Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
sloddervos

sloddervos

29-05-2011 om 20:29

Dilemma = altijd bij ons thuis iets te snoepen of drinken

Bij ons thuis is, mede vanwege PDD NOS oudste, duidelijkheid over snoepmomenten. Kinderen weten het precies, na de lunch een snoepje, 's middags uit school een chocolaatje en als ze dan nog trek hebben fruit (eten ze dagelijks met net zoveel plezier). In het weekend een chippie. Nu spelen ze met kinderen uit de buurt waarvan de ouders niet willen dat ze niet veel snoepen en dus vaak ook nee zeggen als ze erom vragen. Soms wel ja en dan vaak op een tijdstip waarop wij al bijna gaan eten. Kinderen gaan vervolgens ergens anders vragen, iets dat wij onze kinderen geleerd hebben dit vooral niet te doen. Ze doen het mede ook niet omdat ze weten thuis toch elke dag wel wat te krijgen.

Maar..............de kinderen van de twee andere gezinnen weten intussen ook dat er wat te halen is en proberen via onze kinderen alsnog aan hun trekken te komen. Je kent het wel, via kind vragen of ze iets mogen. Ik zou bijna zeggen: begrijpelijk, maar echt leuk vind ik het niet. Die duidelijkheid is bij ons nodig, maar nu lijkt het alsof wij een beetje de fouragevoorziening van de buurt zijn, haha! Sowieso valt het me op dat zoveel kinderen gewoon vragen om snoep of drinken. Nou ja, vragen? Ze zeggen doodleuk dat ze dorst of honger hebben.... Daar ga ik sowieso al niet op in. Onze kinderen weten dat ze het netjes moeten vragen en dat we op dit soort algemene kreten niet reageren. Het is zo erg dat ze hun vriendjes en vriendinnetjes daar zelf al op wijzen! Mijn oudste kijkt ook al veelbetekenend naar mij als ze ziet dat ik gehoord heb dat een vriendinnetjes haar zachtjes gevraagd heeft om een snoepje te vragen!

Nu even geen discussie over wel of geen snoep/chips, maar gewoon de vraag wie dit herkent en wat jullie daarmee doen. Ik verwacht geen concrete oplossing, want elke ouder moet zelf weten hoe hij/zij omgaat met snoep/chips ed. Maar ik ben gewoon benieuwd wie dat nog meer meemaakt. Bedankt,

Sloddervos


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fianna

Fianna

29-05-2011 om 21:44

Geen probleem

maak het bijna dagelijks mee en als er dan niet gesnoept mag worden zeg ik gewoon: 'nee!'. Geloof het of niet, maar dat is vaak al genoeg Ik doe er dus niet moeilijk over. dat ze er om vragen hoort er m.i. bij, daarvoor zijn het kinderen, en ik zeg dan doodleuk, kort en bondig nee! Werkt uitstekend.
Ik maak ook wel eens mee dat er een kind iets uit een keukenkastje of van het aanrecht wil pakken en die jaag ik gewoon de keuken uit.
dus gewoon zelf touwtjes in handen houden.

Guinevere

Guinevere

29-05-2011 om 21:49

Hier

Hier mogen ze een snoepje en drinken als ze uit school komen. Soms doe ik aan chipjes maar meestal niet. Hebben ze daarbuiten honger of dorst, dan heb ik graag dat ze dat gewoon netjes melden. Ik heb altijd wel een glaasje water voor ze of een appeltje.
Bedelen via mijn kinderen oid zou hier niet beloond worden, maar het komt ook niet voor. De bezoekende kinderen vragen het namelijk gewoon aan mij en dat stoort me helemaal niet.
Wat ik bij sloddervos niet begrijp is dat de regels zo duidelijk zijn en dat er dan toch zeurende kinderen komen.

Jesse_1

Jesse_1

29-05-2011 om 22:05

Ik snap het niet helemaal

Je zegt dat er bij jullie vast momenten zijn voor een snoepje. Wanneer komen dan die buurkinderen?
Je schrijft in de titel dat het dilemma is dat er bij jullie altijd wat te snoepen of te drinken is, maar dat is dus juist in tegenstelling met je eerste alinea. Of geef je de buurkinderen wel wat, ook al is het geen tijd voor een snoepje voor je kinderen?
In zijn algemeenheid hoe het hier gaat: wij hebben ook een vast snoepmoment. Onze kinderen spelen met een 'select aantal' buurkinderen. Als ze daar dan mee aan het spelen zijn en die komen mee hier naar huis voor iets lekkers, dan krijgen die ook wat. Ze spelen hier niet met hele groepen 'vage buurkinderen'. Als het geen tijd is voor wat lekkers, of ze hebben al wat gehad, dan krijgen ze wat onze kinderen ook mogen hebben: fruit/crackers/rijstwafels.
Jesse

