Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dilemma!

Hoihoi! Wij staan voor een dillema. Dit topic is een vervolg topic op m'n vorige topic, dus lees die eerst even snel door. 

Zoontje van 6 kan dus super goed geheimpjes voor zichzelf houden, hij voelt zich dan super trots. Huisarts vertelde dat het rust kan brengen als hij weet waarom mama (ik) de laatste tijd zo moe is (ben). Maar aan de andere kant, stel je voor dat hij het aan iemand vertelt? Ik weet dat hij best een geheimpje kan bewaren. Maar als hij nou een keer heel boos is en het eruit floept? Of dat hij ermee wil opscheppen. Maar als dit wat meer rust bij hem brengt...

Wat zouden jullie doen? Wel of niet vertellen? En hoe vertellen als we voor vertellen kiezen?

Alvast bedankt!


Ik zou het je zoon vertellen, maar niet van hem verwachten dat hij het niet door vertelt. Dan breng je alleen nog maar meer spanning bij hem.

ik heb geen idee wat je vorige topic is en ik kan ook het loepje niet gebruiken, dus niet heel handig om dan te zeggen “lees mijn vorige topic even door”. Heb je kanker? Werk je in ploegendienst? Ben je zwanger? Dat maakt wel wat uit voor de context. 

Ik weet niet of er nog een klein kansje is dat je besluit de zwangerschap niet door te zetten. Als dat het geval is, dan zou ik niets zeggen over je zwangerschap. 
En ik zou ook niets zeggen als je niet wilt dat het bekend wordt. Je kan de geheimhouding van zoiets niet op de schouders van een zesjarige leggen. Ik zou dan een leugentje om bestwil ('beetje ziek' oid) vertellen, iets waarmee hij wel uit de voeten kan. Dan kan je later altijd nog uitleggen hoe het echt zit. 

Maar goed, in algemene zin vind ik het niet zo handig om kleine kinderen met geheimen op te zadelen. Niet leuk als hij barst van de spanning omdat hij iets belangrijks weet en niet mag zeggen. 

Als het echt niet bekend mag worden, zou ik het hem zeker niet vertellen!

Een kind met een geheim 'opzadelen' zou ik echt nooit doen. 

Kun je hem niet gewoon vertellen dat je heel moe bent of een andere reden geven? iets wat hij kan begrijpen?

Gaat het over een zwangerschap die mogelijk door jou wordt afgebroken? Dan ben je niet helemaal wijs als je overweegt dat met een kleuter te delen.

Ja leuk een geheimpje . En dan is zoon niet meer agressief??

Ginevra schreef op 14-03-2023 om 17:48:

ik heb geen idee wat je vorige topic is en ik kan ook het loepje niet gebruiken, dus niet heel handig om dan te zeggen “lees mijn vorige topic even door”. Heb je kanker? Werk je in ploegendienst? Ben je zwanger? Dat maakt wel wat uit voor de context.

Dit, geef eens wat meer context

Madamecannibale schreef op 14-03-2023 om 19:05:

[..]

Dit, geef eens wat meer context

Afgelopen topics:


ongepland zwanger van 5e kind

Zoon is agressief 

Kinderen moet je niet met geheimen belasten. 

Ik zou trouwens niet telkens een nieuw draadje openen, als je onderwerpen telkens met elkaar te maken hebben. Dan kun je beter verder schrijven in 1 van je bestaande draadjes, dan hoeven nieuwe meelezers niet ook te raden waar het over gaat.

Ik ben zelf heel erg voor openheid, maar als je niet wilt dat anderen weten van je zwangerschap kun je het ook niet aan je kinderen vertellen. Dan is mama is ziek beter (al kun je daar natuurlijk ook vragen over krijgen, dus ik ben altijd voor eerlijkheid, dat duurt het langst).

Iets geheim moeten houden als kind is heel belastend. Dat kan je niet van een kind verwachten. 

Mamavan4schatjes

Mamavan4schatjes

14-03-2023 om 19:50 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Vond het ook een beetje raar van de huisarts, maar dacht, ik vraag het toch even. Ik denk dat ik hem vertel dat ik een beetje ziek ben. Ik merk zelf dat huisartsen niet op elk gebied evenveel kennis hebben.
De zwangerschap willen we doorzetten. Het is niet zo dat ik altijd al tegen abortus geweest ben, maar het voelt simpel gezegd niet goed.
Over het meer context geven: ik dacht dat je naar iemands profiel kon gaan en alle gestarte topics zo kon zien, maar dat is dus niet zo.

Mamavan4schatjes

Mamavan4schatjes

14-03-2023 om 19:52 Topicstarter

Mamavan4schatjes schreef op 14-03-2023 om 19:50:

Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Vond het ook een beetje raar van de huisarts, maar dacht, ik vraag het toch even. Ik denk dat ik hem vertel dat ik een beetje ziek ben. Ik merk zelf dat huisartsen niet op elk gebied evenveel kennis hebben.
De zwangerschap willen we doorzetten. Het is niet zo dat ik altijd al tegen abortus geweest ben, maar het voelt simpel gezegd niet goed.
Over het meer context geven: ik dacht dat je naar iemands profiel kon gaan en alle gestarte topics zo kon zien, maar dat is dus niet zo. De eerdere topics: 

ongepland zwanger van 5e kind

Zoon is agressief

Mamavan4schatjes schreef op 14-03-2023 om 19:50:

Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Vond het ook een beetje raar van de huisarts, maar dacht, ik vraag het toch even. Ik denk dat ik hem vertel dat ik een beetje ziek ben. Ik merk zelf dat huisartsen niet op elk gebied evenveel kennis hebben.
De zwangerschap willen we doorzetten. Het is niet zo dat ik altijd al tegen abortus geweest ben, maar het voelt simpel gezegd niet goed.
Over het meer context geven: ik dacht dat je naar iemands profiel kon gaan en alle gestarte topics zo kon zien, maar dat is dus niet zo.

Jawel dat kan ook maar dat kan je ook uitzetten, zoals jij hebt gedaan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.