Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter (9) alleen door het donker laten fietsen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anja

Anja

27-11-2009 om 14:20

De tijden zijn veranderd....

Tja Geerke, ik sluit me bij je aan (als ik je goed begrijp tenminste)..

Ook ik woonde vroeger nogal afgelegen en moest 12 km fietsen over genoeg stilletje weggetjs e.d.
Had ik het laatst met mijn moeder over (= nu 78) en ze zei al dat ze er nu pas de bibbers van kreeg dat ze me dat hele stuk liet fietsen. Toch stond ze daar toen echt niet bij stil en waren issues als "kinderlokkers" of andere enge types die je bij een tunneltje op stonden te wachten niet aan de orde, beter gezegd; men stond er niet zo bij stil en sprak er ook niet echt over.

Ik zou het mijn kids noooooit laten doen, behalve dan in een groep en dan absoluut samen uit, samen thuis !
En anders maar halen/brengen ofzoiets, maar echt, niet alleen in het donker !!!

groet Anja

reina

reina

27-11-2009 om 15:41

Anja

Ja, vroeger kon het vaak niet anders ( wij hadden geen auto en ik was de oudste van 5, mij ouders hadden gewoon niet de gelegenheid mij steeds weg te brengen en te halen), dat is nu in veel gevallen anders. Je moet je kinderen beschermen, maar niet overbeschermen of bang maken, ze zullen langzamerhand moeten leren dingen alleen te doen, ook dat hoort bij opvoeden. Ik zie alleen nog steeds niet echt het verschil tussen in het donker en overdag alleen weg mogen, gevoelsmatig lijkt het anders, maar zeker voor kleinere kinderen maakt het weinig uit.

Rosalinde

Rosalinde

27-11-2009 om 20:58

Lastig

Toch,vind ik het lastig,9 jaar is wel erg jong,maar wat doe je als ze 14,15 zijn?
Je moet ze toch eens los laten? Wat dan wel en wat niet?
In een groep rijden kan niet altijd.Tot hoe laat laat je ze alleen gaan,wel in de stad,niet op een rustig stuk?
Ik ben wel verbaasd over sommige reacties hier.Ja zelfs als volwassenen kan je iets over komen,maar je kan ze toch ook niet tot 25 jaar opblijven halen?

Reactie

Ook al waren dit incidenten, het zijn wel zaken die je nooit vergeet, die veel indruk maken. Ik weet met mijn rationele verstand ook best dat er heus niet op elke hoek een kinderlokker staat,maar je kind zou zo iemand maar tegen komen als het in het donker alleen over een verlaten weg fietst. Dat kun je voorkomen en ik vind dat je dat als ouders ook moet doen.
In het geval van Nymphe kan ik me overigens heel goed voorstellen dat haar vader haar een stukje heeft laten lopen. Het was tenslotte nog heel vroeg (half 4) en maar een klein stukje tot aan haar huis. Nymphe was (las ik uit het verhaal van haar moeder) een meisje met een sterke eigen wil dus ze was ook moeilijk tegen te houden. Je denkt dat dat moet kunnen, zeker in zo'n dunbevolkt gebied. En dat is dan net het verraderlijke eraan. Juist in een drukke stad gebeuren dit soort dingen veel minder vaak. Daar is teveel sociale controle.
Ik kan me voorstellen dat haar ouders nooit meer de oude zijn geworden, je draagt zoiets voor altijd met je mee. Het is het ergste dat je kan overkomen, de dood van je kind. Daar komt in dit geval dan nog eens bij dat het eigenlijk nooit opgelost is wat er nu gebeurt is begreep ik.

rosalinde

rosalinde

30-11-2009 om 16:37

Fairy1973

Het is natuurlijk vreselijk,toch vraag ik me af of je het zoals jij zegt kunt voorkomen.
Dan zou je je kind nooit uit het oog kunnen verliezen,kan het niet buiten spelen,niet naar vriendjes enz.
Opvoeden is ook loslaten.Kleine kinderen verlies je inderdaad niet uit het oog,maar met het groter worden,komt ook het beetje bij beetje loslaten.Zelf vind ik dit het moeilijkste van opvoeden.Juist omdat er zoveel kan gebeuren.Maar zoals hier ook al is genoemd,wil ik ook geen angst kweken,en ze vol vertrouwen de wereld in laten gaan.

Desiree

Desiree

02-12-2009 om 19:48

Niet doen

NIET DOEN, ABSOLUUT NIET DOEN, JE VERGEEFT JEZELF HET NOOIT MEER ALS ER IETS GEBEURT....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.