Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ayla

ayla

01-12-2011 om 10:19

Discussie thuis, wanneer kinderen loslaten

Tussen mijn man en mij, of meer zijn familie en mij is er 1 groot discussiepunt, hoe vrij laten we onze kinderen en dan voornamelijk onze oudste. Ik ben wat makkelijker, zij zijn wat beschermender. Ayladochter is nu 7, vrij verstandig en snakt vaak naar zelfstandigheid. Tot voor kort mocht ze van mij alleen naar haar muziekles fietsen, de muziekschool ligt 5 minuten fietsen van ons huis vandaan. Ze moet hiervoor wel langs een drukke weg fietsen maar hoeft hem niet over te steken daarbij heeft de weg een apart fietspad, afgescheiden door betonblokken, ze moet ongeveer 200 meter langs deze weg fietsen. Ze belt als ze aangekomen is en ik haal haar wel op. Kennissen zagen dochter alleen aankomen, spraken mijn schoonfamilie hierop aan, man werd hierop aangesproken en het alleen fietsen was afgelopen. Gisteren mocht dochter van mij alleen naar de winkel fietsen en daar een boekje kopen. Krap 10 minuten fietsen, 1 drukkere weg oversteken maar wel met heel goed zicht aan beide kanten. Toen man dit ’s avonds hoorde discussie alom, ze was hier nog te klein voor, ik hield geen rekening met zijn gevoelens, ze had onder een auto kunnen komen etc. Dochter meteen verdrietig want die zag haar nieuw verworven vrijheid verdwijnen. Ik snap de bescherming wel en de bezorgdheid is natuurlijk ook heel lief maar loslaten moet naar mijn idee ook kunnen. Zeker omdat dochter dingen toch al dingen eerder zal moeten dan andere kinderen. Over ruim 2 jaar moet ze waarschijnlijk alleen naar de andere kant van de stad fietsen, dan zul je daar toch naar toe moeten werken. Je kunt haar dan niet van de ene op de andere dag loslaten. Of ben ik nu weer te makkelijk.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Irene

Irene

01-12-2011 om 10:48

Tja

Je zult hier een heleboel meningen voor zowel als tegen kunnen krijgen, maar punt blijft dat jij en je man daar verschillende ideeën over hebben en dat je daar uit zult moeten komen. Misschien kan je man de komende tijd met haar op pad gaan (op de fiets) en zelf zien hoe zelfstandig ze wel (of niet) is. En kun je er dan verder over praten.

ishtar

ishtar

01-12-2011 om 10:49

Zelf

denk ik: die muziekschool en die 200 m langs een drukke weg zou ik geen problemen mee hebben, die boodschap wel. Het oversteken van een drukkere weg is best een lastige bezigheid. En dan is 7 nog best jong, verstandig of niet.
Maar over je discussie thuis, je moet er toch met je man samen uit zien te komen. En over ruim 2 jaar (het schooljaar is net 3 maanden bezig, het is meer een krappe 3 dan een ruime 2 jaar) is nog een eind weg, als je over een jaar begint met meer ruimte, heb je toch nog ruim anderhalf jaar. Kun je heel veel in oefenen en loslaten.
Overigens is het hier andersom, man vindt dat zoons meer aankunnen dan ik. En daar laat ik hem wat meer in beslissen, ze krijgen dus meer ruimte dan ik prettig vind, maar dit zouden ze (mn jongste van 7)ook van mijn man niet mogen.

koentje

koentje

01-12-2011 om 12:01

Ik vind ook

dat 7 jaar te jong is voor wat je haar laat doen. Dat je nu zegt dat je dochter haar net-verworven vrijheid weer ziet verdwijnen is het gevolg van jou handelswijze. Jij hebt er alleen voor gekozen je dochter dat te laten doen, je wist al dat je man minder makkelijk loslaat. Dan kun je bedenken dat hij dat misschien geen goed idee vond.
Een ander punt is 'over 2 jaar moet ze alleen naar de andere kant van de stad fietsen'. Dat klopt niet. Dat 'moet' van niemand. Dat is een keuze. Je hebt andere opties zoals meefietsen, heen en weer brengen of met openbaar vervoer.
Hersentjes van 12 jaar en ouder zijn pas in staat om verkeersmoeilijke situaties te overzien. Over het algemeen. Misschien jouw dochter wat vlotter.
Waarom zou jouw dochter dingen eerder moeten kunnen dan andere kinderen?

