Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

18-01-2012 om 14:47

Clubjes

Mijn dochter van 8 is een enthousiast kind met veel hobby's en interesses; ze zit op een koor, muziekles en op een teamsport. Daarmee heeft ze dus iig al 4 dagen in de week een 'verplichting'. Niettemin wil zij ook nog graag op tekenles, en volgens haar kan dat best want op maandag en donderdag heeft ze nog niks. Dat dat ten koste zou gaan van vrije tijd om af te spreken maakt haar niet uit; 'ik ben dan toch ook met andere kinderen aan het spelen?'
Los van de vraag of we dit financieel ook trekken, vraag ik me af of het een goed plan zou zijn. Ze doet alles met groot plezier en alles wat ze doet is haar eigen keuze en voorstel geweest. Dit benadruk ik, omdat ik daar bewust mee bezig ben, aangezien ik in het verleden zelf nogal gepusht ben.
Zelf zie ik niet meteen een groot probleem, temeer omdat ze in haar klas niet direct heel veel aansluiting vindt en ik zie hoe leuk ze al haar clubjes vindt. Het enige probleem dat ik zie is dat de tekenles niet iets is wat zij zelf heeft bedacht, maar iets wat ik aan mijn zoon voorstelde, omdat hij veel van tekenen houdt en naast sport niet een ander clubje heeft. Dus in het kader van gelijkheid tussen de kinderen wilde ik hem aanbieden om een nieuw clubje/activiteit te starten. Hij komt niet uit zichzelf met dit soort dingen, maar ik wil hem natuurlijk ook zijn eigen talent en plezier laten ontwikkelen.
Goed, mijn twijfels zitten er dus in of het niet teveel is voor dochter en of de gelijkheid tussen zoon en dochter hiermee in het geding zou komen. En in hoeverre het van belang is gelijkheid hierin na te streven, als bij het ene kind de behoefte naar dit soort activiteiten niet zo groot lijkt te zijn.
Wie heeft hierover gedachtes en wil die met mij delen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

18-01-2012 om 15:00

Hier

Hier heb ik dezelfde twijfels gehad over de tekenles. Dat kwam naast 2 keer sporten, 1 keer privemuziekles, 1 keer orkest en 1 keer BSO. En het was ook nog op dezelfde dag als orkest, alleen dan 's middags. Dus ik heb zoon (9) op proef een keer laten meedoen met tekenen, om te kijken of hij het leuk vond en het niet te belastend werd allemaal. En het was voor hem een groot succes, de donderdag is nu wel een overbeladen dag voor hem maar hij geniet enorm van zowel de tekenles als het oefenen met het orkest. De tekenles was ook "maar" 60,- per kwartaal dus er was (voor ons) ook geen man overboord als hij halverwege zou stoppen.
Verschil met jouw dochter is dat de tekenles bij hem een grote wens was. Tekenen is in mijn beleving ook erg rustgevend dus daardoor niet erg vermoeiend als activiteit, en inderdaad, daar kom je ook andere kinderen tegen, veelal met gelijke interesses.

Ook druk

hier ook een 8 jarig bezig meisje. Ze heeft in totaal 6 activiteiten op 6 dagen, waarvan 3 dagen telkens 2 activiteiten staan. Door de week enkel donderdag vrij.
Zij heeft nog wat dingen die ze graag zou bijdoen ( paardrijden en tekenles) maar ik denk er nog niet aan.

Eerlijk gezegd: ik vind het veel, niet voor haar -zij zou de hele week volzetten- maar voor mijzelf: ik moet haar nl. voor bijna alles halen en brengen en ben dus dagelijks weg, incluis zaterdag die er zo helemaal doorvliegt.

Ik heb ook een zoon die best veel maar minder doet (3 activiteiten over 4 dagen): het verschil in aantal uren ik zie dat niet echt als een probleem want wat hij doet doet hij graag en hij heeft geen constante 'bezigheid' nodig zoals dochter. Een van de redenen waarom ik dochter zoveel laat doen is haar nood aan extra uitdaging buiten school om, zoon heeft dit niet nodig.

Toch ga ik mij bezinnen hoe het verder moet voor volgend jaar voor dochter (maar daar heb ik een paar problemen waarvoor ik een apart draadje ga starten).

Annet

Annet

19-01-2012 om 10:41

Ik zou alleen je zoon laten gaan

Als je zoon het leuk vindt, zou ik hem de ruimte geven iets te gaan doen dat zijn zus niet doet. Juist in het kader van eigen talent ontwikkelen.
Richting je dochter zou ik het houden op: ik vind dat jij genoeg clubjes hebt nu.

Ashara

Ashara

19-01-2012 om 12:25

Als het past

Als er de ruimte voor is (financieel en wat tijd betreft) en je dochter het zelf graag wil zou ik er geen probleem mee hebben. Tenzij broertje echt graag een keer iets voor zichzelf zou doen. Als broer het allemaal niet zoveel uitmaakt & je dochter echt graag wil dan zou ik haar gewoon laten gaan.

Hier ook een meisje met veel verschillende activiteiten en een broer met veel minder activiteiten. Iets waar ze beide tevreden over zijn.Broer mag best meer doen en zij mag ook best minder maar dat willen ze allebei niet.

koentje

koentje

20-01-2012 om 12:28

Nee,

Het lijkt mij dat het uiteindelijk toch niet zo leuk is voor broer. Maar ik vind ook eigenlijk zoveel clubjes al meer dan genoeg. Ik zou zeggen dat ze ook een beetje zichzelf moet leren vermaken. Ook zou ik het belangrijk vinden om haar nu ook duidelijk te maken dat ze niet alles kan doen wat ze maar leuk vindt. Keuzes maken!

Lekker doen

Hier ook een kind met heel veel activiteiten, die vind dat het nog niet genoeg is. Waar het praktisch en financieel haalbaar is, laat ik haar lekker. Ze geniet ervan. Voor wat betreft deze specifieke vraag zou ik zeggen: vraag het de broer. Als hij er geen probleem mee heeft: prima.
En de ongelijkheid? Misschien knutselt hij heel graag of heeft hij een andere hobby waar hij dan eens iets extra's aan uit kan/mag geven omdat zus activiteiten mag? is het toch eerlijk verdeeld.
Loes

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

25-01-2012 om 13:27

Reactie

Bedankt allemaal nog voor de reacties. Conclusie die ik eruit haal is dat het niet per se te veel hoeft te zijn, dus dat dat geen belemmering hoeft te zijn. Ik heb met zoon overlegd wat hij ervan zou vinden en gaf aan dat hij liever alleen ging, maar het ook niet echt erg zou vinden als zus mee zou doen.
Niettemin hebben we toch besloten om zoon alleen te laten, omdat het echt zijn ding is en niet zozeer van dochter. Daarbij mag dochter best leren dat niet alles altijd mogelijk is. Mocht blijken dat ze in het nieuwe schooljaar alsnog een grote wens heeft om tekenles te gaan volgen, kunnen we dat dan doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.