Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter mag niet meespelen

dag,
Mijn dochter is 6 jaar en zit nu in het 1ste leerjaar. Ze heeft vriendinnen maar mag niet meespelen van de 2de vriendin. Ze wil graag bij Marie en Claire aan tafel zitten om warm te eten op school maar mag van Claire nooit naast Marie zitten. Op de speelplaats pest Claire mijn dochter door te zeggen dat ze niet mag meedoen, lelijk is,... Claire doet dit opzettelijk zodat ze Marie voor zichzelf zou kunnen hebben vermoed ik. Als mijn dochter boterhammen eet is het hetzelfde probleem maar met ylize en luna. Ze mag van Luna nooit naast Ylize zitten en als het mijn dochter dan toch eens zou lukken duwt Luna haar brooddoos weg of komt ze zich er tussen proppen. Mijn dochter durft dan niks zeggen want in haar school moet iedereen zwijgen in de eetzaal en ze is bang dat ze de schuld zal krijgen omdat ze het van haar zullen zien en van Luna niks gezien hebben. Op de speelplaats net hetzelfde wil ze samenspelen met Ylize en Luna maar mag ze niet meespelen van Luna en Luna doet heel lelijk tegen haar, noemt haar ook lelijk en zegt dat ze dikke kaken heeft en een dikke buik! Dit is al bezig van in de 3de kleuterklas met dezelfde kinderen maar het word steeds erger! Ondertussen vind mijn dochter zichzelf echt lelijk, vind ze dat ze een dikke buik en dikke kaken heeft doordat ze dit al zoveel mogen horen heeft! Ik heb erover gesproken met haar juf en die heeft Claire en Luna erover aangesproken en ze geven het allebei toe dat mijn dochter niet mag meedoen en dat ze jaloers zijn en de andere vriendin voor zichzelf willen. De juf dacht dat het gesprek zou geholpen hebben van de maandag en op dinsdag was het al weer hetzelfde van die Luna! Ik weet niet meer wat ik moet doen als mama. Ik wil mijn dochter helpen en kan aan niks anders meer denken. Ik probeer erover te praten met mijn dochter en luister naar haar zonder oordeel te geven zodat ze weet dat ze het altijd kan vertellen. Ik wil dat mijn kind zich niet lelijk vind doordat anderen zeggen van wel. Mijn dochter is ook helemaal niet lelijk en ik vind het zo erg dat ze niet mag meedoen. 

Dit is gewoon pesten. Als daar nu al niets of zo weinig aan wordt gedaan, en het gaat al zo lang door, zou ik van school wisselen. Doei, je laat je kind toch niet kapotmaken. Want dat is wat je ziet gebeuren. Dit is niet ok. Grijp in als de juf dat blijkbaar niet doet.

Misschien een maf idee, maar zou het kunnen helpen als je al die meisjes eens vraagt bij jullie te komen spelen. Dan kan je - vanop de achtergrond - zien wat de interactie is en desnoods hier en daar wat corrigeren. Probeer ze te paaien, zodat ze jouw kind niet meer viseren.
Van school wisselen, zoals Peaches zegt zou ik niet doen. Op een nieuwe school kan het fenomeen zich herhalen, je kan niet telkens van school gaan wisselen.

Ik hoop dat je een oplossing vindt want het is niet leuk. Als moeder voel je het dubbel als je kindje wordt gepest.

Peaches schreef op 02-10-2025 om 11:16:

Dit is gewoon pesten. Als daar nu al niets of zo weinig aan wordt gedaan, en het gaat al zo lang door, zou ik van school wisselen. Doei, je laat je kind toch niet kapotmaken. Want dat is wat je ziet gebeuren. Dit is niet ok. Grijp in als de juf dat blijkbaar niet doet.

Dit 

Peaches schreef op 02-10-2025 om 11:16:

Altijd zo makkelijk gezegd. “ De school doet er niks aan”. Ik werk me een ongeluk op school om pesten te voorkomen. Voorlichting, gesprekken met ouders, gesprekken met de pesters, straffen van de pesters. Maar het werkt allemaal voor geen meter. De enige keer dat het soms helpt is als ik de ouders meeheb van de pester. In 90% van de gevallen heb ik dat niet, gepikeerde ouders “ mijn kind zegt dat hij niet pest”. 
Heel soms heb ik mazzel, ouders die hun pester behoorlijk aanpakken. Dat helpt . Ik lees en hoor zo vaak: “ de school doet er niks aan”. Maar het moet zijn: “ de ouders doen er niks aan”.

