Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
lukke

lukke

27-04-2009 om 13:33

Claimen

Opeens is mijn dochter claimerig. Vroeger speelde ze altijd zelf, en het half jaar (ze is nu vier) speelt ze graag samen. Maar de laatste maanden wil ze het liefst de hele dag samen zijn. Zelfs als ze tv kijkt wil ze dat ik erbij zit (op één bank). Ze is bang zegt ze, en alleen niet bang als wij bij haar zijn. We zitten nu ook wel eens naast het bed (niet praten niet aankijken) als ze inslaapt, terwijl ze altijd alleen in slaap is gevallen zonder problemen!
Het kan school niet zijn, want het begon daarvoor al.
Is dit een fase (vast) en moet ik dan wat toegeven (veiligeheid geven) of juist dat claimen wat afremmen?
Ik ga nu regelmatig lekker bij haar zitten en knuffelen, maar soms moet ze ook zelf spelen ed, want dan doe ik wat anders.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lekker tutten

Mijn dochter heeft ook met periodes haar moeder harder nodig. Dan geef ik haar gewoon ook meer aandacht. Ik heb ook wel eens bij haar gelegen in de hoogslaper....help.... en haar rugje gewreven omdat ze zich zo onrustig voelde. Het gaat hier meestal na een week of twee weer over. Het valt niet mee kind te zijn en alle nieuwe dingen te moeten verwerken. Soms krijgen ze ook opeens besef van dingen als dood en ziekte en dat is erg confronterend en angstig. Mijn dochter droomt dan veel. Je hebt nu eenmaal kinderen die gevoeliger zijn en veel nadenken over dingen als de dood en zo.
Probeer wel te praten met haar zodat je er misschien uit krijgt of ze ergens specifiek bang voor is. En blijf je eigen dingen doen. Ze moeten er uiteindelijk ook weer zelf uitkomen. Dat geeft ze kracht om het de volgende keer ook weer zelf te doen. Ik ga er nooit meer dan één avond bij liggen tot ze slaapt, een uitzondering zeg ik dan. Voor haar is dat erg duidelijk.
Succes
Groetjes Evi

lukke

lukke

04-05-2009 om 21:46

Tutten (vervolg)

Dank je Evi, vandaag ging het inderdaad al veel beter. Ik heb de indruk dat ze veel droomt. Misschien toch het naar school gaan dat naderde, dat heeft ze ook wel in de gaten natuurlijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.