Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Contact grootouders


EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

24-01-2022 om 12:37

Viva-amber schreef op 24-01-2022 om 10:20:

VT en OM hebben nu het contact tussen kindje en dader verboden. Dader zit vast. Daar wordt nu dus ook aangehouden. Maar moeder vraagt bij VT of telefonisch contact weer mag onder haar begeleiding en dat is nu in onderzoek. OM vindt hem te gevaarlijk om vrij te laten, maar er is binnenkort weer een zitting over zijn vrijlating.

Kindje snapt er niets van en is verdrietig. Zij denkt dat papa iets stouts heeft gedaan op zijn werk. Ik zou het al vervelend vinden wanneer zij zijn jas ziet hangen aan de kapstok of iets dergelijks of het logo van zijn bedrijfskleding. Ik weet zeker dat zij dan vragen gaat stellen. Opa en oma weten niet eens dat ik nu onderhandel over het contact met hun (zij doen dus niets fout). Ik heb wel aangeven dat ik dat contact zelf wil leggen en dat ik ook de voorwaarden wil bespreken met hun.

Ik krijg erg het idee dat de moeder het vader-kind contact wil regelen buiten veilig thuis om onder het mom van de grootouders leren kennen. Misschien is het verstandig om te melden aan VT? 

Zo'n ontmoetingshuis lijkt me een goed idee. Ook omdat het huis van opa en oma straks ook het huis van de vader is, dat gaat door elkaar lopen.
Je schrijft ook dat moeder veel contact heeft met vader. Zijn ze voornemens om weer samen verder te gaan als hij vrij komt? En woont het kindje nu bij moeder of bij jou? 
Want eerlijk? Ik zou echt geen contact willen met iemand die mijn kind heeft misbruikt. Ik kan daar echt niet met mijn verstand bij. Er is niet voor niks een contactverbod en een celstraf opgelegd. Ja, we willen allemaal graag een fijn en stabiel gezin voor onze kinderen, maar niet tegen elke prijs. En dat wat er eens was, gaat echt niet meer terugkomen.

Viva-amber schreef op 24-01-2022 om 12:09:

Nu ik er zo over denk is dat misschien wel de beste optie, ook ter bescherming van mezelf en ook ter bescherming van opa en oma.

Ja, ik vermoed dat opa en oma ook niet zo heel sterk in hun schoenen staan tegenover hun zoon? En dat het in zo'n geval fijn kan zijn dat ze vast zitten aan een veilige ontmoetingsplek.

Maar het klinkt wel heel naar dat de moeder en zijn ouders hem weer gewoon in hun leven willen verwelkomen. Dan ben jij straks de enige die aan het welzijn van het kind denkt.

omgangshuis heet dat toch?

Viva-amber

Viva-amber

24-01-2022 om 13:11 Topicstarter

Zijn ouders doen dat niet van harte, moeder wil latten dus niet terug in huis (ik snap het ook niet, ik wil nooit meer contact). Dat melden aan VT vindt ik wel een lastige. Nadat ik mijn grens duidelijk heb gemaakt ging zij wel sputteren, maar gaf toen aan dat zij zich had vergist in de tijdslijn waarop hij mogelijk vrij komt. Ik weet dus niet of er opzet in het spel is of dat haar hoofd overloopt van alles wat er op haar pad komt. Ik ga niet uit van het slechtste, maar door het contact met opa en oma via VT te laten verlopen zou ik wel zijdelings in contact met VT zijn. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-01-2022 om 13:14

Kun je dat als voorwaarde stellen richting moeder en grootouders? "Ik wil best helpen om contact tussen kind en grootouders te hebben, maar alleen als VT ook op de hoogte en akkoord is." Dan leg je de beslissing om VT in te lichten (en de "schuld") niet bij jezelf, maar laat je hen de keuze en verantwoordelijkheid.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

24-01-2022 om 13:25

Viva-amber schreef op 24-01-2022 om 13:11:

Zijn ouders doen dat niet van harte, moeder wil latten dus niet terug in huis (ik snap het ook niet, ik wil nooit meer contact). Dat melden aan VT vindt ik wel een lastige. Nadat ik mijn grens duidelijk heb gemaakt ging zij wel sputteren, maar gaf toen aan dat zij zich had vergist in de tijdslijn waarop hij mogelijk vrij komt. Ik weet dus niet of er opzet in het spel is of dat haar hoofd overloopt van alles wat er op haar pad komt. Ik ga niet uit van het slechtste, maar door het contact met opa en oma via VT te laten verlopen zou ik wel zijdelings in contact met VT zijn.

