Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter 6 jaar houdt niet van speelgoed

De titel zegt het eigenlijk al, onze dochter van met 6 jaar houdt niet van speelgoed. 
Inmiddels hebben we al weer 2 speelgoedboeken in huis (wat komen die vroeg!). Dochter heeft ze uitgebreid doorgekeken en komt tot de conclusie dat ze niets leuk vindt. Ze gelooft niet meer in Sinterklaas, maar verwacht wel een cadeautje (of een paar). Dit vooral omdat we Sinterklaas wel vieren. Haar jongere zusje gelooft nog wel en daarom kunnen we geen lootjes trekken.

Dochter is geen speelgoed kind. Ze vermaakt zich vooral met tekenen en kleuren, maar daar heeft ze inmiddels genoeg spullen voor. Ze kijkt nauwelijks om naar het speelgoed dat ze heeft. Ook voor haar verjaardag afgelopen zomer wist ze niets te vragen. Toen heeft ze van ons een fiets gekregen en van overig bezoek boeken (ze kan al heel goed lezen), teken/kleur spullen en sieraden. 

Kortom lastig om een cadeau voor dochter te bedenken. Daarbij willen opa en oma vaak ook nog wel een Sinterklaas of kerstcadeau geven, maar ook daar weet ik niets voor te bedenken.

Teken/kleurspullen en sieraden heeft dochter inmiddels genoeg. Een boek krijgt ze in ieder geval. Iemand nog andere ideeën?


misschien kleuren met cijfers?
Diamant painting?

Spulletjes om haar kamer mooier te maken. Mooie dekbedhoes. Nieuwe kleding, die ze graag wil hebben maar normaal te duur is?
Wat doet/hoe speelt ze met vriend(innet)jes? Misschien brengt je dat nog op een idee.

Een mooie pyjama, badjas, dekbedovertrek, opschrijfboekje, badlaken, kleding, tekentafel voor op haar kamer, schilderij voor aan haar muur, nog meer boeken (daar heb je er nooit teveel van 😀), muziekspeler, puzzel, boekenkast je, uitje/belevenis (dierentuin, museum, high tea, Zoiets), tijdschriftenabonnement, puzzelboekje, mooie bel/zadeldekje/krat voor op haar fiets, iets lekkers

abonnement op bieb of op week/maandblad.
Mij lijkt 6 jaar nogal jong om lootjes te trekken. Niet omdat er nog een jonger kind is. Mijn zus had een kind dat echt een paar jaar jonger was dan de andere 2, en die was verteld dat sinterklaas wel de cadeautjes kocht, maar geen tijd had om al die "plaagcadeautjes" te maken, dus dat ze dat zelf deden. Probleem opgelost voor als ze eens iets zag of hoorde wat niet de bedoeling was

Wij kregen vroeger als kind vaak nuttige dingen. Pyjama, sloffen, sokken, sportkleding, badpak, dat soort dingen. Als ze graag leest zijn boeken of een abonnement op een tijdschrift ook leuk. Is er niet nog iets van een knutselset of een bepaalde soort verf/pennen/stiften waar je haar blij mee kunt maken?

Best herkenbaar... Dingen die op gaan zijn altijd handig. Misschien een soort scheikunde of proefjes set? Bruisbal maak set? Slijm maak set?

Of zo'n projector waarmee je leert tekenen? Een zitzak om in te chillen? Misschien iets waarmee ze muziek kan luisteren op haar kamer?

Een verrekijker. Een vergrootglas (leer haar dan van de zomer ook even hoe je daar vuur mee maakt, succes verzekerd). Een zakmes, maar daar is ze misschien nog wat jong voor (je hebt trouwens ook speciale zakmesjes voor kinderen, maar dan ziet het mes er echt uit als een kleuterding en ik vermoed dat dat niet echt in de smaak valt).

Die bruisbalmaakset is ook een idee. Action heeft ze (althans hier). 
Een origamiboek en blaadjes (al is 6 misschien nog wat jong).

En hebben jullie al een skippybal?

Groeten, 

Temet

HumpieDumpie

HumpieDumpie

11-10-2021 om 12:44 Topicstarter

Bedankt voor de tips! 

Ik probeer even samenvattend te reageren:
- Diamond painting en kleuren op nummer vindt ze saai (haar eigen woorden). Ik vermoed dat ze dan teveel beperkt wordt in haar creativiteit.
- Spullen om haar kamer mooier te maken heeft ze genoeg en ze heeft op dit moment geen behoefte van stijl te veranderen.
- Een uitje of belevenis vind ik zelf lastig. Kans is groot dat haar zusje dan ook mee gaat, waarom zou zij het dan cadeau moeten krijgen terwijl haar zusje het 'gewoon' krijgt?
- We hebben een abonnement op de Donald Duck. Een ander blad dat ze leuk vindt weet ik zo niet. Nog wel een idee om een paar losse tijdschriften te geven en daarna kijken welke ze leuk vindt.
- We hebben nog zo'n set om zeepjes te maken liggen, maar hier kijkt ze niet naar om. 
- Leuke ideeën vind ik: een mooie jurk, strandlaken, muziekspeler of een mooi tekenblok. Zoals gezegd krijgt ze zeker een boek. Ik zal ook eens kijken of we nog een mooie set pennen/stiften/potloden kunnen geven.

