Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter (9) alleen door het donker laten fietsen?

Mijn dochter zit op paardrijden, wat minder dan 10 minuten hiervandaan is. Ze fietst al een jaar of twee vaak alleen, nadat ze vanaf haar vierde van mij "prive fietsles" heeft gekregen omdat ze vanaf die leeftijd dagelijks naast me fietst en ik haar altijd de verkeersregels heb uitgelegd.

Ik heb haar vorig schooljaar ook alleen van en naar de balletles laten fietsen. Haar paardrijles is op maandag van vier uur tot half zes. Vaak loopt het uit. Tot voor kort fietste ze daarna alleen naar huis. Nu heeft ze echter van haar juf te horen gekregen dat ze niet meer wil dat mijn dochter alleen naar huis fietst: haar moeder moet haar halen.

Ik baal hiervan omdat dit net in de tijd is dat ik normaal gesproken kook en ik nog twee kinderen van 4 en 6 heb die moe en hongerig zijn. Mijn man kan misschien wel wat eerder thuiskomen om haar op te halen, maar vaak moet hij op reis voor zijn werk.

Vinden jullie het ook onverantwoord dat mijn dochter alleen fietst? Ik heb ook al opmerkingen van een andere moeder gekregen van de hockey (ook 10 minuten fietsen, op woensdag van half vijf tot half zes). We wonen in een dorp en de stukken waar ze fietst zijn redelijk rustig en goed belicht. Alleen met paardrijden moet ze langs een klein stukje waar het wat rustiger is.

Mijn vader liep op zijn zesde vroeger 5 km naar school alleen denk ik dan + ik denk dat de kans op kinderlokkers statistisch te verwaarlozen is vooral omdat het om een hele korte tijd gaat. Daarnaast gebeuren de meeste zedendelicten volgens mij door bekenden.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
kien

kien

17-11-2009 om 22:09

Zelf weten

Liat,
Ik denk dat je dit lekker helemaal zelf moet bepalen. Als jij je dochter vertrouwt en zij vindt het geen probleem dan moet je het gewoon doen. Tuurlijk zijn er risico's als kinderlokkers etc. maar zoals je zegt, die risico's zijn klein. En je kan nooit alle risico's uitsluiten. Zoals bij alles gaat het om afwegen van de voors en tegens en jij kan het beste bepalen wat het zwaarste weegt. En als de paardrijjuf vindt dat ze niet alleen naar huis mag fietsen dan moet die haar maar brengen

Kien

Caillic

Caillic

17-11-2009 om 22:23

Tsja...

Mijn ervaringen kleuren mijn beeld, ik zou het nóóit doen. Fietstechnisch/verkeersveilig lijkt me geen bezwaar, maar dat andere wel. Juist in dorpen, juist na paardrijles...als kind heb ik het twee keer meegemaakt dat een schoolgenootje/ dorpsgenootje verkracht/vermoord werd. En niet lang geleden in het dorp waar mijn ouders nu wonen, weer een jong meisje verkracht. Rustig weggetje, wel verlicht, om 5 uur 's middags. Dat maakt mij een beetje overbezorgd op dit gebied.

Zou het zelf nooit doen.

Geen denken aan. Ook mijn dochter van 13 laat ik niet alleen in het donker naar huis fietsen vanaf haar sport. Gelukkig gaat ze met een aantal vriendinnen.
Mijn 10 jarige wil ik zelfs met een vriendin niet alleen in het donker hebben fietsen vanaf een gymzaal.
Helaas zijn er teveel dingen misgegaan met alleen in het donker fietsende kinderen in dorpen hier in het noorden.Ik hoef maar te denken aan de vermoorde Suzanne Wisman twee jaar terug.
Juist die rustige weggetjes zijn volgens mij erg gevaarlijk.

Niet doen

Niet doen. Hier in het dorp werd er al gewaarschuwd dat er een "vieze man" de meisjes stond op te wachten die van hockytraining kwamen. Dus juist bij zulke rustige weggetjes... ik zou het niet doen.

