Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter (7) moet afvallen

naast wat al genoemd werd nog dit:

Pasta en rijst eten jullie.  Daarin kan je gezonde en minder gezonde keuzes maken.  Idem voor brood. 
Volkoren Volkoren Volkoren 

Een kind in de groei moet van alle voedingsstoffen voldoende binnen krijgen. 
Veel minder chips frisdrank en taart zoals hier geadviseerd wordt kan een begin zijn. Daar doe je haar heen kwaad mee. 
Voor de rest: Raadpleeg een diëtist!!!!!!
En diëtist is een professional die een voedingspatroon probeert aan te leren afgestemd op jouw kind. 
Voor een kind is het niet verstandig om advies te vragen op een forum. 

Bakblik schreef op 18-04-2025 om 15:51:

Een kind in de groei moet van alle voedingsstoffen voldoende binnen krijgen.
Veel minder chips frisdrank en taart zoals hier geadviseerd wordt kan een begin zijn. Daar doe je haar heen kwaad mee.
Voor de rest: Raadpleeg een diëtist!!!!!!
En diëtist is een professional die een voedingspatroon probeert aan te leren afgestemd op jouw kind.
Voor een kind is het niet verstandig om advies te vragen op een forum.

Dit , heeft je huisarts geen verwijzing meegegeven? Ik had als kind ook overgewicht en mijn moeder vond de dietiste onzin want ik was de enigste van haar kinderen met overgewicht dus lag het niet aan de voeding in haar ogen. Dat lag het natuurlijk wel en sinds ik niet meer leef op koekjes en frisdrank heb ik geen overgewicht meer.

Die 15 kilo te veel zie je toch wel bij je eigen kind?
Laat ik het netjes houden, maar ik weet niet wat ik lees..

Komen al die lekkernijen elke week terug?
Tja, dat zegt al genoeg toch?

FruitMoeder

FruitMoeder

18-04-2025 om 16:41 Topicstarter

Ik schrok ook erg van de 15kg te veel. Ik weeg mijn dochter nooit omdat ze er niet uitziet alsof ze te zwaar is. Een beetje spekkig en mollig, maar dat was ik ook vroeger en dat was nooit een probleem. Het eetpatroon hebben zowel man en ik vanuit huis meegekregen. Wij drinken geen fris maar wel sappen. En ze eet elke dag wel een stuk fruit of groente. Dus ik dacht dat het allemaal wel goed zat. Ze vindt sport niet erg leuk en beweegt waarschijnlijk te weinig, maar dat had ik ook vroeger. Ik zie nu wel in dat wij veranderingen moeten doorvoeren. 

FruitMoeder schreef op 18-04-2025 om 16:41:

Ik schrok ook erg van de 15kg te veel. Ik weeg mijn dochter nooit omdat ze er niet uitziet alsof ze te zwaar is. Een beetje spekkig en mollig, maar dat was ik ook vroeger en dat was nooit een probleem. Het eetpatroon hebben zowel man en ik vanuit huis meegekregen. Wij drinken geen fris maar wel sappen. En ze eet elke dag wel een stuk fruit of groente. Dus ik dacht dat het allemaal wel goed zat. Ze vindt sport niet erg leuk en beweegt waarschijnlijk te weinig, maar dat had ik ook vroeger. Ik zie nu wel in dat wij veranderingen moeten doorvoeren.

Geen sappen, die zitten vol met suikers. Wat is er mis met gewoon het hele fruit te eten? Of sap aanlengen met water

ik vind 15kg wel echt heel veel overgewicht op die leeftijd. Dan ben je niet meer gewoon mollig. Vraag me dus af of wat die Huisarts zegt klopt. Want dat is voor een kind van die leeftijd toch wel flinke obesitas.

Gelukkig is ze nog maar 7 en kan je eetpatroon nog aanpassen waar ze haar leven lang profijt van heeft.
Er zijn verschillende apps om calorieen mee te tracken. Als je e.e.a. daar jnvoert dan schrik je je echt rot hoeveel extra calorieen dat stukje cake, chips of vruchtensap oplevert aan calorieen. Daar valt echt een heel verschil mee te maken.

Wij lengen sap altijd aan met water, verhouding ongeveer 1/4 sap en 3/4 water. Dan heb je wel een lekker smaakje, maar krijg je veel minder suiker binnen. En je hoeft minder te kopen, dus ook nog eens financieel voordelig.