Tango

Tango

01-12-2011 om 12:03

Ik vind

7 jaar ook best heel jong hiervoor hoor. Zie het Tangozoon voorlopig echt nog niet doen, maar die zal ook wel een stuk minder zelfstandig zijn hoor. Ik kan me de reactie van de familie van je man dus wel voorstellen. Kinderen van 7 kunnen nog zo zelfstandig zijn. Verkeersinzicht vraagt heel wat van ze. En in hoeverre is zij al bekend met verkeersregels?
Dochter van 10 jaar mag sinds ze 8 was alleen van school naar huis fietsen, rustige weg, vooral fietspad, nagenoeg geen lastige situaties. Alleen naar het winkelcentrum mag ze sinds ze 9 is. Naar het centrum van de stad hier zou ik haar bijv. nog niet laten fietsen, ze zou overigens de weg niet eens weten volgens mij, beetje dromerig is ze wat dat betreft.
Ik meen me te herinneren dat je een tijdje geleden over Ayladochter schreef dat ze zo dromerig en snel afgeleid was bij het fietsen. Best bijzonder dat je haar nu zoveel zelfstandig laat fietsen, vind ik. Of verwar ik je nu met iemand anders?
Je man met haar mee laten fietsen, lijkt me een goed idee. Kan hij zien hoe ze omgaat met lastige situaties. Verder zou ik haar persoonlijk niet naar dat winkelcentrum laten fietsen, de muziekles zou misschien wel gaan.

ayla

ayla

01-12-2011 om 12:34

Toelichten

Ik moet misschien even toelichten dat het winkelcentrum naast haar oude basisschool ligt en dat er kinderen van groep 5 en 6 zijn die alleen naar school fietsen en weer naar huis. De weg is wel wat drukker, echter overzichtelijk, je kunt naar beide kanten honderden meters ver kijken. En met druk heb ik het over 1 auto per 2 of 3 minuten ofzo. Verder is het woonwijk met binnenwegen of afgesloten paden.
Ik heb haar wel van te voren gezegd dat ze op de stoep moest gaan staan en die straat te voet moest oversteken, niet fietsend. Dat zou ze ook doen. Nou ja misschien ben ik ook wel wat te makkelijk

ayla

ayla

01-12-2011 om 12:36

Daarbij als ik op mijn man moet wachten fietst dochter nog op de stoep voor ons huis heen en weer Ze is zijn meisje en dat is moeilijk loslaten.

Tango

Tango

01-12-2011 om 13:13

Ja, maar

Het kan best dat er kinderen zijn van groep 5 en 6 die alleen naar huis fietsen en ik weet dat Ayladochter ook in groep 5 zit, maar ze is toch nog maar 7. Die kinderen zijn al gauw 2 jaar ouder en hebben dus meer fietservaring.

Maylise

Maylise

01-12-2011 om 13:26

Geen norm

Met dit soort dingen is het heel lastig om van een afstandje in te schatten wat wel of niet verantwoordelijk is. Ik zou me persoonlijk bij alleen 10 minuten fietsen voor een 7 jarige met een oversteek niet prettig voelen en dat verbieden. Alleen ik ken de situatie ter plaatse niet en ik ken je kind niet. Er zijn hele verstandige 7 jarigen. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik zelf op die leeftijd drie kwartier moest lopen om naar school te komen & dat mijn moeder allang niet meer mee liep. Ook daar was een oversteek bij op een (voor die periode althans) drukke weg. Nooit wat gebeurd. Mijn vierde liet ik ook al vlug los. Zij wilde altijd zo graag bij de oudsten horen en ze is ook een heel verstandig en oppassend meisje. Er zijn hele zelfstandige kinderen die dit inderdaad makkelijk aan zouden kunnen.

