Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter is zo veranderd :(

Ik heb het op dit moment echt even helemaal gehad met oudste dochter van 9,5 jaar, en ik wil graag iets in de groep gooien hier en weten wat jullie hieraan zouden doen.

Zolang ik me kan herinneren, zijn er hier nooit slaapproblemen geweest, beide dochters gaan lekker naar bed, gezellig instoppen etc. etc. Nooit een punt geweest van baby af aan. Vooral voor oudste dochter, stak ik altijd mijn beide handen in het vuur: een serieus, voorzichtig en lief meisje, houdt zich goed aan afspraken etc.

Maar nu...het is denk ik al zo'n half jaar aan de gang, maar het wordt van kwaad tot erger. Ze houdt zich totaal niet meer aan afspraken, is sjacherijnig overdag, heeft toch regelmatig haar werk niet af op school wat ze dan na school moet afmaken.

Tussen de middag vandaag stond ik zo ongeveer nog als enige moeder op het schoolplein te kleumen toen mevrouw er eens aan kwam sjokken: had ze nog gezellig even in boekjes geneusd in de klas, lekker rustig. Ik vertelde haar dat ik gewoon wil dat ze net als de rest naar buiten komt, en dat ze me niet zo lang moet laten wachten zonder reden. Zegt ze doodleuk: maar je kunt toch binnen gaan zitten om te wachten?

Pardon?!

Met naar bed gaan 'savonds is het zo'n naar gebeuren aan het worden, dat ik er echt helemaal klaar mee ben. Zaterdagavond is opblijfavond, dan mogen beide meisjes om half tien naar bed. Door de weeks moet de oudste om 8.45 gaan slapen, uiterlijk. Eerst was het half negen naar boven, en nog een kwartiertje lezen. Tot we merkten dat ze dan pas kwart over negen ging slapen. De smoes was dat ze niet kon stoppen met lezen. Daar kan ik nog inkomen...Oplossing bedacht: om 20.15 naar boven, en om 20.45 het licht uit. Dan is het écht slapen, en moet ze hebben geplast etc. Tijd zat om te lezen.

Nu presteert ze het iedere avond om om die tijd idd te gaan plassen. Maar dan doet ze dat doodleuk 20 minuten later weer. Ze KAN dan gewoon niet meer moeten. Vanavond was het weer bal. Braaf naar bed, helemaal gezellig (want dat is het altijd wel), ik haar weer het vertrouwen geven, op tijd het licht uit etc. Gezegd dat ze één keer mag plassen, blablabla. Hoor ik haar na kwart over negen wéér (dit keer heel stiekem) rondlopen. Ik zei dat ze één kans had om eerlijk te zijn, wat ze die tijd nou aan het doen was geweest. En inderdaad: ze doet gewoon het licht weer aan en gaat verder lezen en dan wéér naar beneden en plassen etc.

Ik ben er echt zo helemaal klaar mee. Maar vooral, ik word er zo verdrietig van ook, dat dit meisje, dat ik zo ontzettend vertrouwde altijd met alles, me voortdurend zo in de maling neemt. Waar komt zoiets vandaan???

We hebben alles geprobeerd. Ik ben zelf ook heel consequent. Maar of we nou boos worden, lief doen, negeren, sancties koppelen aan dit gedrag of niet...het maakt niet uit, ze zegt steeds ja hoor mam, en doet lief, maar ondertussen komt ze dit absoluut niet meer na.

Ik krijg haar 'smorgens ook moeilijk wakker, en zoals ik al zei is ze niet zichzelf overdag. Moe, sjachie, lelijk doen tegen haar zus...Ik denk dus dat dit komt door het slaaptekort. Honderd keer heb ik haar al gevraagd (gezegd/toegeroepen/etc) wát er nou met haar is, waarom ze zo doet, wat haar dwars zit etc....maar ze zegt gewoon: dat weet ik niet, er is niks.

Wie heeft hier ervaring mee, of heeft misschien een goede tip? Wij hebben volgens mij echt alle methodes al geprobeerd....

Groet,
Rosalisa

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rosalisa

Rosalisa

11-01-2010 om 22:03 Topicstarter

Ik vergeet nog....

dat ze thuis ook eigenlijk helemaal niet meer speelt. Ze wilde zo graag de school van Playmobil, die heeft ze gekregen van Sint. Heeft ze misschien 4 keer mee gespeeld. En niks meer. Dit is ook al niets voor haar.

