Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Rafelkap

Rafelkap

04-09-2009 om 15:18

Complimentjes - elke tekening mooi?

Mijn kleuter van 4,5 wil de hele dag door complimentjes horen over tekeningen en bouwwerkjes die hij maakt. Hij wil ook vaak horen dat hij lief is. Natuurlijk laten we vaak merken dat we van hem houden en geven complimentjes, maar dit doet hij ook bij anderen, zelfs min of meer vreemden.
Ik vraag me af, moet ik niet wat minderen in complimentjes. Is bij jullie elke tekening mooi? Is dit de leeftijd?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-09-2009 om 16:03

Verschil tussen zijn en doen

Ik vind dat je niet overal super enthousiast over hoeft te zijn. Hoewel ik een vierjarige ook weer niet zou bekritiseren over een tekening.
Ik maak wel altijd onderscheid tussen wat een kind IS en DOET. Mijn kind IS lief, moet DOET ook wel eens minder leuke dingen.

Rafelkap

Rafelkap

04-09-2009 om 16:07

Ijsvogeltje

Helemaal mee eens. Doen wij ook. Maar is dit de leeftijd dat kinderen vlassen naar complimentjes? Is dit een fase?

ayla

ayla

04-09-2009 om 16:12

mijn oudste heeft dieperiode ook gehad, idd toen ze zo'n 3 a 4 jaar oud was. ik kan goed tekenen he mama, ik kan mooi dansen he maam.
Zoasl ej hierboven ziet gaat het wel weer voorbij

angel3

angel3

04-09-2009 om 18:19

Kan best de leeftijd zijn

wat ik vaak doe is vertellen wat ik zie ipv een 'standaard' oh wat mooi. Dus de tekening echt bekijken en zeggen. Ik zie dat je mooie kleuren hebt gebruikt. Je tekent vaak met rood, vind je rood een mooie kleur?
Dan gaat het prestatie gerichte van sommige complimentjes af en het kind voelt zich wel gezien.
Dochter van bijna 4 vraagt niet vaak of ze lief is maar doet het andersom de slimmerd . 'ik vin mama LIEF!'
en dan zeg ik automatisch:'ik vind jou ook lief' ha ha. Komt op zelfde neer.
Je kunt er ook wat luchtigheid in goouien toch als je het zat bent?
'Lief? lief? jij bent mama's kleine boef!' met een grote lach op je gezicht.

Rafelkap

Rafelkap

05-09-2009 om 08:59

Lief

Ik ben het niet zat hoor, complimentjes geven. Vroeg het me af. Vind het wel sneu dat hij merkt dat niet iedereen hem lief vindt, dat zeggen kinderen op school wel eens. Daarom wil hij misschien nu veel bevestiging van ons. Het zal niet lang duren of hij merkt dat niet iedereen lief is tegen hem, dat niet iedereen hem lief vindt. Z'n hartsvriendinnetje heeft hem niet uitgenodigd op haar feestje en wij weten dat al, ik weet niet wanneer hij dat ook te weten komt.. Zo zielig, jaja: lossssslaten!

Jitske de Graaff

Jitske de Graaff

05-09-2009 om 13:10

Hier ook

De hele dag door (hij is 5): wat goed van mij he, wat knap van mij. Af en toe wordt je er gek van.
Soms zegt hij het ook bij dingen die niet knap zijn voor zijn leeftijd (een balletje rollen van klei bijv), dus dan zeg ik gewoon: Nou, als je 2 was geweest was dat heel knap, maar nu valt het wel mee.

Gaia*

Gaia*

05-09-2009 om 20:14

Complimentjes aan jezelf

Een heel leuk moment om een kind zichzelf te leren complimenteren. Daarmee maak je 'm minder afhankelijk van de mening van anderen. Zijn/haar eigen mening is dan vooral belangrijk.

In het geval van zelf een balletje draaien van klei en zichzelf een compliment geven hoor je dat al. En dat moet je juist vasthouden. Ik zou dan eerder even benadrukken dat hij dat al doet. Gewoon met: "ja, dat vind jij knap van jezelf he?"

En als een kind vraagt, vind je dat knap van mij? Dan kan je aangeven. Nouhou, wat vind je er eigenlijk zelf van? En daarna kan je je mening geven. Het hoeft helemaal niet eens te zijn in complimenteren trouwens. Je kan ook aangeven wat er zo opvalt. bijv.: "Ja, dat vind jij mooi he, jouw tekening? Het valt mij op dat je zoveel kleuren/rood gebruikt. Houd je van veel kleuren/rood? Ik vind het zelf erg mooi dat je ...." En met het geven van net een andere mening, laat je dus ook nog eens zien dat je allebei wat anders kan denken.

Aangrijpen dus deze fase

Rafelkap

Rafelkap

06-09-2009 om 08:36

Gaia

Dank voor je berichtje. Ik was ook een beetje 'bang' dat met veel complimentjes geven hij alleen maar meer bevestiging moet hebben, maar zo kunnen we het dus ook doen.

ma

ma

06-09-2009 om 08:48

Niet altijd

nee, niet alles is mooi, je kind moet daar ook tegen kunnen. Verder vind ik altijd moeders die zo overdreven reageren (alles mooi, lief, prachtig van je kind) vreslijk (nouja, beetje overdreven..weet even geen ander woord). Je kind wordt daar echt niet zelfverzekerder door!

Jitske de Graaff

Jitske de Graaff

06-09-2009 om 18:50

Gaia

Goede tip inderdaad. Gaan we eens proberen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.