Fianna

Fianna

29-05-2011 om 22:17

Zeuren

ik vermoed dat sloddervos (had mijn nick kunnen zijn ) bedoelt dat de buurtkinderen buiten de vaste snoepmomenten van haar kinderen om zeuren.
Guinevere, ook als je vaste snopemomenten hebt kan het zijn dat andere kinderen dat niet zo oppikken. Zeker als die andere kinderen bijv ook pdd-nos hebben en een ander snoepmoment gewend zijn bij hen thuis en daar erg aan vasthouden of als het die kinderen helemaal niet duidelijk is dat er een vast moment is.
anyway, hier geen vast moment, zo gestructureerd ben ik (helaas?) niet, maar als het miet kan, kan het niet en dan is 'nee' genoeg. Overigens stoort het mij niet als andere kinderen om iets vragen, nogmaals daar zijn het kinderen voor. ik erger me wel als ze bijven doorzeuren...

angelina ballerina

angelina ballerina

29-05-2011 om 22:32

Hier ook geen probleem

Ik zie het probleem ook niet. Wij hebben ook vaste eet en drink momenten en tijdens die momenten mag iedereen (ook al zijn dat 10 buurtkinderen) iets eten of drinken. Ik zet gewoon een grote kan ranja en stapel bekers op tafel en biscuitjes of rijstewafels heb ik ook altijd wel op vooraad en dat kost nauwelijks iets. Vaak dus wel veel kinderen hier binnen en dat is meesyal erg gezellig.
Buiten de eet en drinkmomenten om vragen kinderen ook wel eens om eten of drinken en ik vind het helemaal niet erg dat ze het vragen, ze krijgen echter niks. Bij honger zeg ik dat ze dan maar thuis wat moeten gaan eten en bij dorst mogen ze een beker water pakken net zoals mijn eigen kinderen ook moeten tussendoor.De buurtkinderen weten dit ondertussen wel en zeuren dus nog maar weinig.

Bennikki

Bennikki

29-05-2011 om 23:17

Duidelijk

"In het weekend een chippie" zie, dat vind ik heel onduidelijk opgeschreven. Je bedoelt waarschijnlijk: zaterdag 16.00 uur een klein zakje paprikachips?
In elk geval, ik geef de kinderen om 15.10 direct uit school wat lekkers. Is daar een vriendje bij dat komt spelen, krijgt die ook wat. Maar buurtkinderen komen toch pas later? Er komen toch niet meteen na schooltijd hordes buurtkinderen binnen? Als je METEEN na schooltijd het snoepmoment hebt is het volgens mij opgelost. Of heb je het probleem vooral in het weekend?

Sera

Sera

30-05-2011 om 00:15

Wat is het probleem?

Als er hier kinderen komen dan mogen ze rustig een snoepje en/of wat te drinken. Als ik weet dat de ouders het niet willen dan zeg ik dat tegen het kind. Verder maakt het me niks uit. Ik heb er geen problemen om snoep uit te delen. Hoeveel kost dat nou? En als er teveel is gesnoept al die middag dan zeg ik gewoon vandaag niet meer.

Als jullie vaste tijdstippen hanteren dan zou ik dat ook doen voor bezoekende kinderen. Die krijgen wat wanneer jullie kinderen wat krijgen. Zo ook aanlopende buurkinderen. Ik zou niet van tijdstippen afwijken die voor je kinderen goed werken om andere kinderen een plezier te doen.

Ik snap het ook niet

als kinderen melden dat ze honger of dorst hebben dan zeg je toch gewoon dat ze dat thusi even moeten vragen ? Als ik gastkinderen over de vloer heb dan krijgen ze tegelijkertijd met mijn kinderen iets te eten, andere dingen dan ik ze aanbied krijgen ze niet.

Hier geen echte snoep in huis, wel waterijs (sávonds na het eten), koekjes (na school), soms chips en soms kauwgom. Dochter mag van haar zakgeld af en toe een beetje snoep bij het winkeltje hier kopen en dat is het dan, dat ze dan uitdeelt moet ze zelf weten.

Verder krijgen ze van de 'snoepoma' hier in de straat regelmatig een snoepje, dat vindt die oma gezellig, ze staat met de snoepzak bij de deur. En regelmatig krijgt mijn dochter dus bij andere mensen ook iets, als ze daar als gastkind speelt.

