Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Contact grootouders

Beste Allen, 

Zoals sommige van jullie weten heb ik in mijn familie te maken met een zeer moeilijke situatie t.g.v. misbruik van een kind waarvoor de dader (de vader) nu vast zit. Ik ben niet de moeder. Het gaat niet om zeer ernstig misbruik, kind weet zelf niet dat zij slachtoffer is, maar haar beelden zijn wel verspreid, ook internationaal. 

De dader zit vast, maar zal binnenkort mogelijk vrijkomen. Hij gaat bij zijn ouders wonen. De moeder wil de relatie met vader voort zetten en ook dat hij weer met kind contact krijgt (onder professionele begeleiding/VT). Helaas hebben opa en oma van vaders kant al tijden geen contact met hun kleinkind. De moeder wilde dat niet, omdat zij geen steun heeft ervaren van de grootouders (subjectief zijn wel lieve mensen, alleen oud en met fysieke kwalen, kunnen niet ver reizen). 

Nu wil zij het ineens wel en ik zou degene zijn die dan naar opa en oma van vaderskant gaat met het kindje. Gister heeft zij dat met mij besproken. Ik heb daarop aangegeven dat ik best wil afspreken met opa en oma maar niet in het huis waar ook de dader woont of gaat wonen. Daarop begon moeder te sputteren, maar ik heb voet bij stuk gehouden. Ik wil afspraken met opa en oma in lunchroom, speeltuin of zoiets in de buurt. Eigenlijk wil ik niet dat de dader weet dat ik met zijn dochter en zijn ouders afspreek, ook ben ik bang dat de moeder doorvertelt waar en hoe laat wij afspreken omdat zij eerst ook aandrong op de afspraak in het huis waar hij gaat wonen. 

Ik heb hier een heel raar gevoel bij. Het OM heeft al twee maal besloten dat de dader nu nog te gevaarlijk is om het proces in vrijheid af te wachten. Is het raar dat ik het gevoel heb dat hier gemanipuleerd wordt. De moeder gaat welke week bij hem op bezoek en zij hebben ook veelvuldig telefonisch contact. VT heeft het contact tussen kind en de dader nu verboden, eerder gaf moeder steeds telefoon aan kind. De moeder zit erg op het herstellen van de contacten. 

Wat zou jij doen?


dit gaat een lang proces worden. als jij daar zo direct bij betrokken bent als ik nu lees dan is de enige manier om dat voor jezelf goed te doen door bij jezelf te blijven. ik denk dat je dat nu goed doet. je biedt een mogelijkheid om aan haar vraag te voldoen. daar kan ze gebruik van maken of niet. het zit bij jou te diep om ook nog verantwoordelijk te zijn voor contact tussen vader en dochter. 

Ik probeer het te volgen. Moeder heeft contact met vader, maar mag daarbij kind niet meenemen. Nu wil ze dat jij dat kind meeneemt naar opa en oma.

Aangezien ze ook zelf met opa en oma ergens kan afspreken maar dat niet doet, lees ik erin dat ze jou wil laten doen wat zij niet mag: jij spreekt af met opa en oma en ineens duikt vader ook toevallig op. En dan heeft zij niks gedaan.

Viva-amber

Viva-amber

24-01-2022 om 09:00 Topicstarter

Valeria schreef op 24-01-2022 om 08:57:

Ik probeer het te volgen. Moeder heeft contact met vader, maar mag daarbij kind niet meenemen. Nu wil ze dat jij dat kind meeneemt naar opa en oma.

Aangezien ze ook zelf met opa en oma ergens kan afspreken maar dat niet doet, lees ik erin dat ze jou wil laten doen wat zij niet mag: jij spreekt af met opa en oma en ineens duikt vader ook toevallig op. En dan heeft zij niks gedaan.

Daarom wil ik dus zelfs niet dat moeder weet waar en hoe laat ik precies afspreek met opa en oma. En ook met opa en oma wil ik afspraak dat zij geheim houden waar en hoe laat wij afspreken, Kindje is sowieso al veel weekenden bij mij. 

Ook vind ik het apart dat zij het nu ineens wel wil, nu hij mogelijk vrij komt. Het aanbod om contact te leggen met opa en oma met moeders toestemming is al half december gedaan. 

Viva-amber schreef op 24-01-2022 om 09:00:

[..]

