Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Corona vaccinatie


WickedCurlew89

WickedCurlew89

10-01-2022 om 15:11

Henricus schreef op 10-01-2022 om 15:06:

@hoedan de twijfeltelefoon bellen, sja..die lui zitten er ook maar om je om te praten naar een vaccinatie. Die club is wel de laatste die ik zou bellen, iets met "wij van WC-eend adviseren..."

Inzake vaccinatie, mijn visie:
Iedereen heeft een immuunsysteem, dat werkt al vele duizenden jaren aardig goed.
Ook kinderen hebben veelal een prima immuunsyteem en daar zou ik op vertrouwen.

We leven in een angstcultuur en dat is niet goed. Angst is tevens een slechte raadgever.

Even iets anders: ik las ook iets over nov./dec. 2020, in die 2 maand 8300 stuks oversterfte. Waardoor? Geen idee. Zelfmoord? Vaccinatie bijwerkingen? Achterstallige zorg?? Een combinatie van deze zaken? Zeg 't maar.

Dáár zou ik me eens méér zorgen om maken dan een vaccinatie of besmetting van een kind.
Als we op deze voet doorgaan dan komen we in een omgekeerde wereld waar corona de overhand voert: "goh, kind heeft leukemie maar gelukkig geen corona".

Besef dat 't leven niet enkel om corona draait. Als je eens beseft wat je kan oplopen, wat je kan mankeren en hoe snel je leven over kan zijn (bepaalde kanker kan van ontdekking tot eind bijv. 2 weken zijn, daar staat niemand bij stil) dan is corona maar een onbelangrijke factor.


Er passen best veel drogredenaties in een paar alinea’s!

Covid vaccin is een heel ander soort vaccin dan bijvoorbeeld het mazelen vaccin. En lange termijn is bij geneesmiddelen echt langer dan een jaar. Je wil niet weten hoeveel geneesmiddelen na vijf jaar alsnog uit de handel worden gehaald. Waarmee ik niet zeg dat dit vaccin slecht is maar lange termijn effecten zijn echt niet bekend. Zelfs de korte termijn effecten waren niet bekend, want anders had De Jonge nooit gezegd "nog een vaccin, nee dat moet je niet willen want dan worden de bijwerkingen ook alleen maar erger". En binnen een jaar zitten we aan drie prikken. Vergeet niet dat de griepprik voor hooguit 40% bescherming biedt en dat er desondanks ook heel veel mensen overlijden aan griep. 
Voor kwetsbare groepen is een vaccin zeker aan te raden.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

10-01-2022 om 15:27

Koud schreef op 10-01-2022 om 15:14:

Covid vaccin is een heel ander soort vaccin dan bijvoorbeeld het mazelen vaccin. En lange termijn is bij geneesmiddelen echt langer dan een jaar. Je wil niet weten hoeveel geneesmiddelen na vijf jaar alsnog uit de handel worden gehaald. Waarmee ik niet zeg dat dit vaccin slecht is maar lange termijn effecten zijn echt niet bekend. Zelfs de korte termijn effecten waren niet bekend, want anders had De Jonge nooit gezegd "nog een vaccin, nee dat moet je niet willen want dan worden de bijwerkingen ook alleen maar erger". En binnen een jaar zitten we aan drie prikken. Vergeet niet dat de griepprik voor hooguit 40% bescherming biedt en dat er desondanks ook heel veel mensen overlijden aan griep.
Voor kwetsbare groepen is een vaccin zeker aan te raden.

Misschien moet je je eens verdiepen in de verschillen tussen vaccins en geneesmiddelen.

En verder: schoenmaker blijf bij je leest. Jij, ik, TO, Henricus en de meesten hier en op sociale media zijn géén deskundigen. Als mijn riolering kapot is vraag ik een loodgieter om advies. Als het mijn gezondheid betreft luister ik naar artsen, in het geval van deze pandemie met name naar epidemiologen en virologen. Niet naar zelfbenoemde "ik weet hoe het zit want ik doe mijn eigen onderzoek" onkundologen.

