Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter die steelt

Hallo,ik zit werkelijk met mn handen in het haar,want mn dochter (11) heb ik vandaag weeeer betrapt op het stelen van snoep,ook is het wel eens geld geweest,wat er door haar gestolen werd,haar vader en ik hebben co-ouderschap,en ik hoor van hem,dat het daar ook aan de orde is..stelen dus,vooral veel snoep ook!
alles heb ik al ondertussen al gedaan,om het te voorkomen,de kast op slot,sleutel mee,iedere avond mn portomonaie natellen of het klopt.
ik weet echt niet meer wat ik moet doen om dit rot gedrag te laten stoppen.
ze is ook wel eens met een ketting thuis gekomen die ik niet kon thuisbrengen,achteraf was hij dus door een vriendinnentje en dochter gestolen,ik samen met mn dochter op hoge poten naar de des betreffende zaak toe,om haar de ketting terug te laten brengen bij de manager van de winkel..en ze heeft ook excusus aangeboden.
maar wat heeft ze er van geleerd achteraf?? helemaal niets.
ik zit nu echt te denken om met haar naar mn huisarts toe te gaan,en een gesprek aan te vragen,en door te laten verwijzen naar wie dan ook..als dit gedrag maar stopt!
dalijk is mn kleine kleptomane een echte crimineel en wordt ze opgepakt door de politie en dan zijn we nog verder van huis,dit wil ik dus echt koste wat het kost voorkomen.

iemand van jullie dit ook wel eens aan de hand gehad,en zoja..wat hebben jullie toen uiteindelijk gedaan?

groetjes van Nina ( die het nu eventjes niet meer weet)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Prulletje

Prulletje

07-05-2009 om 12:42

Praten?

Waarom steelt ze? Ik neem aan dat jullie erover praten? Krijgt ze straf? En misschien is een keer laten oppakken (afspreken met oom agent) niet eens een slecht idee.

Prulletje

Hes@

Hes@

07-05-2009 om 14:03

Normaal gedrag?

Volgens mij stelen alle kinderen van die leeftijd wel eens. Zeker snoep van thuis lijkt me heel normaal. Dat wil uiteraard niet zeggen dat je er niet tegen op moet treden maar het hoeft geen reden te zijn voor paniek.

Het helpt misschien al om te zorgen dat ze goed eet zodat er minder lekkere trek is?

Steelt ze snoep omdat ze het anders niet krijgt? Of heeft ze veel behoefte aan snoep omdat ze ergens ongelukkig over is? Vraagt ze aandacht op deze manier? Spelen er meer problemen?

Agchie

Agchie

07-05-2009 om 14:31

Serieus

Hoi,

Neem dit gedrag heel serieus, want het heeft waarschijnlijk een onderliggende oorzaak. Als meisje tussen de 11 en 15 jaar oud heb ik zelf heel wat gestolen, met name snoep en geld, maar ook wel eens stickers ed.

In die tijd heb ik heel slecht in mijn vel gezeten, maar niemand die daar ooit naar vroeg. Wel veel straf gehad, maar dat stompte behoorlijk af, maakte geen indruk meer!

Alsjeblieft, probeer je boosheid te bedwingen en neem de tijd om uit te vinden waarom ze dit doet.

Agchie

Sluit me aan bij agchie

Ik ben het met Agchie eens, ook ik was zo'n meisje dat stal. Zowel geld van mijn eigen moeder, maar ook uit winkels. Door de invloed van een ander meisje werden dat op een gegeven moment zelfs rooftochten! Ik ging dus van kwaad naar erger... Tot ik een keer gepakt werd, dat heeft me enorm laten schrikken. Toch werd er thuis niet over gepraat, behalve dat het verkeerd was (ja, duhh) en straffen.

Ook bij mij was er echt wel een onderliggende reden die toen nooit boven gekomen is.