Daarom wil ik dus zelfs niet dat moeder weet waar en hoe laat ik precies afspreek met opa en oma. En ook met opa en oma wil ik afspraak dat zij geheim houden waar en hoe laat wij afspreken, Kindje is sowieso al veel weekenden bij mij.

Kunnen opa en oma dan niet langskomen als het kindje bij jou is? Dan kun je vader gewoon buiten laten staan als hij ineens opduikt; wat lastiger is in een lunchroom.

Gaat maar om 1 keer natuurlijk als hij opduikt, want in dat geval hebben opa en oma gelekt en gaat het niet meer door. Weten ze trouwens dat er met hen afgesproken kan gaan worden?


Viva-amber

Viva-amber

24-01-2022 om 09:06 Topicstarter

Valeria schreef op 24-01-2022 om 09:02:

[..]

Kunnen opa en oma dan niet langskomen als het kindje bij jou is? Dan kun je vader gewoon buiten laten staan als hij ineens opduikt; wat lastiger is in een lunchroom.

Gaat maar om 1 keer natuurlijk als hij opduikt, want in dat geval hebben opa en oma gelekt en gaat het niet meer door. Weten ze trouwens dat er met hen afgesproken kan gaan worden?


Ik woon te ver. Ik woon in een bosrijkgebied zonder OV. Zij hebben geen auto meer en ik rijd zelf ook niet vanwege visusproblemen. Zij weten het nog niet. Ik wil zelf het contact met ze leggen en ook de kaders uitleggen, wanneer de moeder dat goed vindt dan kan zij er tussenuit. Er zijn bij hun in de buurt wel heel veel tentjes op loop-/fietsafstand en een waterplas/recreatie, kan dus ook vlak van te voren laten weten: laten we daar en daar afspreken. Of afspreken op het moment dat vader op zijn werk is. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-01-2022 om 09:18

Lastig zeg.

Ik zou inderdaad hard vasthouden aan je eigen voorwaarden: dus op jouw manier, of niet. En dat is niet onderhandelbaar, ook niet op een later moment. Bestaat er kans dat moeder misschien eerst onder protest akkoord gaat en vervolgens probeert de grenzen geleidelijk op te schuiven? Voel je dan ook niet bezwaard om dan alsnog je toezegging in te trekken.

Is het mogelijk om een derde te vragen ook mee te gaan? Iemand die jij kent en vertrouwt maar die niet persoonlijk betrokken is. Al is het maar om "op een afstandje" in de buurt te zijn zodat je - als vader toch opduikt - iemand hebt om je te helpen uit de situatie te komen of alarm te slaan.

Viva-amber schreef op 24-01-2022 om 09:00:

[..]


Ook vind ik het apart dat zij het nu ineens wel wil, nu hij mogelijk vrij komt. 

Heeft hij veel invloed op haar, dus dat hij dat zelf bedacht heeft in feite?

Ik denk dat jij goed aanvoelt dat moeder (mogelijk door vader) probeert te regelen dat er toch contact is tussen vader en kind. Ik zou zelf contact met opa en oma leggen en heel duidelijk maken dat het contact met kleinkind acuut weer stopt als vader ook maar hoort over het contact, laat staan opduikt. Aan opa en oma de keus. Het lijkt me ook belangrijk te zorgen dat er geen foto’s gemaakt worden die weer bij vader kunnen belanden. 

Viva-amber

Viva-amber

24-01-2022 om 09:50 Topicstarter

Valeria schreef op 24-01-2022 om 09:20:

[..]

Heeft hij veel invloed op haar, dus dat hij dat zelf bedacht heeft in feite?

Ja, hij heeft heel veel invloed en dat zou best kunnen. Zijn ouders wilde hem eerst niet meer spreken maar hebben recent weer contact. Het zou mij niet verbazen. Ik denk dat wanneer ik mij aan de voorwaarden houdt dat de afspraken ineens niet meer hoeven. 

Ik vind het ook rot voor de grootouders dat dit over hun hoofd gebeurd, maar de veiligheid van het kindje staat bij mij op 1. 

Viva-amber

Viva-amber

24-01-2022 om 09:51 Topicstarter

Piratenkoningin schreef op 24-01-2022 om 09:48:

Ik denk dat jij goed aanvoelt dat moeder (mogelijk door vader) probeert te regelen dat er toch contact is tussen vader en kind. Ik zou zelf contact met opa en oma leggen en heel duidelijk maken dat het contact met kleinkind acuut weer stopt als vader ook maar hoort over het contact, laat staan opduikt. Aan opa en oma de keus. Het lijkt me ook belangrijk te zorgen dat er geen foto’s gemaakt worden die weer bij vader kunnen belanden.