Dat je iets van huis uit hebt meegekregen, wil nog niet zeggen dat het dan goed/gezond is. Er is vast ook een sport te vinden die ze wel leuk vindt. Of anders iets van scouting/jong nederland of zo. Dat is niet een specifieke sport, maar wel allemaal spelvormen met leeftijdsgenootjes. Ze bewegen daar echt wel bij.

Ik schrok ook erg van de 15kg te veel. Ik weeg mijn dochter nooit omdat ze er niet uitziet alsof ze te zwaar is. Een beetje spekkig en mollig,

Spekkig en mollig IS te zwaar voor een kind van 7. Ze horen op die leeftijd nog gewoon sprietjes te zijn zonder vet.

Ze vindt sport niet erg leuk en beweegt waarschijnlijk te weinig, 

Als ze veel te zwaar is, is het logisch dat ze sport niet leuk vindt. Dat extra gewicht zit haar dan gewoon in de weg. Niet alleen bij hardlopen, maar ook bij koprollen of zo.
Hoe weet ze trouwens dat ze sport niet leuk vindt? Ze is pas 7. Dan weet je toch nog niet echt veel meer dan zwemles en de gymles op school? Of zijn jullie als ouders al een paar jaar bezig met wandelen, koprol aanleren, voetballen op straat, balgooien,...?

Roos57 schreef op 18-04-2025 om 14:27:

Fruitmoeder 😊

Precies mijn gedachte! 

volgens het Voedingscentrum is een kind van 7 ongeveer 20 tot 25 kilo bij een gemiddelde lengte van 120 cm. Als jouw kind 15 kilo te zwaar is, zou ze 40 kilo kunnen zijn en heeft ze een bmi van bijna 28. Dit kun je zelf niet oplossen, want waarschijnlijk is het ook belangrijk dat jij leert wat gezond en genoeg voedsel is. Sterkte ermee, maar het voordeel is, dat je dochter nog in de lengte groeit en als ze op dit gewicht blijft, vanzelf naar het goede bmi groeit. 

noas_1993 schreef op 18-04-2025 om 16:40:

Die 15 kilo te veel zie je toch wel bij je eigen kind?
Laat ik het netjes houden, maar ik weet niet wat ik lees..

Komen al die lekkernijen elke week terug?
Tja, dat zegt al genoeg toch?

Precies wat ik dacht…..

Hoewel 1 zak chips per week en cake/taart/chocola als toetje al niet best is geloof ik niet dat voor de rest het eetpatroon gezond is. Ze ontbijt vast niet met een volkorenboterham met mager beleg en een beker melk.

Diëtist. Daar krijgt je kind geen eetstoornis van. Dat krijgt ze nu wel. 1 stuk fruit óf groente 'dus het zit allemaal wel goed'. Huh? Als ze een appel heeft gehad hoeft ze geen groenten meer of hoe moet ik dat lezen? En dan wel dagelijks taart en cake. Er vanuit gaande dat dit echt is; een diëtist heeft zeker in jullie geval meerwaarde. De meeste mensen hebben nog wel een idee van wat gezond is en wat niet. Die hebben iets aan tips tav mager broodbeleg, geen pyjamapapje meer ed. Maar als je werkelijk helemaal geen enkel idee hebt zoals jij dan kun je er pas echt veel leren.

Komt je kind niet bij het consultatiebureau? Is daar nooit iets gezegd? 

1968 schreef op 18-04-2025 om 15:28:

Als jij ook tegen een grens aanzit, misschien kunnen jullie dan samen een activiteit verzinnen die goed is om extra conditie op te bouwen? (naast het minderen van teveel snacks en zoetigheid?) Misschien lukt het om een paar keer in de week samen te gaan hardlopen? Beginnen met een schema 1 minuut rennen, 1 minuut wandelen en dan om de dag/2 dagen en opvoeren. Het leuke is dat je vaak al na 1-2 weken merkt dat je het langer vol kan houden en dat voelt fijn. En het is sowieso leuk om iets samen te gaan doen. Je kunt online heel veel schemaatjes vinden en dan hoef je alleen maar je mobiel met stopwatch mee te nemen.

Voor hele jonge kinderen zijn de meningen erover verdeeld of het een goed idee is om lange (meer dan een paar km) afstanden te lopen, dus hier zou ik wel voorzichtig mee zijn. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.