Cindymanon0123456
02-10-2025 om 10:48
Dochter mag niet meespelen
dag,
Mijn dochter is 6 jaar en zit nu in het 1ste leerjaar. Ze heeft vriendinnen maar mag niet meespelen van de 2de vriendin. Ze wil graag bij Marie en Claire aan tafel zitten om warm te eten op school maar mag van Claire nooit naast Marie zitten. Op de speelplaats pest Claire mijn dochter door te zeggen dat ze niet mag meedoen, lelijk is,... Claire doet dit opzettelijk zodat ze Marie voor zichzelf zou kunnen hebben vermoed ik. Als mijn dochter boterhammen eet is het hetzelfde probleem maar met ylize en luna. Ze mag van Luna nooit naast Ylize zitten en als het mijn dochter dan toch eens zou lukken duwt Luna haar brooddoos weg of komt ze zich er tussen proppen. Mijn dochter durft dan niks zeggen want in haar school moet iedereen zwijgen in de eetzaal en ze is bang dat ze de schuld zal krijgen omdat ze het van haar zullen zien en van Luna niks gezien hebben. Op de speelplaats net hetzelfde wil ze samenspelen met Ylize en Luna maar mag ze niet meespelen van Luna en Luna doet heel lelijk tegen haar, noemt haar ook lelijk en zegt dat ze dikke kaken heeft en een dikke buik! Dit is al bezig van in de 3de kleuterklas met dezelfde kinderen maar het word steeds erger! Ondertussen vind mijn dochter zichzelf echt lelijk, vind ze dat ze een dikke buik en dikke kaken heeft doordat ze dit al zoveel mogen horen heeft! Ik heb erover gesproken met haar juf en die heeft Claire en Luna erover aangesproken en ze geven het allebei toe dat mijn dochter niet mag meedoen en dat ze jaloers zijn en de andere vriendin voor zichzelf willen. De juf dacht dat het gesprek zou geholpen hebben van de maandag en op dinsdag was het al weer hetzelfde van die Luna! Ik weet niet meer wat ik moet doen als mama. Ik wil mijn dochter helpen en kan aan niks anders meer denken. Ik probeer erover te praten met mijn dochter en luister naar haar zonder oordeel te geven zodat ze weet dat ze het altijd kan vertellen. Ik wil dat mijn kind zich niet lelijk vind doordat anderen zeggen van wel. Mijn dochter is ook helemaal niet lelijk en ik vind het zo erg dat ze niet mag meedoen.
rionyriony
02-10-2025 om 18:18
Ja, kinderen, vooral meisjes, doen dat om de band tussen hen aan te halen door een ander buiten te sluiten. Dat hoort bij mensen en is zo oud als de weg naar Rome.
Je kan daar niets aan doen, behalve ook die twee ex-vriendinnen zonder vertoon van verdriet als een hete aardappel te droppen en je eigen, nieuwe aanhang te kiezen. Dus niet wachten tot ze haar willen, maar actief rondkijken en aanspreken. Misschien is er iemand te porren voor een nieuwe hobby. Ze moet dus de leiding pakken en doen wat zij wil en dan sluit er meestal iemand zich bij je aan.
https://www.stoppestennu.nl/hoe-herken-je-meidenvenijn-hoe-pak-je-het-aan
https://www.demamagids.nl/meidenvenijn-herkennen-kenmerken-oplossingen/
ToetieToover
02-10-2025 om 18:56
Alice12 schreef op 02-10-2025 om 15:35:
[..]
Nee, dat schreef ik al. En toch is dat de enige oplossing. Wat kan de juf meer doen dan praten en straffen. Wat verwachten ouders toch altijd van school? Dat wij een Harry Potter stokje hebben?
Nou zeg, als jij de juf van mijn kind was, moet ik dan zelf komen toezicht houden op de pauzeperikelen? School biedt overblijf aan, school is verantwoordelijk om toezicht te houden op wat daar gebeurt. De ouders van de pestkop zijn er niet bij als het gebeurt!
Poezekat
02-10-2025 om 21:01
Alice12 schreef op 02-10-2025 om 15:21:
[..]
De ouders van Claire moeten Claire aanpakken.
Maar weten de ouders van Claire al dat hun dochter dit gedrag vertoont evenals de ouders van het andere meisje?
TO, is het een optie om die ouders aan te spreken hierop? Natuurlijk bestaat de kans dat ze boos worden maar er bestaat ook een kans dat ze hun dochters aanspreken op hun gedrag en dat het stopt of minder wordt.
Zelf heb ik ooit, op een nette manier uiteraard, een moeder aangesproken op bepaald gedrag van haar zoon naar die van mij toe. We zijn daarna samen gekomen met ons vieren (dus de kinderen erbij) en alles is uitgesproken, er bleek ook nog sprake te zijn van een misverstand.