Yta Chalne

Yta Chalne

18-11-2009 om 08:12

Ook niet

Hier mogen (!) kinderen vanaf de manege niet meer alleen fietsen in het donker na meerdere recente aanrandingen. Bij ouders die desondanks weigeren te komen halen rijdt de manege met de auto achter het betreffende kind aan tot aan de stadsrand.
Ik zou het persoonlijk ook niet doen. Eten eerder voorbereiden en in de oven en even 't kind ophalen zou ik veel liever doen.

Brianna F

Brianna F

18-11-2009 om 08:47

Echt niet

Zelfs mijn dochter van de 20 mag van mij niet meer alleen naar huis fietsen vanaf het station na zessen.
Moet door een donker stuk bos, nou geen haar op mijn hoofd die haar alleen laat gaan.
Ze vindt het zelf onzin, natuurlijk, maar ik haal haar toch maar even op.

Nou hier wel

Hier is het heel gewoon dat kinderen vanaf een jaar of 9 alleen fietsen. Ook in het donker en ook buiten de kern. En zowiezo....vanaf 12 moéten ze wel in het donker naar school fietsen(ook buiten de kern). En of dat nu 's morgens om 7.00 uur is (is het nog stikkedonker) of 's avonds na 18.00 uur...wat is het verschil in hemelsnaam? Dus ik snap helemaal niks van opmerkingen als dochters die op hun 20 ste nog gebracht en gehaald worden. Op sommige dagen komst oudste (15) in het donker ván school....
En volwassenen dan? Die fietsen dan ook niet in het donker?
Wel zou ik het belangrijk vinden dat de plek waar ze heen gaat (manege, gym wat dan ook) wéét dat ze alleen gaat en zou bellen als ze later komt of te laat weg gaat. gebeurd hier met gym wel.
Ik geloof trouwens ook niet dat je hier zulk 'advies' zou krijgen....alle meiden van dochter leeftijd (nu 11) gaan al een jaartje of 2,3 alleen naar huis. Meestal fietsen ze samen op en onderweg slaat die af en die af...enz.
Ik denk wel dat je een probleem hebt als het niet 'gewoon' is. Dan heb je zowiezo niemand om mee te fietsen w.s. Juist omdat het hier 'gewoon' is kom je bijna altijd wel bekenden (ook kinderen dus) tegen met wie je meefietst. Jongste fietst ook vaak met de jongens uit haar klas een stuk mee omdat die op dezelfde tijd met voetballen klaar zijn als zij met gym en dan dezelfde kant opgaan. Dan zien ze elkaar fietsen...roepen een keer en wachten op elkaar.
Het lijkt me ook voor de fietservaring en verkeersveiligheid niet alles, ik denk dat veel ouders 'voor het gemak' en voor de tijd die het op zulke spitsuren scheelt voor de auto kiezen. Ik denk niet dat veel ouders én heen fietsen met kind én een uurtje later wederom komen met fiets om kind te begeleiden naar huis.
Dat wordt net zoiets als je bij vele scholen ziet. En dan verbaasd zijn als er een kind bij die manege in de autodrukte onder een auto komt.
En met ál die fietsende kinderen is de kans dat juist jouw kind eruit wordt gepikt door die verkrachter ook een stuk kleiner lijkt me...
Ben blij dat ik hier woon en niet in jullie omgeving.
groeten albana

Ja zelf weten

Ik weet niet of ik het zelf zou doen, maar als jouw dochter en jijzelf er geen problemen mee hebben zou ik me niet laten leiden door de manege-juf en/of andere ouders. Ze is zo te horen erg zelfstandig en je hebt haar al vroeg wegwijs gemaakt in het verkeer.
Ik vind het zelf altijd een beetje een eigenaardige gedachtegang dat de kans op "enge mannen" blijkbaar toeneemt naarmate het buiten donker wordt. Natuurlijk, er kan altijd iets gebeuren. Maar ze kan in de manege ook van haar paard vallen en haar rug onherstelbaar breken waardoor ze voor haar leven gehandicapt is, om maar iets te noemen. Dat is gebeurd bij een ex-collega van mij.
Kijk, dat zijn nou ervaringen die IK in mijn omgeving heb gezien. Zou ik daarom mijn dochter niet meer op paardrijles laten gaan? Ik geloof het niet. Shit happens, en in het leven neem je nu eenmaal risico's. De zelfstandigheid van mijn dochter zou me ook wat waard zijn.
n@nny

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-11-2009 om 11:39

Zelf weten

Volgens mij bepalen ouders zelf of hun kind alleen naar huis fietst, en niet een manege-juf... dat zou wat zijn zeg! Gewoon doen wat je zelf verstandig lijkt. Ik merk dat ik er vrij makkelijk in ben in ieder geval.

