Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Contact grootouders


ik heb nog niet alles gelezen, maar waarom komen jullie niet in aanmerking voor een omgangsplek via het wijkteam/veilig thuis. Dan wordt de omgang geregeld via professionals, zij houden dan toezicht. 
Gaat dat goed, dan kan jij eventueel de begeleidende partij zijn. 
Maar dan ben je alweer weken verder en is er meer zicht op wat vader en moeder doen, als vader weer op vrije voeten is

Viva-amber

Viva-amber

26-01-2022 om 09:25 Topicstarter

Ik wil helemaal geen rol in het contact tussen het kind en de vader. Dat is verder aan de moeder en VT. In mijn ogen is hij te gevaarlijk om met kinderen te kunnen omgaan, maar die beoordeling ligt straks bij de rechter en niet bij mij. Volgens mij kan het niet zonder toezicht en ligt een contactverbod en ontzegging uit de ouderlijke macht ook op tafel. Ik ga wel naar de rechtszaak om niet elke keer alleen het door de moeder geframde en gebagatelliseerde verhaal te krijgen. 

De opa en oma hebben niets fout gedaan. Ik heb nog geen rechtstreeks contact met opa en oma en ook niet met VT, maar ik heb nu wel gevraagd om even te bellen. Ik vraag mij namelijk echt af of het alleen thuis afspreken uit de koker van opa en oma komt. Ik geloof dat inmiddels niet meer, omdat wij in het verleden ook weleens hebben geluncht als familie of uit eten zijn geweest, waar zij ook bij waren, voor dit gedoe. Ik herken niet dat het voor hun onmogelijk is of niet wenselijk om buiten de deur in het openbaar af te spreken. 

Wanneer het niet uit hun koker komt, dan is er iemand achter de schermen aan het manipuleren en dat ga ik dan wel melden. Ik heb zelf psychologische ondersteuning gehad en ik heb daar wel aangegeven dat de grens bij mij wel lag bij het contact zoeken met het kind zonder begeleiding van VT. Mijn letterlijk woorden waren: ' wanneer hij met koffie op de bank zit waar het kind bij is, zonder begeleiding dan ga ik dat wel melden..'.daar moest ik toen nog om lachten want leek mij totaal absurd en onmogelijk ( dat zou de moeder toch ook niet willen?).  Ik heb nu toch vermoedens dat hij vanuit de gevangenis de moeder aan het manipuleren is, voor wanneer hij vrij is om het zo ver te laten komen.   

Viva-amber schreef op 26-01-2022 om 08:35:

Het blijft mij toch niet lekker zitten. Ik blijf mij afvragen waar nou die voorwaarde vandaan komt dat er alleen bij opa en oma thuis afgesproken kan worden. Ik heb besloten om zelf eens contact te leggen met de grootouders om te kijken hoe zij er in staan. We zijn namelijk eerder best weleens (voor dit gedoe) uit lunchen geweest of uit eten en daar kwamen zij ook gewoon naar toe, zelfs in corona tijd.

Dat lijkt me een goed idee. Als je weet hoe die ouders erin staan, wordt het contact misschien duidelijker en rustiger. Misschien hebben zij ook wat informatie nodig om de situatie goed te snappen? Je kunt dan wel in een lastige positie komen omdat jij vervelende dingen tegen ze moet zeggen over hun zoon en schoondochter. Ook daar zou ik het objectief proberen te maken, buiten jezelf plaatsen: de rechtbank, VT, de hulpverlening, uit onderzoek blijkt etc, die hebben dingen besloten, vinden dingen, bepalen dingen. Daar heb jij je ook maar bij neer te leggen. Zo blijf je zelf buiten schot. Dat is niet zozeer voor jouw eigen ‘ego’ maar voor de acceptatie van jouw aanwezigheid in het leven van kind en de rust van de situatie. Conflicten tussen de belangrijke mensen in haar leven zijn het allerlaatste wat ze kan gebruiken.

Wat je ook nog zou kunnen doen: anoniem VT bellen voor advies. Nummerherkenning uitschakelen en geen namen noemen. Ik heb het eens gedaan en dat was een heel zinnig gesprek. Goed om te sparren en deskundig perspectief te horen, wat de mogelijkheden zijn. Die input kun je ook weer gebruiken in je contact met moeder en grootouders. 

Succes!!

Viva-amber

Viva-amber

26-01-2022 om 09:38 Topicstarter

Ik denk dat ik zo ga brengen: ik vind het jammer dat jullie geen contact hebben met jullie kleinkind. Vorig jaar heb ik aan de moeder geboden om te bemiddelen in dat contact. Op dat voorstel is zij recent op een positieve manier teruggekomen, zij staat er voor open maar het is nog niet rond. Ik zou het fijn vinden om dan op een openbare plek in een lunchroom in de buurt af te spreken. En dan gewoon eens kijken hoe zij reageren, dan zeg ik niets naars en informeer ik alleen. Op die manier kom ik er ook achter hoe zij er nou echt in staan. 
Ik kan dan aan de moeder laten weten dat ik contact heb gehad en dat wanneer zij akkoord is het contact tot stand kan komen in een openbare gelegenheid. Zegt zij nee ook goed, dan is het blijkbaar alleen maar urgent wanneer de afspraken wel in hun huis plaats vinden, dan weet ik ook genoeg.  

Viva-amber schreef op 26-01-2022 om 09:38:

Ik denk dat ik zo ga brengen: ik vind het jammer dat jullie geen contact hebben met jullie kleinkind. Vorig jaar heb ik aan de moeder geboden om te bemiddelen in dat contact. Op dat voorstel is zij recent op een positieve manier teruggekomen, zij staat er voor open maar het is nog niet rond. Ik zou het fijn vinden om dan op een openbare plek in een lunchroom in de buurt af te spreken. En dan gewoon eens kijken hoe zij reageren, dan zeg ik niets naars en informeer ik alleen. Op die manier kom ik er ook achter hoe zij er nou echt in staan.
Ik kan dan aan de moeder laten weten dat ik contact heb gehad en dat wanneer zij akkoord is het contact tot stand kan komen in een openbare gelegenheid. Zegt zij nee ook goed, dan is het blijkbaar alleen maar urgent wanneer de afspraken wel in hun huis plaats vinden, dan weet ik ook genoeg.

Prima idee. Je zou zelfs die vraag aan moeder om akkoord met openbare gelegenheid kunnen overslaan. Dan zeg je: ik heb het geregeld, we hebben daar en daar afgesproken. Kan ik kind zo en zo laat ophalen? Moeder heeft je al gevraagd het contact tot stand te brengen. Als je haar niet meer om goedkeuring vraagt, is de drempel voor haar hoger om ‘m te weigeren. Ik zou het zo casual en praktisch mogelijk brengen. Je hebt het gewoon geregeld met die grootouders en dit is hoe het is afgesproken. Die moeder heeft in feite geen belang bij de locatie. Als zij aan het manipuleren is, beseft ze misschien best dat ze zich in de kaart laat kijken als ze hierop druk gaat uitoefenen. Dan moet ze haar verlies nemen en het laten gaan. Ik ken haar natuurlijk niet en kan niet inschatten hoe slim of schaamteloos ze is. Als ze vooral door vader wordt bespeeld, heeft ze misschien helemaal niet in de gaten hoe ‘gevaarlijk’ ze bezig is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.