Geenvera
26-11-2025 om 11:29
Dochter kan haar draai niet vinden op school
Hoi ouders,
Graag deel ik met jullie mijn verhaal in de hoop dat er een ouder is die soortgelijk heeft meegemaakt en ons kan adviseren waar nodig.
Onze dochter is 5 jaar en gaat sinds November 2024 naar de basisschool. Ze was vanaf dag één al dikke vriendinnen met een meisje uit haar klas, ze hadden enorm veel steun aan elkaar en waren vanaf dag één onafscheidelijk. Ze speelde beide uiteraard ook wel met andere kinderen uit de klas maar deze 2 waren echt maatjes!
Na de zomer van dit jaar ging het meisje naar groep 2 omdat ze iets ouder is dan onze dochter. Ze waren / zijn beide erg verdrietig hierom en (net zoals wij eerst dachten) dat hoort erbij en ze maken wel weer nieuwe vriendjes, dat gaat snel genoeg op die leeftijd. Ze hebben daarnaast vaak vrij spelen op school waar ze elkaar kunnen opzoeken (dat doen ze ook zeker)
Het is echter zo dat onze dochter sindsdien erg zoekende is en haar draai niet kan vinden op school. Ze is dagelijks aan het huilen, heeft vaak buikpijn en wil eigenlijk helemaal niet meer naar school toe. We dachten eerst dat het een fase was / is maar hier komt geen einde aan. Als ze elkaar in de ochtend tegenkomen op het schoolplein dan zijn ze beide zo ontzettend blij, daar kan je je geen voorstelling van maken. Het gemis wat dan duidelijk naar voren komt ik schrijnend en als onze dochter dan naar haar lokaal gaat en het andere meisje naar boven staan ze beide huilend op de trap, dit dus al sinds de zomer. Goed, nu is het zo dat wij een aantal weken geleden op school moesten komen omdat onze dochter de laatste tijd zo verdrietig op school, alsof ze op haar tenen loopt (zei de juf) en ze wilde graag dat een logopedist meekijkt omdat het tevens lijkt of ze sommige dingen niet begrijpt wat er gezegd wordt. Wij zelf en ook mensen in de omgeving ervaren dit helemaal niet zo en denken dat ze sinds de zomer gewoon niet op haar plek is in deze klas, zou dit kunnen? Zo ja, wat is dan de oplossing? Kan je een verzoek doen dat ze in groep 2 komt bijvoorbeeld of wat is er mogelijk?
Ik snap echt dat het wellicht belachelijk klinkt hoor maar geloof mij, je hart breekt als je die twee meisjes bij elkaar ziet.
nou, iemand tips? Alvast bedankt.
Meesje
26-11-2025 om 13:34
Geenvera schreef op 26-11-2025 om 13:01:
[..]
Ik reageer even op je beide berichten:
Het is één van de voorstellen die wij overwegen inderdaad. Ik heb daarnaast niet gezegd dat school heeft aangegeven dat er een achterstand is. Ze hebben aangegeven dat het lijkt alsof ze (de laatste weken) dingen niet begrijpt door onder andere verdriet, afleiding en verveling.
Wij denken na over een eventuele overplaatsing naar groep 2 wegens inderdaad meer uitdaging. Het lijkt mij niet vanwege een vriendinnetje, dat lijken mij niet de juiste intenties.
Ze is verdrietig omdat ze geen plezier heeft op school / in deze klas, ze vind het saai en geeft aan dat het iedere dag het zelfde is. Onze dochter is iemand die onder andere veel uitdaging nodig heeft omdat ze anders zich snel verveelt. Aangezien er nu (voor haar) veel herhaling is van het eerste jaar speelt dit denken wij zeker een rol.
Gelukkig speelt er thuis verder niks maar jeuk aan haar kleine teen heeft ze regelmatig
Als wij zelf geen antwoorden hadden op haar gedrag dan waren wij natuurlijk meegegaan in het logopedist verhaal. Wij denken dus dat groep 2 de oplossing zou zijn voor onder andere meer uitdaging.
