FruitMoeder
18-04-2025 om 13:31
Dochter (7) moet afvallen
Ik was pas bij de huisarts omdat mijn dochter weinig uithoudingsvermogen heeft en ze raakt snel buiten adem. Gelukkig is alles goed met haar longen en hart. Het enige wat de huisarts zei was dat ze moest afvallen. Ze is namelijk een goede 15 kilo te zwaar voor haar lengte en leeftijd. Dit heeft die alleen tegen mij verteld en niet tegen mijn dochter. Ik schrok hier best van. Want mijn dochter is misshien een beetje mollig, maar je ziet niet dat ze overgewicht heeft. Maar hoe pak ik dit aan? Ik wil een afspraak maken met de dietiste, maar ik wil ook niet dat mijn dochter een eetstoornis aangepraat krijgt.

Auwereel
19-04-2025 om 11:55
Poezie schreef op 19-04-2025 om 10:17:
[..]
Ik denk dat
je moederWW* niet helemaal begreep dat variatie ook heel belangrijk is. Daarnaast vind ik het ook heel moeilijk om een gezond eetpatroon aan te blijven houden, daar heb je echt een stok achter de deur/begeleiding voor nodig.
*Weight Watchers jaren 70. Mijn moeder hield me precies aan het dieet als voorgeschreven.
Het nieuwe eetpatroon past prima bij me, dan kost het veel minder moeite.

Ies
19-04-2025 om 11:56
Ik zelf zou er ontzettend mee oppassen een jong kind te laten afvallen.
Veel liever zou ik insteken op (goede voorbeeld gaan geven) gezond eetpatroon. En dat leuk maken. En bewegen leuk maken.
En juist wel insteken op bewegen, een leuke sport zoeken. Dat maakt zoveel gezonder. Het gaat om de lange termijn.
Ik zou dan ook voorzichtig zijn met het inschakelen van een diëtist. En als dan goed zoeken naar iemand waar ik echt goed zou kunnen sparren over dit soort dingen. Zomaar gaan afvallen is echt veel te kort door de bocht. (En het helpt bij volwassenen al vaak niet)

alhambra
19-04-2025 om 11:59
Auwereel schreef op 19-04-2025 om 11:52:
Ik werd gepest als kind omdat ik moeilijk mee kon komen met beweeg-dingen. Niet zo hard rennen en ook balans problemen, een stijve hark. Goed om uitgelachen te worden en niet mee te mogen doen. Ik denk dat ik ook veel troost-eten op heb in mijn kinderjaren.
Als ik nu yoga-oefeningen doe en bij de les hoor dat je bij jezelf moet blijven, nu ik merk dat ik sterker word, meer in balans kom, denk ik, dat had ik als kind moeten hebben. Je mag je niet met een ander vergelijken of bemoeien, je wordt sterker en soepeler en meer in balans, leert goed het verschil tussen links en rechts, dat was echt ideaal voor me geweest destijds.
Ik hoop dat er een kinderyoga is die ook op die manier werkt, dat zou ik aanbevelen.
Ja kinderyoga is naast speels niet prestatiegericht maar op het volgen van je lichaam.