Nobel, maar ze wilde ook al dat vader telefonisch contact mocht hebben met kind terwijl het verboden is. Best mogelijk dat dit gewoon de volgende, te snel genomen, stap is van haar.

Als de moeder van plan is om band vader-kind te herstellen, kan TO dit wel willen tegen gaan, maar ze kan dit niet voor zijn. Helemaal niet als hij straks weer vrij is. Als de moeder hem uitnodigt bij haar op de bank te zitten, in bijzijn van zijn kind, kan TO dat niet stoppen. Juridische gezien heeft ze ook geen inspraak op de keuze van de moeder; ze is geen voogd. Dat voelt zo machteloos.

Het enige wat ze kan doen is niet meewerken aan verzoek van de moeder voorafgaande contact kind met haar grootouders op gang te brengen. Maar dat kan weer leiden tot vertrouwensbreuk tussen TO en de moeder waardoor de moeder kan besluiten kind niet meer bij TO te laten zijn.
Wat TO ook besluit, door agenda moeder, staat ze met handen gebonden. Dan zal ze moeten handelen naar haar normen en waarden.

Inlichten VT kan, maar VT kan ook besluiten vanwege die info kind bij moeder weg te halen en in pleeggezin adres onbekend, onder te brengen; Is kind ook haar moeder kwijt. Dat zal kind helemaal niet meer begrijpen.

In dat geval mogelijk het beste om helemaal niets te ondernemen en te blijven bij de situatie zoals die afgelopen maanden gaande was. Eerst de maanden dat hij weer vrij is aankijken en in contact blijven met moeder.

Sterkte

Viva-amber

Viva-amber

24-01-2022 om 13:58 Topicstarter

Van VT mag er geen contact zijn vader en kind en wanneer dat tot stand komt zonder goede begeleiding dan gaan we als omgeving melden, maar we hebben dan liever een netwerkplaatsing. Er zijn zoveel goede mensen om heen die nu al 3 tot 4 dagen in de week de opvang deels doen. Ik hoop echter dat de moeder het serieus en in het belang van het kind oppakt want het meisje heeft haar ouder heel hard nodig. Uiteindelijk contact met vader onder begeleiding VT zou echt het beste zijn (of anders geen contact), nooit meer zonder professionele begeleiding. 

Viva-amber schreef op 24-01-2022 om 13:58:

Van VT mag er geen contact zijn vader en kind en wanneer dat tot stand komt zonder goede begeleiding dan gaan we als omgeving melden, maar we hebben dan liever een netwerkplaatsing. Er zijn zoveel goede mensen om heen die nu al 3 tot 4 dagen in de week de opvang deels doen. Ik hoop echter dat de moeder het serieus en in het belang van het kind oppakt want het meisje heeft haar ouder heel hard nodig. Uiteindelijk contact met vader onder begeleiding VT zou echt het beste zijn (of anders geen contact), nooit meer zonder professionele begeleiding.

Als dit de visie is van de mensen om het gezin heen, waaronder jij, is het al helemaal logisch dat je geen stap zet zonder de professionele begeleiding erbij te betrekken. Je hoeft je wantrouwen, dat je er op de een of andere manier ingeluisd zou kunnen worden, dan helemaal niet te uiten naar moeder. Eerder stel je je een beetje 'naief' op: jij weet niet hoe dit moet. Er zijn professionals bij het gezin betrokken, dat is niet voor niks, de situatie is complex, jij weet niet wat het beste is, hoe in dit soort situaties het best gehandeld kan worden. Je wil het goed doen, het beste voor het kind. Daarom wil je dat een professional meekijkt naar deze situatie. Je wil graag horen wat die vinden dat het beste is. Daar wil je dan naar luisteren. Je hoeft dan niet zelf tegen moeder te zeggen wat jij ervan vindt of tegen haar in te gaan. Dit is wat wordt geadviseerd/gevraagd door de professionals. En daar kun je in de gegeven omstandigheden niet zomaar tegenin gaan. Daar hebben zowel moeder als jij het mee te doen. 

Als jij zélf gaat beoordelen, kun je zowel naar moeder áls naar de professionals in de knoei komen. De professionals moeten moeder ervan zien te doordringen hoe ze hier mee om moet gaan. Zelf kun je alleen maar zorgen dat je niet bijdraagt aan meer chaos en ellende en zo zorgvuldig en neutraal mogelijk handelen. Ik weet niet hoe 'helder' moeder is maar je kunt natuurlijk wel proberen haar ervan te doordringen dat deze professionals macht over haar hebben en dat het in haar belang en dat van haar kind is dat ze netjes meewerkt met VT en geen gekke dingen doet, die verstrekkende gevolgen kunnen hebben. Ook dan hoef je niet inhoudelijk met haar in discussie te gaan, wat natuurlijk veel spanning oplevert. Je zet dan VT tussen jezelf en moeder in en laat hun de kastanjes uit het vuur halen. 