Het belangrijkste lijkt me dat je man en jij een lijn trekken en deze discussies niet voeren waar kind bij is. Want voor kind is het inderdaad verwarrend. Eerst mag het wel en het gaat allemaal goed en nu mag het opeens niet meer. Daarnaas plaatst dat je man ook niet in een fijne positie als boeman.

Ik zou dus samen met man het gesprek aangaan, samen afspraken maken en die elk half jaar of zo evalueren waarbij dochter wat meer vrijheid krijgt. Misschien kunnen jij en man samen een stappenplan op stellen waar beide partijen zich tevreden bij voelen?

Fransien

Fransien

01-12-2011 om 13:36

1 lijn

Het belangrijkste is dat je man en jij op 1 lijn komen, dit is namelijk niet leuk. Voor ayladochter niet omdat zij graag zelfstandig wil zijn, mama vindt het goed, ze doet het goed en netjes, maar papa draait alles terug. Voor jou is het ook niet leuk om overruled te worden, en voor papa is het helemaal niet leuk om niet erkend te worden in zijn zorgen en voor voldongen feiten te staan waarbij hij de boeman wordt die alles weer terug moet draaien. Overigens is het een normale reactie op zo'n situatie om langzamerhand extremer te worden, dus beschermender in het geval van je man.
Ga eerst met je man praten, hij neemt heus wel wat van jou aan maar niet van allerlei meiden achter hun toetsenbord op een forum.

Fransien

Fransien

01-12-2011 om 13:39

Mijn 7-jarige oudste dochter mag wel zelfstandig naar muziekles (1 overzichtelijke maar wel drukke rotonde over waar door de auto's en door haarzelf goed opgelet wordt). Vanochtend heb ik haar ook alvast naar school laten lopen omdat de twee middelsten zulke treuzels waren dat we te laat gingen komen. Die weg is ook behoorlijk vertrouwd met een brede stoep en oversteken op zebra's en met voetgangerslichten bij het kruispunt.

ayla

ayla

01-12-2011 om 13:47

Reactie

Misschien had ik het beter bij relaties kunnen zetten Het moeilijke is natuurlijk dat man zich gesteund voelt door zijn familie die zoals alle liefhebbende oma’s en opa’s ongerust zijn. Hij kan dan schermen met het feit dat zijn ouders het ook niets vinden en dat het dus onverantwoord is. Zo ging het ook met het fietsen naar de muziekles, dochter heeft het een aantal weken alleen gedaan, totdat oma en opa erachter kwamen zei de discussie aan gingen met mijn man, mijn man zich er opeens niet prettig bij voelde en dochter mocht niet meer alleen fietsen. Ik vond dat toen verder de discussie niet meer waard omdat het telkens vroeger donker werd en ik dochter niet alleen in het donker laat fietsen. Ik heb laatste maanden veel met haar geoefend, veel naar de stad gefietst, drukke wegen geoefend en ze is enorm vooruit gegaan hierdoor. Tot voor kort zat ze ook op dansles vlakbij het zelfde winkelcentrum en dat fietste ze gedeeltelijk alleen, ik hielp haar oversteken bij de ‘drukke’ weg en de rest deed ze alleen. Hier kon man zich wel overheen zetten al was het ook niet van harte. Nou ja, ik voel me eigenlijk vooral geraakt in mijn moedertrots.