Voor meer uitdaging lijkt me in ieder geval een betere motivering dan vanwege vriendinnetje. Doordat je op grotendeels over die vriendschap ging werd ik kennelijk op het verkeerde been gezet.
Bij ons is groep 2 overigens niet wezenlijk uitdagender dan 1. Dus dan ook even in de gaten houden hoe ze dochter toch uitdaging bieden. (dit is een tip
)
En fijn te horen dat de thuissituatie inmiddels beter is.
Geenvera
26-11-2025 om 13:47
Meesje schreef op 26-11-2025 om 13:34:
[..]
Voor meer uitdaging lijkt me in ieder geval een betere motivering dan vanwege vriendinnetje. Doordat je op grotendeels over die vriendschap ging werd ik kennelijk op het verkeerde been gezet.
Bij ons is groep 2 overigens niet wezenlijk uitdagender dan 1. Dus dan ook even in de gaten houden hoe ze dochter toch uitdaging bieden. (dit is een tip
)
En fijn te horen dat de thuissituatie inmiddels beter is.
![]()
Ik begrijp dat het zo overkwam. Bedankt voor je reactie, ik zal het meenemen.
Geenvera
26-11-2025 om 13:56
Marie111 schreef op 26-11-2025 om 13:53:
er zijn geen combinatiegroepen 1/2?
Nee dat hebben ze niet op deze school.
yette
26-11-2025 om 16:41
Geenvera schreef op 26-11-2025 om 13:12:
ik lees weinig tips verder overigens
![]()
Ik ben op deze leeftijd sowieso niet zo voor versnellen en in dit geval betwijfel ik of je dochter echt voorloopt. Hoewel je in je laatste berichten over verveling schrijft als reden om haar naar de 2e te willen, ging het in je hele OP over hoe ontzettend verdrietig het is dat haar vriendinnetje wel naar groep 2 gaat en dat ze nu al drie maanden elke ochtend huilend afscheid nemen voordat ze hun klassen in gaan ... dat laatste vind ik eigenlijk best zorgelijk. Drie maanden elke dag hetzelfde verdriet?!
Als ik jou was, zou ik focussen op hoe je haar kan leren om met die gevoelens om te gaan. Daar heeft ze waarschijnlijk meer aan dan dat je haar nu naar de 2e probeert te praten - terwijl er vorig jaar geen reden was om te versnellen, ze nu bovendien de eerste 3 maanden gemist heeft en dan ook nog eens over alweer 6-7 maanden klaar moet zijn voor de 3e.
Kersje
26-11-2025 om 18:09
yette schreef op 26-11-2025 om 16:41:
[..]
Ik ben op deze leeftijd sowieso niet zo voor versnellen en in dit geval betwijfel ik of je dochter echt voorloopt. Hoewel je in je laatste berichten over verveling schrijft als reden om haar naar de 2e te willen, ging het in je hele OP over hoe ontzettend verdrietig het is dat haar vriendinnetje wel naar groep 2 gaat en dat ze nu al drie maanden elke ochtend huilend afscheid nemen voordat ze hun klassen in gaan ... dat laatste vind ik eigenlijk best zorgelijk. Drie maanden elke dag hetzelfde verdriet?!
Als ik jou was, zou ik focussen op hoe je haar kan leren om met die gevoelens om te gaan. Daar heeft ze waarschijnlijk meer aan dan dat je haar nu naar de 2e probeert te praten - terwijl er vorig jaar geen reden was om te versnellen, ze nu bovendien de eerste 3 maanden gemist heeft en dan ook nog eens over alweer 6-7 maanden klaar moet zijn voor de 3e.
Eens met je hele bericht, maar vooral met vetgedrukte!