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

18-11-2009 om 11:50

Echt geen haar op mijn hoofd

wat heb je nou aan statistieken...
je kind zal maar net op het verkeerde moment op die plek zijn waar een griezel haar iets aandoet...DAT risico zou ik niet willen lopen.

Nou

kijk, als er zoals een aantal van jullie schrijven meer kinderen fietsen en ze eigenlijks steeds in gezelschap zijn vind ik het prima. Maar alleen van een manege, waarbij Liat ook nog schrijft dat er een heel rustig stuk bij zit: Nee.
ALs ze gewoon om half 6 langs onze drukke dorpsweg moet vind ik het ook best. Maar juist die rustige stukken achteraf ( in ons geval bij het hockeyveld en de gymzaal) vind ik niet vertrouwd. Als er iets gebeurt is er niemand in de buurt. EN dan vind ik 10 veel te jong om jezelf te redden.

Brianna F

Brianna F

18-11-2009 om 13:27

Albana

Jij praat over schooltijden waarop iedereen naar huis fietst in het donker, buiten de kern. Dat is hier ook het geval. Het hele fietspad is vol met kinderen, geen punt, mijn kinderen fietsten daar vanaf 12 jaar ook tussen.
Maar ik vind het heel wat anders als ze in hun eentje dat hele eind moeten fietsen, in het donker, buiten de bebouwde kom, zonder andere scholieren die dezelfde route fietsen.En daarom wordt 20 jarige opgehaald.
Er hoeft maar een keer een automobilist met verkeerde gedachten achter haar aan te komen in het bos.

Carmen

Carmen

18-11-2009 om 13:42

Zelfde (beetje)

Liat schrijft dat het een stukje wat rustiger is. Niet dat ze door een bos moet of dat het heel erg afgelegen is. Hoe dan ook, jullie als ouders beslissen dat!
Wij hadden hier vorige week een vergelijkbare situatie. Ik haalde mijn dochter op van de BSO. Maar die was een film aan het kijken en wilde nog niet mee. We spraken af dat ze na de film zelf naar huis zou lopen. We wonen in de stad, het is er verlicht, absoluut niet afgelegen. Nog geen tien minuten lopen. Een kind van tien om zes uur 's avonds. Maar de leidster vond het een heel eng idee! Ik heb doorgezet omdat mijn dochter en ik het wel een goed idee vonden. Maar omdat zij toch naar het station moest zijn mijn dochter en de leidster uiteindelijk een stukje samen gelopen. Heel lief en gezellig natuurlijk. Maar mijn dochter gaat ook in het donker even alleen naar de supermarkt. Het is in mijn ogen niet gevaarlijk en ik ga haar zeker geen angst aanpraten! Hoe dan ook, het blijft mijn beslissing.

Ik-mama

Ik-mama

18-11-2009 om 14:46

Bij ons

Dochter zit op korfbal en dus training. Vorig jaar, ze was toen 10, was dat van 5 tot 6. Rottijd. Tegelijk had zoon zwemles van half 7 tot half 8. Dochter fietste alleen naar huis. Thuis stond het eten klaar en racete ik naar het zwembad. Het nieuwe seizoen was het korfballen van half 6 tot half 7 en ik moest met zoon om half 7 bij zijn club zijn. Dochter kwam alleen naar huis en meldde zich bij de buurvrouw (we hadden dan al gegeten).....

Van korfbal naar huis is een minuut of 10 fietsen over een erg donkere en zeer rustige weg. Dochter vindt het zelf fijner als ik haar kom ophalen, maar helaas dat kan niet altijd. Gelukkig voor haar is de trainingstijd veranderd en dus kan ik haar nu wel weer ophalen.

