Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter (7) moet afvallen

Waarom geef je chocolade cake en taart als toetje? Gewoon een stukje fruit of een schaaltje yoghurt of kwark is ook prima als toetje.
En een zak chips per week is ook overdeven

Heel veel kilocaloriën zitten verstopt, bijvoorbeeld in gezond vruchtensap en zuiveldrankjes.

Schrap eerst dit van je boodschappenlijst. 

Vervang broodbeleg door minder vette soorten, kipfilet i.p.v. worst, dat soort aanpassingen.

Tindens onze eerste vakantie met wen baby in Frankrijk ontdekten we 'pyjamapapje'. Ideaal spul voor kampeerders. Na twee weken vond ik dat zoon toch wat 'spekkig' werd en heb ik de ingrediëntenlijst eens gelezen.

Okee... 
Van drie pakjes naar één pakje gegaan en binnen een maand trok het té spekkerige weer weg. Als baby mag je spekrolletjes hebben, maar het werden spekROLLEN.

We zijn zelf een keer bij een dietiste geweest. Belangrijkste is suikers i.c.m. veel vezels eten, bijvoorbeeld appel ipv appelsap. Dat zorgt voor een langzame vertering en een niet zo hoge suiker piek in het bloed. Daarnaast kan je een van de maaltijden (ontbijt/lunch) vervangen door een magere yoghurt product, hiervan heb je een langer vol gevoel en heb je minder kans op snacken.

noteer zelf een keer een week wat je kind eet en neem dat mee naar een dietiste. Dan hoeft je kind er ook niet van te weten.

Fruitmoeder 😊

Snel naar een diëtiste en leren wat gezond is . Want serieus chips cake chocolade 😇

Voordat je bij allerlei diëtisten gaat lopen zou ik zelf al eens een week of een maand beginnen opschrijven wat kind eet.
Waarbij je ook extra incalculeert want kind gaat naar school en krijgt daar waarschijnlijk traktaties die je niet ziet of waar je niets van hoort.

Dat geeft vaak al inzicht.

Spreek ook vooral het woord dieet of dik niet uit tegenover kind. En doe dat opschrijven dus niet pal onder haar neus. Je kan dat perfect 's avonds doen als kind slaapt of als jij op je werk zit.

Gooi ook niet alles buiten. Je wil niet dat kind doodongelukkig wordt omdat het zich gestraft voelt. Of dat ze op school / bij hobby's eten wat ze thuis niet krijgt gaat stelen van anderen. Of op haar 10de stiekeme eetbuien krijgt.

Calculeer bovendien ook in dat kind gewoon moet groeien en dat daar calorieën voor nodig zijn.

Ik zou de nadruk trouwens niet zozeer leggen op "ze moet afvallen". Ze moet de komende periode eerder gewoon groeien en minder snel aankomen.

Roos57 schreef op 18-04-2025 om 14:28:

Snel naar een diëtiste en leren wat gezond is . Want serieus chips cake chocolade 😇

Is niet erg. Zeker niet als de basis gezond is. Maar dat is bij velen niet meer zo anno 2025.

Hele zak chips per week is voor een kind van die leeftijd gewoon 1 dag  extra aan caloriebehoefte. Taart/chocola/cake als toetje iedere dag is ook al 1 dag extra aan caloriebehoefte per week (en dan zit ik nog aan de lage kant)

Ies

Ies

18-04-2025 om 14:36

Ik zou absoluut geen nadruk leggen op afvallen naar haar toe, daar is ze toch veel te jong voor? Gewoon een gezond eetpatroon gaan invoeren. En valt dat teveel op voor haar en heeft ze uitleg nodig, dan uitleggen dat jullie gezonder gaan leven in huis. Dat jullie gewend zijn geraakt aan ongezond leven en dat jullie dat om gaan gooien. 
Een diëtist kan (maar alsjeblieft dan zonder je dochter idd) maar zelf weet je heus wel wat de zwakke punten voor jullie zijn. Ik zou starten met de duidelijk ongezonde dingen gaan vervangen door lekker gezond eten. Dus geen vloeibare calorieën meer etc, uiteraard geen frituur chips en taart. Zet dat onvoldoende zoden aan de dijk kun je altijd nog (over een jaar ofzo) een diëtist inschakelen. 
En natuurlijk lekker samen gaan sporten. 