Haar beste vriendinnetje haalt ze ook niet meer op, ze wacht tot zij wordt opgehaald (wat dat meisje erg vaak doet). Ik vertel dochter dan, dat zij zelf ook eens haar vriendin moet halen, dat dit niet leuk is zo voor haar. Dan knikt ze, is ze het helemaal eens, maar ze doet niks.

Ze wil alleen maar lezen eigenlijk...verder niks. Het is net of het haar allemaal niet meer interesseert. Op slechte dagen, of momenten zoals nu, maak ik me soms heel veel zorgen en ben ik bang dat ze misschien in een situatie zit waardoor ze zo verandert, die wij niet weten...Maar ik trek en ik trek en ik trek maar, maar er komt niets uit...Ik ben de discussies iedere dag ook zo moe...

groet,
rosalisa

Rosalisa

Rosalisa

11-01-2010 om 22:42 Topicstarter

Ik ben me ervan bewust...

...dat ik hier op het moment een monoloog aan het voeren ben , maar blijkbaar zet me dit ook aan het denken. Kan het misschien de prépubertijd zijn???

Misschien moet je haar wat meer vrijheid geven

ik krijg het gevoel dat je alles wel erg wil regisseren, tot tijdstippen waarop ze mag plassen toe. Het is inderdaad misschien de pre-puberteit.

Als kind vond ik het ook heerlijk om te lezen, het kan echter wel vrij verslavend zijn, vooral als het om een spannend boek gaat. Las ze vroeger ook zo veel? Misschien is ze sjacharijnig omdat ze te lang doorgaat met lezen?

Misschien kun je samen met haar het probleem bespreken en kijken wat zij als oplossingen aandraagt.

Zoek eens op "passief agressief"

misschien probeer je teveel op te leggen en is zij eraan gewend dat haar mening niet meetelt. Weerwoord geven is daarom geen optie. Vandaar dat ze misschien zo de boel saboteert.

Tineke

Tineke

12-01-2010 om 09:00

Prepuber

Ja Rosalisa, dit is de pre-puberteit. Je kan het ook lezen in het archief van dit forum, juist negenjarige meisjes vertonen dit gedrag. Onuitstaanbaar. Toch geen zorgen hoor, het duurt geen jaren, over een poosje is ze gewoon weer gezeglijk en gezellig, om daarna de echte puberteit in te duiken.
Bedenk bij alles dat ze heus niets doet om jou expres dwars te zitten, daar is ze zich echt niet zo van bewust. Ze is zich gewoon minder bewust van de omgeving, en wat meer van zichzelf.
Om haar te 'bereiken' zul jij een flinke stap naar haar toe moeten zetten, je kan en mag niet verwachten dat ze je lieve achtjarige blijft. Als jij die stap zet, kun je er ook de humor van inzien. Geweldig toch, zo'n kind dat nog ff lekker na schooltijd in de klas blijft rommelen omdat het dan zo rustig is. Eigenlijk best geniaal.
Probeer het altijd vanuit haar kant te zien, als je dat lukt, is het ook makkelijker de nieuwe grenzen te stellen, die bij deze nieuwe situatie passen, in plaats van bij het lieve achtjarige meisje. Want natuurlijk, jij mag en moet de grenzen stellen, die heeft ze nu hard nodig, maar ze moeten wel passen. Zo zou ik me niet zo druk maken over die tweede keer plassen, maar ik zou wel gaan controleren of het licht uit is op de afgesproken tijd. Bekijk opnieuw of die tijd redelijk is. En vooral: praat daar overdag over met je dochter, en vooral geen avonddiscussies, dan is iedereen moe en dan leidt het nergens toe.
Ja, bespreek veel. Vanuit begrip voor haar. Dat geeft begrip voor jou. Anders leg je nu de basis: 'ik word toch nooit begrepen'. En wordt het daar leuker of makkelijk van? Nee.
Het is een nieuwe fase, en geloof me, ook die is hartstikke leuk, maar dat kost ff moeite. Je moet even landen in je nieuwe rol. Ga naast haar staan, ipv tegenover haar. Succes!

