Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Cindy

Cindy

02-02-2009 om 16:45

Dochter geen interesse in vriendschap

Mijn dochter wordt in april 6. Gaat dus al een tijdje naar de basisschool. Op school gaat het goed. De juf heeft wel gezegd dat ze wat afwezig is in de klas. Maar dat ze zich er niet zorgen over maakt. Als ik aan mijn dochter vraag of ze bij iemand wil spelen. Zegt ze nee. Als ik dan doorvraag. Zo van. Zou je bv ... willen uitnodigen of dat aardige kindje etc, etc. Haalt ze nonchalant haar schouders op. Ja waarom niet. Als ik er de volgende dag op terugkom. Lijkt ze dit alles weer vergeten te zijn. Als we onderweg naar haar school gaan smorgens kom ik er op terug, dan rent ze gewoon van me weg, zucht...
Ze heeft wel speelafspraken gehad. Maar altijd maar een paar keer en dan hoor ik haar er niet meer over. Ze is verder een lief kind. Is vaak druk (soms om dol van te worden). Impulsief en ook wel een warhoofd. Ze is slim maar wil alleen leren en doen wat zij leuk vindt. Dit is wel eens moeilijk. Want als iedereen naar links gaat dan gaat mevrouw naar rechts.
Verder spontaan en extrovert en ook bazig. Dingen moeten gaan zoals zij dit wil. Een lang verhaal...
Het komt er op neer dat ik me zorgen maak over dat ze nog geen vriendinnetjes heeft en ook niet echt geinteresseerd is. Wel impulsief bij iemand naar binnen willen lopen, die ze toevallig tegenkomt op straat. Dus wel nieuwsgierig naar anderen (vooral naar hoe hun huis eruit ziet en alles wat nieuw is. Herkent iemand dit?
Kan ik zelf invloed uitoefenen? Moet toegeven dat ik vrij verlegen en introvert ben dus niet zo'n mamma die makkelijk afspraakjes voor haar regelt als ze zelf niet meewerkt. Wat kan ik nou het beste doen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik weet het niet

ik heb juist een kind wat echt vriendinnetjes nodig heeft.

Speelt ze op straat met buurtkinderen ?

cindy

cindy

03-02-2009 om 14:30

Buiten spelen

Ze mag van mij nog niet alleen buiten spelen omdat ze heel impulsief is en niet goed luisterd.
Als ik met haar naar buiten ga, gaan mijn andere twee jongere kinderen ook mee. Er zijn dan wel kinderen die met haar willen spelen. Mijn dochter is soms enthousiast hun te zien, maar gaat vervolgens haar eigen weg. Of wil bv in de tuin spelen van kinderen in de straat. Dit zijn echter veel oudere kinderen, 10 en 11 jaar oud. Die oudere kinderen vinden het wel leuk om met de drie kleintjes te spelen. En vertellen ook graag wat wel en niet mag ha,ha. Grappig wel.
Ook negeert ze de buurtkinderen vaak. Is meestal drukker bezig insecten en bloemetjes te verzamelen. Omdat ze vrolijk en heel druk is trekt ze wel kinderen aan. Maar vervolgens merken die kinderen dat ze niet echt contact krijgen met haar. Dus gaan ze ook hun eigen weg. In april wordt ze zes dan ga ik proberen haar alleen buiten te laten spelen. Misschien dat dit goed voor haar zal zijn...

Tango

Tango

03-02-2009 om 16:32

Ik zou toch

Nog eens een gesprekje met de juf aan gaan over het contact maken. Misschien kunnen ze haar op school ook eens wat intensiever observeren. En wat verstaat de juf precies over afwezig zijn in de klas? Heeft ze dat uitgelegd.
Er hoeft helemaal niet iets aan de hand te zijn, maar je geeft toch wel een aantal dingen aan die zorgelijk kunnen zijn (afwezig, druk gedrag, weinig contact maken).

Doet mij

denken aan een jongetje vroeger die bleek autistisch te zijn, ook afwezig, apart gedrag etc.

Maar dat hoeft het natuurlijk helemaal niet te zijn.