billie

billie

01-12-2011 om 13:52

Oh nee

Ik zal wel overbezorgd zijn, maar mijn ruim 8 jarig slim vetstandig dochtertje mag bijna niets alleen fietsen, ik vind fietsen een enorm gevaarlijke bezigheid voor die kleintjes. Het verkeer is hier wel vrij druk moet ik zeggen. Maar dan nog, genoeg gekken op de weg. En dan zo'n klein kwetsbaar meisje zonder ervaring. Nee hoor, risico kan dan klein zijn, ik loop het niet. De ervaring krijgt ze door met mij te fietsen. Als iemand hier soepeler over zou denken, bijv mijn partner, dan zou mijn bezorgdheid voorgaan vind ik, andersom ook. Hij mag mij dan overtuigen en proberen mijn bezorgdheid weg te nemen. Mijn dochter is het overigens totaal niet met me eens. Jammer dan.

billie

billie

01-12-2011 om 13:54

Tsja

Als ouders ben je natuurlijk verantwoordelijk voor je kinderen. Maar ik vind het lief van je man dat hij zich de bezorgdheid van grootouders aantrekt. (hoop dat mijn zoon dat later ook doet)

Irene

Irene

01-12-2011 om 14:20

Dus

nogmaals, laat je man vooral veel gaan fietsen met je dochter de komende tijd. Een win-win situatie: je dochter doet meer ervaring op, je man kan zien hoe het gaat en zelf beoordelen waar ze wel of niet aan toe is.

Evanlyn

Evanlyn

01-12-2011 om 14:51

dan heeft hij er ook de "last" van zodat jij niet te geïrriteerd raakt. Zo doe ik het ook. Van mij mag onze voorzichtige 11-jarige dochter ook in het donker alleen naar de muziekschool langs een niet te drukke route. Maar als man dan niet fijn vindt, zal hij haar moeten brengen en halen.

Vvn

Ik heb een paar jaar geleden een filmpje gezien van VVN over het kind in het verkeer. Daarin werd verteld dat kinderen tot en jaar of 10/11 niet hetzelfde zicht hebben als volwassenen. Wij kunnen als we vooruit kijken ook nog zien wat er naast ons gebeurd, bij kinderen is dit niet zo. En jonge kinderen kunnen geen snelheid inschatten. Ik heb net al even gekeken of ik het filmpje kan vinden bij youtube, helaas niet gevonden.

Annet

Annet

01-12-2011 om 20:27

Hier zeker niet

Onze jongste (9 jaar) is zeer zelfstandig en heeft een goed overzicht. Toch mag hij niet zomaar overal heenfietsen. Hij mag wel lopend en met de step een drukke weg oversteken maar niet op de fiets. Dat vraagt een heel andere vaardigheid.
Het versneld zijn heeft er nu nog niets mee te maken. (Onze jongste is ook versneld). Ik snap dat hij aan het eind van de basisschool een aantal zaken versneld zal moeten leren. Maar daar hoort verkeersinzicht op 7 -jarige leeftijd zeker niet bij. Juist vanwege het snelheid inschatten en vooruit kijken waar Akka het over heeft.

Tango

Tango

01-12-2011 om 21:22

Rotondes (beetje ot)

Fransien, jij schrijft iets over een rotonde waar automobilisten goed uitkijken. Volgens mij kun je dat nooit zo met zekerheid zeggen. Ik vind rotondes vaak vreselijk gevaarlijk voor fietsers. Wij hebben er hier vlakbij huis een en hoe vaak ik al niet meegemaakt heb dat een auto doorrijd terwijl de fietser (of andere auto) voorrang heeft! Ik vergeet nooit die keer dat Tangodochter nog net kon remmen voor zo'n idio**

Marja

Marja

01-12-2011 om 21:29

Norm van de voorzichtigste ouder

Ooit las ik hier eens op het forum "mijn man en ik hebben afgesproken dat de norm van de voorzichtigste ouder door beiden wordt uitgevoerd". Dat vond ik zo mooi simpel en effectief, scheelt een hoop gediscussieer.