Jorni
26-11-2025 om 18:30
Ja ik dacht eigenlijk ook dat het vooral ging over hoe verdrietig ze was dat dat vriendinnetje niet meer bij haar in de klas zat.
Bloemenzee
26-11-2025 om 21:28
Vraag een gesprek aan met de juf. Bespreek wat je ziet en ervaart. Juf heeft ervaring, vast ook wel met ‘gebroken vriendschappen’. Wie weet heeft ze fijne ideeen om dochter te helpen.
BritgetJones007
26-11-2025 om 21:36
niet twijfelen aan jezelf, maar de situstie duidelijk verwoorden en zorgen dat jou dochter zich weer prettig voelt op school.
Dat staat op 1. En laat je hierbij niet wegwuiven, want jij kent je dochter het beste.
Dus; kan dochter naar groep 2.
Kijk dat eerst even aan en daarna komt de rest....of de rest lost zich vanzelf wel op.
Peaches
26-11-2025 om 23:05
Op basis van wat je vertelt over de uitdaging die je dochter nodig heeft: Het kan ook best zijn dat je dochter alle frustratie van nog een jaar groep 1 projecteert op dat ene vriendinnetje dat wel naar groep 2 mocht. Wat een onzin dat een kind geboren in november standaard bijna 2 volle jaren in groep 1 moet zitten. Ze verveelt zich misschien wel kapot. Ik zou zeker het gesprek aangaan met de school. En dan niet over dat vriendinnetje, maar over je dochter en wat zij nodig heeft. En als je net een school hebt getroffen die stug vasthoudt aan een regel die al lang niet meer bestaat... Tja, ik zou dan mijn conclusie trekken en een school zoeken die wel naar het kind kijkt in plaats van de geboortedatum.
DeOnbekende
27-11-2025 om 00:56
Ik zou het contact met dit vriendinnetje zoals het nu is, afremmen. Dus niet naar elkaar staan kijken en huilen bij de trap. Echt vrij ongezond gedrag en jouw "je hart breekt..." geeft mij het idee dat dit ook nog eens gevoed wordt.
FruitMoeder
27-11-2025 om 09:54
TO je legt steeds de nadruk op het vriendinnetje. Het lijkt nu net of zij de enige reden is dat je dochter naar groep 2 wil. Ik vind deze vriendschap voor een kleuter behoorlijk intens. Is je dochter altijd al zo eenkennig? Dat ze zich zo vastklampt is niet gezond.
tsjor
27-11-2025 om 12:54
Bij mijn kleindochter speelde een soortgelijk verhaal. Zij moest in groep 1 blijven (leeftijd), terwijl haar vriendinnetje naar groep 2 mocht. zij werd vervelend in de klas en er dreigden allerlei diagnoses te komen. Tot er een juf kwam die ging uitzoeken wat ze eigenlijk allemaal al kon. Toen bleek dat ze ver voorlag. Ze is toen van groep 2 naar groep 4 gegaan en ook daar ligt ze voor op de anderen. Er kan dus ook een heel ander verhaal onder zitten, maar een goede, oplettende leerkracht kan zelf al veel ontdekken in de klas.
Logopedie associeer ik toch meer met problemen rond de mondbewegingen, dus dat zou logisch zijn als ze onduidelijk praat. Maar dat je verdriet kunt oplossen met logopedie is nieuw voor mij.
Het verhaal over de vriendinnen vind ik merkwaardig. Ik ben opgegroeid met een hecht groepje van 4 vriendinnen, vanaf de wieg tot de middelbare school. We sloten anderen zelfs buiten. Juist op latere leeftijd leer je dat iedereen eigen kwaliteiten heeft en je met iedereen een relatie kunt aangaan, omdat iedereen wel iets bij te dragen heeft. Dat soort volwassen inzichten passen nog niet bij een 5-jarige die net een vriendinnetje-voor-het leven, een soulmate, gevonden heeft; 'best friends for ever' (zolang het duurt.