Ies

Ies

18-04-2025 om 14:41

En uiteraard ervoor waken dat kind zich niet gestraft gaat voelen. Als je dat een beetje slim en afgestemd aanpakt hoeft dat natuurlijk helemaal niet. Focus niet op wat niet mag maar op wat wel mag, ga samen leuke dingen koken en bakken. Met 7 jaar moet je een kind nog prima kunnen ‘ bespelen’. Die invloed wordt straks rap minder. 

Het gaat ook niet om 'niet mogen' of om 'straf'. Maar wel om matigheid. Af en toe een bakje chips, een taartje, een stukje chocola, een ijsje dat is helemaal prima. Maar niet elke dag meerdere keren. Omdat dat niet gezond is. En dat kun je een kind prima leren. Dat zijn een beetje de speciale dingen, bijvoorbeeld taart bij een feestje. Als je die elke dag neemt, is het niet meer speciaal.

Mick87 schreef op 18-04-2025 om 14:33:

[..]

Is niet erg.

nouhh 15 kilo te zwaar voor een 7 jarige 
Best erg .

Roos57 schreef op 18-04-2025 om 14:57:

[..]

nouhh 15 kilo te zwaar voor een 7 jarige
Best erg .

Ik begrijp dat ook niet helemaal….. 15 kilo teveel voor een 7 jarige is niet een ‘beetje mollig’. Dat is meer dan een derde aan gewicht teveel. 

bieb1963 schreef op 18-04-2025 om 15:07:

[..]

Ik begrijp dat ook niet helemaal….. 15 kilo teveel voor een 7 jarige is niet een ‘beetje mollig’. Dat is meer dan een derde aan gewicht teveel.

Kind eet qua tussendoortjes ook twee extra dagen aan calorieen, dus zo'n 28% meer dan waar haar lichaam behoefte aan heeft. Dus dat komt qua gewicht dan aardig overeen.

Ik begrijp dat je je kind niet het gevoel wil geven dat haar lichaam er niet goed uit ziet. Alleen in dit geval gaat het er dus om dat haar overgewicht haar echt beperkt. Het gaat hier niet om een schoonheidsideaal na streven, maar een gezond gewicht zodat ze mee kan komen met haar leeftijdsgenoten.

Volgens mij is een diëtist hier op zijn plaats. Er is in een gezond voedingspatroon gewoon ruimte voor af en toe chips en frituur. Maar als jouw dochter 15kg te zwaar is waarvoor geen medische oorzaak gevonden is, dan is er nu gewoon te veel van dat alles.

Dat betekent dus minderen, het hoeft niet naar nul. Wat ook kan helpen is wisselen naar gezondere producten. Chips vervangen door bijvoorbeeld popcorn, dat maak je eenvoudig zelf en vinden kinderen ontzettend leuk. Je koopt gedroogde mais gewoon in de supermarkt. 1 eetlepel zonnebloemolie en een klein beetje zout erover. In plaats van de huidige toetjes pak je een laag glas daarin doe je een laagje 0% kwark, 1 lotus speculoos koekje verkruimeld, nog een laagje kwark en je topt het af met een schep vlaai vruchtjes. Het ziet er super lekker uit en dat is het ook, maar veel minder calorieën en het vult door de eiwitten langdurig waarvoor ze savonds ook geen honger krijgt.

Eerlijk gezegd denk ik dat ze op dit moment een grotere kans heeft op toekomstige eetproblemen dan wanneer je haar nu aanleert wat wel een gezond voedingspatroon is. Ze hoeft echt niet te leven op droog brood en water.

Als jij ook tegen een grens aanzit, misschien kunnen jullie dan samen een activiteit verzinnen die goed is om extra conditie op te bouwen? (naast het minderen van teveel snacks en zoetigheid?) Misschien lukt het om een paar keer in de week samen te gaan hardlopen? Beginnen met een schema 1 minuut rennen, 1 minuut wandelen en dan om de dag/2 dagen en opvoeren. Het leuke is dat je vaak al na 1-2 weken merkt dat je het langer vol kan houden en dat voelt fijn. En het is sowieso leuk om iets samen te gaan doen. Je kunt online heel veel schemaatjes vinden en dan hoef je alleen maar je mobiel met stopwatch mee te nemen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.