Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

De oppas

Dag ouders,

Wij zijn nu al een tijdje opzoek naar een oppas voor onze jongste dochter, voor als wij een keer uit eten willen of sportwedstrijd hebben van de oudste. 

Nu hebben wij geen bekende of buurmeisjes in de buurt wonen die kunnen/willen oppassen. Hierdoor zijn wij de app Sitly gaan gebruiken om een oppas te vinden maar tot nu toe nog niet echt een succes. 

Vorige week kreeg ik een berichtje van een jongen van 19 dat hij het leuk zou vinden om een keer kennis komen te maken, kennismaken gehad en komt echt over als een leuke jongen. Klikte ook prima met dochter. Ik ben er van overtuigd dat hij een goeie oppas is, mijn man wilt het alleen liever niet en zegt dat we beter kunnen door zoeken naar een jonge dame.

Wat vinden jullie, moet een jongen als oppas kunnen of toch doorzoeken naar een meid?

Alvast bedankt.


Waarom zou dat niet kunnen?
Niet elke man/jongen die met kinderen werkt is een misbruiker. Sterker dat is slechts een miniem percentage.
Daarbij garandeerd een meid niet automatisch dat er niks gebeurd.

Dus als je man daar bang voor is kunnen jullie beter helemaal geen oppas nemen.

Tja...het is wel erg achterdochtig om er vanuit te gaan dat het met een jongen niet goed zal gaan. En bovendien: het is een beetje raar om hem eerst te laten komen en vervolgens af te wijzen omdat hij een jongen is. 
Als je een goeie indruk van hem hebt en geen 'raar gevoel' dan zou ik hem gewoon laten komen nu.

Ik kan tig redenen bedenken om niet met een oppas in zee te gaan, maar het simpele feit dat het een man is staat niet in dat lijstje. 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

10-10-2021 om 13:25

En waarom wil je man geen jongen als oppas? Waarom dan toch een kennismaking gedaan?

Persoonlijk vind ik het juist erg leuk, als een jongen er voor open staat om te komen oppassen.  

Maar goed, ik zou in deze situatie alleen moeten beslissen,  want geen partner.  Dus ik zou het prima hebben gevonden. 

Mijn dochter heeft heel lang in gastouder opvang gezeten.  De opvang ouder, had zelf al grote kinderen(pubers).  Hun zoon was zo goed en leuk met alle kinderen,  dat ik hem bijvoorbeeld graag als oppas gehad had willen hebben.  

Mijn broertje nam mijn oppas gezinnen over toen ik op kamers ging. Waren ze blij mee

Waar ik persoonlijk naar op zoek zou gaan, zowel bij meiden als jongens,  is wat ze verder doen in het leven. 
Zijn ze actief op een sportclub met het begeleiden van kinderen?  Doen ze iets bij scouting?  Wat voor opleiding doen ze? Kort gezegd iets waarop op een positieve manier affiniteit met kinderen blijkt. 

En als jullie een jonge dame nemen en die haalt een (of misschien twee) jongens binnen als jullie weg zijn? 
Vraag eventueel wat referenties aan de overkoepelende organisatie (of is dat niet mogelijk?).

Wij hadden geregeld jongens als oppas (gezin met jongens/meisjes). Hoe oud is je jongste dochter? Hoe vindt ze het zelf, een jongen als oppas?
Ik herinner me dat er in onze buurt een inbraak was geweest en dat mijn dochters het eng vonden. Toen had de oppas (17) een dapper verhaal verteld dat zolang hij in huis was er echt geen inbreker zou komen. Dat maakte indruk op de meiden.

Jeetje. 
Vindt je man zichzelf ook ongeschikt om op jullie dochter te passen?

dan

dan

10-10-2021 om 15:42

Malibu2 schreef op 10-10-2021 om 13:20:

Ik kan tig redenen bedenken om niet met een oppas in zee te gaan, maar het simpele feit dat het een man is staat niet in dat lijstje.

 Inderdaad, ik hoor een collega ook vaak bezig over de oppassers, tieners, die zij en haar man hebben voor hun kinderen en het is regelmatig iets. De motivatie om als oppas te willen fungeren is wel belangrijk, vind ik. 

tja, ik sta hier heel dubbel in. Enerzijds zijn er natuurlijk prima mannelijke oppassen. Anderzijds hier een heel akelige ervaring met een buurjongen die kwam oppassen. Het enige wat ik je als tip kan geven: als je gevoel zegt dat er iets niet klopt, luister daarnaar en doe het niet af met “ik zie spoken”. 

Geen idee, maar dat zou je zelf even op kunnen zoeken.

In mijn overweging zou het niet uitmaken. Je kunt vooraf vaak moeilijk inschatten of je een misbruikers in huis hebt, of niet. Statistisch gezien is die kans aanzienlijk lager bij een vrouwelijke oppas.

---

---

10-10-2021 om 22:22

Mijn zoon mocht ook niet oppassen op een tweeling van een jaar of 8 (jongens). De moeder vond het prima, zij kende mij, kende onze andere zoon maar haar man wilde het niet. Jammer want ik denk dat ze het met zijn drieën heel leuk hadden gehad. Wellicht leuker dan met een meisje als oppas. Maar toch snap ik het wel. Het gaat hier wel om een meisje alleen, met 2 of 3 kinderen zou ik het juist weer anders vinden. Heeft hij referenties? Waarom wil hij precies dit doen? Doet hij een opleiding in de kinderopvang? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.