Natuurlijk neem je dan haar zusje niet mee op een uitje dat je cadeau geeft. Het is juist ook erg fijn om af en toe 1-op-1 uitjes met je kind te doen!
Zo'n uitje kan bijvoorbeeld ook zijn: samen naar een (creatieve) workshop.

Wat ze misschien ook wel leuk vindt is een paar echte schilderdoeken. Action (alweer) verkoopt voorgespannen canvas op frame in verschillende maten voor weinig geld. De kleinste maat is denk ik zo'n 20 x 20 cm.  Daarop schilderen (ze hebben ook verf) is weer eens wat anders dan tekenen op papier. 

Groeten, 

Temet

Als kind waren tekenspullen ieder jaar weer mijn favoriete cadeautjes, ook al had ik genoeg potloden, een mooie nieuwe doos, daar was ik altijd blij mee.
Ik weet niet wat ze al heeft maar is een duidelijk verschil tussen de action merken potloden en echte potloden, deze geven veel meer kleur af, dus misschien toch een keertje iets van een bekender merk nemen. (als ze er netjes mee omgaat hoor)
Je hebt ook aquarel potloden, die kan ze na het tekenen laten uitvloeien met een kwastje water. Waterverf doosje (action of een beter merk zoals Talens) is ook leuk, incl mooie tekenblokken of een aquarel blok. Misschien een instructieboekje kopen, zodat ze dingen kan natekenen en leren hoe het moet?  Of mooie fineliners, in verschillende kleuren, of een kalligrafie pen of stift? 
Boetseerklei of fimo-klei? 
Binnenkort is de KreaDoe er weer (eind oktober), ze hebben ook een kinderplein, misschien kan je daar samen met haar heen gaan en dan gaat haar zusje naar opa en oma, denk inderdaad dat het leuk is om alleen iets met jou te doen. Bij de Kreadoe kan je trouwens ook spulletjes kopen.

Ik heb net in dit draadje meerdere keren de Action aangeraden, maar inderdaad: koop daar vooral geen kleurpotloden, want daar valt niet mee te kleuren! Met de verf en doeken die ze daar verkopen valt wel te werken (al zal iemand die echt serieus schildert als hobby ongetwijfeld betere kwaliteit willen). Mijn kinderen (12 en 15) zijn er in elk geval redelijk tevreden mee. 

Groeten, 

Temet

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

11-10-2021 om 13:39

Acrylstiften, stenen( zak bij de bouwmarkt) en transparante lak. Dan kan ze "happy stones" gaan maken en verstoppen voor anderen.

Heel herkenbaar. onze dochter van 6 'speelt' ook niet echt met speelgoed. Enige verschil is dat ze het wel allemaal leuk vindt en wil vragen, maar er dus uiteindelijk niet mee speelt. Ze was gisteren jarig en heeft gekregen:
- Knutselspullen
- Een zeemeerminstaart (wel diploma vereist om daarmee te gaan zwemmen )
- Turnpakje en een turnmat
- Een spel over zakgeld
- Magic Sand
- Een soort kinder borduur setje
- Make-up, haarkrijt
- De eerste broeikas (om zelf plantjes/bloemetjes o.i.d. in te gaan kweken)

Nog meer tips: 
- Gipsen beeldje gieten en verven 
- Of 'echte' verf met mooie kwasten en eventueel canvas doeken erbij
- Proefjes zoals bruisballen maken, stuiterballen maken, of andere proefjes met chemische reacties. 
- Smart games, puzzel
- Trampoline
- Horloge
- Samen naar de stad en lunchen
- Naar de bioscoop, museum 
- Karaokemicrofoon
- Vtech fototoestel of vlogcamera
- Geurtje
- Lego, wordt hier overigens alleen opgebouwd, en daarna niet meer naar omgekeken. Ze speelt daar dus niet mee, maar het bouwen vindt ze wel leuk.

Onze dochter gelooft overigens ook niet echt meer in Sinterklaas, nooit gedaan ook.

Temet schreef op 11-10-2021 om 13:33:

Ik heb net in dit draadje meerdere keren de Action aangeraden, maar inderdaad: koop daar vooral geen kleurpotloden, want daar valt niet mee te kleuren! Met de verf en doeken die ze daar verkopen valt wel te werken (al zal iemand die echt serieus schildert als hobby ongetwijfeld betere kwaliteit willen). Mijn kinderen (12 en 15) zijn er in elk geval redelijk tevreden mee.

Groeten,

Temet

Bij Action verkopen ze ook mapjes met kleurpotloden van Bic. Prima spul en beter dan de bruinzeeldoos die mijn pubers in de eerste van het vwo moesten aanschaffen. Die bic potloden kleuren prima. Merkloze zooi moet je dat niet kopen dat kleurt niet.  Oma had ooit toen wij voor de kleine van die wat dikkere kleuterpotloden hadden gevraagd van Hema of Bruinzeel zo'n set merkloze zooi van Action gekocht.  Oma helemaal trots "Dit zijn wel 100 kleuren voor nog minder geld dan die kleurtjes die jullie hadden gevraagd, dat waren er maar 6" 

Inmiddels zijn de kinderen 19 en 16 en hebben ze nog steeds die set bic in hun schooltas.  Ik ga straks voor dochter nieuwe halen.  De kleuren die ze veel gebruikt zijn op.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.