Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mamaloes

Mamaloes

30-07-2011 om 14:28

Dochter die bang is voor haar beste vriendinnetje

Ik heb een dochter van 5 jaar die wat klein is qua postuur en niet echt voor haarzelf opkomt. Haar beste vriendinnetje, die zij al vanaf haar tweede kent en die bij haar in de klas zit, is zwaarder en groter van stuk en trekt veel aandacht naar zich toe met huilen en zeuren als zij haar zin niet krijgt. Mijn dochter geeft haar dan direct haar zin. Als ik hen zie spelen valt het mij op dat mijn dochter bang is voor haar fysieke kracht en haar grote mond en kijkt schuchter naar de reactie van haar vriendin als ze iets voorstelt om te doen. Mijn man en ik hebben haar op het hart gedrukt om niet bang te zijn voor haar vriendin en net zo te reageren als haar vriendinnetje wanneer ze het ergens niet mee eens is, maar niets helpt. Ik moet er steeds tussen springen als ze samen spelen en mijn dochter delft het onderspit. De juffen op school halen hen tegenwoordig uit elkaar omdat zij ook van mening zijn dat mijn dochter met dat vriendinnetje niet goed uit de verf komt, maar mijn dochter zoekt haar wel steeds op. Misschien uit bangigheid/valse loyaliteit naar haar vriendinnetje toe??? Ik heb ook gemerkt dat mijn dochter al heel vroeg oorzaak aan gevolg koppelde en komt hierdoor erg onzeker over. Terwijl wij dit thuis toch niet propageren. Hoe moet ik haar hierin begeleiden? Misschien toch maar op judo-les?

Wie kan mij hierbij helpen.

Wanhopige mama

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Valkyre

Valkyre

31-07-2011 om 08:26

Gaat ze naar groep 3?

Als je dochter naar groep 3 gaat, zou ik vragen of ze in een andere groep geplaatst kan worden dan vriendinnetje (weet niet hoe groot de school is). Ik zou denk ik ook proberen haar meer met wat zachtaardiger kinderen te laten spelen. Zo heeft mijn zoontje leren onderhandelen - als zijn wat dominante vriendje nu zegt "kom, we gaan met de knikkerbaan spelen," zegt hij gewoon "oke, maar daarna gaan we met de ridders" (ofzo). Hij is ook heel zachtaardig, en het heeft hem geholpen wat succeservaringen op te doen met minder dominante kinderen.

Verder: is het vriendinnetje een dochter van jullie vrienden? Dan is het natuurlijk lastig wat meer afstand te bewaren. Maar je zou het eens ter sprake kunnen brengen op een luchtige manier (goh, mijn dochter laat zich wel erg ondersneeuwen, wat kan ik daaraan doen?) Misschien dat die ouders wel tips voor je hebben, of het spelen wat meer kunnen begeleiden.

Overigens: ik ben opgegroeid met een zeer dominante zus die dwars over me heen walste, maar daar ben ik uiteindelijk behoorlijk mondig van geworden. En sociaal handig: ik schat in of het de moeite waard is om op m'n strepen te gaan staan, en zo ja, dan durf ik dat ook wel. Soms laat ik mensen de situatie sturen (als het mij niks uitmaakt).

Ik denk dat je goed bezig bent hoor! Ik hoop dat je nog meer reacties krijgt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mamaloes

Mamaloes

31-07-2011 om 23:03

Dochter trekt toch steeds naar dominante vriendin toe.

Dank je voor je reactie en je opbeurende woorden.

Helaas zit mijn dochter na de zomervakantie pas in groep 2 en zijn de klassen al definitief ingedeeld. Ze zit dus nog in ieder geval een jaar bij dat vriendinnetje in de groep. Ik zal met de juf een afspraak maken dat ze beide meiden uit elkaar haalt in de groep.

Ik heb geprobeerd het bespreekbaar te maken bij de moeder van het meisje, maar die ligt midden in een scheiding en kan het meisje niet mannen. Haar vader is zelf heel erg zachtaardig en corrigeert haar ook niet. Ze paaien haar met snoep en geven haar veel haar zin om maar van haar gezeur af te zijn. Als ze bij mij speelt houd ik haar strak en kan ze wel lief zijn. En soms zet ik haar zelfs in de hoek als ze mijn dochter weer eens slaat. Ze wil dan ook nooit met haar moeder mee naar huis en noemt mij dan mama?! Het meisje heeft ook verder geen andere vriendinnetjes en dat maakt denk ik ook dat mijn dochter steeds naar haar toetrekt. Uit compassie wellicht?

Ik nodig daarnaast regelmatig andere klasgenootjes uit, zowel jongens als meisjes, en mijn dochter is toch ook populair in de groep. Als ze thuis is met andere kinderen, dan neemt ze wel de leiding of speelt ze enthousiast samen, maar durft bijvoorbeeld weer niet bij een ander te spelen zonder dat ik daarbij ben. Als ik haar dan vraag waarom niet, zegt ze dat ze bang is dat ze niet met hun speelgoed mag spelen. Ik denk dan dat ze bedoelt dat ze dan bang is dat ze niet mag mee beslissen wat ze spelen en dat ze dat niet bespreekbaar durft te maken omdat de moeder van dat kind er dan bij is. Kennelijk is ze dan bang dat de volwassene haar zal afvallen. Dit doen wij thuis zeker niet bij haar en ik weet ook niet hoe ze hier aan komt. Dit doet mij ook wel pijn om te zien.

Op school zit ze (volgens de juf kennelijk) op kanjertraining en in een groepje sociaal-emotionele vaardigheden. Mijn man en ik spelen thuis ook vaak een rollenspel waarmee we haar willen leren hoe ze in conflictsituaties met anderen om moet gaan. Dit gaat thuis goed en ik word dan soms goed op mijn nummer gezet door haar, maar elders is ze te verlegen of bang.

Ik ga in ieder geval het contact tussen beide meiden proberen te minderen en zal de moeder vertellen dat ik mijn dochter liever met een meer zachtaardiger vriendin zie.

Nogmaals bedankt voor je reactie.

Groetjes,

Mamaloes

liora

liora

01-08-2011 om 07:20

Mamaloes

Hoi,

Ik begrijp het probleem en snap ook dat je je dochter liever niet met dit meisje ziet spelen.
Als je al iets tegen de moeder zegt, zou ik de oorzaak niet bij vriendinnetje leggen. Gewoon zeggen dat het spelen niet zo harmonieus gaat is voldoende. Ik zou niet zeggen dat je liever zachtaardige kinderen wil, dan lijkt het of je zegt dat dit meisje niet lief is.

Verder vind ik jouw analyse dat moeder het niet aankan en vader te zacht is niet zo relevant. En een speelkind in de hoek zetten vind ik not done.

Liora

Loslaten?

Ik krijg wel het idee dat je wel erg bovenop je dochter zit. Als je het spelen en de interacties continu in de gaten houdt en je ook meteen met een conflictsituatie gaat bemoeien (en oplossen!) dan gaat je dochter ook rekenen op je hulp. Ze moet leren om voor zichzelf op te komen. Het lijkt me goed om haar vaker bij andere kinderen thuis te laten spelen. En dan beginnen met wat zachtaardiger kinderen. De tip om de eerste keer even mee naar binnen te gaan lijkt me goed!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.