Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter mag niet meespelen

Ja, kinderen, vooral meisjes, doen dat om de band tussen hen aan te halen door een ander buiten te sluiten. Dat hoort bij mensen en is zo oud als de weg naar Rome.

Je kan daar niets aan doen, behalve ook die twee ex-vriendinnen zonder vertoon van verdriet als een hete aardappel te droppen en je eigen, nieuwe aanhang te kiezen. Dus niet wachten tot ze haar willen, maar actief rondkijken en aanspreken. Misschien is er iemand te porren voor een nieuwe hobby. Ze moet dus de leiding pakken en doen wat zij wil en dan sluit er meestal iemand zich bij je aan.

https://meidenvenijn.nl/

https://www.stoppestennu.nl/hoe-herken-je-meidenvenijn-hoe-pak-je-het-aan

https://www.demamagids.nl/meidenvenijn-herkennen-kenmerken-oplossingen/

Alice12 schreef op 02-10-2025 om 15:35:

[..]

Nee, dat schreef ik al. En toch is dat de enige oplossing. Wat kan de juf meer doen dan praten en straffen. Wat verwachten ouders toch altijd van school? Dat wij een Harry Potter stokje hebben?

Nou zeg, als jij de juf van mijn kind was, moet ik dan zelf komen toezicht houden op de pauzeperikelen? School biedt overblijf aan, school is verantwoordelijk om toezicht te houden op wat daar gebeurt. De ouders van de pestkop zijn er niet bij als het gebeurt! 

Alice12 schreef op 02-10-2025 om 15:21:

[..]

De ouders van Claire moeten Claire aanpakken.

Maar weten de ouders van Claire al dat hun dochter dit gedrag vertoont evenals de ouders van het andere meisje? 

TO, is het een optie om die ouders aan te spreken hierop? Natuurlijk bestaat de kans dat ze boos worden maar er bestaat ook een kans dat ze hun dochters aanspreken op hun gedrag en dat het stopt of minder wordt. 

Zelf heb ik ooit, op een nette manier uiteraard, een moeder aangesproken op bepaald gedrag van haar zoon naar die van mij toe. We zijn daarna samen gekomen met ons vieren (dus de kinderen erbij) en alles is uitgesproken, er bleek ook nog sprake te zijn van een misverstand. 

ToetieToover schreef op 02-10-2025 om 18:56:

[..]

Nou zeg, als jij de juf van mijn kind was, moet ik dan zelf komen toezicht houden op de pauzeperikelen? School biedt overblijf aan, school is verantwoordelijk om toezicht te houden op wat daar gebeurt. De ouders van de pestkop zijn er niet bij als het gebeurt!

En dat gebeurt ook. En als er zichtbaar gepest wordt zal er zeker ingegrepen worden. Maar de echte oplossing ligt bij ouders, om hun pester eens flink aan te pakken. Maar dat gebeurt bijna nooit. 
Er wordt altijd heel makkelijk gezegd dat school het maar moet oplossen. Hoe moet school ( behalve gesprekken, straffen en voorlichting) dat doen?

Alice12 schreef op 02-10-2025 om 21:19:

[..]

En dat gebeurt ook. En als er zichtbaar gepest wordt zal er zeker ingegrepen worden. Maar de echte oplossing ligt bij ouders, om hun pester eens flink aan te pakken. Maar dat gebeurt bijna nooit.
Er wordt altijd heel makkelijk gezegd dat school het maar moet oplossen. Hoe moet school ( behalve gesprekken, straffen en voorlichting) dat doen?

Ik ben wel benieuwd hoe de ouders het dan moeten doen volgens jou? Wat denk je dat die méér kunnen dan school? Gesprekken, straffen, en…? Wat is dan ‘flink aanpakken’?

maar als het voor ouders dan zo moeilijk is, hoe komt het dan dat er altijd maar naar school wordt gewezen. “ school doet er niks aan”. Dat hoor ik zo vaak. Ik ( en mijn collega’s) spenderen  behoorlijk wat tijd aan pestgedrag. Ik praat met leerlingen, met ouders, ik draai projecten, ik geeft straf.  Ik zou graag horen wat leraren nog meer zouden kunnen doen. 1 keer hebben we een leerling geschorst met ernstig pestgedrag. Vader diende een klacht in en inspectie tikte ons op de vingers. 
En flink aanpakken? Dat kunnen ouders beter dan school. School mag niet zoveel. ( terecht uiteraard) 

Alice12 schreef op 02-10-2025 om 21:36:

maar als het voor ouders dan zo moeilijk is, hoe komt het dan dat er altijd maar naar school wordt gewezen. “ school doet er niks aan”. Dat hoor ik zo vaak. Ik ( en mijn collega’s) spenderen behoorlijk wat tijd aan pestgedrag. Ik praat met leerlingen, met ouders, ik draai projecten, ik geeft straf. Ik zou graag horen wat leraren nog meer zouden kunnen doen. 1 keer hebben we een leerling geschorst met ernstig pestgedrag. Vader diende een klacht in en inspectie tikte ons op de vingers.
En flink aanpakken? Dat kunnen ouders beter dan school. School mag niet zoveel. ( terecht uiteraard)

Dat zou TO aan juf kunnen vragen, dat juf aan de ouders van het meisje wat pest dit bespreekt. En dat de ouders dit met hun kind ook bespreken. 

Ik heb ook een keer zelf een ouder opgebeld die een meisje in de klas van mijn dochter pestte. Dat heeft geholpen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.