MamaE schreef op 10-01-2022 om 15:05:

Ik ben niet bang voor de langetermijngevolgen van vaccinatie.
Maar bijvoorbeeld de griepprik, die geven we ook niet aan iedereen, alleen aan kwetsbaren, ongeacht hun leeftijd.
Er bestaat ook een waterpokkenvaccinatie. Die krijgen alleen kinderen die veel risico lopen op ernstige ziekte.
De kans dat mijn kind overlijdt aan corona is nagenoeg nul. De kans op heel ernstige ziekte is heeeel erg klein. Wij hebben er echt wel over nagedacht en begrijpen het ook als andere mensen er wel voor kiezen, maar voor ons kind vinden wij het niet nodig.

Je hebt elk jaar maar 10% kans dat je de griep krijgt en door een vaccinatie te nemen is de kans vele malen kleiner dat je ziek wordt van de complicaties van de griep en daarom krijgen de kwetsbaren de griepprik. Op dit moment is covid-19 iets wat we allemaal krijgen als we geen maatregelen nemen en probeerden we het eerste jaar te voorkomen dát dat gebeurde (allemaal tegelijk) tot het moment dat we iedereen gevaccineerd hadden. Nu komt nog de ene mutatie na de andere en is het nog niet voldoende om alleen de kwetsbaren te vaccineren. Over een paar jaar is dat wel voldoende en zal waarschijnlijk, net als de griepprik, je elk jaar een corona vaccinatie kunnen krijgen als je in een bepaalde doelgroep zit. We zijn daar nog lang niet. Nog los van het feit dat ook mensen die niet dik en oud zijn heel ziek worden en overlijden of minstens heel lang last hebben van long covid. Als kinderen gevaccineerd zijn zal het toch minder snel rondwaren onder ons allen en wellicht had het niet gehoeven als iedereen die de mogelijkheid had zich ook echt had laten vaccineren. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

10-01-2022 om 15:47

Coreopsis schreef op 10-01-2022 om 15:27:

[..]

Misschien moet je je eens verdiepen in de verschillen tussen vaccins en geneesmiddelen.

En verder: schoenmaker blijf bij je leest. Jij, ik, TO, Henricus en de meesten hier en op sociale media zijn géén deskundigen. Als mijn riolering kapot is vraag ik een loodgieter om advies. Als het mijn gezondheid betreft luister ik naar artsen, in het geval van deze pandemie met name naar epidemiologen en virologen. Niet naar zelfbenoemde "ik weet hoe het zit want ik doe mijn eigen onderzoek" onkundologen.

Mwah, kinderartsen zijn ook verdeeld over het nut van vaccineren van (jonge) kinderen.

Veel van het advies pro vaccinatie is maatschappelijk: scholen die open kunnen blijven en je kunt opa en oma niet meer besmetten bijvoorbeeld.  Ik kan me best voorstellen dat je daar als ouder je vraagtekens bij zet. 

Peen schreef op 10-01-2022 om 15:47:

[..]

Mwah, kinderartsen zijn ook verdeeld over het nut van vaccineren van (jonge) kinderen.

Veel van het advies pro vaccinatie is maatschappelijk: scholen die open kunnen blijven en je kunt opa en oma niet meer besmetten bijvoorbeeld. Ik kan me best voorstellen dat je daar als ouder je vraagtekens bij zet.

Dan nog hoef je niet te beginnen met het kulargument: "er is nog niets bekend over de lange termijn gevolgen van deze vaccinatie" Dan snap je gewoon niet hoe vaccinaties werken. Prima, maar verdiep je daar dan in. 

Henricus schreef op 10-01-2022 om 15:06:

Inzake vaccinatie, mijn visie:
Iedereen heeft een immuunsysteem, dat werkt al vele duizenden jaren aardig goed.
Ook kinderen hebben veelal een prima immuunsyteem en daar zou ik op vertrouwen.

Even iets anders: ik las ook iets over nov./dec. 2020, in die 2 maand 8300 stuks oversterfte. Waardoor? Geen idee. Zelfmoord? Vaccinatie bijwerkingen? Achterstallige zorg?? Een combinatie van deze zaken? Zeg 't maar.

Je weet toch wel dat vaccinatie alleen maar werkt omdat we een immuunsysteem hebben?

Qua oversterfte valt bijvoorbeeld het grote verschil op tussen België en Nederland voor de laatste twee maanden. Het grote verschil: België was wel op tijd met boosteren.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

10-01-2022 om 16:16

Suusje. schreef op 10-01-2022 om 16:00:

[..]

Dan nog hoef je niet te beginnen met het kulargument: "er is nog niets bekend over de lange termijn gevolgen van deze vaccinatie" Dan snap je gewoon niet hoe vaccinaties werken. Prima, maar verdiep je daar dan in.