sterkte hiermee!
Jons

help

help

08-05-2009 om 09:52

Alle 2 betrapt in 1 week

Na het overlijden van mijn broer werden beide kinderen betrapt op stelen (10 en 11j). Beide in dezelfde week en ze wisten het niet van elkaar. Ik ben blij dat ik jongse betrapte en oudste door de winkeldetectieve, omdat dit zeer veel indruk heeft gemaakt. Ze hebben nu beide straf en het valt hun mee omdat ze samen gestaft zijn , dus hoeven ze niet jaloers op elkaar te zijn. Verder hebben we verteld dat we nog even veel van ze houden, dat we enkel teleurgesteld zijn. Iedereen mag fouten maken, als ze er maar iets uit leren.Ik denk echter dat het geen toeval is dat ze dit nu beiden deden enkele weken na het overlijden van hun 'lievelings'oom.
Ik denk dat het zeker een vorm van aandacht zoeken is, zeker als je verteld dat je gescheiden bent. Ga met haar in gesprek, ik denk dat het inderdaad belangrijker is dan boos worden en straffen.
BTW de straf die ze kregen is een maand geen tv, computer of gameboy. Eigenlijk ontdekken ze nu veel vergeten speelgoed en spelen ze veel meer samen buiten dan vroeger. Wie weet heeft het dus nog een positieve invloed naar de toekomst toe. Geen van beide heeft geklaagd over de strafmaat. Oudste vertelde dat het veel indruk had gemaakt dat we zo rustig bleven en we vertelden dat het ons kwestte.
Groetjes

nina1961

nina1961

08-05-2009 om 11:06 Topicstarter

Gesprek

hi all.
gisteren heb ik de vader van mn dochter erbij geroepen zeg maar,voor een goed gesprek met zn 3tjes,we hebben dochter verteld,dat het steel gedrag moet ophouden,want mocht een van ons haar weer betrappen,dat er dan echt maatregelen genomen gaan worden,en dat ik dan hulp ga zoeken bij mn huisarts,en dat die het dan maar verder moet regelen,want ik zou zo geen andere wegen weten te bewandelen.
ik heb mn dochter nog gevraagt of ze zelf weet waar dit gedrag vandaan komt,ze gaf aan dat haar gevoel op zn'n moment sterker is,zo sterk,dat ze er aan toe geeft!ze weet niet waarom..verder vertelde ze dat ze gelukkig is met het co-ouderschap,iets wat haar vader en ik nog maar een half jaar hebben,het bevalt haar prima.
ze vertelde ook dat ze niet gepest wordt op school.of buiten.
ze kan haar gedrag niet verklaren.
verder heeft ze ons echt plechtig belooft om het niet meer te doen.
nu weet ik wel dat ze dat in het verleden wel vaker gedaan heeft,maar ik geef haar weer het voordeel van mn (onze) twijfels.
boos ben ik niet geworden..wel erg verontwaardigt en teleurgesteld weer,gezien het feit dat ze het die keer hiervoor mij ook zo plechtig had beloofd.
maargoed,ze weet nu donders goed waar ze aan toe is..het maakte ook indruk op haar dat ik haar vader erbij had gehaald,iets wat ik normaal eigenlijk nooit doe.
ik hoop dat dit de laatste keer geweest is..want anders heeft ze de rapen goed gaar,en het vervelende is dan,dat ze mij dan ook geen andere keus laat!

ik dank jullie voor het meedenken/tips..

groetjes Nina

Agchie

Agchie

08-05-2009 om 11:24

Wijze waarop

Hoi Nina,

Ik weet niet op welke wijze je haar dat gezegd heeft over de huisarts, maar mijn ouders hebben zoiets ook eens tegen mij gezegd, maar dan meer als dreigement: als het nog eens gebeurt dan gaan we met andere ouders erover praten. Op mij kwam het echt over als een dreigement, en niet als een uiting van hun eigen onmacht/ niet weten hoe ermee om te gaan. Nu kom ik ook uit een gezin waarin de vuile was niet buiten gehangen werd, dus was dit echt een heel naar bericht.....het hielp daarbij niet voor mij. Ik voelde me totaal niet begrepen.

Ik hoop van harte dat ze haar leven betert, maar blijf vooral begripen je eigen teleurstelling uitspreken naar haar toe en inderdaad zoek hulp als het weer gebeurt!

Groetjes en sterkte,

Agchie

mar-ank

mar-ank

08-05-2009 om 14:44

Deed ik vroeger ook

Ik heb vroeger de snoeppot regelmatig leeggegeten. En ik heb ook af en toe kleingeld uit de portemonnee van mijn moeder gejat. Maar het is toch helemaal goed gekomen met mij! Mijn dochter van 10 doet het ook. Dan mag ze een snoepje pakken. Dat doet ze dan, en dan zegt ze opeens; ik denk dat ik even boven een boek ga lezen! Nou dan weet ik genoeg; die heeft niet 1 maar een hand vol snoep gepakt. Ik moet daar dan om lachen, dat ze denkt dat wij dat niet doorhebben ;D. Als ik zou merken dat ze dingen van anderen/uit winkels zou jatten, dan zou ik er iets aan doen. Verder vind ik het vrij onschuldig. Volgens mij gaat het vanzelf weer over. Is bij mij tenslotte ook gebeurd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.