Alice12
02-10-2025 om 21:19
ToetieToover schreef op 02-10-2025 om 18:56:
[..]
Nou zeg, als jij de juf van mijn kind was, moet ik dan zelf komen toezicht houden op de pauzeperikelen? School biedt overblijf aan, school is verantwoordelijk om toezicht te houden op wat daar gebeurt. De ouders van de pestkop zijn er niet bij als het gebeurt!
En dat gebeurt ook. En als er zichtbaar gepest wordt zal er zeker ingegrepen worden. Maar de echte oplossing ligt bij ouders, om hun pester eens flink aan te pakken. Maar dat gebeurt bijna nooit.
Er wordt altijd heel makkelijk gezegd dat school het maar moet oplossen. Hoe moet school ( behalve gesprekken, straffen en voorlichting) dat doen?
ToetieToover
02-10-2025 om 21:27
Alice12 schreef op 02-10-2025 om 21:19:
[..]
En dat gebeurt ook. En als er zichtbaar gepest wordt zal er zeker ingegrepen worden. Maar de echte oplossing ligt bij ouders, om hun pester eens flink aan te pakken. Maar dat gebeurt bijna nooit.
Er wordt altijd heel makkelijk gezegd dat school het maar moet oplossen. Hoe moet school ( behalve gesprekken, straffen en voorlichting) dat doen?
Ik ben wel benieuwd hoe de ouders het dan moeten doen volgens jou? Wat denk je dat die méér kunnen dan school? Gesprekken, straffen, en…? Wat is dan ‘flink aanpakken’?
Alice12
02-10-2025 om 21:36
maar als het voor ouders dan zo moeilijk is, hoe komt het dan dat er altijd maar naar school wordt gewezen. “ school doet er niks aan”. Dat hoor ik zo vaak. Ik ( en mijn collega’s) spenderen behoorlijk wat tijd aan pestgedrag. Ik praat met leerlingen, met ouders, ik draai projecten, ik geeft straf. Ik zou graag horen wat leraren nog meer zouden kunnen doen. 1 keer hebben we een leerling geschorst met ernstig pestgedrag. Vader diende een klacht in en inspectie tikte ons op de vingers.
En flink aanpakken? Dat kunnen ouders beter dan school. School mag niet zoveel. ( terecht uiteraard)
Labyrinth
02-10-2025 om 22:59
Alice12 schreef op 02-10-2025 om 21:36:
maar als het voor ouders dan zo moeilijk is, hoe komt het dan dat er altijd maar naar school wordt gewezen. “ school doet er niks aan”. Dat hoor ik zo vaak. Ik ( en mijn collega’s) spenderen behoorlijk wat tijd aan pestgedrag. Ik praat met leerlingen, met ouders, ik draai projecten, ik geeft straf. Ik zou graag horen wat leraren nog meer zouden kunnen doen. 1 keer hebben we een leerling geschorst met ernstig pestgedrag. Vader diende een klacht in en inspectie tikte ons op de vingers.
En flink aanpakken? Dat kunnen ouders beter dan school. School mag niet zoveel. ( terecht uiteraard)
Dat zou TO aan juf kunnen vragen, dat juf aan de ouders van het meisje wat pest dit bespreekt. En dat de ouders dit met hun kind ook bespreken.
Ik heb ook een keer zelf een ouder opgebeld die een meisje in de klas van mijn dochter pestte. Dat heeft geholpen.
linn19
03-10-2025 om 07:49
Alice12 schreef op 02-10-2025 om 21:19:
[..]
Er wordt altijd heel makkelijk gezegd dat school het maar moet oplossen. Hoe moet school ( behalve gesprekken, straffen en voorlichting) dat doen?
Op de basisschool van mijn dochter werd gewerkt met KiVa. Ik vond dat als ouder een mooi systeem en op een gegeven moment durfden de kinderen elkaar ook aanspreken op pestgedrag. Naar aanleiding van de positieve ervaring van deze school die zich echt inzette tegen pesten kan ik niet zeggen dat alleen de ouders het maar zouden moeten oplossen, school kan absoluut wel iets doen.
"Aanpak
Binnen KiVa ligt de nadruk op de groep als geheel. Het programma werkt aan sociale vaardigheden zoals emotieherkenning, empathisch vermogen, prosociaal gedrag en elkaar verdedigen in pestsituaties. Zo leren kinderen samen de verantwoordelijkheid te dragen voor een fijne school.
KiVa bestaat uit een combinatie van onderdelen op schoolniveau, groepsniveau en leerlingniveau. Op schoolniveau krijgt het hele team KiVa-training zodat schoolmedewerkers samen met leerlingen een cultuur kunnen realiseren waarin respectvol en positief gedrag de norm is.
Op groepsniveau biedt KiVa ondersteuning voor adequaat klassenmanagement en positieve groepsvorming, Dat gebeurt onder meer via lessen over thema's als groepsdruk, communicatie, respect en pesten.