Biebel schreef op 24-01-2022 om 11:46:

Poeh. Ik vind het voor het kind echt heel fijn om te weten dat er mensen zijn zoals jij, die zich puur op haar belang richten.

Optrekken met Vt lijkt me hier ook het enige juiste. En open gooien. Goh - moeder wil dat kind naar opa en oma gaat, maar vader zit daar ook. Wat vinden jullie. Elk voorstel dat ook maar ruikt naar dat vader kind ziet, meteen tegen houden en doorgeven. Ook aan OM, zodat zij weten dat dit roofdier blijkbaar niets geleerd heeft van zijn straf.
Misschien kan VT dat bezoek faciliteren in een soort ontmoetingshuis? Ik ben de naam even kwijt, maar een plek waar VT toezicht houdt op de ontmoetingen zou misschien ook wel een goede zijn om deze opa en oma te knuffelen, zonder een risico op de verwekker.

Dat is idd wat ik bedoelde met mijn post. VT erbij betrekken en erbij houden via de moeder, door als voorwaarde naar haar toe te stellen dat alles langs VT moet. Als ze daar niet mee instemt weet je waarschijnlijk wel genoeg. 

Is het OM op de hoogte van wat de dader probeert te bereiken? En dat moeder de relatie wil voortzetten? Ik snap overigens dat het lastig is om dat te bespreken/voor te leggen bij VT en OM, omdat het gevolgen kan hebben voor de verstandhouding met de moeder.

Wat een rotsituatie waarin jullie geplaatst zijn, bah. Ook van mij een dikke pluim voor de manier waarop jij en andere familieleden om dit meisje heen zijn gaan staan.

Er is nu wel een situatie die anders is als de tijd waarin de vader de fout in ging. Toen had niemand in de gaten wat hij met het kind deed. Nu is er een netwerk van diverse uiterst betrokken familieleden of vrienden die hem onder een vergrootglas houden. Hij zal  bewust van zijn van jullie argwaan naar hem; kleine kans dat hij in herhaling valt omdat jullie alert zijn. Jullie fungeren als waakhonden, juist wanneer hij uit de gevangenis is. Ik weet niet wat je nog verder kan doen, dan gezamenlijk hem laten weten dat jullie hem nooit zullen vertrouwen.

Flanagan schreef op 24-01-2022 om 15:50:

Er is nu wel een situatie die anders is als de tijd waarin de vader de fout in ging. Toen had niemand in de gaten wat hij met het kind deed. Nu is er een netwerk van diverse uiterst betrokken familieleden of vrienden die hem onder een vergrootglas houden. Hij zal bewust van zijn van jullie argwaan naar hem; kleine kans dat hij in herhaling valt omdat jullie alert zijn. Jullie fungeren als waakhonden, juist wanneer hij uit de gevangenis is. Ik weet niet wat je nog verder kan doen, dan gezamenlijk hem laten weten dat jullie hem nooit zullen vertrouwen.

Helaas is dat niet mijn ervaring met daders van seksueel misbruik.  Een intrinsieke motivatie om te veranderen heeft nog wel eens succes, maar een extern "geweten" zorgt bijna altijd voor verzet en dat daders nog innovatiever worden. Zeker als moeder hem wil vergeven. Ik zou idd ook naar moeder heel zuiver blijven in wat je gaat doen en waar je bereid toe bent.  Als nu blijkt dat moeder het kind niet voldoende kan beschermen is dat nu jullie taak. Hoe v verdrietig het ook is.  Lijkt me een ontzettend lastige situatie. 

Viva-amber

Viva-amber

24-01-2022 om 16:31 Topicstarter

Net belrondje gedaan en wij zitten als omgeving wat betreft deze afspraak weer op 1 lijn. Hij is nog niet vrij hoor, gelukkig niet. De zitting of hij in vrijheid ea mag afwachten is pas over een paar weken. 

Viva-amber

Viva-amber

26-01-2022 om 08:35 Topicstarter

Het blijft mij toch niet lekker zitten. Ik blijf mij afvragen waar nou die voorwaarde vandaan komt dat er alleen bij opa en oma thuis afgesproken kan worden. Ik heb besloten om zelf eens contact te leggen met de grootouders om te kijken hoe zij er in staan. We zijn namelijk eerder best weleens (voor dit gedoe) uit lunchen geweest of uit eten en daar kwamen zij ook gewoon naar toe, zelfs in corona tijd. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.