Kunnen jullie het omdenken en juist 1 van de twee meiden uitnodigen om te komen spelen? En andere keer de andere? Kijk eens hoe dat gaat zou ik zeggen.

letterkoekje schreef op 02-10-2025 om 11:52:

Misschien een maf idee, maar zou het kunnen helpen als je al die meisjes eens vraagt bij jullie te komen spelen. Dan kan je - vanop de achtergrond - zien wat de interactie is en desnoods hier en daar wat corrigeren. Probeer ze te paaien, zodat ze jouw kind niet meer viseren.
Van school wisselen, zoals Peaches zegt zou ik niet doen. Op een nieuwe school kan het fenomeen zich herhalen, je kan niet telkens van school gaan wisselen.

Ik hoop dat je een oplossing vindt want het is niet leuk. Als moeder voel je het dubbel als je kindje wordt gepest.

Poeh. Ik zou dit om twee redenen niet doen:

Ten eerste lijkt het me afschuwelijk voor je eigen kind. Thuis moet veilig zijn. Daar horen klasgenoten die je kind het leven al járen zuur maken, niet te komen. Als je al kinderen uitnodigt, nodig dan de kinderen uit die niet pesten en maak er samen een feestje van om jaloers op te zijn.

Ten tweede is het niet jouw taak om andermans kinderen op te voeden. 

Als je wil dat andermans kinderen worden opgevoed, blijf dan aan de bel trekken bij degenen die daarvoor verantwoordelijk zijn. In dit geval school, want daar gebeurt het. En als het school niet lukt, vraag ze dan of ze met de ouders van die meiden kunnen bespreken dat dit echt niet OK is.

Cindymanon0123456

Cindymanon0123456

02-10-2025 om 14:28 Topicstarter

de juf had maandag met de 2 pesters gepraat. Van die Claire heb ik tot nu toe niks meer vernomen, mijn dochter vermijd dat groepje nu de laatste 2 dagen... Maar die Luna was de dag nadien al terug bezig vertelde mijn dochter. Het zijn 2 aparte groepjes. De 2 groepjes spelen nooit samen. Mijn dochter wil met allemaal spelen maar mag niet telkens van de "2de vriendin" in beide groepjes. De mama van die Luna is niet aanspreekbaar hierover. Het nieuwe schooljaar is nog maar bezig en dat van die Luna is nu pas nog maar allemaal boven water gekomen dat het dus al bezig is van midden vorig schooljaar, mijn dochter durfde het niet te vertellen omdat ze bang was dat het erger ging worden. De juf had veel begrip maandag en heeft met de 2 pesters gepraat maar van die Luna heeft het niets uitgehaald blijkbaar. Mijn dochter vertelde dat die Luna ook zit te wachten tot de juf niet kijkt en dan die lelijke dingen zegt tegen haar. Natuurlijk wil ik mijn dochter helpen en wil ik haar niet laten kapotmaken! Ik heb een afspraak gemaakt bij de kinderspsycholoog om haar zo te proberen helpen en ook dat ze niet meer zou denken dat ze lelijk is door die 2 pesters! De juf ging het ook in het ooghouden... 
Wat zou ikzelf nog kunnen doen dat dit ophoud om mijn dochter te helpen? Veranderen van school heb ik ook al zetten denken maar wat als het daar ook gebeurt... daar zal ze dan de "nieuweling" zijn... Vandaar dat ik hier mijn verhaal gedaan had met de vraag wat ik nog zou kunnen doen om haar te helpen?

Meteen weer melden bij de juf: dat het ondanks het gesprek helemaal niet gestopt is.

Daarnaast je dochter leren dat kinderen die zo lelijk doen, geen vrienden zijn. Er zijn vast wel andere kinderen in de klas met wie ze wel leuk contact kan hebben. Dus laat haar daar vooral eens naar rondkijken (of stuur zelf een beetje door eens een speelafspraak met een ander kind te initiateren)

Cindymanon0123456

Cindymanon0123456

02-10-2025 om 14:36 Topicstarter

yette schreef op 02-10-2025 om 14:09:

[..]

Poeh. Ik zou dit om twee redenen niet doen:

Ten eerste lijkt het me afschuwelijk voor je eigen kind. Thuis moet veilig zijn. Daar horen klasgenoten die je kind het leven al járen zuur maken, niet te komen. Als je al kinderen uitnodigt, nodig dan de kinderen uit die niet pesten en maak er samen een feestje van om jaloers op te zijn.

Ten tweede is het niet jouw taak om andermans kinderen op te voeden.