Ik zie een tussenweg

Ik ben het met p. eens...Nu is 'over ruim 2 jaar moet ze...' nog niet relevant. Dus dat argument moet je los laten.
Ik zie wel een tussenweg.
Fietsen is té gevaarlijk vind je man, schoonouders en ook velen hier.
Je dochter snakt naar meer zelfstandigheid.
Kies dan voor iets veiligers dan fietsen. Laat haar zelfstandig gaan naar het een of ander, maar dan lopend.
B.v. naar die muziekles. Die was toch maar 5 minuten? Dat is dus ongeveer 15 minuten zonder de fiets, lopend.
Stuk veiliger want het gaat langzamer en dus heb je meer overzicht en rust om te kijken en je bent op de stoep etc. etc.
Bouw desnoods een tussencontrole in door de muziekleraar op de hoogte te brengen dat ze zelfstandig komt, zodat hij/zij als ze zomaar niet op kan dagen jullie kan bellen.
Kind blij, want ze kan zelfstandig, moeder blij want ze doet ervaring op, vader en schoonfamilie blij want ze is veiliger.
Hier hebben de kinderen 8 jaar naar de basisschool gelopen. Ook 5 minuten, lopend zo'n 15 in kinderpas. Konden ze zelfstandig met gemak toen ze 7 waren.
groeten albana

toja

toja

02-12-2011 om 09:06

Eens met albana

Mijn 7 - jarige heeft ook behoefte aan meer zelfstandigheid. Dat is nieuw voor ons, want haar 11jarige broer ( met autisme heeft en wil nog veel begeleiding). Hij gaat pas sinds dit jaar 2 keer per week alleen naar huis. Zijn zusje echter wil al alleen naar de winkel, tekenles enz. Dat mag ze ook, maar wel lopend. Ik laat haar nog niet alleen fietsen. Lopen vind ik een ook een goede tussenoplossing.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Yaron

Yaron

02-12-2011 om 09:53

Hier wel

Ik ben misschien ook te gemakkelijk, zoon van 9 jaar mag al een hele poos zo´n eind alleen fietsen, zoon van 7 liet ik al iets eerder los. We wonen in een plattelands dorp, ze fietsen hier wel de drukkere doorgaande weg over. Misschien scheelt het dat ik zelf ook zo ben opgevoed, ik moest op mijn zesde alleen van school naar huis fietsen over een smalle weg waar veel bussen, vrachtauto´s en trekkers reden. De jongens liepen ook vanaf dat ze 5 waren af en toe alleen van school naar huis, dat is 3 minuten lopen door een rustige wijk.

Fransien

Fransien

02-12-2011 om 10:01

Rotonde (beetje ot)

De rotonde is hier vlak bij ons huis, ik ken hem heel goed, wordt soms al door kleuters zelfstandig genomen (ben ik zelf geen voorstander van, mijn kleuters letten daarvoor nog niet genoeg op). Het is een door fietsers en voetgangers veelgebruikte rotonde. Overigens is dochter lang van stuk (1.35) en wacht ze tot de auto duidelijk stopt voordat ze oversteekt.
Onze 7-jarige wil ook graag meer zelfstandigheid, voorlopig gaat dat nog niet veel verder dan zelfstandig naar muziekles en zelfstandig naar een vriendinnetje verderop in de straat (zonder de weg te hoeven oversteken).

Fransien

Fransien

02-12-2011 om 10:05

Ayla

Wist je man vooraf dat ayladochter zelfstandig naar muziekles ging? Dan had hij dan moeten protesteren, niet nu onder invloed van zijn ouders. Overigens vind ik het op zich lief dat je schoonouders bezorgd zijn over hun kleinkind, en goed dat ze dat via je man aankaarten, maar bezorgdheid van grootouders is voor mij geen doorslaggevend argument. Bezorgdheid van ouders wel (mijn schoonmoeder laat altijd de kleinkinderen lekker meehelpen in de keuken, prima, maar een 5-jarige mag van mij nog niet met de kaasschaaf en een komkommer aan de slag.