Ik ga niet zonder toestemming van de moeder het contact met opa en oma herstellen. Dat akkoord moet er wel eerst zijn. Anders wordt het contact met mij misschien verbroken. 

Die tips van foto's is wel een goede tip. 

Viva-amber schreef op 24-01-2022 om 09:51:

[..]

Ik ga niet zonder toestemming van de moeder het contact met opa en oma herstellen. Dat akkoord moet er wel eerst zijn.

Die tips van foto's is wel een goede tip.

Ja, natuurlijk, zo bedoelde ik het niet hoor. Meer dat jij daarna heel duidelijk maakt dat het aan de grootouders is of het contact blijft (doordat hun zoon er helemaal buiten blijft) of niet. 

En (net als in je eerdere topic): wat fijn dat jij de belangen van dit kind voorop hebt staan. Ik krijg kippenvel van de hele situatie en de rol van de volwassenen om dit kind heen. Dan ben jij echt goud waard!

Viva-amber

Viva-amber

24-01-2022 om 10:00 Topicstarter

Dank je wel. Ik doe mijn best en nog meer mensen gelukkig ook. 

Als ik het me goed herinner van jouw eerdere berichten, is de dader erg manipulatief en de moeder zeer beïnvloedbaar. De dader zoekt allerlei mogelijkheden om invloed uit te oefenen op zijn eigen gezin en de rest van de familie.
Eerder vroeg je hoe daarmee om te gaan.

Wat ik me toen en ook nu weer afvroeg: wat is de rol van het OM en VT in het contact tussen dader enerzijds en moeder anderzijds? Wat hebben die instanties gezegd over het al dan niet bestaan van contact tussen dader en kind? En zijn zij op de hoogte van de manier waarop de moeder zich gedraagt, en van haar plannen?
Het is niet dat ik antwoord hoef op mijn vragen, het is meer dat ik die als uitgangspunt zou nemen bij het beantwoorden van de vragen die je hier stelt. De voorschriften/jegens de dader opgelegde verboden zou ik als richtlijn nemen ter verhoging van de veiligheid van het kind, maar dat zeg ik nu op basis van beperkte informatie.

Zelf krijg ik de kriebels bij wat ik lees over het gedrag van de moeder. Als het OM en VT niet weten van haar wensen en gedrag, is het dan een optie om beide instanties daarover te informeren? Misschien kunnen zij, met die kennis, jouw vragen wel (deels) beantwoorden, advies geven en jou daarmee een last van de schouders nemen.
Los daarvan: ik denk dat je prima aanvoelt wat er werkelijk speelt, en dat het goed is dat je grenzen en voorwaarden stelt. Ik sluit me aan bij het advies van Coreopsis: neem een derde mee.

Ik wens je veel sterkte, ook voor het meisje. Het is geweldig wat je doet voor haar.

aanvulling: en uiteraard krijg ik ook - understatement- de kriebels van wat de dader allemaal probeert en doet.
Ik zal mijn vragen dan ook aanvullen: zijn OM en VT op de hoogte van zijn manipulaties? Wat kunnen zij doen?

Viva-amber

Viva-amber

24-01-2022 om 10:20 Topicstarter

VT en OM hebben nu het contact tussen kindje en dader verboden. Dader zit vast. Daar wordt nu dus ook aangehouden. Maar moeder vraagt bij VT of telefonisch contact weer mag onder haar begeleiding en dat is nu in onderzoek. OM vindt hem te gevaarlijk om vrij te laten, maar er is binnenkort weer een zitting over zijn vrijlating. 

Kindje snapt er niets van en is verdrietig. Zij denkt dat papa iets stouts heeft gedaan op zijn werk. Ik zou het al vervelend vinden wanneer zij zijn jas ziet hangen aan de kapstok of iets dergelijks of het logo van zijn bedrijfskleding. Ik weet zeker dat zij dan vragen gaat stellen. Opa en oma weten niet eens dat ik nu onderhandel over het contact met hun (zij doen dus niets fout). Ik heb wel aangeven dat ik dat contact zelf wil leggen en dat ik ook de voorwaarden wil bespreken met hun. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.