Carolien

Carolien

18-11-2009 om 14:55

Je bepaalt inderdaad zelf

en niet de juf van de mangene. Dat als eerste.
Maar als je me vraagt of ik het ook zou doen: zeker niet. Ik vind in alleen in het donker fietsen 1 ding, maar alleen in het donker over een rustig stuk (vermoedelijk buiten de bebouwde kom) iets heel anders. Dan kunnen er dingen gebeuren waar je een kind niet tegen kan wapenen en waarbij het niet uitmaakt of het kind goed kan gedragen in het verkeer.
Groetjes,
Carolien

Ik zou het ook niet doen

laat haar alleen naar de manege toe fietsen en ga haar even halen. De andere twee laat je dan thuis voor de tv of zo, ik denk dat ik dat veiliger zou vinden dan dochter alleen naar huis laten fietsen.

bibi63

bibi63

18-11-2009 om 16:38

Interessant

Onze dochter is (net) 11. Sinds deze zomer fietst ze alleen door onze woonplaats naar school, sport en vriendinnen (geen klein dorpje, niet verlaten en niet buiten de bebouwde kom). Inderdaad vroeg ik mij ook af: in de winter is het natuurlijk wel al donker vanaf het eind van de middag. Dus wat dan? Ineens weer overal naartoe brengen en halen? Maar ik ben er uit. De tijden dat ze in het donker fietst is zeg maar tussen 5 en 7 uur 's avonds. Drukke tijd, wel donker, maar dat moet kunnen. Natuurlijk gaat ze niet later op de avond alleen in het donker als het rustiger is op straat.
Groetjes,
Bibi

liat

liat

18-11-2009 om 19:51 Topicstarter

Ik ga haar voorlopig toch halen

het is eigelijk toch een kleine moeite. Dan eten we maar wat vaker pasta. Wanneer het weer licht wordt, dan laat ik haar wel weer alleen fietsen. Bij de hockey kan ze trouwens samen met een vriendinnetje fietsen.

Bedankt voor het meedenken!

Asa Torell

Asa Torell

18-11-2009 om 20:38

Hier nog geen ervaring

de oudste is pas 5. Maar ik vroeg me wel af nav. dit draadje bij welke leeftijd de grens hiervoor ligt? (dwz. voor door het donker langs rustige stukken fietsen). Want gevaar voor enge mannen blijft er natuurlijk altijd. Dat bedoel ik niet flauw, ik vraag het me echt af.

margje van dijk

margje van dijk

19-11-2009 om 01:58

Dit geloof je toch niet

Ik had vanavond een generale repetitie van een groot concert. Ik werd om 6 uur van huis opgehaald. Man zou om kwart voor 7 thuis zijn. Maar twee van mijn kinderen (10 en 7) hadden muziekles om 6 uur. Ik heb de hele dag overwogen: laat ik ze daar nou alleen heen fietsen of niet? Het is donker. Het waait. Ik kan ze heen nog 'uitzwaaien', maar vervolgens moet ik maar vertrouwen dat ze terugkomen. De route is simpel, allemaal fietspaden en een paar stoplichten, in naar het centrum. Maar toch.

Ik heb ze laten gaan, met instructies en een mobiel mee, maar ik zat niet lekker te zingen tot kwart voor 7. Daarna heb ik zo snel het mogelijk was mijn man opgebeld en gelukkig, het hele volk was al weer thuis.

Een uur later werd een van onze musici uit de repetitie gehaald. Het lichaam van zijn zoon was gevonden, de 14-jarige Urker jongen die in het bos is gevonden met sporen van geweld en waarschijnlijk vermoord, wat al op alle nieuwskanalen voorbij is gekomen.

Ik ben sindsdien niet meer tot coherente gedachten in staat. Natuurlijk is het onzin om dergelijke rampen meteen op je eigen kinderen te projecteren. Maar de opmerking 'als er iets gebeurt, vergeef je het jezelf nooit' is wel heel erg bij me naar binnen gekerfd vanavond.

Margje

reina

reina

19-11-2009 om 06:58

Margje

Wat een afgrijselijk verhaal!

marsja

marsja

19-11-2009 om 08:10

Margje

Wat erg voor die ouders. Maar aan de andere kant moet je afwegingen maken en ik denk dat ik een kind van 14 wel alleen in het donker over straat (moet kunnen) laten gaan.