Oh en ik hou er ook niet van als kinderen om snoep en ijs ed vragen. Als ze hier binnen zijn dan biedt ik ze drinken en boterhammen aan, koekje en verder niets.

Ik ben daar heel makkelijk in

"Ze zeggen doodleuk dat ze dorst of honger hebben..."
Ik bied dan een glas water en een boterham aan. Brood, water en fruit kan iedereen hier onbeperkt krijgen. Koekjes, ranja e.d. gewoon gelijk met mijn eigen kinderen. Er wordt hier veel gespeeld, in de leeftijd tussen 4-8, en natuurlijk komt het voor dat kinderen om snoep/ijs etc. vragen. Als ik het toch al van plan was, of in een uitzonderlijk goede bui ben, vind ik het best . En anders werkt "nee" heel goed. Je zult versteld staan hoe makkelijk dat geacepteerd wordt.

Fianna

Fianna

30-05-2011 om 11:55

Mijn kind doet dat niet

Ik moet altijd lachen om ouders die denken dat hun kind nooit om snoep vraagt bij andere mensen (of dat nou rechtstreeks is of via je kind). Ik heb nl nog nooit meegemaakt dat een kind hier het NIET heeft gedaan, ook de zoon van een vrouw die er werkelijk van overtuigd is dat haar zoon zoooo goed is opgevoed dat hij dat nooit zou doen. Wel dus...
Dat kinderen om snoep vragen of iets te drinken stoort me ook niet. Wat is er zo storend aan?

Om snoep vragen

ik vind dat storend omdat ik ze al dingen heb aageboden.

Ik ga als ik op visite ben ook niet uit mezelf vragen om drinken en eten, ik wacht totdat het mij wordt aangeboden.

Fianna

Fianna

30-05-2011 om 12:02

Ja maar manda

jij bent volwassen en we hebben het nu over kinderen. Ik denk dat dat gewoon echt bij kinderen hoort. Net als heel veel andere dingen die volwassenen niet meer doen.
trouwens, als ik bij een goede vriendin langs ga, vraag ik zeker wel eens om iets.

Tja fianna

ik vind dat je kinderen moet leren dat je niet om snoep chips en ijs moet vragen. Als ik bij een goede vriendin langs ga dan krijg ik direct iets aangeboden, doe ik hier thuis ook of het nu volwassenen of kinderen zijn, ik ga dan zelf echt niet nog iets vragen.

Knurf

Maar als je dan "nee" zegt, is dat dan afdoende? Hier meestal wel, en daarom vind ik het niet storend.
Ik ben er overigens van overtuigd dat mijn kinderen dat elders ook doen, ook al leer ik ze dat dat niet hoort. Zeker mijn oudste, dat is zo'n zoetekauw, die kan het ws. gewoon niet laten om om een stroopwafel te bedelen als hij ze bij een vriendje ziet liggen. En ik hoop echt dat daar dan ook nee gezegd wordt.

Zomerbries

Zomerbries

30-05-2011 om 13:52

Eerlijk gezegd

Hou ik er ook niet van als kinderen steeds vragen om snoep en drinken. Vooral als ze al wat hebben gehad. Ik heb er geen moeite mee om nee te zeggen. Een enkele keer gaat het echt over in zeuren en dan ben ik er snel klaar mee. Ik durf wel te zeggen dat mijn kinderen dat elders niet doen. Zijn ze veel te verlegen voor.

Merel

Merel

30-05-2011 om 14:24

Verlegen

Nou ik was vroeger ook heel verlegen en vroeg het dan inderdaad via vriendinnetje. Stiekem, zodat ik hoopte dat de moeder het niet zou horen en dat die moeder zou denken dat vriendinnetje er zelf om vroeg. En dan kon ik wel door de grond zakken als vriendinnetje zei; 'mam, Merel vraagt of we wat mogen drinken' ....aaah! Dát was niet de bedoeling natuurlijk. Ik denk dat veel mensen dit als achterbaks ofzo hebben opgevat, maar ik was gewoon echt dodelijk verlegen. Ik merk dat ik zelf natuurlijk ook meer heb met spontane vriendinnetjes van mijn dochter maar probeer altijd rekening te houden, als er eentje is die me ontwijkt of negeert dat het ook verlegenheid kan zijn.
Hier hebben we ook een tijd lang helemaal geen snoep in huis gehad, omdat er zó om gezeurd werd, heb ik ze het op een gegeven moment allemaal laten opeten en niet meer gehaald. Dat scheelde heel veel zeurmomenten. Maar ik heb in die periode ook wel eens een moeder gehad die aan mij vroeg wat voor snoep ik in huis had (ivm pinda-allergie van haar kind) toen ik antwoordde dat ik helemaal geen snoep had, alleen wat fruit en limonade kwam ze een kwartier later langs met snoep in een trommeltje voor haar kind (huh... ik ben er nog lang verbaasd over geweest, een kind wat niet zonder een middagje snoep kon blijkbaar)

