Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dagje uit (techniek)

Komende week komt mijn neefje van 10 logeren. Ik wil iets van een uitje plannen dat met techniek te maken heeft want hij wil graag dingen uitvinden. Nu zag ik in Rotterdam 2 opties, De Ontdekhoek en de Speelfabriek. Bij de Speelfabriek vind ik een redelijk uitgebreide beschrijving. Deze klinkt wel aantrekkelijk. Bij de Ontdekhoek kan ik nauwelijks iets vinden over wat er te doen is. 
Wie kent beide locaties en kan er iets over vertellen. Graag ook informatie over bereikbaarheid etc. We gaan met de auto. 
Andere tips in Zuid Holland zijn ook welkom. 


De Ontdekhoek is heel erg leuk! Of was dat in ieder geval 10 jaar geleden. Mijn ervaringen zijn al wat ouder, dus ik weet niet helemaal zeker of het allemaal nog steeds zo is. Vroeger kreeg je een kaartje met alle activiteiten die je kon doen, alles mag 1x: zeepje maken, lepeltje maken, zelf chips maken, foto ontwikkelen in een donkere kamer, dijk bouwen in een machine waar hard water doorheen stroomt en nog heel veel meer. Echt een aanrader!

De ontdekhoek ken ik nog uit mijn jeugd en was toen een stuk georganiseerder en netter. Maar recent zijn mijn ouders ook daarheen geweest en ze zeiden dat dit nog veel chaotischer was (door gebrek aan tijdsloten) en dat het er vanalles ‘op’ was, waardoor allerlei activiteiten niet gedaan konden worden. Bijvoorbeeld een knikkerbaan bouwen, maar geen enkele knikker in het pand. Of simpelweg papier dat op was. Niks werd aangevuld. Als ze moeten kiezen tussen ontdekhoek en speelfabriek kozen ze voor de speelfabriek zeiden ze…

ik ben ooit met mijn kinderen in Rotterdam geweest en vond het een muffe, oude, donkere bedoening..ze hebben wat baksteentjes van ik meen brooddeeg gemaakt en toen zijn we weggegaan. Veel te veel zelf uitzoeken,  te weinig sturing/personeel.
Maar wie weet is het sindsdien veel leuker geworden, dus aan mij heb je niet veel.

Ontdekhoek is wat georganiseerder en leuker als er maar 1 kind is. Het is wel zo dat elke Ontdekhoek al jarenlang zo'n beetje hetzelfde aanbiedt. De ruimte is wat knusser en er zijn meer dan genoeg activiteiten.
De Speelfabriek is ook leuk maar dan moeten er vind ik wel wat vriendjes bij zijn. 

andere tip:
Museon in Den Haag heeft leuke activiteiten voor kinderen, deels techniek deels met simulator opdrachten. Maar de skeletten van prehistorische dieren zijn ook indrukwekkend.

Tango

Tango

01-01-2023 om 21:42 Topicstarter

Goed dat ik deze vraag hier heb neergezet dus. Het klinkt overduidelijk in het voordeel van de Ontdekhoek. Temeer omdat neefje autisme heeft en de Speelfabriek mij dan te chaotisch lijkt. 
Max88 ging jouw post over de Ontdekhoek of de Speelfabriek? Want dat kan ik er niet uithalen.
Flanagan, bedankt voor jouw tip over Museon. Ik zat daar net over te lezen en ook over de combinatie met Omniversum. Vind ik ook nog wel een aardige optie. Mij staat alleen bij dat parkeren in die buurt echt dramatisch was. Of is dat inmiddels beter te doen?

Tango schreef op 01-01-2023 om 21:42:

Goed dat ik deze vraag hier heb neergezet dus. Het klinkt overduidelijk in het voordeel van de Ontdekhoek. Temeer omdat neefje autisme heeft en de Speelfabriek mij dan te chaotisch lijkt.
Max88 ging jouw post over de Ontdekhoek of de Speelfabriek? Want dat kan ik er niet uithalen.
Flanagan, bedankt voor jouw tip over Museon. Ik zat daar net over te lezen en ook over de combinatie met Omniversum. Vind ik ook nog wel een aardige optie. Mij staat alleen bij dat parkeren in die buurt echt dramatisch was. Of is dat inmiddels beter te doen?

Volgens mij is daar betaald parkeren en geen grote parkeerplaatsen oid. Zou dan op een p+r parkeren en met ov gaan. Museon is zeker leuk en omniversum ook. 

in Delft heb je science center, maar dat is nu dicht ivm verbouwing. 

Tango schreef op 01-01-2023 om 21:42:

Goed dat ik deze vraag hier heb neergezet dus. Het klinkt overduidelijk in het voordeel van de Ontdekhoek. Temeer omdat neefje autisme heeft en de Speelfabriek mij dan te chaotisch lijkt.
Max88 ging jouw post over de Ontdekhoek of de Speelfabriek? Want dat kan ik er niet uithalen.
Flanagan, bedankt voor jouw tip over Museon. Ik zat daar net over te lezen en ook over de combinatie met Omniversum. Vind ik ook nog wel een aardige optie. Mij staat alleen bij dat parkeren in die buurt echt dramatisch was. Of is dat inmiddels beter te doen?

Sorry, Rotterdam ontdekhoek, toendertijd vreselijk, recent weet ik niet. 

Museon vind ik ook een aanrader met Omniversum ernaast; echt mooi, check wel even welke films er draairn op welke tijd ivm de interesse. En worden ze duizelig: even de ogen sluiten en het is weg. Sealife is er dichtbij, uitwaaien op het strand, de tram of bus terug naar Centraal Station 

Soms heb je gewoon mazzel en vertrekt er net een auto op moment dat je aan komt rijden. Wij hadden dergelijke ervaring. Dus rij er gewoon naar toe en dan zie je wel of je moet uitwijken naar een p+r.

Jaaren geleden vonden wij professor plons leuk in maritiem museum Rotterdam. Onze kinderen vonden ook universiteitsmuseum utrecht ook leuk en iets bij de uni in Delft....

Als je in Rotterdam iets zoekt is het maritiem museum een aanrader! Leuker dan de ontdekhoek volgens mijn kinderen.

Bijtje82

Bijtje82

01-01-2023 om 22:48

Als het nietmperse in Rotterdam hoeft te zijn, dan is Nemo ook erg leuk. 
Of het Continium in Kerkrade. 

Bijtje82 schreef op 01-01-2023 om 22:48:

Als het nietmperse in Rotterdam hoeft te zijn, dan is Nemo ook erg leuk.
Of het Continium in Kerkrade.

Continium is superleuk, maar wel erg uit de richting. 😁

Bijtje82

Bijtje82

02-01-2023 om 01:41

Schemerlampje schreef op 01-01-2023 om 22:54:

[..]

Continium is superleuk, maar wel erg uit de richting. 😁

Ja ik weet het. Maar dacht, gooi het toch maar op. 😁 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.