Op leerlingniveau worden de sociale vaardigheden en de sociaal-emotionele ontwikkeling gestimuleerd. Daarnaast is extra ondersteuning mogelijk. Een voorbeeld is de vorming van een steungroep van leerlingen voor een kind dat zich niet fijn voelt in de groep. De steungroep werkt twee weken aan de opdracht om het op school weer fijn te maken voor het kind.
Tijdsinvestering
Leerlingen krijgen in iedere groep elke week een half uur KiVa-les. Leerkrachten volgen een KiVa-training van twee dagen om de lessen te geven. Drie medewerkers vormen een KiVa-team dat het programma coördineert en collega's begeleidt. Het KiVa-team vraagt vijftien tot twintig uur per persoon per jaar."
Jorni
03-10-2025 om 15:29
Kunnen van die pesters niet vaker geschorst worden en als ze door blijven gaan van svhool worden getrapt? Ik denk dat het dan misschien wel eerder ophoudt, omdat er dan echte vervelende consequenties zijn voor de pester. Dat lees ik echter nergens.
Greyli
04-10-2025 om 09:38
Weer naar de juf stappen. En dit blijven doen, elke dag dat je iets negatiefs hoort van je dochter.
Ook vragen aan de juf of ze de ouders van de pestkoppen hiervan op de hoogte wil stellen.
Als ik over mijn kind hoor dat kind pest, zwaait er wat (als in gesprekken ook met leerkracht en gepeste kind en moet mijn kind een excuus brief schrijven en het echt goed maken) Als ik over mijn kind hoor dat kind wordt gepest, dan hoop ik dat de ouders van de pestkoppen thuis hun kind aanspreken en dat school hier echt actief mee aan de slag gaat.
Vaak weten ouders het niet he.
Daglichtlamp
04-10-2025 om 15:47
Jorni schreef op 03-10-2025 om 15:29:
Kunnen van die pesters niet vaker geschorst worden en als ze door blijven gaan van svhool worden getrapt? Ik denk dat het dan misschien wel eerder ophoudt, omdat er dan echte vervelende consequenties zijn voor de pester. Dat lees ik echter nergens.
We hebben het over zes/zevenjarigen toch?
Zeespiegel
08-10-2025 om 06:47
letterkoekje schreef op 02-10-2025 om 11:52:
Misschien een maf idee, maar zou het kunnen helpen als je al die meisjes eens vraagt bij jullie te komen spelen. Dan kan je - vanop de achtergrond - zien wat de interactie is en desnoods hier en daar wat corrigeren. Probeer ze te paaien, zodat ze jouw kind niet meer viseren.
Van school wisselen, zoals Peaches zegt zou ik niet doen. Op een nieuwe school kan het fenomeen zich herhalen, je kan niet telkens van school gaan wisselen.
Ik hoop dat je een oplossing vindt want het is niet leuk. Als moeder voel je het dubbel als je kindje wordt gepest.
Veel scholen hebben tegenwoordig een actief anti pest protocol.
Zeespiegel
08-10-2025 om 06:54
Alice12 schreef op 02-10-2025 om 15:35:
[..]
Nee, dat schreef ik al. En toch is dat de enige oplossing. Wat kan de juf meer doen dan praten en straffen. Wat verwachten ouders toch altijd van school? Dat wij een Harry Potter stokje hebben?
Dat kinderen een paar normen en waarden bijgebracht worden, het kind is 6. Echt nog wel in staat om te leren.
En zich waarschijnlijk niet bewust wat het de ander nu echt aandoet. Een goed gesprek om dat te verduidelijken bij het "pestende" kind, en het 3e kind dat erin meegaat, zou kunnen helpen. Misschien niet altijd, maar van een school wordt zeker wel een poging verwacht.
Vetineri
14-10-2025 om 17:33
Wat triest om te horen! Vwb het aanpakken van pesten heb ik zelf uit mijn eigen jeugd de beste ervaringen met een groepsaanpak van de hele klas. Pesten is niet alleen een dynamiek tussen pester en het gepeste kind. Pestende kinderen voelen vaak dat ze machtig worden door pesten, juist omdat er enkele medestanders van de pester zijn en het grootste gedeelte van de klas ofwel niets doet of meelacht met de pester. De werkelijkheid is echter dat ook de pestende kinderen niet geliefd zijn in de klas. 90% van de kinderen heeft stiekem een hekel aan de pester, maar is vooral bang om zelf niet het slachtoffer te worden.
Wat kan helpen is groepsgericht werken waarbij de dynamiek in de klas wordt besproken. Wat echt kan helpen is wanneer de grote groep van kinderen die niet het slachtoffer is maar wel het pesten afkeurt begrijpt dat zij met velen zijn. Op dit moment wordt die groep krachtiger gemaakt om in te grijpen bij pestgedrag.



