Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
calien

calien

21-08-2009 om 14:11

Dochter (11) wil alleen thuisblijven: wat zouden jullie doen?

Onze zoon heeft op dinsdag altijd zwemles en onze dochter wil eigenlijk niet meer mee. Zij is bijna 11 jaar. Ik ga om 16.45 uur de deur uit en kom rond 18.30 uur weer terug. Het is ongeveer 20 minuten rijden.
Ik zit erg te twijfelen of ik dochter alleen thuis kan laten. Ik vind dat ik best lang weg ben, maar vooral de afstand is waar ik me zorgen om maak. Nu is is ze ook best eens een uurtje thuis, maar ben ik zo terug als er iets is. Aan de andere kant zal ze ook moeten leren om thuis te zijn en daar mee om te gaan, want na dit schooljaar gaat ze naar de middelbare school (ze zit in groep 8). Dochter is alleen nogal naief en denkt niet altijd eerst na voor ze handelt. Zo zie ik het rustig gebeuren dat ze opgehaald wordt iemand en dan zo het huis uit stapt. Dan of de deur wagenwijd open laat staan, of geen sleutel mee neemt en er dus niet meer in kan als die ander rond 18.00 uur gaat eten en haar naar huis stuurt. In het zwembad ging ze altijd nintendo-en, dus dat kan ze dan thuis ook gewoon doen, of tv kijken of wat dan ook.
Ik merk dat ik het moeilijk vind om los te laten......wat zouden jullie doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

21-08-2009 om 14:26

Is er een back-up beschikbaar

De tijd dat je weg bent zou ik niet zo'n probleem vinden, de afstand wel. Ik laat mijn oudste van 11 ook wel alleen, maar eigenlijk alleen als ik in de naaste omgeving blijf. Ik denk dat het idd verstandig is om haar te leren om zorgvuldig om te gaan met alleen thuis te zijn. Je kan afspraken maken zoals: voor niemand de deur open doen, afspreken wat ze aan eten en drinken zelf mogen pakken en dat ze zelf ook niet ergens anders of buiten gaan spelen. Maar ik zou het überhaupt alleen doen als er iemand in de buurt is waar ze snel contact mee kan krijgen en dwaar ze makkelijk heen kan gaan als er iets mocht zijn. Zijn er geen buren ofzo die een oogje in het zeil willen houden?

liedewij

liedewij

21-08-2009 om 14:31

Dat weet je zelf het best

Ligt helemaal aan het kind. Onze zoon van 9 zou ik dit prima toe vertrouwen. Maar als je denkt dat dochter zich niet redden kan zou ik haar niet gelijk "los"laten. Kan er geen buurvrouw een oogje in het zei houden? In elk geval zou ik heel duidelijke afspraken maken. In de trant van; waar wel en waar niet spelen, of ze kinderen mee naar huis mag nemen en welk kind wel/niet, afspreken waar ze de huissleutel laat. Een keer uitproberen en de afspraak maken dat je na 45 minuten even belt hoe het gaat.
Maar ja , jij kan het beste inschatten of ze het aan kan of niet. Gezien haar leeftijd zou ik er wel wat naar toe werken.

Liedewij

Ellen Wouters

Ellen Wouters

21-08-2009 om 14:39

Naar toe werken

Het is geen kortetermijnoplossing, maar kan ze dit recht niet verdienen?
Zij wil niet meer mee, dan is het tijd dat ze gaat laten zien dat ze verantwoord alleen thuis kan zijn. Eerst voor kortere episoden en als je dichterbij bent, en als dat goed gaat mag ze thuisblijven bij zwemles.
Zij heeft er dus een belang bij het goed te doen, zou dat niet helpen (icm een checklistje bij de deur) om wat zorgvuldiger te worden?

Bastet

Bastet

21-08-2009 om 15:18

Afspraken maken

Elke woensdagmiddag blijft mijn zoon van 12,bijna brugpieper,een paar uurtjes thuis,omdat ik met zijn zus naar circusles ga.Wij hebben afspraken gemaakt.Hij weet waar hij heen moet bellen,als er wat is,en mijn moeder woont vlakbij.Hij mag niemand binnenlaten,en als hij even weggaat moet hij mij even bellen.
Het gaat best goed,ik zou het zeker gewoon proberen met goede afspraken en eventueel een backup.
Groetjes,bastet

Hier ook

Zoon van 11 blijft alleen thuis als ik met broertje en zusje naar zwemles ga. Alles bij elkaar zo'n 2.5 uur.
We hebben van te voren heel duidelijke afspraken gemaakt: binnen blijven; geen vriendjes over de vloer; niet snoepen (fruit/brood mag wel); voor niemand opendoen; als er iets (wat dan ook) is - mij direct bellen; en inderdaad een backup - in geval van nood is moeder van een vriendje beschikbaar. Houdt hij zich niet aan de afspraken, dan moet hij een maand lang mee naar zwemles.
Hij heeft 1 keer de afspraken gebroken (vriendje binnengelaten), vervolgens een maand lang mokkend bij de zwemles gezeten, en zo zijn lesje wel geleerd

Janna3

Janna3

21-08-2009 om 19:45

Kan wel denk ik

Hier gaat onze oudste van 9 tijdens de zwemles van de middelste alleen naar huis en blijft daar van 15.30 tot 17.30 uur alleen thuis. We hebben wel een aardige batterij aan back-up, hij kan mij bellen via een sneltoets op de telefoon, hij kan vrienden van ons bellen en hij kan naar de buren lopen. Zoonlief vindt het heerlijk om een middagje alleen thuis te zijn...