Fiorucci

Fiorucci

30-05-2011 om 14:25

Manda

Ligt eraan hoe het gevraagd wordt. Je zult maar flinke dorst hebben en aan een glaasje niet genoeg hebben, zeker in de zomer niet ondenkbeeldig natuurlijk.

Vragen mag wat mij betreft

Net als Fiorucci: van mij mag je best vragen om wat te drinken als je dorst hebt. En dan kies ik wat ik je aanbied, afhankelijk van wat ik redelijk vind. Een tweede gals van iets vind ik niet onredelijk dus kan je krijgen. Als je daarna nog veel meer dorst hebt bied ik water met of zonder bubbels aan. Ook bij kinderen: dan mag er ook best een tweede beker ranja. En daarna help water het best bij hele erge dorst.
En mijn kinderen krijgen standaard iets lekkers uit school. En elke dag vragen ze of ze wat mogen pakken, en ja, dat mag dan. Ik heb liever dat ze vragen `maogen we een snoepje pakken?`dan dat ze meteen in de kast grijpen. Vriendjes die hier zijn delen mee, andere kinderen (buurt) niet. Maar later nog meer snoep vragen helpt niet - dan zeg ik nee.
Bij hele erge honger bied ik wel een appel aan. Je kan tenslotte honger hebben en echt iets willen eten. Dan mag je appel van mij. Ik kan me trouwens niet herinneren dat er lang gezeurd is om snoep door vriendjes; Het is wel eens gebeurd, maar het is nou geen gewoonte van ze.

Algebra

May

May

30-05-2011 om 15:22

Glas water..

Buurkinderen die dorst hebben, mogen altijd een glas water of soms oploslimonade. Maar als ze zeggen dat ze honger hebben, stuur ik ze toch echt naar huis met de mededeling dat ze dan maar snel naar huis moeten gaan om wat te gaan eten!

Fio

dat vind ik ook, als ik ze hier eten en drinken geef dan zie ik wel aan een kind of het nog iets wil. Op zich vind ik het niet erg dat als ze hier zijn en ze dorst hebben om nog wat water of limo te geven, boterham of krentenbol (zakken vol met krentenbollen gaan er hier per week door heen) mag ook altijd.

Ik bedoel de situaties dat er al genoeg gegeven is en ze nog een keer vragen of ze een koekje, snoep of ijs mogen. Of als buurkind x opeens binnen staat en vraagt om iets lekkers "mag ik snoep", nee dat heb ik niet "wattuh ?", "ik heb geen snoep", "oh wat stom".

Ach het is meer dat ik niet van hou van gezeur en weerwoorden en meer beklag van gasten, ik vind sommige kinderen echt onbeleefd.

Nogmaals

ik heb het de hele tijd over ijs en snoep. Niet over een glas water.

En er zijn maar een paar kinderen die ik onbeleefd vindt, zo voor de geest zijn het er 2, die vragen om iets (verschillende dingen kunnen dat zijn), dan geef je antwoord en dan krijg je een weerwoord of een mening. Ik heb er nog nooit van van gezegd tegen de ouders maar wel tegen het kind zelf "ik vind het niet beleefd dat jij om snoep/ijs vraagt" maar dan krijg je dus een weerwoord "maar ik vraag het toch alleen".

Prakje

Prakje

30-05-2011 om 18:17

Snap het probleem ook niet zo

Hier een kind met McDD en dezelfde duidelijkheid is hier hard nodig. Wij hebben voor hem - en alle aanwaaiende vriendjes van hem en zijn broers - een pictolijst hangen. Daar staat duidelijk op wanneer een snoepmoment (TV, computer, drink etc) is, en dus ook wanneer niet.

Ervaring leert dat je dit aan kinderen maar één keer hoeft te laten zien en het is duidelijk. Hier nooit meer gezeur om wat dan ook, ik verwijs naar de pictolijst en het is voor iedereen duidelijk wat er wel/niet op het programma staat

Merel

Merel

30-05-2011 om 19:42

Haha knurf

nou in dat geval volstaat hier gewoon; "omdat ik het zeg".....