Maxime.M

Maxime.M

12-01-2010 om 09:29

Wat ik zou doen

Hoi,

Probeer het er gewoon overdag eens met haar over te hebben, vraag haar of zij nog goede ideeen heeft om het in de avond beter te laten verlopen. En probeer haar idee (als het een bruikbaar idee is) ook uit. Verder zou het best kunnen dat ze door slaaptekort aldoor zo sjagrijnig is. Zelf zou ik denk ik op de tijd dat ze echt moet gaan slapen even naar boven lopen en haar boek komen ophalen (1 min. van te voren, kan ze nog even haar bladzijde aflezen) dan nog een keer plassen en klaar is het. (ik neem aan dat ze dan niet rustig verder gaat in een ander boek?) En desnoods zou ik in staat zijn haar bedlampje mee nemen, of boven de stop eruit draaien (alleen wel lastig met de wekkers die je dan op het einde van de avond weer in moet stellen.) (mijn dochter is al wel 14 en kan soms hardleers zijn)

Maxime

Puck

Puck

12-01-2010 om 10:22

Rosalisa

Ik kan alleen maar beamen wat de dames hiervoor al aangeven. Maar ik wil nog even een toevoeging geven. Je zegt: "Nu presteert ze het iedere avond om om die tijd idd te gaan plassen. Maar dan doet ze dat doodleuk 20 minuten later weer. Ze KAN dan gewoon niet meer moeten. Vanavond was het weer bal. Braaf naar bed, helemaal gezellig (want dat is het altijd wel), ik haar weer het vertrouwen geven, op tijd het licht uit etc. Gezegd dat ze één keer mag plassen, blablabla. Hoor ik haar na kwart over negen wéér (dit keer heel stiekem) rondlopen. Ik zei dat ze één kans had om eerlijk te zijn, wat ze die tijd nou aan het doen was geweest. En inderdaad: ze doet gewoon het licht weer aan en gaat verder lezen en dan wéér naar beneden en plassen etc"
Waarom KAN ze dan volgens jou niet meer plassen. Zolang je in bed wakker blijft om bijv. te lezen of t.v. te kijken dan is het heel normaal dat je om de haverklap moet plassen. Sterker nog: bij nacht-zindelijkheidstraining wordt soms het advies gegeven om voor je naar bed gaat te plassen, dan een kwartier te lezen en dan nog een keer te plassen.
Jij bent niet degene die kan bepalen of je dochter echt moet plassen of niet, alle kans dat ze dat niet als sabbotage gebruikt. Dat ze tegen jou zin in daarna weer doorgaat met lezen is natuurlijk een ander verhaal...

Rosalisa

Rosalisa

12-01-2010 om 10:23 Topicstarter

Fijn!

Bedankt voor de reakties!

Voor wat betreft het lijkt of ik alles wil regisseren : ze blijft aan de gang met plassen. Van alles en nog wat omdat ze niet wil gaan slapen. Daarom is de tijd gewoon: kwart voor negen is het licht uit, en daarvoor moet je dus geplast hebben. Klaar. Anders blijft het een uit-bed-geloop.

Beide meisjes mogen juist (!) hun mening geven hier thuis, mits natuurlijk op een normale manier. Feit dat ik hier het probleem neerschrijf komt dus ook mede, omdat ik al ontelbare keren met haar om de tafel ben gaan zitten: wat wil je dan, wat moet er dan anders, wat doen wij niet goed, wat kun jij anders doen etc. etc. Haar mening is dus echt zeker belangrijk, en ik geloof ook dat ze dat weet.

Op zich kan het me ook helemaal niet schelen hoe laat ze gaat slapen, MITS ze uitgerust is de volgende dag! Als zij kiplekker opstaat wanneer ze pas om tien uur gaat slapen, vind ik het best hoor. Maar dat is dus niet zo, ze brengt de dag gapend en lusteloos door. Daarom dus de regel. Hoewel ik zelf vind dat kinderen zowiezo regels nodig hebben, daar niet van.

Voor wat betreft meer vrijheid: dat vind ik ook een goede. Maar ze weet, dat ze die vrijheid absoluut krijgt als ze zich aan de afspraak houdt die we maken. Als ze dat niet doet, wordt de vrijheid minder.

@ K.Heksenvet : dank ook voor jouw reaktie, ik kan er veel mee, en denk dat je gelijk hebt. Misschien gaat het ook ineens heel snel allemaal...het is raar om ineens die veranderingen te zien. Ik had nooit gedacht dat dat al zo snel zou zijn...

En ja, dat ze in de klas blijft hangen is natuurlijk op zich ook wel humor . Lekker rustig zegt ze dan...