Als je wil dat andermans kinderen worden opgevoed, blijf dan aan de bel trekken bij degenen die daarvoor verantwoordelijk zijn. In dit geval school, want daar gebeurt het. En als het school niet lukt, vraag ze dan of ze met de ouders van die meiden kunnen bespreken dat dit echt niet OK is.

Marie hebben we al regelmatig meegenomen om met ons leuke dingen te doen (zwemmen, pretpark...) maar op school wil ze ook met Claire spelen en mijn dochter is dan het 3de wiel aan de wagen en die Claire kan het niet verdragen dat ze Marie moet delen...! Soms lopen zowel Marie als Claire ook gewoonweg zegt mijn dochter. Marie luisterd dus naar die Claire dus Marie meenemen op daguitstappen en haar hier 2 keer laten slapen heeft niet veel uitgehaald want ikzelf heb ook al met Marie gepraat en dan antwoord ze dat ze Claire minder ziet en er dan graag ook mee op school wil spelen samen met mijn dochter...

Cindymanon0123456

Cindymanon0123456

02-10-2025 om 14:45 Topicstarter

ik heb mijn dochter al meerdere keren proberen duidelijk te maken dat het geen goede vriendinnen zijn dan. Bij de jongens van de klas mag ze ook niet zitten in de eetzaal (heeft ze ook al geprobeerd) en een paar andere vriendinnetjes gaan thuis eten over de middag dus blijven enkel die over jammer genoeg. De dagen dat ik niet werk komt mijn dochter nu ook thuis eten. Ik meld het sowieso terug aan de juf. Bedankt om te helpen denken. Ikzelf slaap er zelfs niet meer van omdat ik het zo erg vind...

Cindymanon0123456 schreef op 02-10-2025 om 14:36:

[..]

Marie hebben we al regelmatig meegenomen om met ons leuke dingen te doen (zwemmen, pretpark...) maar op school wil ze ook met Claire spelen en mijn dochter is dan het 3de wiel aan de wagen en die Claire kan het niet verdragen dat ze Marie moet delen...! Soms lopen zowel Marie als Claire ook gewoonweg zegt mijn dochter. Marie luisterd dus naar die Claire dus Marie meenemen op daguitstappen en haar hier 2 keer laten slapen heeft niet veel uitgehaald want ikzelf heb ook al met Marie gepraat en dan antwoord ze dat ze Claire minder ziet en er dan graag ook mee op school wil spelen samen met mijn dochter...

Tsja, het zou mooi zijn als Marie voor je dochter opkomt, maar dat is natuurlijk niet helemaal realistisch. 

Als je dochter wil, zou ik dat meisje wel blijven uitnodigen. Dan hebben ze iig die leuke momenten samen. 

En dus helaas weer melden bij school. Ze moeten blijkbaar even goed doorpakken met die meiden. 

yette schreef op 02-10-2025 om 15:01:

[..]

Tsja, het zou mooi zijn als Marie voor je dochter opkomt, maar dat is natuurlijk niet helemaal realistisch.

Als je dochter wil, zou ik dat meisje wel blijven uitnodigen. Dan hebben ze iig die leuke momenten samen.

En dus helaas weer melden bij school. Ze moeten blijkbaar even goed doorpakken met die meiden.

De ouders van Claire moeten Claire aanpakken.

Alice12 schreef op 02-10-2025 om 15:21:

[..]

De ouders van Claire moeten Claire aanpakken.

Mee eens maar dat moeten die ouders wel willen en dat is niet altijd zo helaas. 

Poezekat schreef op 02-10-2025 om 15:32:

[..]

Mee eens maar dat moeten die ouders wel willen en dat is niet altijd zo helaas.

Nee, dat schreef ik al. En toch is dat de enige oplossing. Wat kan de juf meer doen dan praten en straffen. Wat verwachten ouders toch altijd van school? Dat wij een Harry Potter stokje hebben?

Is er geen toezicht in de eetzaal en op het plein? Ik zou inderdaad niet verwachten dat kinderen meteen stoppen als ze één keer 'foei mag niet, is niet lief' horen.
Maar het wel aan blijven kaarten. Leer je dochter ook uit te kijken naar andere vriendinnetjes. Van school wisselen kan wel, maar aangezien je dit nog geen week weet en er pas één keer wat van hebt gezegd vind ik dat wel wat voorbarig nog. In de zin van, groepsprocessen veranderen niet in een week, dat heeft even tijd nodig. Als het structureel niet verbetert, kan dat ook later nog.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.