Wat zal je extra opgelucht zijn geweest dat je kinderen veilig thuis waren gekomen.

Afwegingen

OOoooo margje, wat vreselijk. Ik las het vanmorgen en ken de hele mensen niet, maar alleen het idee al....een jongen van 14, vréselijk! Ik vondt het zo schokkend dat ik het zelfs aan de kinderen heb voorgelezen aan het ontbijt...en ik lees echt niet de hele krant voor hoor...
Maar toch veranderd het niet mijn mening/overtuiging. Ik denk ook dat je moet 'afwegen' en %-tueel gezien is de kans op een zedendelict thuis/bij bekenden vele malen groter dan 'buiten' terwijl je naar huis fietst, zelfs in het donker. (heb nog even gegoogeld naar cijfers, maar ben daar niet zo goed in, maar ik weet het wel zeker..wie weet googeld iemand ze nog naar boven). Ook is de kans op een verkeersongeluk in % vele malen groter buiten de deur dan op een verkrachting of nog erger.
Dit alles overwegend zie ik dus geen reden om mijn kinderen niet te laten fietsen na 18.00 uur buiten. Zou je zulke dingen willen voorkomen dan zul je je kinderen moeten vastbinden in bed. En aangezien ik dat geen gezonde manier van opgroeien vindt (dat zullen jullie vast met me eens zijn) komt dat dus niet ter sprake. Buiten dat denk ik dat kinderen 'loslaten' en vrijheid geven erg belangrijk is voor een goede gezonde ontwikkeling. En die wil ik niet in de weg zitten met gedachtes en angsten van ons (die we allemaal hebben) die niet eens reëel zijn (in % gezien)en niet op werkelijkheid gebaseerd.
Mijn jongste is vorig jaar op een speelplek hier in deze keurige woonwijk (die als erg 'goed' te boek staat, de duurste huizen vindt je hier) gewoon overdag benaderd door een zedendeliquent. Gewoon terwijl ze aan het spelen was met een meisje van 5 dus...met talloze huizen die er uitzicht op hebben.Het is dat dochter (die al 11 is maar veel jonger 'oogt') de tegenwoordigheid van geest had om ervandoor te gaan en hulp te halen, de man had de auto al met draaiende motor klaar staan....En zelfs de politie is ervan overtuigd dat het anders niet goed was afgelopen. Het is dat wij (mijn vader en ik) eraan kwamen anders was die man nooit zónder kind weggegaan.....(wij hoorden hem wegrijden).
Als zoiets gebeurd op een plek onder toezicht van vele huizen en mensen, met de moeder van het meisje op 20 meter om de hoek (die regelmatig kwam kijken en ijsjes enzo brengen) dan trek je toch ook niet de conclusie dat kinderen dus nóóit meer op straat of op speelplekken kunnen spelen?
Buiten dat is 'loslaten' van kinderen het moeilijkste dat er is in opvoeding....en het is best erg verleidelijk om dat uit te stellen om allerlei redenen. Dat snap ik best...zelfs met onweer tel ik midden in de nacht als eerste of 'ze' allemaal thuis zijn. het rijtje af...o, die is er en die is er...o en man ligt gelukkig ook naast me te snurken. Pas dan, als ik ze geteld heb kan ik weer rustig slapen....
groeten albana

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-11-2009 om 10:15

Margje

Wat een afschuwelijk verhaal!
En verder ben ik het volledig eens met Albana.

Bastet

Bastet

19-11-2009 om 11:40

Eens met albana

ach,veertien jaar.....wat afschuwelijk.Ik las het gisteravond laat op teletekst.Overigens,ik sluit me aan bij Albana,en ja,ik vind loslaten ook moeilijk,maar het moet.
Groetjes,Bastet

liat

liat

19-11-2009 om 11:48 Topicstarter

Wat afschuwelijk margje

en ook jouw verhaal Albana. Je vraagt je af of dit soort dingen dan vaker gebeuren dan vroeger of niet. Ik denk aan de ene kant dat er vroeger gewoon minder over gesproken werd. Er was minder sensatiepers dus je hoorde gewoon niet over zededelicten die door het hele land gebeurden.

