Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
prinses01

prinses01

05-06-2009 om 21:56

De hele dag door 'sukkel' , 'stomme idioot'

Hallo,

Twee kinderen, eentje van 5, eentje van net 7. De jongste roept al tijden een aantal keer per dag 'sukkel' of 'stomme idioot' naar met name zijn zusje. Zusje vindt het vervolgens nodig om een zelfverzonnen liedje te zingen waarin ze steeds weer zingt dat haar broertje zoooooo stom is.

Wij beginnen het aardig zat te worden en hebben al eea geprobeerd om het eruit te krijgen. Zeker nu de jongste het ook wel buiten roept naar andere kinderen. Negeren werkt niet, steeds weer zeggen: dat zeggen we hier in huis, helpt ook niet. Eigenlijk zoeken we een methode waarbij ze leren hoe het wel moet, maar dat is lastig.

Heb ooit wel eens iets gelezen over een systeem waarbij kinderen voor elke keer dat ze iets dergelijks zeiden bv een centje uit hun spaarpot moesten halen, maar wat ik daarvan kwijt ben, is wat er gedaan werd als ze het een tijdje niet zeiden (de positieve benadering dus). Heb toch weinig zin om er dan steeds geld in te stoppen! Uiteindelijk vind ik dit iets waarvan ze moeten leren dat je dat gewoon niet zegt (jaja, ik weet het: er worden veel ergere dingen gezegd) tegen elkaar.

We hebben ook wel eens gewerkt met de bekende stickers (ging niet om dit voorval, maar om zelf billen afvegen) waarbij we dan bij zoveel stickers een keertje weggingen naar een leuke speeltuin. Maar dat vind ik in dit geval ook wat overdreven.

Wie snapt wat ik bedoel en heeft hier ervaring mee? Wat hebben jullie gedaan?

Bedankt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

05-06-2009 om 22:19

Betalen ja

Dat systeem hebben wij ook gebruikt bij onze zoon, toen kleuter. Elke keer dat ie een ongewenst woord zei of zijn broertje weer met een verbasterde naam zat aan te "spreken" kostte het hem 5 cent, uiteraard na één waarschuwing. Er stond geen beloning op het niet-zeggen van de ongewenste woorden. Elke keer was het op de 2e dag al afgelopen met het vervelende gedrag.
Oh, ik heb het geld trouwens wel eens een keertje apart gelegd en weer terug gegeven toen hij was opgehouden met het ongewenste woord.
Mijn man had ook een methode, toen zoon ons continue (op brutale manier) bij de voornaam noemde. Iedere keer dat hij ons bij de voornaam noemde moest zoon dan 10 keer "papa" of "mama" achter elkaar zeggen. Dat werkte ook best aardig, duurde wel iets langer.

Tango

Tango

05-06-2009 om 23:08

Ook geld

Wij hebben ook zo'n systeem met betalen. Op de school van de kinderen wordt geld ingezameld voor een project in Sierra Leone. Wij hebben daarvoor een spaarpotje op tafel staan waar elke keer 10 cent ingaat als iemand een lelijk woord zegt. Geldt dus ook voor onszelf. Bij ons is het vaak aan tafel raak, er is er altijd wel één die over poep o.i.d. moet praten en dat doen we dus niet aan tafel. Geregeld gaat er dus geld in het potje. Dit geld krijgen de kinderen dus ook niet terug.
Af en toe gaat het potje mee naar school en wordt daar geleegd. De eerste keer dat we het inleverden kregen we een heel positieve reactie van de schooldirectrice. Zij vond het een goed initiatief.

bloem0_12

bloem0_12

12-06-2009 om 14:51

Stokjes

hallo,
mijn zoontje van 5 jr had die woorden ook heel erg, niets hielp bij hem, totdat wij de methode, van stokjes gingen proberen,bij elk raar woord ging er een stokje { gekleurde houten prikkers } in een pot, bij het tiende stokje , werd er een hele dag zijn nitendo afgepakt, het kan natuurlijk ook iets anders zijn, en ongelooflijk maar waar, het werkt, wij horen de woorden amper nog en als er dan toch nog een stokje ingaat vind hij het vreselijk erg, misschien heb je hier wat aan
sucses

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.