Anoniemvoornu
19-04-2025 om 12:19
Izza schreef op 19-04-2025 om 11:16:
Jij hebt echt een blinde vlek ontwikkeld voor je kind. Laat dit een goed moment zijn om wakker te worden. Nu kan je de schade nog herstellen. Maar overgewicht op jonge leeftijd heeft blijvende schade. En verkeerde gewoontes (ongezond eten en niet of weinig bewegen) zijn heel moeilijk af te leren. In plaats van bang te zijn voor een eetstoornis zou ik eerder bang worden voor hart- en vaatziekten, problemen met de darmen en gewrichten en de effecten van dik zijn op je zelfbeeld als tienermeisje. Zij en haar omgeving gaan snel zien dat ze te dik is. En meisjes zijn keihard en veel bezig met kleding en uiterlijk. Dat ze niet sport komt waarschijnlijk ook door haar huidige overgewicht.
Wat ik direct zou doen:
- jezelf verdiepen in gezonde voeding. Jij bent de oorzaak en bron. En jij doet de boodschappen.
- volkoren producten halen (vezels zijn gezond en je zit snel vol).
- sap zit bomvol suiker. Net zo ongezond als frisdrank. Dus geef haar een air up fles mee naar school. Haal ranja en drinken, water, thee, melk, clear drankjes etc.
- dagelijks groente en fruit.
- gezond beleg (zoals kipfilet, wraps met groente 1 jam en 1 hartig).
- leer als gezin gezonde gewoontes aan. Meer fietsen. Sporten jij en je man wel? Samen wandelen in het weekend etc. Jullie zijn haar voorbeeld!
- Kind direct op een sport doen. Ga naar proeflessen. Er zijn speciale sportlessen onder begeleiding van een kinderfysio voor kinderen met overgewicht.Veel eiwit! Dat is gezond en vult langer. Dus eet kwart, griekse yoghurt. Beetje fruit of honing erdoor. Geen ongezonde toetjes met chocolade of yoghurt drankjes etc. Gewoon pure producten eten.
Je praat geen stoornis aan. Maar wees wel eerlijk. En bespreek met haar dat jullie gezonder gaan leven. En waarom dat belangrijk is voor iedereen.
Dit is dus waarom je een profesional nodig hebt ... yoghurtdrankje hoeft echt niet slecht te zijn of kwark perse beter als dat yoghurtdrankje bijv het toetje is ipv die cake, echt in een gevarieerd eetpatroon kun je beter door een profesioneel iemand op laten stellen.

Bakblik
19-04-2025 om 12:20
Ies schreef op 19-04-2025 om 11:56:
Ik zelf zou er ontzettend mee oppassen een jong kind te laten afvallen.
Veel liever zou ik insteken op (goede voorbeeld gaan geven) gezond eetpatroon. En dat leuk maken. En bewegen leuk maken.
En juist wel insteken op bewegen, een leuke sport zoeken. Dat maakt zoveel gezonder. Het gaat om de lange termijn.
Ik zou dan ook voorzichtig zijn met het inschakelen van een diëtist. En als dan goed zoeken naar iemand waar ik echt goed zou kunnen sparren over dit soort dingen. Zomaar gaan afvallen is echt veel te kort door de bocht. (En het helpt bij volwassenen al vaak niet)
Een goede diëtist gaat zich voor kinderen ook niet richten op afvallen. Die gaat inzetten op een gezond voedingspatroon waarbij niet meer aankomen het doel is. De overtollige kilo's kunnen dan gebruikt worden voor de lengtegroei.
Kind van to zit nu rond de 40 kilo op basis van wat ik lees. Dat is een gezond gewicht voor een meisje van 11 jaar. Doel wordt dan om de komende 4 jaar stabiel te blijven op die 40 kilo maar wel te werken aan voldoende voedingsstoffen voor spieropbouw en voldoende vitamines voor een goed immuunsysteem. Het aanleren van een gezond voedingspatroon waarin echt ruimte komt voor een keer frites of ijs en een keer wat chips. Kortom de dingen die kinderen lekker vinden.

TineWinkel
19-04-2025 om 12:21
iemand schreef, over geen zin in bewegen: ga zelf maar eens met n rugzak lopen van 15 kg.
Maar: Meisjes van zeven jaar met een lengte van ongeveer 125 cm wegen gemiddeld 23 kg, met een minimum van ongeveer 20 kg en een maximum van 30 kg.
Dus dat is, verhoudingsgewijs, n rugzak van (minimaal) de helft van je lichaamsgewicht... ik word al moe als ik er aan denk?!
Op naar de (kinder)diëtist voor goede adviezen!