Maar een jongen van 14 moet toch gewoon rond etenstijd kunnen rondfietsen? Of misschien moet je gewoon accepteren dat niemand meer in het donker op rustige plaatsen kan fietsen.

Een tijd terug wou mijn dochter van 6 per se alleen naar school lopen. Ze hoeft maar een keer mbv klaarovers over te steken en verder is het vrij druk langs die weg 's ochtends met allemaal ouders die hun kinderen naar school brengen.

Ik vond het wel stoer dat ze alleen naar school wou. Het is maar een wandeling van 10 minuten. Maar een commentaar dat ik erop heb gekregen. We wonen nog niet zo lang in dit dorp en hou niet van die bemoeizucht. Vandaar dat ik misschien niet ontvankelijk genoeg was voor de bezorgdheid van de paardrijlerares.

Een buurvrouw die het ook heeeel eng vond dat mijn dochter alleen naar school liep voedt haar kinderen heel beschermd op. Het resultaat is wel twee hele onzekere kinderen van 8 en 11 die nog steeds niet ergens zonder de
ouders durven te spelen. Het meisje van 11 durft nu pas alleen naar huis te gaan na school, maar het is een grote strijd geweest.

Hillary

Hillary

19-11-2009 om 13:17

Margje

Oh wat afschuwelijk. Voor mij een onbekende, maar van dat nieuws waar je regelmatig vandaag even aan denkt. De ergste nachtmerrie voor een ouder dit. En voor jou is het een bekende of in ieder geval de vader. Ik kan me voorstellen dat jullie weinig zin meer in het concert hebben. Veel sterkte voor het hele orkest in ieder geval.

Margje....

Dan woon jij vast bij mij in de buurt, want ik woon vlak bij Urk. Mijn dochter is bijna 12 en fietst als het licht is altijd alleen naar paardrijden. Ze rijdt van 5-6, moet afzadelen en is pas rond half 7 weer thuis. De route kan ze prima alleen fietsen, alleen het laatste stukje, een paar honderd meter, loopt door een stukje bos. Het is een verharde weg, heel breed en goed verlicht, maar toch wil ik haar daar niet alleen hebben fietsen. vanaf het moment dat de klok verzet is breng ik haar dus met de auto. dat blijf ik doen tot het moment dat het nog tot half 7 licht is. Op maandag gaat ze alleen naar koor. Die begint om kwart over 6 en is om kwart over 7 afgelopen en bij ons in de wijk. Daar loopt ze wel alleen naar toe. Ik doe het zelf niet eens, in het donker alleen over straat gaan, laat staan mijn kinderen.

margje van dijk

margje van dijk

19-11-2009 om 14:42

Allen

Ja natuurlijk hebben jullie gelijk, dat het 'de zaak niet verandert', en dat je je kinderen op een gegeven moment moet loslaten. Daar ben ik het ook mee eens hoor. De kans dat je altijd iets vreselijks kan overkomen is sowieso vreselijk klein, en staat eigenlijk los van of je nou je kind alleen laat fietsen of niet. Ik bedoel, wij allemaal lopen de kans overvallen te worden, ook tweetallen lopen die kans. Je kunt maar belachelijk weinig doen om die kans te verminderen.

Ik ga in verband met de privacy van de betrokkene verder niet uitweiden over hoe en wat, maar Melleke, ik woon niet bij je in de buurt. De actieradius van de vader is groot.

Margje

Tirza G.

Tirza G.

19-11-2009 om 15:59

Ja margje

De kans is maar heel klein, maar als die kans naast jou in het koor toeslaat, dan staat je deftig beredeneerde wereldbeeld wel even in zijn voegen te kraken.
Mijn zoon is 15. Ik heb al buikpijn af en toe van zijn dagelijkse rit in een overvolle bus. Gewoon, omdat er niemand in die bus zit voor wie hij belangrijk is. Omdat heel die busreis een soort survivaltocht is.

In een bos. Alleen. Daar kom je toch nooit meer overheen als ouders?

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.