Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter heeft zo'n lage frustratietolerantie

Mijn dochter loopt de helft van de tijd rond met een gezicht dat op onweer staat.

Als iets maar even tegenzit, wordt ze elke keer zo boos. Vanochtend zaten haar handschoenen niet goed en gelijk begint ze weer te krijsen. Als ik haar een keer moet corrigeren dan kan ze nog heel lang namokken.

Hoe kan ik haar helpen? Ze is trouwens een "sandwichchild" met een briljante zus boven zich en een heel schattig broertje onder zich.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier een zoon

Mijn zoon is precies hetzelfde. Wat wij sinds kort doen is hem naar de gang sturen om af te koelen. Dat helpt heel erg goed. Corrigeren had geen zin en dat had eerder tot resultaat dat mama ook boos rondliep. Om dat nu te verkomen moet Jasper gewoon naar de gang en als hij niet meer boos is mag hij weer gezellig terugkomen.

Groetjes,

Biancka

krin

krin

03-03-2009 om 10:32

Sandwichkind

Denk je dat het midden in de sandwich zitten ermee te maken heeft? Vziw zijn veel sandwichers schipperaars en hebben ze de neiging zich onzichtbaar te maken (dan wel te voelen)(sprak zij uit ervaring). Dus zou ik haar haar frustratie en gemopper gunnen. Misschien heeft ze het boos worden gekozen om zich daarmee in beeld te brengen, en als je daar extra op gaat reageren, werkt het nog ook.
Wat hier bij kleutergemopper op onwillige kleding in elk geval helpt, is de kleding de schuld geven en bevestigen dat dat boos maakt. Dus je niet op het boos zijn zelf focussen. "Zo, jij bent boos. Maakt die vervelende rits het je zo moeilijk? Zal ik helpen of probeer je het liever zelf?" Dan gaat hij vaak met nieuwe vastberadenheid aan het werk. Maar ja, dat is een oudste en enige, dus een mama-pleaser

Prakje

Prakje

04-03-2009 om 19:16

Hier ook zo'n 'tijdbom'

ben nu net het boek "het explosieve kind" aan het lezen. Waaruit toch wel blijkt dat een time-out wel helpt om de explosie te blussen, maar het kind niet helpt hier goed mee om te gaan...

Afijn, ben pas in hoofdstuk 2 en ga vanavond weer verder lezen.

Hier is het overigens 'de schattige jongste' (van 3 broers) die o zo boos kan worden (met lieve blonde krullen en schattig rood brilletje )

Renata

Renata

05-03-2009 om 10:54

Gordon

Hoi,

Gisteren had ik ouderavond op de creche en vertelde een pedagoog over de Gordon methode. Zo geef je je kind het gevoel dat ze serieus wordt genomen en erkenning voor haar gevoelens.

Actief luisteren gaat zo;
Ik zie dat je boos bent
Huil je omdat je verdrietig bent dat je handschoen weg is
Ik merk dat je verdrietig bent over de handschoen

Dit soort vragen kun je dan stellen.
Volgens mij is op internet ook wel genoeg over die methode te vinden.

Hopelijk helpt het!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.