Zus

Zus

03-02-2009 om 18:47

Heeeel herkenbaar!

Ik heb ook zo'n dochter, net 6 geworden! Vanaf kleins af aan speelt ze alleen of met haar zus. Zijn er meerdere kinderen, dan gaat ze haar eigen gang. Het is een tijdje zo geweest dat speelafspraakjes haar absoluut niet boeiden. Ze kan ook gewoon nee zeggen als ze er geen zin in heeft. Haar zus, bijna 8, is heel anders, altijd veel vriendinnetjes en vaak bij iemand spelen.
In de klas speelt ze wel met andere kinderen, maar ook net zo lief niet. Haar juf zei eens dat andere kinderen dat ook van haar weten en dat prima vinden. Raar kind eigenlijk...Ik merk wel dat het beter wordt de laatste tijd. Met het ouder worden krijgt ze meer zicht ook op wat andere kinderen willen.
Ik zou toch het gewoon laten gaan. Kind is zoals ze is en ze klinkt bijdehand genoeg als ik het zo lees. Bovendien kan het nog alle kanten op. Tegen de tijd dat ze echt een zonderling wordt, kun je altijd nog speelafspraakjes opdringen

Guinevere

Guinevere

03-02-2009 om 20:04

Eens met tango

Ik ben het helemaal eens met Tango. En er komt ook nog impulsief gedrag bij dus.
Maar zolang het allemaal goed gaat thuis en op school, en zij er zelf geen last van heeft, zou ik er geen probleem van maken. Zodra het meisje er zelf onder gaat lijden, zou ik wel eens met de school aan tafel gaan zitten en bespreken of er een observatie gedaan kan worden. Blijf wel het contact met andere kinderen stimuleren, spelen met leeftijdgenootjes is belangrijk.

cindy

cindy

04-02-2009 om 17:36

Bedankt voor reacties

Bedankt allemaal!
Als het zo blijft en ga ik het zeker met juf bespreken. Ze is nog wel jong en kan nog best wel veranderen. Dus wie weet is het over een half jaartje heel anders.
Zus, fijn dat er nog meer van die aparte typetjes rondlopen .
Het is inderdaad waar dat ik haar moet nemen zoals ze is. Het is wel een blij kind.
En ze lijkt er zelf geen last van te hebben. Alhoewel het onaangepaste gedrag in sommige situaties wel problemen geeft. Om maar een voorbeeld te noemen bij de balletles.
bij de balletles heeft ze nog weleens de neiging om de les te verstoren. Haar balletjuf zegt dan dat ze niet luisterd en de anderen meetrekt met haar stoute gedrag. Dus dat de rest haar dan na doet en de les dus niet goed verloopt. Moet er wel bij zeggen dat er in deze balletles ook nog meer drukke boefjes zitten
Ze gaat er overigens graag naartoe.
Heb met mijn dochter besproken dat als ze dit blijft doen ze van ballet afgaat. Dikke tranen, zal het niet meer doen. Ik besluit te gaan kijken bij de les (bij een raamjes). En wat zie ik, ze verstoort de les dit keer niet maar speelt de hele les met haar balletrokje. Doet het rokjs om haar nek dan weer op haar hoofd etc etc. Terwijl ze dit doet, doet ze ook af en toe mee met de les. Hierdoor vaak net even anders dan de bedoeling is. Verkeerde arm omhoog etc. Dit is denk ik wat haar schooljuf bedoelt het afwezig gedrag...
Verder zag ik dat ze een spelletje deden: elk kind kreeg om de beurt een toverstaf en moest een wens doen. "Ik tover een elfje, prinses, bloem" hoor ik de kinderen zeggen. Is mijn dochter aan de beurt zegt ze tegen de juf. "Ik tover jou in een trol". Arme juf

De juf zei na de les dat het deze les wel ietje beter ging dan anders. en dat mijn dochter wel een clowntje is.
Ik heb met haar balletjuf afgesproken dat we na elke les even praten over hoe de les die keer is gegaan.

Het is nu eenmaal een kind waar ik extra op moet letten. Ze telt eigenlijk wel voor twee.
Ik heb zeker wat aan jullie tips! Groetjes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.