Due-scimmie
19-04-2025 om 12:22
Decembermamma schreef op 19-04-2025 om 10:22:
[..]
Klopt mijn buurvrouw ziet het ook echt niet die noemt het spieren. Maar een kind dat de hele dag moe is en loopt te snaaien en inderdaad wel sport maar toch vaak stil staat bij het sporten kweekt geen spieren maar ver.
Degene die ik ken noemt het een andere bouw 🙈.

Due-scimmie
19-04-2025 om 12:23
Mocht je zelf al laagdrempelig je eigen kennis over (gezondere) voeding willen vergroten, de podcast Maak afvallen makkelijk luistert fijn weg vind ik.

Tuinfluiter
19-04-2025 om 12:35
Anoniemvoornu schreef op 19-04-2025 om 09:06:
[..]
Amen dit advies al eerder gegeven maar als het gaat om de gezondheid van je kind kun je echt beter naar een profesioneel iemand luisteren voor je je kind wel een eetstoornis aan praat. Want eten is wel echt leuk en echt nodig , nu alleen nog zorgen dat het gezond(er ) wordt.
Er worden gelukkig door meerdere mensen goede adviezen gegeven maar bij sommige bijdragen denk ik is dit wel het juiste advies. Ik heb er niet genoeg verstand van maar is bv koolhydraatarm en veel eiwitten wel geschikt voor een kind van 7. Een diëtist heeft hier wel verstand van dus ga daar naartoe voor een lekker en uitgebalanceerd menu waar rekening wordt gehouden met persoonlijke voorkeuren.

Jorni
19-04-2025 om 13:39
Ik zou in ieder geval alle frisdrank, sapjes, snoep, chips, ongezonde toetjes en frituur helemaal schrappen. Ook voor jezelf om het goede voorbeeld te geven.Dan ben je al een heel eind. En ik zou niet zo zeer koolhydraatarm eten maar wel de snelle koolhydraten vervangen door langzame koolhydraten, daar wat minder van opscheppen en bv in plaats daarvan meer groente toevoegen. En niet koken uit pakjes en zakjes. Als je per se friet wil, snijd aardappelen of nog beter zoete aardappelen in frietreepjes en doe ze in de oven (kan ook prima zonder olie). Dan een lekker sausje erbij maken van bv griekse yoghurt.
Er is dringend wat nodig nu. Jouw kind heeft enorm overgewicht en heeft er nu al veel last van.
Verder meer bewegen. Zwemmen is heel goed, je verbrandt er veel calorieen mee, goed voor de conditie, werkt ontspannend en het belast de gewrichten niet. Zeker fijn als kind kampt met overgewicht en al moeilijk meekan qua uithoudingsvermogen en conditie.

Anoniemvoornu
19-04-2025 om 13:49
Jorni schreef op 19-04-2025 om 13:39:
Ik zou in ieder geval alle frisdrank, sapjes, snoep, chips, ongezonde toetjes en frituur helemaal schrappen. Ook voor jezelf om het goede voorbeeld te geven.Dan ben je al een heel eind. En ik zou niet zo zeer koolhydraatarm eten maar wel de snelle koolhydraten vervangen door langzame koolhydraten, daar wat minder van opscheppen en bv in plaats daarvan meer groente toevoegen. En niet koken uit pakjes en zakjes. Als je per se friet wil, snijd aardappelen of nog beter zoete aardappelen in frietreepjes en doe ze in de oven (kan ook prima zonder olie). Dan een lekker sausje erbij maken van bv griekse yoghurt.
Er is dringend wat nodig nu. Jouw kind heeft enorm overgewicht en heeft er nu al veel last van.Verder meer bewegen. Zwemmen is heel goed, je verbrandt er veel calorieen mee, goed voor de conditie, werkt ontspannend en het belast de gewrichten niet. Zeker fijn als kind kampt met overgewicht en al moeilijk meekan qua uithoudingsvermogen en conditie.
Van alles naar niets werkt ( vaak ) niet , Dit is een 7 jarig kind , het is juist de kunst niet te leren dat je niets mag maar dat sommige dingen je met mate eet, zoals boter , dat smeer je op brood en dat eet je niet zo als snack met een lepel , zo moet je ook met chips/snoep enz. leren omgaan het is ok maar met mate echt een goede dietiste leer je veel meer van dan alle chips de deur uit doen..

