Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dat ene klasgenootje... zucht

Dochterlief had vandaag een speelkameraadje mee naar huis, een meisje uit haar klas. Heeft hier al eens eerder gespeeld, komt (gelukkig) niet vaak.

Die dame heeft echt een verschrikkelijke uitwerking op mijn dochter. Jekkes! Het giechelt echt overdreven de hele tijd, draait steevast met haar kont voor de spiegel met de nodige bewegingen daarbij, fluistert tegen mijn dochter als ze denkt dat ik in de buurt ben. We hebben het dan over een 8 jarige, over drie maanden 9. Rare moppen, het liefst met iets smerigs erin en ze is behoorlijk gebekt (hetgeen ik ook veelal zeer brutaal vindt).

Anyway, mijn dochter is zeer introvert en gevoelig. Een vriendinnetje te spelen heeft ze niet vaak. En dan nu uitgerekend die draak. Brrr.

Het effect op mijn dochter (9) mist zijn uitwerking niet: zeer druk, niet meer luisteren en ze past zich behoorlijk aan aan het gedrag van de bewuste dame.

Hebben jullie dat weleens? Iedereen is welkom in mijn huis, maar deze dame zie ik liever gaan. Tot verdriet van mijn dochter. We hebben met haar gesproken over haar gedrag en laten het even bezinken. Dit gesprek hebben we weleens eerder met haar gevoerd over dit bewuste meisje.

Wat mij zorgen baart is dat ik zie hoe makkelijk mijn dochter te beinvloeden is. Ze is echt veel te lief en aardig en maakt het anderen graag naar de zin.

Herkennen jullie dit en wat deed je toen?

Ik zie duidelijk dat het klasgenootje bepaalde pubertrekken vertoont, sommige echt dellerig.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

16-12-2008 om 22:02

Moppeke

Inderdaad niet helemaal passend voor een meisje van 9. Maar ik vind als het bij jou thuis gebeurt mag je er zeker iets van zeggen in de trant van: dat doen we hier thuis niet. Vooral als ze er ook nog brutaal bij is.
Het overnemen van gedrag vind ik wel herkenbaar. Ik zie dat bij mijn eigen dochter ook wel. Als ze met een rustig vriendinnetje speelt is ze zelf ook rustiger, maar ze heeft ook drukke vriendjes en vriendinnen waar ze dan vrolijk mee mee gaat doen.
Je kan misschien nog een keer het gesprek met je dochter aangaan en vragen of ze het gedrag van vriendinnetje nou echt leuk vond of dat ze alleen meedeed om het haar naar de zin te maken.
Wel jammer dat ze niet meer vriendinnetjes heeft, misschien kun je haar eens stimuleren met een ander meisje af te spreken. Kijken hoe dat gaat. Speelt ze op school wel met andere meisjes?

Vriendinnetjes

Als dit meisje èèn van de vriendinnetjes van je dochter zou zijn dan had ze minder invloed op je dochter. Misschien is je dochter zo blij dat er een vriendinnetje komt spelen dat ze zich wat makkelijk laat beïnvloeden?
Het meisje hoeft niet direct een slechte invloed te hebben. Misschien is ze wat vroeg wijs en wat brutaal. Dat hoef je niet te accepteren in jouw huis. Jouw dochter kent jouw regels en die is ze vast niet vergeten door de invloed van een wat vrijpostig meisje. Of is het zo extreem dat het meisje echt geen enkele leuke karaktertrek heeft? Wat vind je dochter leuk aan haar?
"Mijn dochter is echt veel te lief en te aardig en maakt het anderen graag naar de zin." Dat kan ook onzekerheid zijn.