Ze leest al vanaf haar vijfde overigens (de krant op zn kop), ze is hoogintelligent. Daarom ook altijd heel verstandig. En daarom is de schok nu zo groot .

Groet,
Rosalisa

Trouwens

lijkt een beetje op de nachtlampweghaaltip, ik neem in overleg met mijn dochter haar boek altijd mee naar beneden wanneer ze moet slapen: uit zichzelf vindt ze het moeilijk om op te houden.

Succes! Wie weet staat mij dit over een paar maanden ook te wachten! Want mijn dochter is een lief gehoorzaam 8-jarige die ook veel van lezen houdt.

Rosalisa

Rosalisa

12-01-2010 om 11:11 Topicstarter

Hoi puck

Haha, dat doet ze dan al helemaal volgens die zindelijkheidstraining: plassen, lezen en weer plassen en dan licht uit. Precies zo.

Maar daar gaat het op zich helemaal niet om. Het gaat niet om of ze wel of niet mag plassen, natuurlijk mag dat kind plassen )). Het gaat erom dat ze gewoon in feite weigert om te gaan slapen.

En zoals ik hierboven al zei: al gaat ze om tien uur slapen en plast ze 20 keer, best, als ze de volgende dag fris en fruitig opstaat. Maar dat is niet zo. En op het moment dat zij daar dus zelf onder gaat lijden, en het schoolwerk, en de omgeving (sjachieee!), dan is het aan ons om te zorgen dat dit wordt opgelost.

Mijn vraag gaat niet over het plassen, maar over het niet luisteren en zich niet aan afspraken houden .

Groet,
Rosalisa

Rosalisa

Rosalisa

12-01-2010 om 11:12 Topicstarter

@liat

Deze tip vind ik een goede, hier was ik nog niet opgekomen! Dat kan ik even proberen...

Puck

Puck

12-01-2010 om 11:16

Rosalisa

Natuurlijk gaat het niet over plassen, maar over het niet luisteren, maar jij zei dat het niet KAN dat ze na 20 minuten alweer moet plassen. Het enige dat ik ermee aan wilde geven is dat dat wel degelijk kan zolang ze wakker blijft.

Rosalisa

Rosalisa

12-01-2010 om 11:19 Topicstarter

Pelle

Ik zei het hierboven ook al: het probleem is niet het plassen )). Al wil ze 20 keer plassen, ik vind het best. Als je moet dan moet je.

Het gaat om het niet willen gaan slapen en dat ze zich niet aan de afspraken houdt. Dit is er één van, maar zo zijn er nog meer afspraken die ineens geen zin meer blijken te hebben .

Ik denk dat het inderdaad de prépubertijd is...Dit weekend was ze al verdrietig en sjacherijnig (huilen!) omdat haar kerstboompje nu toch echt van haar kamer moest. Ik had 'm al een extra week laten staan, maar op een dag moet ie toch echt weer de deur uit . Hele toestanden om in feite (in onze ogen)niks, wat voor haar blijkbaar ineens echt heel belangrijk was.

Ik koop wel van die takken met lichtjes, voor in zo'n vaas. Paar kunsttulpen erbij, en het is een 'voorjaarsboompje'.

Ik denk dus echt wel mee hoor , maar op een gegeven moment zijn er grenzen. En op een tijd naar bed gaan dat je ook nog gezellig wakker wordt, is daar één van.

Groet,
Rosalisa

Rosalisa

Rosalisa

12-01-2010 om 11:24 Topicstarter

Okee

Natuurlijk KAN dat dan, dat begrijp ik ook wel. Maar dat is niet het punt. Ik denk eerder dat het tussen haar oren zit dat ze denkt dat ze moet. Want in feite gaat ze alleen maar zitten op die wc, maar er gebeurt niks.

En dat is écht waar. Hoe ik dat weet? Omdat ik juist toevallig gisteren naar boven liep om te kijken wat er nu weer uitgespookt werd, en toen kwam ik daar dus achter. Vandaar...

Verdere tips zijn welkom vwb het niet meer luisteren .

Groet,
Rosalisa

Guinevere

Guinevere

12-01-2010 om 12:25

Pelle ,12.15?

