Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
bertje1

bertje1

31-08-2011 om 20:28

Dochter, haartjes, help

hahah, vandaag dochter in bad, ze is nogal preuts dus zie haar niet 'echt' naakt meer meestal. nou, nu wel en wat zag ik (en zei ik ) waaat krijg je al wat haartjes 'daar' ... pff. welke volgorde van ontwikkeling is normaal?? ze is ruim 10. (en nog erg meisje; overigens wel wat meer beenhaartjes.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
An

An

31-08-2011 om 20:57

Mijn dochter

van 10 scheert zich al een half jaar onder de oksels en 'van onderen'. Ze is tnt de enige in de groep en bij het sporten die dit heeft en dat vindt ze niet fijn. Ze is ook een maand geleden ongesteld geworden, pffffff.
Het is dus wel vroeg maar niet abnormaal.
groet, An

Tango

Tango

31-08-2011 om 21:28

Dochter

Tangodochter is ook 10 en heeft hier en daar een haartje van onderen. Hoeft nog niet te scheren, want het valt mij dus niet op. Af en toe knipt ze ze af, zegt ze (eng hoor! Ze zal maar mis knippen). Beenharen heeft ze al veel langer, lijkt me ook normaal. Ongesteld is ze gelukkig nog niet, wel beginnen haar borstjes iets te groeien.

Bibi72

Bibi72

31-08-2011 om 22:11

En mijn dochter

Mijn dochter kreeg haartjes toen ze 9 was, haar eerste bh toen ze nog geen 11 was, en is vorige maand voor het eerst ongesteld geworden. Ze is nu 11 en een half. Scheren van onderen doet ze niet, haar benen wel (donker haar)

Hier ook

Hier een dochter van 10 met ook sinds kort een paar haartjes 'van onderen'. Ze is er zelf heel trots op. Verder nog geen okselhaar en ook geen borstjes. Blijkbaar dus vrij normaal.

Groet,
Pina

Truus

Truus

01-09-2011 om 23:17

Volgorde

Bij mijn dochter begon als eerste, toen ze 9 was, de borstgroei. Nog geen borsten, maar wel een pijnlijke zwelling. Vanaf een jaar of 10 kreeg ze schaamhaar, okselhaar pas een jaar later. Ze was bijna 12 toen ze voor het eerst ongesteld werd en dat vond ik aan de late kant (in vergelijking met mezelf en andere vrouwen in de familie).

an200

an200

02-09-2011 om 18:12

Re:

hele verschillen zoals ik hier lees hoe de moeders/vaders er mee omgaan tov de dochters en andersom, De ene dochter is supertrots en de ander bedekt liever alles.

Ik ben iemand die mijn zoons en dochter heeft geleerd dat bloot gewoon en normaal is en dat je juist supertrots moet zijn wanneer alles beging te groeien en dat je je daar zeker niet voor moet schamen. hier in het gezin altijd douchedeur open en geen gedoe.

PS Mijn dochter was 10 toen ze de eerste donshaartjes kreeg.

bertje1

bertje1

02-09-2011 om 19:16

Nou ik ook

ik loop ook gerust hiero in mijn nakie rond, maar de kids zijn allemaal preuts haha. Nou ik hoop dat de rest vd ontwikkeling nog even wacht..

Truus

Truus

02-09-2011 om 20:28

Preuts

Ik ben niet preuts maar mijn dochter houdt al drie jaar de badkamerdeur stevig op slot. Ze vindt het ook niet fijn als ik naakt door het huis loop dus daar houd ik rekening mee.

Jeda

Jeda

03-09-2011 om 09:01

Ach wat is preuts

Wij praten normaal over bloot zijn etc. maar ik heb zelf wel behoefte aan een stukje privacy. Dus bij mij gaat de badkamerdeur op slot. Wil niet zeggen dat ze me nooit naakt zien. Maar dat heeft niks met preutsheid te maken.

Hier

bij mij gaat de badkamerdeur ook niet op slot, ze weten hoe ik er bloot uit zie. Toiletdeur gaat wel op slot. bij mijn dochters (7 en 9) is er totaal geen schaamte, bij hen blijft de badkamerdeur ook open. Sterker nog, laatst zijn ze een keer bloot het zwembad in geweest met de dochters van hele goede vrienden (6 en 8 jaar), terwijl wij op het terras er naast zaten.

Maar... oudste kennende denk ik dat de deur op slot gaat zo gauw er lichamelijke veranderingen komen. Ze wil er niet over praten, veranderd snel van onderwerp. Ik heb boekjes gekocht en die in haar kamer gelegd maar ze blijft er verlegen over. Ik vind het prima, probeer zo nu en dan er over te praten maar als zij dat niet wil dan ga ik het niet dwingen.

jds

jds

04-09-2011 om 11:19

Beenhaartjes

Mijn dochter van 10 zit ook al enige tijd in de haargroeiontwikkeling. Ze baalt alleen ontzettend vd haren op haar benen (ze is blond, maar die haren zijn donker en vrij lang).
Weet niet of ze al kan scheren ofzo, want ben bang dat ze dan nog duidelijkere haren krijgt. Iemand tips?
Ik wil haar de pijn van harsen o.i.d. nog niet aandoen....

Truus

Truus

04-09-2011 om 12:24

Scheren

Mijn oudste dochter heeft blonde beenhaartjes die je amper ziet. Zij heeft geluk. Mijn jongste dochter (7) heeft nu al donker beenhaar. Het zou me niets verbazen als zij zo rond haar 10e er wel wat aan wil doen. Dat moet ze dan zelf aankaarten maar dan mag ze die gerust afscheren. Daar krijg je niet meer haar van en het wordt ook niet donkerder of harder. Ze heeft ook zware doorgroeiende wenkbrauwen. Dat kun je denk ik beter niet scheren? Wat dan?

Plop

Plop

04-09-2011 om 21:24

Ontharen

scheren is inderdaad geen probleem. De haren worden er niet dikker van. Mocht je op kleinere gebieden de haren permanent willen laten weghalen dan zou je kunnen overwegen om het te laten flitsen. Mijn dochter heeft altijd veel donkere haartje op haar bovenlip gehad en deze methode werkte voor haar prima. Haartjes zijn voor 90% verdwenen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.