Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
02-10-2025 om 10:48
dag,
Mijn dochter is 6 jaar en zit nu in het 1ste leerjaar. Ze heeft vriendinnen maar mag niet meespelen van de 2de vriendin. Ze wil graag bij Marie en Claire aan tafel zitten om warm te eten op school maar mag van Claire nooit naast Marie zitten. Op de speelplaats pest Claire mijn dochter door te zeggen dat ze niet mag meedoen, lelijk is,... Claire doet dit opzettelijk zodat ze Marie voor zichzelf zou kunnen hebben vermoed ik. Als mijn dochter boterhammen eet is het hetzelfde probleem maar met ylize en luna. Ze mag van Luna nooit naast Ylize zitten en als het mijn dochter dan toch eens zou lukken duwt Luna haar brooddoos weg of komt ze zich er tussen proppen. Mijn dochter durft dan niks zeggen want in haar school moet iedereen zwijgen in de eetzaal en ze is bang dat ze de schuld zal krijgen omdat ze het van haar zullen zien en van Luna niks gezien hebben. Op de speelplaats net hetzelfde wil ze samenspelen met Ylize en Luna maar mag ze niet meespelen van Luna en Luna doet heel lelijk tegen haar, noemt haar ook lelijk en zegt dat ze dikke kaken heeft en een dikke buik! Dit is al bezig van in de 3de kleuterklas met dezelfde kinderen maar het word steeds erger! Ondertussen vind mijn dochter zichzelf echt lelijk, vind ze dat ze een dikke buik en dikke kaken heeft doordat ze dit al zoveel mogen horen heeft! Ik heb erover gesproken met haar juf en die heeft Claire en Luna erover aangesproken en ze geven het allebei toe dat mijn dochter niet mag meedoen en dat ze jaloers zijn en de andere vriendin voor zichzelf willen. De juf dacht dat het gesprek zou geholpen hebben van de maandag en op dinsdag was het al weer hetzelfde van die Luna! Ik weet niet meer wat ik moet doen als mama. Ik wil mijn dochter helpen en kan aan niks anders meer denken. Ik probeer erover te praten met mijn dochter en luister naar haar zonder oordeel te geven zodat ze weet dat ze het altijd kan vertellen. Ik wil dat mijn kind zich niet lelijk vind doordat anderen zeggen van wel. Mijn dochter is ook helemaal niet lelijk en ik vind het zo erg dat ze niet mag meedoen.
16-10-2025 om 14:59
Zeespiegel schreef op 08-10-2025 om 06:54:
[..]
Dat kinderen een paar normen en waarden bijgebracht worden, het kind is 6. Echt nog wel in staat om te leren.
En zich waarschijnlijk niet bewust wat het de ander nu echt aandoet. Een goed gesprek om dat te verduidelijken bij het "pestende" kind, en het 3e kind dat erin meegaat, zou kunnen helpen. Misschien niet altijd, maar van een school wordt zeker wel een poging verwacht.
Ik verwacht dat ouders die normen en waarden bijbrengen. En ik verwacht dat als ik ouders vertel dat hun kind een pester is we samen kijken hoe we dit kunnen veranderen. Maar de opvoeding ligt bij de ouders en school probeert mee te denken, niet andersom. Pestgedrag van een kind is in eerste instantie een probleem van de ouders. School signaleert het, ouders voeden op en school helpt waar het kan. Zo zou het moeten zijn.
16-10-2025 om 15:01
Jorni schreef op 03-10-2025 om 15:29:
Kunnen van die pesters niet vaker geschorst worden en als ze door blijven gaan van svhool worden getrapt? Ik denk dat het dan misschien wel eerder ophoudt, omdat er dan echte vervelende consequenties zijn voor de pester. Dat lees ik echter nergens.
Schorsen is niet makkelijk, inspectie zegt vaak nee tegen schorsen. Van school sturen is in Nederland zo goed als onmogelijk.
16-10-2025 om 15:19
Ik hoop trouwens wel dat die namen gefingeerd zijn. Niet oké om op een forum de namen van minderjarigen te verspreiden.