Bakblik
19-04-2025 om 13:50
Jorni schreef op 19-04-2025 om 13:39:
Er is dringend wat nodig nu. Jouw kind heeft enorm overgewicht en heeft er nu al veel last van.Verder meer bewegen. Zwemmen is heel goed, je verbrandt er veel calorieen mee, goed voor de conditie, werkt ontspannend en het belast de gewrichten niet. Zeker fijn als kind kampt met overgewicht en al moeilijk meekan qua uithoudingsvermogen en conditie.
ALSJEBLIEFT STOP MET HET VERKOPEN VAN ONZIN ALS WAARHEID!!!!!!
Zoete aardappelen bevatten per 100 gram met calorieën dan gewone aardappelen. https://dietistenpraktijktov.nl/gewone-aardappels-of-zoete-aardappels/
To stop met hier lezen en ga naar een diëtist. Er wordt hier zoveel onzin en halve waarheden gepresenteerd als waarheid dat kan nog gevaarlijk zijn voor je kind.

Anoniemvoornu
19-04-2025 om 13:52
Bakblik schreef op 19-04-2025 om 13:50:
[..]
ALSJEBLIEFT STOP MET HET VERKOPEN VAN ONZIN ALS WAARHEID!!!!!!
Zoete aardappelen bevatten per 100 gram met calorieën dan gewone aardappelen. https://dietistenpraktijktov.nl/gewone-aardappels-of-zoete-aardappels/
To stop met hier lezen en ga naar een diëtist. Er wordt hier zoveel onzin en halve waarheden gepresenteerd als waarheid dat kan nog gevaarlijk zijn voor je kind.
Dit echt keer 100

Ies
19-04-2025 om 13:59
Een diëtist is ook echt niet zaligmakend. Vandaar dat ik zei doe dan moeite om een goede te vinden, als je het aan wil gaan op deze manier.
Mooi dat diëtisten niet aansturen op afvallen bij kinderen. Maar bij volwassenen hebben ze het vziw wel altijd gedaan. Waarbij het resultaat (op langere termijn) echt wel twijfelachtig is. ( juist zwaarder worden weer en andere risico’s )
Dat ligt niet perse aan diëtisten natuurlijk, het is altijd de heersende modus. (Geweest) Een beetje paniekvoetbal want tja, we moeten toch alles kunnen blijven eten etc.

AnnaPollewop
19-04-2025 om 14:05
Tuinfluiter schreef op 19-04-2025 om 12:35:
[..]
Er worden gelukkig door meerdere mensen goede adviezen gegeven maar bij sommige bijdragen denk ik is dit wel het juiste advies. Ik heb er niet genoeg verstand van maar is bv koolhydraatarm en veel eiwitten wel geschikt voor een kind van 7. Een diëtist heeft hier wel verstand van dus ga daar naartoe voor een lekker en uitgebalanceerd menu waar rekening wordt gehouden met persoonlijke voorkeuren.
Ik wilde zeker niet een koolhydraatarm dieet adviseren, maar rijst en pasta zijn wel vrij "lege" koolhydraten in tegenstelling tot koolhydraten uit aardappelen en groenten. En ik las nergens in haar opsomming iets over vlees of eieren dus ik dacht, iets meer eiwitten en iets minder pasta lijkt me dan een idee. Dat is een far cry from koolhydraatarm.
Voor de rest klinkt het huidige voedingspatroon vooral als erg veel suikers, dus daar zit al veel winst zonder gelijk alles om te hoeven gooien.