Jesse_1

Jesse_1

30-05-2011 om 20:04

In dat geval. sloddervos

Als de kinderen weten dat er bij jullie een vast snoepmoment is, en ze er toch buiten dat moment om komen blijven vragen zou ik het gewoon zeggen.
("Pietje, je weet dat we hier altijd alleen een snoepje eten om 3 uur en ik vind het vervelend als je dan toch op een ander moment hierom komt vragen. Nee, je krijgt nu dus geen snoepje.")
NB ik zou het dus niet bij je kinderen neerleggen.
Jesse

Guinevere

Guinevere

30-05-2011 om 20:07

Tjee

Tjee, en ik leer mijn kinderen juist om overal om alles (netjes) te vragen. Want als je niet vraagt wordt je overgeslagen. En als je dorst hebt, dan vind ik dat je netjes om iets te drinken mag vragen. Of om iets te eten. Maar je mag niet zeuren als je dan een glas water of een appel krijgt.
Ik ken ook mensen die vergeten de kinderen iets te geven, of er van uit gaan dat kinderen zichzelf melden bij fysieke noden. Als je dan niet hebt leren vragen, krijg je dorst, of honger.

Guinevere

Guinevere

30-05-2011 om 20:09

Sloddervos

En sloddervos, wat ik me afvraag: zou het voor jouw kinderen niet een stuk duidelijker zijn als ze áltijd direct uit school een snoepje mogen? Dan kunnen ze dat ook beter uitdragen aan bezoekende kinderen. "Om 15.30 is het snoepjestijd en daarna niet meer."

Fianna

Fianna

30-05-2011 om 20:52

Vragen

Ik vind het helemaal geen verdienste in de opvoeding als een kind nooit om snoep vraagt bij een ander. Ik vind kinderen die bij mij om snoep vragen ook niet minder leuk, minder goed opgevoed of minder beleefd.
dat is eigenlijk mijn punt.
Manda, ik ben wel eens bij een vriendin en dan krijg ik bijv een kopje koffie en dan kan ik rustig er na vragen: heb je nog zo'n lekker kopje koffie voor me. Snap het probleem niet zo. dat gebeurt hier ook als er een vriendin is. Dan vraagt ze of ik iets lekkers in huis heb oid,
Net als kinderen die om iets vragen.
Blijven ze doorzeuren als ik nee zeg, dan is het wat anders. maar gewoon ene keertje vragen, mag ik een snoepje, nou boeien zeg, als ik daar al een probleem over moet maken. Ik vind het eigenlijk wel bij kinderen horen.
Overigens hoor ik altijd van andere ouders dat mijn kinderen (de 2 oudsten dan) nooit vragen om snoep oid, dus het is ook niet zo dat ik dit vind om hen te verdedigen. Ik snap het punt gewoon niet zo dat het raar gevonden wordt als een kind om een snoepje vraagt.
Anders vind ik het wel als kinderen die niet bij jouw kinderen spelen aan de deur komen en om snoep vragen.

Jesse_1

Jesse_1

30-05-2011 om 22:12

Guinevere

Voor de kinderen van Sloddervos is het juist wel duidelijk.
Uit de openingsposting van Sloddervos: Kinderen weten het precies, na de lunch een snoepje, 's middags uit school een chocolaatje"
Als ik Sloddervos goed begrijp is het probleem dat haar kinderen in de war worden gebracht door buurkinderen die bij hun thuis om een snoepje gaan vragen, terwijl die ook weten dat het dan geen 'snoepjestijd' is bij hen thuis.
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

30-05-2011 om 22:14

Kinderen die vragen...

... worden overgeslagen. Kinderen die zwijgen zullen niets krijgen.
Met netjes beleefd vragen is niets mis. Vragen terwijl je al weet dat het antwoord 'nee' is, vind ik wel onbeleefd en ik kan me voorstellen dat het op een gegeven moment behoorlijk irritant is dat kinderen toch steeds komen - ervan uitgaande dat ze weten dat er een vaste 'snoeptijd' is, vooral als je eigen kinderen daardoor in verwarring worden gebracht.
Jesse

Guinevere

Guinevere

31-05-2011 om 09:40

Jesse

Ik heb de kinderen van Sloddervos geloof ik even verward met "die kinderen". En dat zijn de buurtkinderen.
Voor mijn kinderen blijft gelden: vragen, zeker doen! Maar wel beleefd en je moet ook een "nee" leren accepteren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.