Daar reageerde ik dan ook helemaal niet op. 

Wat ik vooral hoop is dat onze nieuwe minister van volksgezondheid goed is in het uitleggen waarom, en dat hij gaat inzetten op uitleg voor iederéén, en niet alleen die paar mensen die een warrig verhaal bij de persconferentie houden. Dat zou een hoop schelen in de discussies.

Daglichtlamp schreef op 10-01-2022 om 16:11:

[..]

Je weet toch wel dat vaccinatie alleen maar werkt omdat we een immuunsysteem hebben?

Qua oversterfte valt bijvoorbeeld het grote verschil op tussen België en Nederland voor de laatste twee maanden. Het grote verschil: België was wel op tijd met boosteren.

Ja, die oversterfte vind ik ook opvallend. Hier in het verpleeghuis veel overlijdens in december, maar géén Covid. In deze tijd van het jaar gaan er altijd veel, maar dit jaar zijn het er wel meer. Misschien omdat we de afgelopen maanden opvallend weinig overlijdens hebben gehad? In een 'normaal' jaar komt er altijd wel een noro of griep voorbij, die hebben we nu al heel lang niet op bezoek gehad. Dus als je het over het hele jaar bekijkt zitten wij als huis nog steeds onder het totaal van 2018.

Op dit moment hebben we een kleine uitbraak van Covid, van de 10 positieve bewoners is er maar eentje die er slecht aan toe was, maar die was al heel broos. Verder alleen maar een snotneus/kuchje/niet helemaal fit. Allemaal volledig gevaccineerd en geboosterd. Dus die vaccinaties en boosters werken naar mijn idee echt wel.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

10-01-2022 om 16:50

Peen schreef op 10-01-2022 om 15:47:

[..]

Mwah, kinderartsen zijn ook verdeeld over het nut van vaccineren van (jonge) kinderen.

Veel van het advies pro vaccinatie is maatschappelijk: scholen die open kunnen blijven en je kunt opa en oma niet meer besmetten bijvoorbeeld. Ik kan me best voorstellen dat je daar als ouder je vraagtekens bij zet.


Wat heeft dat ermee te maken? Er werd gereageerd op het 'argument' dat we lange termijn bijwerkingen niet bekend zouden zijn. Niet over wel of geen 'nut'.

Daglichtlamp schreef op 10-01-2022 om 16:11:

[..]
Qua oversterfte valt bijvoorbeeld het grote verschil op tussen België en Nederland voor de laatste twee maanden. Het grote verschil: België was wel op tijd met boosteren.

Het gaat om oversterfte naast oversterfte door Covid.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

10-01-2022 om 16:59

Hetvrijewoord schreef op 10-01-2022 om 16:50:

[..]


Wat heeft dat ermee te maken? Er werd gereageerd op het 'argument' dat we lange termijn bijwerkingen niet bekend zouden zijn. Niet over wel of geen 'nut'.

Nee, ik reageer op het "En verder" dat je naar artsen moet luisteren ipv naar onkundologen. En wat dan als die artsen het helemaal niet met elkaar eens zijn? 

Dat had imo geen betrekking meer op de  lange-termijn discussie. 

Hinoki schreef op 10-01-2022 om 16:54:

[..]

Het gaat om oversterfte naast oversterfte door Covid.

We hebben nog geen cijfers waardoor deze oversterfte veroorzaakt wordt. De oorzaken lopen in Nederland altijd achter op de absolute cijfers. https://nos.nl/artikel/2412232-opvallend-veel-oversterfte-in-nederland-corona-griep-of-toch-uitgestelde-zorg

Maar je kunt wel een aantal dingen uitsluiten, bijvoorbeeld dat het door de vaccinaties komt, dan zou je namelijk een vergelijkbare oversterfte moeten zien in andere landen die gevaccineerd hebben. Die is er niet. Het grote verschil momenteel is vooral dat Nederland laat was met de boostervaccinatie.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

10-01-2022 om 17:21

Peen schreef op 10-01-2022 om 16:59:

[..]

Nee, ik reageer op het "En verder" dat je naar artsen moet luisteren ipv naar onkundologen. En wat dan als die artsen het helemaal niet met elkaar eens zijn?

Dat had imo geen betrekking meer op de lange-termijn discussie.

Je begrijpt het niet, ook prima.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.