Vic

Vic

02-12-2011 om 11:15

Oh nee

Mijn bijna 7-jarige (januari) mag sinds kort zelfstandig oversteken als ze lopend is. Dat gaat echt nog wel een jaar of 2 duren voordat ze zelf (alleen) mag fietsen. Cognitieve vaardigheden en verkeersinzicht gaan niet een op een samen. Dus een 10-jarige die naar het v.o. gaat kan niet beter fietsen dan een 10-jarige in groep 6. Mijn verstandige, over het algemeen oplettende, brugklasser van 12 is pas van haar fiets gereden. Dat kan natuurlijk altijd gebeuren, maar ik denk dat de kans bij een 7-jarige nog iets groter is (ook al omdat ze minder zichtbaar zijn door geringere afmetingen).

ayla

ayla

02-12-2011 om 11:26

Kanttekening

moet wel even zeggen dat ze voor de kruising afgestapt is, de stoep op, lopend overgestoken en toen verder gefietst. Dit was de afspraak die ik van te voren met haar gemaakt had. Maar manlief een paar keer met haar laten fietsen if wel een goed idee

jessica 5

jessica 5

02-12-2011 om 21:48

Ayla

En misschien voor de veiligheid ook overdag zo'n geel hesje over haar jas laten aantrekken. Ik vind dat persoonlijk in de auto ook erg prettig als ik fietsers zie met van die gele hesjes aan. Zeker als het nog net niet/wel aan het schemeren is zijn ze goed zichtbaar. Ik zie er steeds meer mensen mee fietsen. Hier hebben we ze ook aan op de fiets.

Rosase

Rosase

03-12-2011 om 00:19

Lopen

Zo heb ik het ook opgebouwd. Eerst te voet, toen samen met grote broer (maar ja die heb jij niet in de aanbieding) en nu ze 9 is alleen.

Spreek met je man af dat ze een stukje vooruit fietst en op kritieke punten blijft staan totdat jij bij haar bent. Zo heb ik het ook opgebouwd met mijn kinderen. Dan doet ze het toch grotendeels alleen en heb jij toch de controle.

Loslaten

Voor mij is niet de enige maatstaf of mijn kind iets zou kunnen, maar er speelt ook mee of hij goed kan reageren als er eventueel iets verkeerd zou gaan. Kan hij goed oplossingsgericht denken?
Mijn 13 jarige zou prima met de bus alleen door heel Nederland kunnen reizen. Hij kan lopen en lezen dus hij kan dat best. Maar raakt hij in paniek als hij een bus mist? Hoe lost hij het op als er veranderingen zijn in de lijndiensten? Wat doet hij als er `s avonds na 10 uur opeens geen bus meer blijkt te rijden?
Dus loslaten is voor mij niet alleen of mijn kind iets kan, maar ook of het verantwoord is.
Alleen oversteken bij een drukke weg zou mijn zoon dus niet gemogen hebben op 7 jarige leeftijd, maar hij had het best gekund.

AzoraC.

AzoraC.

12-12-2011 om 12:11

Discussie

Het blijft een discussie (zie hierboven 'fietsen in het donker') en er is geen richtlijn wanneer ze eraan toe zijn. Die muziekschool lijkt me geen punt, die winkel lijkt me wat ver. Onze jongste kinderen (die mogen alles wat sneller dan de oudste) fietsen sinds ze 8,5 zijn alleen naar school (vergelijkbaar met jouw route naar de winkel). En daarmee liepen ze voor op andere kinderen.

Belangrijkste is dat jij en je man elkaars gevoel erkennen. Jullie moeten dus allebei wat toegeven en tussenwegen zoeken. Het is niet zo dat er eentje gelijk krijgt en de ander zich maar moet aanpassen. Hij moet je dochter meer vrijheid geven dan hij eigenlijk aandurft en jij moet niet te ver gaan.
Azorac

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.