Hm, ik wilde als tip geven om de meiden later in bed te doen. Blijkt dat Pelle al heeft geadviseerd om om 12.15 het licht uit te doen!
Ik denk dat je dame wel erg vroeg naar bed moet voor haar leeftijd. Kan het zijn dat dit gewoon te vroeg is en dat ze gaat rondspoken omdat ze simpelweg nog geen slaap heeft? Door dat rondspoken slaapt ze dan uiteindelijk nog later dan wanneer je haar bedtijd verlaat. Je kunt ook afspreken dat ze later naar bed mag, maar dat er dan niet meer gespookt mag worden. Als ze dit wel doet, gaat de oude bedtijd weer gelden.

Rosalisa

Rosalisa

12-01-2010 om 14:23 Topicstarter

Guinevere

Hoi Guinevere,

Vind je dat echt? Met 9 jaar om kwart voor negen gaan slapen? Ik vind dat zelf heel redelijk namelijk. Ze wil zelf veel eerder zodat ze lekker lang kan lezen. Het was eigenlijk namelijk eerst om half negen en dan een kwartier lezen. Maar omdat ze langer wil lezen, dus eerder naar boven.

Het zou best kunnen dat ze écht nog geen slaap heeft, maar waarom krijg ik haar smorgens dan niet lekker wakker en is ze gewoon de hele dag moe (wat ze niet heeft als ze uit kan slapen). Dat is voor mij dan echt een teken dat ze te laat gaat slapen...

Wel grappig , want de sanctie die je hier noemt (bij rondspoken weer oude bedtijd), want die hebben we al genoemd. Maar ook die helpt dus helemaal niks, ze blijft het doen. Dat is het frustrerende ook! Grrrr...

Groet,
Rosalisa

Rosalisa

Rosalisa

12-01-2010 om 14:24 Topicstarter

Haha

ik zag het ook al bij Pelle: om 12.15. Nou, als je dan om 21.00 nog niet slaapt, hahahahaha.

Fiegel

Fiegel

12-01-2010 om 15:27

Idd zoals guinevere

Ik heb hetzelfde gehad met mijn zoon: die ging ook altijd nog minstens een half uur lezen voordat ie moest gaan slapen, en 's morgens kreeg ik hem niet uit bed. Uiteindelijk bleek dat hij gewoon wat later naar bed moest. Hij las dan ook een half uur en werd 's morgens fit weer wakker.

Als ze nog niet moe zijn als ze naar bed moeten, dan lezen ze denk ik langer door waardoor ze uiteindelijk minder slaap krijgen.

Het is het proberen waard denk ik!

Talia

Talia

12-01-2010 om 16:57

En de rest van de dag?

Hier ook een dochter die relatief laat gaat slapen en 's morgens altijd uit bed getrokken moet worden, ze slaapt ongeveer 10 uur per nacht en dat deed ze op 9,5 jarige leeftijd ook al. Ze heeft gewoon een ochtendhumeur (lijkt op haar moeder ), tegen de tijd dat ze op de fiets moet is het over.
Verder vroeg ik me nog af, Rosalisa, of ze verder op school en met vriendinnen wel lekker draait, geen stiekeme ruzies of pesterij. Dit omdat het erop leek in je eerste posting dat je dochter vrij abrupt veranderde qua gedrag.

Groet, Talia

Twee tips

Ik zou haar geen verantwoordelijkheid geven die ze overduidelijk nog niet aankan. Ze heeft haar leesdrang blijkbaar niet onder controle en je moet haar daar dus echt bij helpen. Ik zou dus inderdaad ook het boek gaan ophalen op een afgesproken tijd.

En de tweede tip is om haar wel ruimte te geven op gebieden waar dat makkelijk kan. Wat maakt het nou toch uit dat zij met Pasen nog een kerstboom op haar kamer heeft staan? Als ze dat nou toch leuk vindt... Dus pick your battles right, zou ik zeggen.

Verder vind ik om 20.45 uur gaan slapen voor een meisje van 9 behoorlijk aan de late kant. Ik zelf zou niet meteen geneigd zijn om de oplossing te zoeken in het haar nog later naar bed laten gaan.

Marjoleine64

Marjoleine64

12-01-2010 om 22:03

Avondkind?

