhangen.

Ik ken een gezin met twee zusjes en hele lieve en eerlijke ouders die echt niet zomaar het ene kind voortrekken maar toch heeft een van de twee veel vaker mazzel. Dat meisje heeft meer vriendinnetjes en dus vaker leuke feestjes/uitjes, doet het beter op school en dus meer complimentjes van leerkrachten en zo nog wat dingen. Zusje staat altijd wat op achterstand en is dus altijd jaloers en dat is dus zeker begrijpen. In zo'n situatie zou ik dus bijvoorbeeld veel eerder gaan compenseren dan als de voordeeltjes wat beter verdeeld zijn.

Overigens is dit denk ik met 2 kinderen een groter probleem dan als je meer kinderen dan 2 hebt. Als bij een groter gezin 1 kind een voordeeltje heeft dan zijn de kinderen zonder voordeeltje nog wel in de meerderheid. Bij maar 2 kinderen valt het verschil dus meer op.

Jaloezie is niet fijn maar wel heel menselijk en begrijpelijk.

Heb je het al gegeven?

Als mijn oudste er moeite mee zou hebben als jongste zomaar iets moois krijgt, dan zou ik van te voren de situatie uitleggen. Aan oudste vertellen dat ik een mooie afstands bestuurbare auto heb gekregen. En dan aan oudste vragen wat ik daar toch mee zou kunnen doen. Lijkt mij heel sterk als oudste dan niet zelf voorstelt om het aan haar zusje te geven. En anders zou ik heel benieuwd zijn wat ze anders zou voorstellen. Aangezien jongste toch al zo'n auto heeft zou ik er ook geen moeite mee hebben om het aan iemand anders te geven.

Fiorucci

Fiorucci

22-10-2012 om 09:54

Cobi

Ik denk echt niet dat er een gemiddeld OOL gezinnetje is.

Fiorucci

Fiorucci

22-10-2012 om 09:55

Fay

Mijn dochter zou zeggen: zet op marktplaats! )

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-10-2012 om 15:11

Kinderen zijn geen mechanismes

Heb ik ook niet gezegd. De interactie tussen kinderen is een mechanisme.

Fijn trouwens dat jij weet dat het gezin van Vic iets anders in elkaar steekt dan het gemiddelde OOLgezinnetje, zover dat al bestaat ten minste en wat een minachting trouwens, dat maakt namelijk dat alleen jij goede adviezen kunt geven.

Gelukkig is er hier ook sprake van vele tinten grijs tussen zwart en wit. En heb ik ook niet gezegd dat ik niet zou gaan compenseren. Ik zeg alleen dat het wat mij betreft geen automatisme is.

Fiorucci

Fiorucci

22-10-2012 om 15:55

Cobi

Maar je kunt ook dmv hetgeen je zegt het gevoel van je kind erkennen. Als kinderen weten dat je het begrijpt, en weten dat zij een andere keer aan de beurt zijn, is dat soms ook voldoende.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-10-2012 om 17:36

Cobi, verkleinwoordjes

Zijn nooit goed. Ïemand die zo sterk met taal is als jij, zou dat toch wel moeten weten.

Verder ben ik het op zich wel met je eens, maar meer met Fiorucci. Het zijn allemaal meer van de eerder genoemde grijstinten. Ik vind het jammer dat jij "ons" beticht van zwart-wit denken.

Fio

Misschien geen gek idee, dan heb je er allemaal wat aan!

Vic

Vic

22-10-2012 om 22:56

Cobi

Ik ben toch benieuwd. In welk opzicht verschil ik dan zoveel van het gemiddelde OOLgezinnetje?

liora

liora

23-10-2012 om 08:09

Vic

Dat is toch een heel mooi compliment: geen gemiddeld OOL-gezinnetje zijn?

Eens met tirza

interessant draadje is dit!

"En die prachtige eigenschap \'blij zijn voor een ander\' die kennen we volgens mij als volwassenen alleen maar in theorie Volgens mij draait onze economie op het kopen van spullen met geld wat we niet hebben om indruk te maken op mensen die we niet mogen (niet van mezelf, deze quote). Was er niet ooit eens een hele volwassen mevrouw die de postcodeloterij aanklaagde omdat ze niet meedeelde in de straatprijs?"

Mijn moeder komt uit een groot gezin, waar volgens haar een aantal broers en zussen heel afgunstig waren/zijn, voor haar een reden om maar 1 kind te nemen (ikke dus. Maar ze heeft wat mij betreft aan haar jeugd toch een vreemd idee van blij voor elkaar zijn/samen delen overgehouden... ik heb nu twee kinderen en als de een jarig is krijgt de ander ook wat (of ze krijgen precies hetzelfde, ook zo suf). Het gaat heel erg op de weegschaal, zeg maar. Terwijl onze kinderen uit zichzelf niet zo jaloers op elkaar zijn (alleen als het gaat om tv kijken of computerspelletjes spelen, als de een bij een vriendje is geweest en de ander thuis heeft "gebeeldschermd" dan is dat niet okee.

Nou dan ben ik heel zwart wit

wat verongelijkt gedrag daar hou ik hier thuis niet van. Niet dat het aan mijn input zal liggen maar oudste hier is niet jaloers als jongste iets krijgt. En als ze wel boos is over iets wat ze niet krijgt van ons kan ze het altijd zelf gaan kopen (of nog heeeeel lang sparen in de meeste gevallen

dus nee, dat verwacht ik wel inderdaad, zeker omdat er hier genoeg gekregen wordt.

Thea

Thea

25-10-2012 om 00:04

Gezellig

Wat is het weer een gezellig draadje...

Thea

Thea

25-10-2012 om 00:04

Gezellig

Wat is het weer een gezellig draadje...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.