Hier ook zoiets

Mijn zoon van 6 is echt niet altijd makkelijk, verre van heilig, maar tot nu toe zowel thuis als op school altijd wel lief geweest en deed op school geen gekke, brutale of ronduit idiote dingen. Tot hij sinds begin dit schooljaar bevriend geraakt is met een jongen in de klas die dat soort dingen dus wel doet. Hij is normaal gezien niet zo;n meelopen, neemt eerder het voortouw maar nu laat hij zich compleet leiden door alles wat die andere jongen doet. Vooral tijdens de overblijf (hoor ik regelmatig van de overblijfmoeder) doet hij alles na. Ik heb die jongen 2 keer hier thuis gehad maar dat was ook niet bepaald een succes. Veel stiekem doen (en dat fluisteren inderdaad...), niet luisteren, brutaal. Ik heb nu gezegd dat hij op school met die jongen mag spelen maar niet meer hier thuis of bij hem thuis. Op school kan ik het niet verbieden, maar ik beslis nog wel altijd wat er hier thuis gebeurt. Overigens had de juf ze 3 dagen naast elkaar zitten in de klas maar ze was er zelf ook al achter gekomen dat dat niet zo'n goede combi was dus nu zitten ze beiden aan de andere kant van de klas. Scheelt ook al weer, ik hoor hem steeds minder over dat jongetje.

Moppeke

Moppeke

18-12-2008 om 23:32 Topicstarter

Onzekerheid

Het naar de zin maken en meedoen komt zeker voort uit onzekerheid. En dat is eigenlijk ook hetgeen wat ik een beetje triest vindt. Want ze doet voor zo'n meisje zo hard haar best terwijl ze achteraf misschien zelf ook wel dondersgoed doorheeft dat dit het toch niet is.

Gelukkig hadden we de volgende dag ons kind in 'oude' staat weer terug.

We hebben er met haar over gesproken maar wilde het in eerste instantie niet echt horen. Maar gevoelsmatig weet ik dat ze ook wel vindt dat we een punt hebben.

Ik verwacht echt niet dat dit meisje een dikke vriendin gaat worden en ze vaker zal komen. Gelukkig.

En voor wat betreft het zeggen in je eigen huis: dat heb ik zeer zeker gedaan, zeker toen dat gegeit aan tafel steeds storender werd (met handen eten, volle mond praten, constant irritant zitten giebelen). Ik heb daar pittig op gereageerd dat het afgelopen moest zijn, maar die dame trekt zich daar weinig van aan. Het lijkt dan even alsof je geluid maakt in je eigen huis maar wat je zegt is van ondergeschikt belang. Heel irritant.

Opvallend vond ik overigens ook dat de ouder mij bij de overdracht van het kind helemaal niet vroeg of het leuk geweest was, bedankt ofzo.... Ik dacht toen eigenlijk gelijk: tja, het gebrek aan manieren heeft het kind niet van een vreemde.

Dank voor jullie reacties,

Toch moppeke

Mijn dochter (toen 4) had ook een vriendinnetje waar ik niet wild van was, dat wil zeggen van haar gedrag. Een beetje gemenig en stiekem. Juist dacht ik toen, laat ze maar hier komen. Dan zie ik wat er gebeurt en kan ik dat bijsturen of achteraf even met dochter bespreken. Uiteindelijk had dochter toch door wat voor vlees ze in de kuip had en is ze zelf degene geweest die afstand heeft genomen. Een verschil hierbij is wel dat ze erg pittig is en niet de neiging heeft het anderen naar de zin te maken (mocht ze zelfs wel wat meer hebben ) en ook veel andere vriendinnetjes heeft. Maar is dat geen tip? Als De Draak bij jou thuis speelt Moppeke, dan kun je tenminste aan je dochter kwijt wat je wel en wat je niet wenselijk aan gedrag vindt en zonodig bijsturen. Je ziet tenminste wat er gebeurt. En zeker stimuleren andere vriendinnetjes uit te nodigen, voor de vergelijking en de broodnodige variatie. Of zelfs: De Draak en nog een vriendinnetje laten komen en kijken wat er gebeurt. Kinderen onder elkaar (dochter is nu 7) corrigeren elkaar soms sneller dan wanneer er een volwassene aan te pas komt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.