Onze oudste had precies hetzelfde, en ging ook alsmaar niet slapen. Op 9-jarige leeftijd lagen ze er denk ik ook wel rond half 9 in, even lezen en dan licht uit. Maar hij sliep niet, en soms om 10 uur nog niet. En 's ochtends moesten we hem altijd wakker maken, liefst zo laat mogelijk (maar wel met een ruime marge voor het aankleden, want anders was zijn ochtendhumeur echt verschrikkelijk). Wij hebben het uiteindelijk opgelost door te zeggen dat hij toch wel rustig in bed moest blijven liggen (en soms inderdaad 2-3 keer plassen), want ook als je niet slaapt rust je toch uit.
Hij is nu 12, en ze liggen er rond 21:15 in (jongere broer van 10 ook), en dan half 10 licht uit. Soms slaapt hij dan wel snel, soms ook horen we hem om half 11 nog een keer. Maar hij rust wel uit, en komt tegenwoordig vrolijk om half 8 zijn bed uit. Echt een avondkind, terwijl jongste echt een ochtendkind is die ook met veel minder slaap toe kan (is vaak veel eerder wakker en gaat dan liggen lezen, maar valt wel snel in slaap).
Marjoleine

Rosalisa

Rosalisa

13-01-2010 om 09:32 Topicstarter

Blij met alle reakties

Goedemorgen

Ik ben blij met alle reakties! Gisteravond hebben we het er met haar over gehad. Ze zei dat ze écht écht écht nog niet moe was dan...Wij hebben onze twijfels, maar aan de andere kant...als het nu echt zo is wat ze zegt?

Gisteravond mocht ze dus bij ons op de bank nog even GTST kijken, daarna naar boven, en nog lezen. De afspraak was dat het om 2100 uur klaar moest zijn, ze ging ook keurig plassen om die tijd (haha) en niet nog een aantal keren daarna opnieuw. Ik heb haar nog even welterusten gezegd, en ze is toen lekker gaan slapen, en nu lukte het wel.

We zullen zien hoe lang dit aanhoudt en of dit inderdaad dus de oplossing is. Ik heb haar en haar zus even na 7 uur wakker gemaakt, daarna ging ik hun kleren halen en toen ik die boven bracht, lag ze alweer met het licht aan te lezen. Uitgerust wakker lijkt me dan...? Ik vroeg haar ook vanmorgen hoe het was gegaan met slapen, of ze nog lang wakker had gelegen. Nee, ze had niet meer wakker gelegen en was heerlijk in slaap gevallen, zei ze.

Vwb haar gedrag dat ineens zo anders is, hebben we ook opnieuw gepraat. Nee, ze wordt niet gepest (juíst niet, mam!), nee het is niet vervelend op school...Alles is gewoon 'nee' en verder positief.

Ik ben erg benieuwd...

fijne dag iedereen!
Rosalisa

Rosalisa

Rosalisa

13-01-2010 om 12:06 Topicstarter

@ dees

Ja eh...wat het uitmaakt om met Pasen nog een kerstboom op je kamer te hebben staan? Het feit dat er bergen naalden vanaf komen bijvoorbeeld????? Hij was al half kaal.

Buiten dat, heeft ze hem bijna 5 weken op haar kamer gemogen. Op een gegeven moment vind ik dat dat klaar is. Ik geef haar wel alternatieven, zoals ik al zei: gaat het om de lichtjes en de versiering, niet om het feit dat het een KERSTboom is. Nu hebben we een voorjaarsboompje gemaakt die ze zelf naar hartelust kan versieren, mét lichtjes. Aan te passen aan ieder seizoen. Iedereen blij, zij vooral.

Tot hier dan de kerstboom )).

Groet,
Rosalisa

Oooh

Het was een echte boom....

Tja, dat verandert de zaak wel een beetje ja. Die redden het niet tot Pasen hè.

Holiday

Holiday

13-01-2010 om 21:51

Niet kunnen slapen

Hier ook avondkinderen. Zelf zit ik te knikkebollen op de bank om 21 uur maar mijn kinderen zijn nog láng niet moe. En het is echt waar helaas. Jouw dochter zou er ook last van kunnen hebben.

De zondagavond bijvoorbeeld, is een avond dat ze allebei niet in slaap kunnen komen. Gewoon, jammer het weekend is weer voorbij we moeten weer naar school. Dat weten we nu, ik doe er niet meer moeilijk over. Maandagochtend staan ze als zombies op, maar wat kan ik er aan doen. Ik kan ze moeilijk om half 10 een klap met de hamer geven. Ze kunnen gewoon echt niet slapen.

Mijn regel is nu, eerst lezen, dan proberen te slapen en lukt het echt niet, dan mag je nog een keer een half uurtje lezen. Ook al is het al half 11. Wakker liggen en maar draaien is ook vreselijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.