Astrid

Astrid

21-08-2009 om 21:39

Alleen blijven gaat goed hier.

Wij laten zoon (voor de zomer 11 geworden) al een jaar alleen thuis als man met z'n zussen naar hun sport gaat (ik werk dan). Man gaat dan ook naar uit wedstrijden buiten de stad. Zoon is autistisch en qua praktisch handelen jaren jonger, maar dit kan hij goed aan. Hij doet de tuin deur op slot zodra hij naar boven gaat en z'n tijd brengt hij door met computeren en lezen. Telefoon neemt hij gewoon aan. Iemand binnen laten doet hij niet. Wat er bij brand gebeurt weet ik niet, ik hoop maar dat hij dan inderdaad meteen naar buiten gaat en niet eerst de computer gaat afsluiten.

Het enige wat niet gaat is als hij dan op zo'n ochtend zelf naar zwemmen moet. Ook al bel je tig keer, hij vertrekt gewoon niet.

Dochter van 8 laat ik overigens ook weleens een uurtje alleen als ik de stad in ga. Naar de stad is het ook 20 min. op de fiets.

Tihama

Tihama

22-08-2009 om 12:30

Langzaamaan

Wij laten onze zoon van 11 al sinds zijn 8e regelmatig alleen thuis, ook ingegeven door sport en zwemles met dochter. Ik vond dat ook best eng. In het begin belde ik bijna elk kwartier om te vragen of het nog goed ging. Ik heb de 'drill' geoefend wat te doen als er brand is. We wonen in een rustige straat met uitstekend contact met alle buren. Hij weet dat hij ten allen tijde naar de buren kan rennen als er iets is.

Verder zorg ik ervoor dat ik absoluut telefonisch bereikbaar ben als hij alleen thuis is. Mijn mobiel nummer heb ik met beide kinderen als een soort mantra geoefend. Ze kunnen de vreemdste rijmpjes leren, dus een telefoonnummer leren is niet zo moeilijk

Ik laat hem ook altijd zijn sleutel met een koord vastknopen aan zijn broek. Omdat hij ook in staat is de voordeur uit te gaan en te vergeten om de sleutel mee te nemen.

Het is moeilijk, loslaten, maar zeker als je dochter volgend jaar naar de middelbare school gaat is het nu tijd om deze zelfstandigheid begeleid op te rekken.

Ik merk trouwens dat ik mijn dochter van 8 nu minder alleen laat dan ik destijds met mijn zoon deed. Bij hem knelde het vanwege de jongste, dus de noodzaak is er nu minder. Ze vraagt er echter wel naar, dus ik moet er langzaamaan wel mee beginnen. Hoe eng ik dat ook vind....

Tihama

Yvonne

Yvonne

22-08-2009 om 21:54

Alleen thuis

Mijn dochter bijna 11 laat ik al zeker 2 jaar rustig voor 2-3 uurtjes alleen thuis. Ze weet dat ze voor niemand open mag doen, ze neemt ook de telefoon niet op, alleen haar mobiel als wij bellen. Omdat ze niet meer naar de BSO wil heb ik haar daar vanaf gehaald. Normaal gaat ze dan naar oma maar omdat die op vakantie was is ze deze vakantie zelfs 1x een hele dag alleen thuis geweest toen we allebei moesten werken. Ging helemaal goed.

Vic

Vic

23-08-2009 om 22:31

10-jarige

Mijn 10-jarige blijft regelmatig een uurtje (of 2) alleen thuis als ik boodschappen ga doen. Laatst moest ik een keer werken op mijn deeltijddag en heb ik haar laten kiezen of ze naar de bso wilde of thuis blijven (het was vakantie). Toen is ze van 7.30 tot 12.00 uur alleen thuis geweest. Het is geen kind dat rare dingen doet, ze weet wie ze moet bellen in geval van nood, en ze mag niet de telefoon opnemen of de deur open doen.

8 jaar

Onze dochter van net 8 blijft ook geregeld even thuis. Ik neem mijn telefoon mee en ze weet hoe ze mij moet bellen. Gaat altijd prima.

Nely

Nely

24-08-2009 om 10:19

Ook hier

blijft 10 jarige zoon wel eens alleen thuis. Vorige week nog toen ik 's middags aan het werk was bleef hij 2 1/2 uur alleen thuis. Hij weet wat hij wel en niet mag doen en onze mobiele nummers liggen naast de telefoon zodat hij altijd iemand kan bellen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.